آیا تبعیض در دفن اموات در شیراز پایان خواهد یافت؟

دفن اموات کرونایی در شیراز

 طرح ۱۱ تبصره‌ای ایجاد مدیریت واحد جهت ساماندهی تغسیل، تکفین و تدفین متوفیان کرونایی توسط در صحن علنی شورای شهر شیراز تصویب شد.

تسنیم: بهشت احمدی که به گفته شهرداری به عنوان متولی آن خیال مردم شیراز را برای دفن اموات دست کم تا دو قرن  آینده حل خواهد کرد؛ یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث در صد و پنجاه و هشتمین جلسه صحن علنی شورای شهر شیراز بود.  

در این جلسه مجازی شورای شهر با حضور شهردار شیراز و برخی مدیران شهری طرح ۱۱ تبصره‌ای ایجاد مدیریت واحد جهت ساماندهی تغسیل، تکفین و تدفین متوفیان کرونایی توسط علی ناصری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز برای بررسی به صحن علنی شورا آمد.

این طرح با اصلاحاتی بر روی جزئیات آن و با حذف دو تبصره به تصویب رسید تا بازماندگان اموات حداقل خیالشان از دفن آبرومند درگذشتگان خود راحت شود.

روزگاری کسی فکرش را هم نمی‌کرد که با گسترش ساخت‌ و سازها در سطح شیراز قبرستان دارالرحمه در حاشیه شیراز به میان مناطق مسکونی کشیده شود. این آرامستان که ظرفیت آن نیز تکمیل شده با هشدار فعالان سلامت و محیط زیست نفس‌های آخر خود را می‌کشد و قرار است آرامستان بهشت احمدی جای آن را به طور کامل بگیرد.

سال ۹۷ شهرداری پس از دو دهه بررسی و مکان‌یابی و انجام امور زیربنایی و نهایی خبر از آمادگی بهره‌برداری از آرامستان بهشت احمدی و تعطیلی دارالرحمه داد اما  هر بار بهانه‌ای تازه عملی شدن نهایی آن را به تاخیر انداخت. یک بار فراهم نبودن سردخانه  و دیگر بار تکمیل نشدن واحد غسالخانه یا تخلیه پسماند و یا زیرساخت‌های ترافیکی دیگر.

با شیوع کرونا در کشور  و تکمیل تدریجی آرامستان بهشت احمدی  و تجهیز آن دیگر بار اعلام شد دفن و خاکسپاری  اموات کرونایی به صورت ویژه و متفاوت با دیگر اجساد در این آرامستان تازه تاسیس صورت خواهد گرفت و حتی آبی که برای غسل این اموات استفاده می‌شود نیز در مخزنی جمع‌آوری و با کلر ضدعفونی می‌شود و وارد چرخه زیستی طبیعت و فاضلاب نیز نخواهد شد.

بعد رئیس سازمان آرامستان‌های شهرداری شیراز عنوان کرد: کفن و دفن اموات کرونایی و غیرکرونایی، با آمبولانس‌های مجزا، بدون هیچ هزینه‌ای در بهشت احمدی صورت پذیرفته و حتی سنگ قبر نیز به صورت رایگان در اختیار خانواده‌های متوفی قرار خواهد گرفت.

هر چند رونمایی از آرامستان بهشت احمدی فعالیت دلالانی که قبرهای از پیش خریداری شده در دارالرحمه را تا ۵۰ میلیون تومان هم قیمت گذاری کرده بودند تا حد زیادی از تب و تاب انداخت و بازار سیاه آنها را کساد کرد اما بلاتکلیف نماندن مردمی که از قبل در دارالرحمه قبر خریده بودند یا به دلایل دیگر همچنان مصر به دفن اموات خود در دارالرحمه بودند همچنان مسئله دیگری بود که شهرداری با آن مواجه شد.

بنابراین انتقال و دفن اجساد متوفیان به دارالرحمه کمافی السابق ادامه یافت و تعدادی از مردم و پرسنل شهرداری و به ویژه طلاب حوزه‌های علمیه شیراز  و گروه‌های جهادی تحت نظارت علوم پزشکی و با رعایت ضوابط شرعی و بهداشتی، داوطلبانه کفن و دفن و غسل اموات کرونایی را نیز برعهده گرفتند تا به قولی میت روی زمین نماند.

با بالا گرفتن ابتلا به کرونا میان شهروندان و بالا رفتن آمار متوفیان، حجم زیاد کار ناشی از انتقال اجساد مربوط به متوفیان شهرستان‌های مجاور و حتی استان‌های دیگر که هزینه، زمان و انرژی زیادی را از نیروهای شهرداری می‌گرفت به معضلی تازه تبدیل شد.

اعتراضاتی نیز از سوی بستگان متوفیان از گلایه نسبت به ازدحام در آرامستان گرفته تا انتظار طولانی برای تحویل میت از سردخانه صورت گرفت و به گفته رئیس سازمان آرامستان‌های شهرداری شیراز تصمیماتی مبنی بر احداث غسالخانه اموات کرونایی در شهرهایی که توان شست‌ و شو را دارند، گرفته شد اما مشکلات همچنان ادامه داشت تا اینکه طرح دو فوریتی ایجاد مدیریت واحد سامان‌دهی آرامستان بهشت احمدی جهت دفن و کفن و غسل متوفیان کرونایی با توجه به احتمال پیک خطرناک آذرماه کرونا در شیراز و همچنین با هدف جلوگیری از بازارسیاه و دلالی قبر با دو فوریت در دستور کار جلسه شورا قرار گرفت و به تصویب رسید.

شهرداری خیال بازماندگان اموات کرونایی را راحت کند

اختصاص قطعه‌ای از آرامستان بهشت احمدی جهت دفن درگذشتگان ناشی از بیماری کووید ۱۹ و استفاده از آرامستان دارالرحمه جهت تغسیل بهداشتی درگذشتگان ناشی از کرونا تا زمان فراهم شدن زیرساخت‌های مورد نیاز دفن تمامی درگذشتگان در آرامستان بهشت احمدی طبق جدول زمان بندی ارائه شده، تشکیل کارگروهی به منظور ایجاد مدیریت واحد جهت سامان‌دهی، کنترل و نظارت بر امر حمل و تغسیل و تدفین درگذشتگان ناشی از بیماری کووید ۱۹،  افزایش پرسنل مورد نیاز شهرداری به منظور تسریع در فرآیندهای فوق ظرف دو هفته، پیگیری احداث و تجهیز دو غسالخانه مجزای زن و مرد و تامین دستگاه دیزل ژنراتور و خرید و نصب دیگر تجهیزات مورد نیاز جهت تأمین برق سردخانه در محل آرامستان بهشت احمدی حداکثر ظرف مدت یک ماه تصویب شد.

همچنین تأمین خودروهای مورد نیاز جهت حمل درگذشتگان ناشی از بیماری کووید ۱۹، تامین محل‌های مناسب جهت دفع بهداشتی پساب‌ حاصل از غسل اموات کرونایی با استفاده از استانداردهای مورد تایید شرکت آب و فاضلاب شهرستان شیراز، تامین تدابیری در شهرداری جهت جلوگیری از ازدحام بستگان درگذشتگان در محل آرامستان بهشت احمدی در هماهنگی با فرمانداری و نیروی انتظامی، هماهنگی با پلیس راه و اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نسبت به رفع نقایص موجود در محور شیراز – آرامستان بهشت احمدی و پیگیری نصب علائم راهنمایی و رانندگی و روشنایی این محور، نظارت بر سامانه اطلاع‌رسانی در خصوص فرآیند حمل، تغسیل، تکفین و تدفین درگذشتگان ناشی از بیماری کووید ۱۹  از جمله تبصره‌های این طرح بود که به تصویب اعضای شورا رسید.

بر اساس این گزارش در شیراز بیش از بیست آرامستان وجود دارد که هفت عدد از آنها فعال بوده و تعدادی آرامستان محله‌ای مخصوص محلات یا اقلیت‌های قومی مذهبی نیز در این شهر باستانی وجود دارد.

آرامستان بهشت احمدی با ۴۶۶ هکتار دومین آرامستان بزرگ ایران دارای امکانات ویژه از جمله خدمات ثبتی، پزشکی قانونی و غسالخانه مجهز بوده و در این آرامستان به محض دریافت تاییدیه فوت بیمار، اجساد کرونایی در کیسه‌های مخصوص حمل اجساد کرونایی آن هم در آمبولانسی اختصاصی و توسط افرادی که آنها هم از تجهیزات مخصوص حفاظت فردی برخوردارند حمل شده و در حین شست‌وشو  نیز از تجهیزات حفاظت فردی استفاده شده و تجهیزات به کار برده نیز در نهایت معدوم می‌شوند و نحوه خروج پسماند آبی نیز مدیریت می‌شود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

فاطمه دوشنبه , ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۶

در شرایطی که ثابت شده، ویروس کرونا در بدن غیر زنده، رشد و تکثیر ندارد، چرا اینقدر فشار و تبعیض در مورد درگذشتگان کرونایی و خانواده هایشان وجود دارد(مانند دفن در عمق زیاد، آهک ریختن، دفن در مکان های دور افتاده و ممانعت برخی مسوولان در روستاها و یا محلات، از دفن درگذشتگان کرونایی و ایجاد ترس بی مورد)در حالیکه رعایت اصول همگانی محافظت در برابر کرونا و عدم ازدحام جمعیت برای تدفین کافیست.

سعید دوشنبه , ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷

تبیعض قائل شدن با دفن بیماران کرونایی در دارلرحمه شیراز بازی کردن با جان مردم .حتی اگر کسی هم قبلا در دالرحمه خریداری کرده چه خانوادگی چه شخصی اجازه دفن نباید داده شود .تمام بیماران کرونایی باید در بهشت احمدی قطعه محزا دفن شوند .

آخرین اخبار