چاپ کد خبر: 5345
17 اسفند 1397
اهمیت کاوش های باستان شناسی در داراب کمتر از مرودشت نیست

آیا داراب، قدمت ۴۰ هزار ساله دارد؟

n83235568 72889379

برخی رسانه ها پیش از این و سه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ اظهاراتی را از مرتضی خانی پور کارشناس پژوهشکده باستان شناسی ایران نقل کرده بودند که از حجم زیاد آثار میراث فرهنگی و آثار باستانی داراب غافلگیر و متعجب شدم؛ بنده اهل مرودشت فارس هستم و بیشترین باستان شناسی ها در این منطقه انجام شده است اما اهمیت کاوش های باستان شناسی در داراب کمتر از مرودشت نیست.
وی گفته بود: آثار تاریخی و باستانی داراب معرفی نشده و نیاز به مطالعه و کاوش های بیشتر دارد.در مدت اقامت یک ماهه تیم ما در داراب،فقط توانستیم ۳۵درصد آثار باستانی این منطقه را شناسایی کنیم. ۳۰۰ محوطه باستانی را شناسایی کردیم که شامل ۳۰ محیط باستانی شاخص و ۹۰ غار و اشکفت است.
وی ادامه داد: بیشتر کاوش های ما در منطقه هشیوار و فسارود داراب بود.
این کارشناس باستان شناسی اظهار داشت: از حدود ۳۰ سال پیش تاکنون، در آثار باستانی داراب تخریب های زیادی صورت گرفته که اگر این تخریب ها نبود، اطلاعات تاریخی بیشتری به دست می آمد.

** قدمت ۴۰ هزار ساله شهر داراب، غیرعلمی است
عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی داراب در واکنش به این اظهارات گفت: طرح موضوع قدمت ۴۰ هزارساله داراب کاملا نادرست و غیرعلمی است.
محمدباقر مهاجر با انتشار توضیحاتی در شبکه های اجتماعی افزود: آقای خانی پور چنین مطلبی را به این شکل عنوان نکردند؛ ایشان در جلسه ای که اینجانب نیز حضورداشتم اعلام کردند آثاری از دوران پارینه سنگی در اطراف شهر داراب یافت شده که آن آثار متعلق به ۴۰ هزارسال قبل است و این موضوع دلیل قدمت ۴۰ هزارساله شهرداراب نیست و قدمت شهرباستانی دارابگرد،حدود دوهزار وپانصدسال و قدمت شهرفعلی داراب حدود ۸۰۰ سال است.
این عضو هیات علمی دانشگاه گفت: طرح موضوع قدمت ۴۰ هزار ساله شهر داراب از نظر کسانی که اهل تاریخ هستند، نادرست است و دلیل ندارد چون علاقه به شهرمان داریم هر مطلب غیر واقعی و غیرعلمی رابیان کنیم.
وی ادامه داد: از نظرتاریخی قدمت تمدنهای باستانی در بین النهرین قدیم مانند سومر، بابل، اکد و عیلام حداکثر ۶ هزارسال و قدیمی ترین تمدن دنیای باستان یعنی مصر حداکثر ۸ تا ۹ هزار سال است؛ چگونه داراب قدمت چهل هزارساله پیدا کرده است؟
داراب در ۲۲۵ کیلومتری شرق شیراز است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار