چاپ کد خبر: 87798
4 تیر 1401

آیا میتوان با «عضله های پوشیدنی» قدرت بازو ها را افزایش داد؟

محققان دانشگاه ETH Zurich سوییس گجت پوشیدنی طراحی کرده‌اند که می‌تواند زور بازوی افراد را تقویت کند و هم برای افراد با ضعف ناتوانایی جسمی و هم برای افراد سالم کاربرد دارد.

pic 253

چند سالی می‌شود که ربات‌ها و پوشیدنی‌های مخصوص در حال توسعه هستند تا سبب سهولت در کار و زندگی انسان‌ها شود. به عنوان مثال پیش‌تر ربات فیوژن را دیده بودیم که روی شانه کاربر قرار می‌گرفت و به او کمک می‌کرد. این بار یک عضله پوشیدنی می‌تواند به هر فردی کمک کند تا زور بازوی بیشتری را به‌دست بیاورد.

قدرت بازوهای خود را از طریق عضله پوشیدنی بیشتر کنید

گفته‌ها حاکی از این هستند که اخیرا راه حل جدیدی برای بهبود قدرت بازوی افراد پیدا شده است. بسیاری از پوشیدنی‌های پزشکی تاکنون برای کمک به افراد ناتوان و کم‌توان در پیاده‌روی ساخته شده‌اند. ETH Zurich نام این عضله پوشیدنی را «Myoshirt» گذاشته است. تمرکز این عضله روی زور بازوها و بالاتنه کاربر معطوف شده که برای کمک به شما، حسگرهای مخصوصی در آن تعبیه شده‌اند. با شناسایی حرکات شما، پوشیدنی کارایی اصلی خودش را نمایان می‌کند. در واقع این عضله پوشیدنی به عنوان یک تاندون مکمل و اضافی عمل می‌کند تا شما فراتر از سطح خود ظاهر شوید.

آزمایشات اولیه انجام شده با این عضله پوشیدنی تاکنون نتایج مثبتی داشته‌اند. چند ده تن از داوطلبان این پروژه اکنون می‌توانند تمرینات ورزشی را به مدت طولانی‌تر از قبل انجام دهند. در بخش آمار و ارقام نیز اخبار خوبی به گوش می‌رسند. به عنوان مثال، یک داوطلب مبتلا به دیستروفی عضلانی با افزایش ۶۰ درصدی استقامت به تمرین پرداخت. این میزان افزایش استقامت برای کسی که از آسیب نخاعی رنج می‌برد به ۳ برابر می‌رسد. محققان ETH Zurich می‌گویند که حتی افراد معمولی با استفاده از این عضله پوشیدنی می‌توانند ۳۰ درصد بیش از پیش به تمرین بپردازند.

وزن این پوشیدنی جدید به حدود ۴ کیلوگرم می‌رسد که کمی زیاد است. بنابراین توسعه‌دهندگان این عضله پوشیدنی قصد دارند تا عملکرد آن را روی بخش شانه متمرکز کنند تا در کنار کوچک‌تر شدن این پوشیدنی، شاهد سبک‌تر شدن آن نیز باشیم. این کار باعث می‌شود تا بتوان پوشیدنی مورد اشاره را زیر لباس هم پوشید.

این فناوری هنوز کامل نشده و نیاز به تکمیل دارد. بنابراین نباید فعلا منتظر عرضه همگانی آن در بازار باشیم. با این وجود می‌توان امیدوار بود که با ورود این عضله پوشیدنی و پوشیدنی‌های مشابه، افراد کم‌توان و ناتوان بتوانند بهتر از قبل به زندگی خود ادامه دهند.

به نظر شما پوشیدنی Myoshirt چه‌قدر در زندگی روزمره انسان‌ها مؤثر خواهد بود؟

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار