چاپ کد خبر: 53092
17 اردیبهشت 1400

آیا می‌توان قبل یا بعد از تزریق واکسن کرونا، مسکن مصرف کرد

واکسن کرونا 12

به گزارش اول فارس، توزیع و تزریق واکسن ویروس کرونا در بریتانیا ادامه دارد و تاکنون ۱۵ میلیون و ۶۳۰ هزار و هفت نفر به طور کامل در برابر این بیماری واکسینه شده‌اند.

نظیم زهاوی، وزیر واکسن، روز چهارشنبه، ششم مه، به برنامه «صبح بخیر بریتانیا» شبکه آی‌تی‌وی گفت که انگلستان کاملا روی برنامه حرکت می‌کند تا از قرنطینه خارج شود. در همین حال، ۸۳ تا ۸۴ درصد از بزرگسالان این کشور گفته‌اند واکسن را تزریق خواهند کرد.

گرچه بیش از ۳۴ میلیون نفر در بریتانیا حداقل یک دوز از واکسن کووید را تزریق کرده‌اند، اما باقیمانده جمعیت این کشور، یعنی ۲۱ میلیون نفر دیگر، هنوز واکسنی دریافت نکرده‌اند. 

آن‌هایی که می‌خواهند واکسن بزنند، شاید این سوال را داشته باشند که آیا مصرف مسکن قبل یا بعد از دریافت واکسن می‌تواند از عوارض جانبی آن شامل تب، لرز، خستگی، سردرد و  احتمالا دردی در بازوی محل تزریق، بکاهد؟

این در حالی است که کارشناسان درباره مصرف هرگونه مسکنی قبل یا بعد از دریافت واکسن کووید، هشدار داده‌اند.

چرا نباید مسکن مصرف کرد؟

به گفته کارشناسان، شما باید از مصرف مسکن قبل یا بعد از دریافت واکسن کووید خودداری کنید تا به سیستم ایمنی بدن خود اجازه دهید به بهترین شکل، شیوه مبارزه با ویروس کرونا را فرا بگیرد.

از طرفی مسکن‌ها ممکن است با تأثیر واکسن تداخل داشته باشند؛ کما این که با واکسن آنفلوآنزا تداخل دارند. مطالعات نشان داده است کودکانی که بعد از دریافت واکسن آنفلوآنزا داروهای ضد التهاب یا کاهش تب مصرف کرده‌اند، در مقایسه با کودکانی که بعد از واکسن، تب کردند و دارو مصرف نکردند، پادتن‌های کمتری داشتند.

روشل والنسکی، دبیر مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ایالات متحده، گفت بروز علایم ملایمی مانند تب حاکی از این است که سیستم ایمنی بدن شما در حال «آماده شدن» برای یادگیری نحوه مبارزه با این ویروس است.

این علائم، عادی و نشانه آماده شدن سیستم ایمنی بدن علیه ویروس کرونا است.

مایکل مینا، استادیار رشته اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی تی‌اچ چان دانشگاه هاروارد، گفت اگر به بدن خود اجازه دهید بدون کمک مسکن به مقابله با ویروس برود،  «حافظه ایمونولوژیک» ایجاد می‌شود. او در ماه فوریه به خبرنگاران گفت: «قبل از واکسن، مسکن مصرف نکنید.» او افزود: مردم باید «تمام تلاش خود را بکنند» که بعد از دریافت واکسن هم مسکن استفاده نکنند.

چگونه بدون استفاده از مسکن، از تأثیر عوارض جانبی بکاهیم؟

کارشناسان پیشنهاد می‌کنند بعد از تزریق واکسن حسابی استراحت کنید و مطمئن باشید به میزان کافی آب می‌نوشید. اگر در محل تزریق، احساس کوفتگی دارید از کمپرس سرد استفاده کنید تا کوفتگی را کم کند یا با آن بازو ورزش کنید تا از دردش کاسته شود.

نوشیدن مایعات فراوان و پوشیدن لباس‌های رنگ روشن نیز می‌تواند به کاهش آثار ناملایم تب کمک کند.

اگر باید مسکن مصرف کنید، سازمان جهانی بهداشت، استامینوفن را برای درمان درد یا تب بعد از واکسن پیشنهاد می‌دهد.

به گفته سرویس سلامت همگانی، اکثر عوارض جانبی واکسن کووید-۱۹ ملایم هستند و نباید بیش از یک هفته باقی بمانند. با این وجود، اگر تب بالایی تجربه کردید که بیش از دو روز ادامه یافت یا سرفه جدید و ادامه‌داری داشتید یا با از دست دادن یا تغییر حس بویایی مواجه شدید، احتمالا به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اید و باید در خانه بمانید و آزمایش دهید.منبع: The Independent

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار