آیا واتساپ و اینستاگرام برای همیشه فیلتر شدند؟

پس از فیلتر شدن اینستاگرام و واتساپ به دلیل مسائل امنیتی، این سوال به وجود آمده که آیا این شبکه های اجتماعی برای همیشه فیلتر شده‌اند؟

instagram and whatsapp 1

به گزارش اول فارس از روز گذشته و به دلیل مسائل امنیتی، شبکه های اجتماعی اینستاگرام و واتساپ فیلتر شدند و کاربران فقط با ابزارهای دور زدن فیلترینگ امکان دسترسی به آنها را دارند. نت بلاکس نیز از دسترس خارج شدن اینستاگرام و واتساپ در ایران را تایید کرد و هنوز هم امکان باز کردن این دو اپلیکیشن بدون فیلترشکن وجود ندارد. البته علاوه بر این، اختلالات و قطعی‌های گسترده‌ای هم در اینترنت به وقوع پیوسته و حتی اینترنت موبایل ملی شد و کاربران فقط قادر به باز کردن سایت‌های داخلی بودند که این مشکل از نیمه‌های شب گذشته به طور موقت برطرف شد، اما ظاهرا امروز هم شاهد چنین اختلالات شدیدی هستیم.

  • فیلتر شدن اینستاگرام و واتساپ تا چه زمانی ادامه دارد؟

اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا اینستاگرام و واتساپ برای همیشه فیلتر شدند یا این یک تصمیم موقتی است؟ امروز خبرگزاری‌ها اعلام کردند که شورای امنیت به خاطر مسائل امنیتی دستور فیلتر شدن اینستاگرام و واتساپ را صادر کرده است. از سوی دیگر، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم روز گذشته در رابطه با محدودیت‌های اعمال شده در اینترنت گفت به دلیل مسائل امنیتی و برخی از بحث‌هایی که در این روزها وجود دارد، ممکن است گاهی محدودیت‌هایی توسط دستگاه‌های امنیتی اعمال شود که در شرایط کنونی طبیعی است.

با توجه به این صحبت‌ها این احتمال وجود دارد که پس از آرام شدن شرایط و فروکش کردن اعتراضات، دسترسی به اینستاگرام و واتساپ به حالت عادی بازگردد و دوباره کاربران بتوانند بدون مشکل به این دو شبکه اجتماعی دسترسی داشته باشند. اما احتمالات دیگری هم در این بین وجود دارد. مسئولان کشور مدت‌هاست که سعی کرده‌اند Instagram و Whatsapp را فیلتر کنند، اما با توجه به ملاحظاتی که وجود داشت، تاکنون موفق نشده بودند و حالا که این دو شبکه اجتماعی با دستور شورای امنیت فیلتر شده‌اند، شاید موقعیت مناسبی برای موافقان فیلترینگ باشد تا اینستاگرام و واتساپ را برای همیشه فیلتر کنند و دیگر اجازه دسترسی کاربران به آنها را ندهند.

همه این‌ها احتمالاتی است که وجود دارد و تاکنون هیچ اظهار نظر رسمی در این رابطه منتشر نشده است. در هر صورت فعلا باید منتظر بمانیم تا ببینیم آیا پس از آرام شدن اوضاع، اینستاگرام و واتس اپ از فیلترینگ درمی‌آیند یا مسئولان تصمیم می‌گیرند این دو شبکه اجتماعی محبوب و پراستفاده در بین کاربران ایرانی را برای همیشه فیلتر کنند؟ ” گجت نیوز ”


فناوری ایران|اینترنت ملی در دسترس، پلتفرم‌های خارجی فیلتر

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به این که پلتفرم‌های داخلی و وبگاه‌های دارای دامنه IR بدون مشکل دردسترس هستند از اعمال محدودیت برای پلتفرم‌های خارجی خبر داد.

خوانساری، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات، در اولین واکنش رسمی به مسئله قطعی اینترنت و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی از وضع محدودیت‌های موقت برای برخی پلتفرم‌های خارجی به دستور مراجع ذی‌صلاح خبر داد.

خوانساری در گفت‌وگو با شبکه خبر با تأکید بر این که اپلیکیشن‌های کاربردی و وبگاه‌های دارای دامنه IR دردسترس هستند، درباره وضعیت اینترنت بین‌الملل گفت:

خدمات بین‌الملل بدون مشکل دردسترس است، فقط روی برخی پلتفرم‌ها و سکوهای خارجی به دستور مراجع ذی‌صلاح به صورت موقت محدودیت‌هایی ایجاد شده است.
عصر دیروز (سی‌ام شهریور) ابتدا اینستاگرام با فیلترینگ مواجه شد و برای کاربران با IP ایران از دسترس خارج شد و از شب گذشته نیز پیام‌رسان واتساپ مسدود شده و حتی با VPN برای اکثر کاربران قابل دسترسی نیست. خبرگزاری فارس در خصوص اعمال فیلترینگ برای این دو پلتفرم خارجی و نامشخص بودن زمان رفع محدودیت نوشت:

با تصمیم شورای عالی امنیت کشور دسترسی به اینستاگرام و واتساپ محدود شد. هنوز معلوم نیست این تصمیم چه زمانی به طول خواهد انجامید اما اقدامات خلاف امنیت ملی در بستر این شبکه‌ها توسط ضد انقلاب و پاسخگو نبودن این پلتفرم‌ها یکی از دلایل این تصمیم است.»
البته محدودیت، اختلال و قطعی اینترنت تنها به فیلترینگ پلتفرم‌های خارجی محدود نبوده و در آخرین ساعت‌های شب های گذشته اینترنت همراه در اکثر شهرها و مناطق کشور قطع شده بود و اینترنت ثابت نیز با کندی و اختلالات فراوانی روبه‌رو شد. این اختلالات در برخی نقاط همچنان ادامه دارد و در مناطقی که اینترنت همراه وصل شده نیز کماکان کندی و اختلال مشاهده می‌شود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات همچنین اعلام کرد که خدمات و امکانات لازم برای رفع نیازهای روزمره مردم ضروری هستند، دردسترس قرار دارند. به گفته او، استفاده از خدمات الکترونیکی، سایت‌های خرید و فروش، تاکسی‌های اینترنتی، خدمات مالی و بانکی، خدمات حوزه سلامت و… بدون مشکل دردسترس هستند.

خوانساری درباره نیازهای ارتباطی دولت نیز گفت: «برای رفع نیازهای ارتباطی مردم پیام‌رسان‌های داخلی و برنامه‌های و ابزارک‌های کاربردی داخلی همگی برقرار هستند و مشکل خاصی ندارند. خدمات دولت الکترونیک نیز ازطریق پنجره خدمات دولت به‌صورت روان در حال انجام است.»

علاوه بر اعمال فیلترینگ برای شبکه اجتماعی اینستاگرام و پیام‌رسان واتساپ، بسیاری از کاربران نیز گزارش کرده‌اند که با محدودیت در دسترسی به گوگل‌پلی مواجه شده‌اند و به نظر می‌رسد این فروشگاه رسمی اندروید نیز برای کاربران داخل ایران فیلتر شده است.

با ایجاد این تغییرات در وضعیت اینترنت کشور به نظر می‌رسد اینترنت بین‌الملل و پلتفرم‌های خارجی با مسدودیت و محدودیت مواجه شده و با وضعیت پایدار وب‌سایت‌ها، پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های داخلی کاربران فقط به اینترنت ملی دسترسی کامل دارند.”دیجیاتو”


حذف اینستاگرام و واتس‌اپ از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های اندرویدی ایران

پس از فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ در ایران، این دو پلتفرم از فروشگاه اندرویدی بازار و مایکت حذف شدند.

4736569

به گزارش اول فارس، زمانی که برای دانلود و نصب اپلیکیشن اینستاگرام و واتس‌اپ به کافه بازار می‌روید، نتیجه‌ یک پیغام است با این مضمون: «متاسفانه در حال حاضر امکان ارائه‌ این اپلیکیشن را نداریم. از اینکه محدودیت‌های ما را درک می‌کنید ممنونیم.»

از سوی دیگر، مایکت نیز در صفحه دانلود این دو اپلیکیشن با حذف لینک دانلود به محدودیت‌های ایجاد شده، اشاره کرده و نوشته است: «متاسفانه این اپلیکیشن از حالت انتشار خارج شده است. از اینکه محدودیت‌های ما را درک می‌کنید، سپاس‌گزاریم.»

مطلب مرتبط جهت خواندن بیشتر:

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک از کی در ایران قابل دسترسی است؟

سروش پلاس 1

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

عباس سلمان سیستانی چهارشنبه , ۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۹

سلام واتساب اینستارووصل کنید

jAVAD جمعه , ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰:۰۳

سلام چرا هنوز واتساپ و اینستاگرام فیلتر شده چه زمانی مشکل مردم حل می شود واتساپ و اینستاگرام وصل کنم باتشکر از شما

ناشناس پنجشنبه , ۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۸

اقای دولت از شما خاهش دارم اینترنت وصل نکنید همه این بدبختی که ماه داریم سر اینترنت هست خدا لعنت کنه که ون کسی که این کوش موبایل اخترا کرده که زندکی خیلی کس ها رو نابود کرده

محمد جمعه , ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۹:۱۷

تو را خدا واتساپ را فیلتر نکنید ??

حسن رضایی جمعه , ۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۳

‏تو روزاى سخت هیچکس کنارت نیست، اگه قرار بود کسى کنارت باشه که اسمش روز سخت نبود

طاهری دوشنبه , ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۳:۵۳

این حرف بگی نگی مسخره است اینستاگرام توسط دولت ایران مسدود شده نه آمریکا ?

ناشناس یکشنبه , ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱:۱۲

تو ایران کدوم حق و حقوق رو بجا میدن چه برسه به اینترنت و واتساپ و تلگرام و اینستا کلا به ملت و حق ملت ارزش نمیدن چه برسه به اینترنت ولی رجزخواتیهای عالی دارند در خصوص رعایت حقوق بشر

ناشناس یکشنبه , ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰:۰۵

تو رو خدا وصل کنید همه گرفتارن هر کی دوست نداره از گوشیش پاک کنه چرا میگید کاش فیلتر بشه

فعال فرهنگی و فعال اجتماعی. شنبه , ۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰

فقط پیام رسان های داخلی(ایرانی).

Arezoo شنبه , ۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰

لااقل این واتساپ کوفتی روازاد کنیددلمون پوکیدددددحداقل بایدیه راهی باشه واسه ارتباط باخارج ازکشوریعنی چی خب?اونایی هم ک میگن خوب شدفیلترشدوفلان وبستان عزیزم اون دست شکسته اتو به کاربنداز ازگوشیت پاکش کن?عقب مونده ها لااقل فقط واتساپ رد ازادکنیدمنی ک زندگیم واتساپه چیکارکنممممم?

Arezoo شنبه , ۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷

لااقل این واتساپ کوفتی روازاد کنیددلمون پوکیدددددحداقل بایدیه راهی باشه واسه ارتباط باخارج ازکشوریعنی چی خب?اونایی هم ک میگن خوب شدفیلترشدوفلان وبستان عزیزم اون دست شکسته اتو به کاربنداز ازگوشیت پاکش کن?عقب مونده ها

هیچکس شنبه , ۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲:۲۴

دم هرکی که اینستاگرام قطع کرد گرم واتساپ بسته برای همین ملت

هیچکس شنبه , ۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲:۲۲

به جان رهبر وصل نکنید جز بدبختی چیزی نداره همون واتساپ بسته برای این مردم

سرباز امام زمان شنبه , ۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰:۳۶

سلام تورو خدا فقط واتساپ رو وصل کنین. یه دلخوشیمون فقط اونه ازمون نگیرین ?????????????????????

Sodi جمعه , ۸ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۰

وقتی انسان اشرف مخلوقات شناخته شد یعنی قوه تشخیص بین خوب و بد به اوداده شد اگر دربحث این دو اپلیکیشن با انصاف رفتار کنیم میبینیم سودآنها بیشتراز ضرر است .من بشخصه هیچکدام را ندارم زیرا نیازی نیست اما بقول دوستان تکلیف یک میلیون شغلی که به توسط این دو حاصل شده و تعداد بسیاری از راه آن امرار معاش میکنند چه میشود؟!البته برخی از مسئولین درطی سالها ثابت کردند که هیچ محلی به خواسته برحق ملت نمیگذارند.اگرقراربر مسائل امنیتی بود آیا چگونه است که از گذشتگانمان اخباری بما رسیده جز سینه به سبنه آیا میتوانید تک تک آدمهارا هم فیلتر کنید ؟!
قابل توجه آنها که میگویند خوب است فیلتر شده باید بگویم:

آنکس که نداند که نداند که نداند
درجهل مرکب ابدالدهر بماند..

سفرتان به قرون وسطی مبااارک.

برخی ازدوستان قسم داده اند.عزیران هرگز برای چیزی که حقتان است التماس نکنید…ثابت قدم واستوار باشید..به امید ایرانی سربلند و متحد….یاحق

حلما جمعه , ۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶

مسولین موظفین بیاین و نظرات مردمو بخونین شرایط رو برامون سخت نکنید خواهشا اینستا و واتساپ رو وصل کنین ممنون ??

sorosh جمعه , ۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴

اینستا گرام که باعث شادی ملت شد افزایش اگاهی وکسب و کار بالا و همچنین اطلاع رسانی و اموزش و مهتر از همه سرگرمی ملتی که ارزو دارن که از تلویزیون یه فیلم خوب ببینن شاید بتور ر نکنین ولی پدران ما می گن زمان قدیم تلویزیون برنامه متنوع و قوی و مغید پخش می کرد همور

#من _انقلابیم جمعه , ۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶

مسولین تو رو به اون خدایی که می پرستین بعد از آروم شدن اوضاع و تموم شدن اغتشاشات اینستا و واتساپ رو وصل کنین این دوتا برنامه نیاز همه ی مردمه لطفا یه خبری چیزی بدین ما خیالمون راحت بشه که بفهمیم وصلشون میکنین
???????

سارا رئوفی جمعه , ۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳

بنده یک پرستار اورژانس هستم ازتون خواهش میکنم لطفاً واتساپ و اینستاگرام رو وصل کنید
ببینید من اصلا کاری به سیاست ندارم و همیشه طرفدار ولایت فقیه بودم
ولی بزرگواران به صاحب و مولای زمان قسم این کار شما و لجبازی با ملت به قرآن قسم نه تنها تنفر مردم رو بیشتر میکنید بلکه باعث نفرت کسانیکه طرفداران دولت جمهوری اسلامی و پیوستن به مخالفان و شورشیان چیزی برای شما ندارد
و دارید با دست خودتان کشور رو نابود میکنید و باعث شادی کشورهای دشمن خواهید شد
برای آخر خواهشمندم لطفاً نذارید دشمن شاد شویم
شما رو قسم علی گونه رفتار کنید و با محبت مردم کشور رو طرفدار خودتان نگه دارید چون روزی خواهد رسید که به همین مردم نیاز پیدا کنید
مردم به اندازه کافی تو فشار و سختی هستند

ایرانی جمعه , ۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱

اینستا جز فساد و کلاهبرداری نداشت.بهتر که فیلتر شد.اونایی که میگن کسی که با اینا فاید میشه بره بمیره.مثل اینه بگیم مغازه رو نبندیم و دزد و بگیریم.وقتی میشه در مغازه رو قفل زد چه کاریه .چرا نماینده نمیارن توی کسور تا اگه خلاف قانون عمل کردن بشه باهاشون تعامل کرد.پس حتما ریگی دارن به کفش

پویا جمعه , ۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰

میترا خانوم و بقیه که میگن بهتر که شبکه های جهانی قطع شدن کارتون درست نیست. افکار کودکانه و کهنه شما بعضی مواقع رو زندگی ماهایی که وصل به اون شبکه هاست تاثیر منفی داره. ما اگه بریم بصورت حضوری آموزش گرافیک بدیم حقوقی که بدست میاریم برابره با حقوق شبکه هایی مثل یوتیوب؟ خیر! حقمون رو میخورن. اصلا حضوری نه. من اگه از همین نمونه داخلی یوتیوب که آپاراته بخوام درآمد کسب کنم اینا میان ۸۰درصد تبلیغاتی که روی ویدیویی که من با تجهیزات و علم خودم و زمانی که گذاشتم ساختم رو برای خودشون بر میدارن. ۹ درصد مالیات میزنن و بعد هر چی موند میدن. ولی اون یوتیوب میاد ۴ درصد از حق تبلیغ و سرویس دهی برمیداره و ۹۶ درصد درآمد هر تبلیغ رو به تولید کننده میده. این درست نیست که خودسرانه بگید خوب شد که فیلتر کردن‌. غلطه. هم کار شما هم کار مسئولین به ظاهر طرفدار مردمن. مطمئنا اینم تموم میشه متوجه میشین که حرف مردم رو نباید نادیده گرفت.

ناشناس جمعه , ۸ مهر ۱۴۰۱ - ۹:۵۳

من که پول کلاس رفتن ندارم با گروه های درسی تو واتساب و تلگرام داشتم برای آزمون آماده میشدم عمرمان تلف شد کمی درک خیلی خوبه

ناشناس جمعه , ۸ مهر ۱۴۰۱ - ۹:۵۱

من بدبخت از کلاسها و گروههای آموزشی استفاده میکردم عمرمان تلف شد دلتوت خنک نشد

زری جمعه , ۸ مهر ۱۴۰۱ - ۸:۵۵

همین که اوضاع آروم بشه وصل می کنین ؟؟ لطفاااااا اینستا و واتساپ رو رفع فیلتر کنین ممنونم میشیم ?

behrooz جمعه , ۸ مهر ۱۴۰۱ - ۷:۵۵

من خودم اینستا و واتساپ وتلگرام داشتم ولی باچیزهایی که این روزا اتفاق افتاده توی خیابونا دیدم که چقدربه اموال عمومی آسیب زده شد وآدم هامردند ترجیح میدم به برنامه های ایرانی مثل روبیکا و ایتا روبیارم که تحت نظارت و کنترل خود دولت هستن تا کمتر شاهد اتحاد اغتشاشگرا وفعالیت های خانمان براندازشون باشیم.#مسدودسازی_اینستاگرام #فیلترینگ_دائمی_اینستاگرام #فیلترینگ_همیشگی

کیانوش جمعه , ۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰:۴۱

الان تنها درخواست و خواهش ما مردم اینه که اینستا و واتساپ رو وصل کنین خواهش میکنیم به این خواسته ی ماهم توجه کنین
بعضیا ریختن تو خیابون و اغتشاش کردن ما باید تقاصشو پس بدیم با فیلتر کردن بیشتر تحت فشار قرار گرفتیم ? التماستون میکنیم وصل کنین همه مردم معترضن ???

ناشناس پنجشنبه , ۷ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۲

یکم انسان باشین ماها پول نداریم مغازه بزنیم چجوری بهتون بفهمونیم

... پنجشنبه , ۷ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۹

بخدا گرفتاریم شمارو بخدا وبه هرچی که میپرستین واتساپ رو از فیلتری دربیارین بخدا ما بدبختا با واتساپ و اینستا درآمد درمیاریم من لوازم خانگی میفروشم بخدا ندارم مغازه بزنم بابام هم کارگره وام هم بخوای بگیری باید ده تا ضامن داشته باشی وکلی پارتی من ندارم ایهاالناس حدااقل واتساپ از فیلتر دربیارین خدا لعنت اونایی بکنه که میگن فیلتر شن و از فیلتر درنیارین بابا خیلیا هستن بدبختن شما نفست از جا گرم بلند میشه اگه اینستا دوس نداری خب نصب نکن کلا گوشی دست بچت نده چرا ما باید تاوانش رو پس بدیم

هموطن پنجشنبه , ۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰

??خنده داره واقعااین همه التماس میکنن به این اشعالا

AM پنجشنبه , ۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۳

سلام توروخدا وصل کنین واتساپ واینستارو من تازه کارم شروع شده پول لازمم خیلی آخه دندون تودهنم نیس پول ازکجا بیارم حالا درست کنم
ماچ گناهی کردیم من خودم مخالف اون کساییم ک اغتشاش ب پرکردن اما واتساپ اینستا لطفا رفع فیلتر شه ممنون

زیبا پنجشنبه , ۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶

سلام توروخداوصل کنیدنصف کارامون مونده مردوم گناه دارن کسی بخواد باشه بدون واتساپ واینستاهم بده چه ربطی به این اداره وصل کنیدلطفا

ممد پنجشنبه , ۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹

کسانی که میگن خدا رو شکر که اینستا و واتساپ فیلتر شدن باید اینو بفهمن که حق ندارن برا بقیه تصمیم بگیرن خودشون با فضای مجازی مشکل دارن به راحتی میتونن اینستا یا وات رو حذف کنن و استفاده نکنن چیکار به بقیه دارن ?????
اینستا و واتساپ جز زندگیمون شدع نباااااااید فیلتر بشههههه خیلیا استفاده های خوبی از این برنامه ها میکنن کسب و کار دارن لطفا فیلترینگ و رفع کنین تقاضای همه ی ما همینه با این کوچیکترین امکانات میتونیم زندگیمون رو بچرخونیم بعضیا درس میخونن و…. لطفا این زندگی رو برامون سخت نکنید فیلتر و بردارین و رضایت مارو جلب کنید ?????????

گلی بانو پنجشنبه , ۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹

لطفا فیلتر کنید این برنامه سمی رو جوونا من جنبه ندارن .کشور از هم پاشیده شد

ناشناس پنجشنبه , ۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲

برای اینستاگرام خیلی خوشحالم فیلترش کنید ولی وات ساپ را وصل کنید تو راخدا

ناشناس پنجشنبه , ۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲

زودتر وصلش کنین ‌..واتساپ رو

متاسف پنجشنبه , ۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴

به کره شمالی خوش آمدید.

شهرزاد پنجشنبه , ۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰

همین کارارو میکنید که جوونا همه دارن مهاجرت میکنن من به عنوان یه ادم جوان تنها ارزوم‌ مهاجرت چون هیچ دلخوشی برا مردم نمونده حالا دیگه ارتباطمون با دنیا رو ازمون گرفتن

آخرین اخبار