چاپ کد خبر: 17709
1 آذر 1398

آقایان شعاری می‌دهند اما معلوم نیست سازوکار اجرایی این شعار چیست

جلوگیری از گرانی با شعار محقق نمی‌شود/ دولت راهکار دهد

به گزارش اول فارس ، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شیراز با اشاره به سخنان مسئولان دولت که ادعا دارند پس از افزایش قیمت بنزین، قیمت سایر کالاها افزایش نخواهد یافت، اظهار داشت: دولت باید در این خصوص راهکار ارائه دهد چراکه مقابله با گرانی صرفاً با شعار دادن محقق نمی‌شود.

وی افزود: دولت باید به قولی که به مردم داده وفا کند و جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرد اما باید دید این قول چگونه محقق می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس ادامه داد: گاهی آقایان شعاری می‌دهند اما معلوم نیست سازوکار اجرایی این شعار چیست لذا اینکه مسئولان می‌گویند قیمت کالاها افزایش نمی‌یابد، سازوکار آن را نیز باید بیان کنند که متأسفانه بیان نمی‌شود.

امام‌جمعه شیراز خاطرنشان کرد: ما تا هنگامی‌که نتوانیم جلوی تورم را بگیریم، با گرانی و مسائلی ازاین‌دست مواجه خواهیم بود لذا مدیران نباید بدون دقت و کارشناسی حرفی را بزنند و فردا شخص دیگری بگوید که فلانی دروغ گفت! این کارها برای نظام و کشور ما ناپسند است.

دژکام افزود: بنده از مسئولان خواسته‌ام برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها راهکار ارائه دهند چراکه مردم نیاز به حرف و شعار ندارند و نیاز به طرح‌های عملیاتی و اجرایی دارند.

این استاد دانشگاه خواستار استفاده از تجارب کشورهای دیگر در کنترل قیمت‌ها شد و درعین‌حال گفت: در این کشورها نیز نهاده‌های نفتی گران است اما باید دید چه سازوکاری را به‌کاربرده‌اند که جلوی افزایش قیمت‌ها را گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: «باید گفتن» یک راهبرد است اما باید دید چه کسی می‌خواهد این بایدها را عملیاتی کند چراکه حل کردن مسائل مهم است.

امام‌جمعه شیراز همچنین گفت: برخی معتقدند با نظارت مشکل افزایش قیمت‌ها حل می‌شود؛ یعنی از سود تولیدکننده و توزیع‌کننده کم شود که باید گفت اگر سودی که آن‌ها می‌گرفته‌اند ظالمانه بوده، بحث نظارت درست است اما اگر سود آن‌ها متعارف بود، چه باید کرد؟

دژکام با انتقاد از کسانی که همه مسائل را سیاسی می‌بینند، ادامه داد: به‌محض آنکه ما در مورد مسائل اقتصادی موضعی می‌گیریم، برخی آن را گروکشی محسوب می‌کنند درصورتی‌که هدف ما از بیان این سخنان، حل مشکل مردم و پیشرفت کشور است.

وی افزود: برخی اینجا دست رو روی دست گذاشته و نشسته‌اند که ترامپ دوباره بر سرکار می‌آید یا نه که باید گفت آمدن یا نیامدن ترامپ چه ربطی به ما دارد؟ ما به دنبال سامان‌دهی زندگی مردم هستیم.

امام‌جمعه شیراز با اشاره به سخنان هفته گذشته رهبر انقلاب در دیدار با فعالان اقتصادی نیز گفت: آقا چندین سال است مسئله اقتصاد مقاومتی را مطرح کرده‌اند اما ما مدام پشت گوش انداخته و قدمی جدی در این خصوص برنداشته‌ایم تا اینکه خودشان فعالان اقتصادی را جمع کردند و با آن‌ها سخن گفتند.

دژکام خواستار بسیج عمومی در حل مشکلات اقتصادی شد و افزود: همه اقشار بسیج از استاد دانشگاه و حوزه گرفته تا دانشجویان و مسئولان باید برای حل مشکل اقتصادی وارد عرصه شوند.

وی پیروزی در عرصه اقتصادی بر دشمن را به‌عنوان چهارمین و آخرین پیروزی برشمرد و گفت: پس از پیروزی در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، پیروزی در عرصه اقتصاد را نیز باید به دست آوریم که این مهم با مشارکت جمعی قابل‌دستیابی است.

امام‌جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به بحث مهم امنیت و اغتشاشات اخیر نیز اشاره کرد و ضمن تشکر از مردم و نیروهای امنیتی در ایجاد امنیت مجدد اظهار داشت: امنیت نعمتی است که آن را باید از طریق دعا از خداوند درخواست کرد چراکه او تنها «فعال مایشاء» است.

دژکام افزود: همه ما در حوادث چند روز اخیر قدر امنیت را بیشتر دانستیم و در طول این ۴۰ ساله نیز مردم در مقاطع مختلف، مردانه به میدان آمده و جلوی فتنه و فساد را گرفته و پای آرمان‌های انقلاب ایستاده‌اند.

وی ادامه داد: دستگاه امپریالیستی باید بداند اگر همه توان خود را هم جمع کند نمی‌تواند کیان نظام اسلامی را به خطر اندازد چراکه ما از امام اول خود امام علی (ع) یاد گرفته‌ایم که غیرت ما در ذلت نخواهد گنجید.

امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه برای تأمین امنیت حتماً باید جلوی ظلم گرفته شود، افزود: طبق آیات قرآن، حتی اگر کسی مؤمن باشد و ظلم کند، امنیت از او سلب خواهد شد. لذا کسی نمی‌تواند بگوید من یک شهروندم، از من حمایت کنید تا ظلم کنم.دژکام خاطرنشان کرد: مادامی‌که انسان ظلم نکند، امنیت نیز برقرار است لذا نیاز به عدالت در رفتار، گفتار و کردار است و اگر این عدالت وجود نداشته باشد، قطعاً دچار آسیب خواهیم شد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار