چاپ کد خبر: 36288
18 مهر 1399

نرگس شیراز ، بی تفاوتی مسئولان و مالکی که تمایلی به تولید روغن ندارد

نرگس شیراز

ایلنا: با شیوع کووید ۱۹ و بروز مشکلات در واردات مواد اولیه بسیاری از تولیدات کشور از جمله روغن باعث شد تا مسئولان کارخانه روغن نباتی شیراز حدود دو ماه هیچ محصولی را تولید نکنند . این اتفاق زمزمه خطری بزرگ برای برند ۷۰ ساله نرگس است.

کارخانه روغن نباتی شیراز که با وساطت مسئولان توانست در ماه های گذشته مشکلاتش را برطرف کند و دوباره به چرخه تولید بازگردد اما در حال حاضر با مشکلات جدیدتری مواجه شده است.

عدم تامین مواد اولیه، بازار فروش، قرار گرفتن کارخانه نباتی در یکی از نقاط خوب شهر شیراز  و ارزش بالای زمین این مجموعه و …. باعث شدکه در شرایط فعلی مالک نرگس دست از تولید بکشد و همواره با بازنشست کردن سالانه حدود ۱۰ نفر از کارگران به فکر فروش زمین این مجموعه بیفتد.

آن طور که مؤیدی عضو شورای عالی کار می گوید: در حال حاضر به دلیل وارد نشدن مواد اولیه و روغن خام سبب شده تا کارگران کارخانه روغن نباتی شیراز روز‌ها را بدون فعالیت بگذرانند.

عضو شورای عالی کار با بیان اینکه شرایط زندگی و معیشت کارگران به هیچوجه خوب نیست می‌گوید: متاسفانه در حال حاضر کارخانه‌ها هم شرایط خوب و مناسبی ندارند این در حالی است که در شهری مانند شیراز  تعداد افراد بیکار به مراتب زیاد است مسئولان باید برای ایجاد اشتغال این افراد تمام تلاش‌شان را به کار بگیرند تا  شاهد تعطیلی دو ماهه فعالیت کارخانه روغن نباتی نباشیم.

بی تفاوتی مسئولان نسبت به کارخانه روغن نباتی

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان فارس ادامه می دهد:به رغم برگزاری جلسات متعدد برای فعالیت و رونق مجموعه روغن نباتی در جلسات متاسفانه در شرایط فعلی شاهد بی تفاوتی مسئولان روغن نباتی نسبت به فعالیت کارخانه روغن نباتی هستیم.

زور مسئولان به مالکان کارخانه نمی رسد

مویدی با اشاره به اینکه متاسفانه زور مسئولان به مالکان کارخانه روغن نباتی شیراز نمی رسد می گوید: شاید هم در پشت پرده این کارخانه موضوعی باشد که کارگران از آن خبری ندارند که تمام این عوامل بیانگر این موضوع است که فعالان کارگری نسبت به موضوعات و مشکلات این قشر دلسرد شده اند.

تلاش ها برای بهبود معیشت کارگران بی فایده است

عضو شورای عالی کار در ادامه با اشاره به اینکه به رغم فعالیت و تلاش ها  و پیگیری‌ها یی که دلسوزان و رسانه ها برای بهبود وضعیت کارگران در کارخانه ها انجام می دهند اما متاسفانه اتفاق خوبی در عمل رخ نمی دهد، می افزاید: در حال حاضر کارگران کارخانه روغن نباتی دو ماه است که بلا تکلیفند و هر سری که از وضعیت این افراد صحبت می کنیم مسئولان کارخانه اذعان دارند که کارگران حقوقشان را دریافت می کنند.

وی با اشاره به اینکه طبق شنیده ها در حال حاضر مالکان کارخانه روغن نباتی حقوق کارگران را می پردازند بیان می کند: بی شک تولید روغن نباتی در استان فارس و شهر شیراز باعث می شود که مردم و کارگران استان این محصول را با قیمتی ارزان‌تر خریداری کنند.

روغن نباتی 2

ضرورت برخورد قاطع مسئولان با افرادی که قصد کارخانه داری ندارند

مویدی با بیان اینکه برای  بهبود وضعیت اقتصاد و مشکلات کارگران مسئولان باید با مالکانی که قصد کارخانه داری ندارند بر خورد کنند ادامه می دهد: بعضی افراد در سال های گذشته با هدف نابودی کارخانه ها و فروش زمین آنها بعضی از کارخانه های استان و شیراز را با ارزان ترین قیمت خریداری کردند که جهت رفع این بحران مسئولان باید این مجموعه ها را به افراد اهل واگذار کنند.

دلسردی مسئولان باعث تعطیلی روغن نباتی در آینده می شود

یکی از کارگران کارخانه روغن نباتی شیراز هم با بیان اینکه مجموعه روغن نباتی شیراز همانند یک غده سرطانی است که بعضی اوقات حال و وضع مناسبی دارد و گاهی اوقات وضع خوبی ندارد می گوید: در شرایط فعلی عواملی مانند شیوع کرونا و عدم واردات مواد اولیه باعث شده که تولید این مجموعه با مشکلات متعددی مواجه شود.

این کارگر  با اشاره به اینکه تحریم ها باعث شده که واردات روغن به کشور انجام نشود، می افزاید: عواملی مانند در اختیار نداشتن مواد اولیه، شیوع بیماری کرونا و تحریم ها سبب شده که حدود دو ماه هیچ تولیدی و فعالیتی در کارخانه روغن نباتی شیراز انجام نشود و این در حالیست که حقوق کارگران در این ماه ها پرداخت می شود.

این کارگر در ادامه با بیان اینکه ورود دادگستری به مشکلات کارخانه روغن نباتی شیراز باعث شد تا مالک کارخانه حقوق کارگران را سر موعد مقرر واریز کند می گوید: اما طی جلساتی که برگزار شده مقرر شده که تا دو هفته آینده مشکلات کارخانه روغن نباتی شیراز بر طرف شود و این مجموعه مجددا اقدام به تولید کند.

به گفته وی در دو الی سه سال گذشته هیچ تعدیل نیرویی در کارخانه روغن نباتی شیراز انجام نشده است.

این کارگر در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر سالیانه حدود ۷ الی ۸ کارگر روغن نباتی بازنشست می شوند ادامه می دهد: اما نباید فراموش کرد که کارخانه روغن نباتی شیراز دیگر درست نمی شود و بی شک دلسردی مسئولان باعث می شود تا این مجموعه در آینده تعطیل شود.

b1ea7770-1d78-4941-a763-be815d0815b7

وی با بیان اینکه طبق صحبت هایی که با مسئولان داشتیم احساس کردیم که این افراد هم دیگر از مشکلات کارخانه نرگس شیراز خسته شده اند و بیشتر تمایل به جمع آوری این مجموعه دارند، می افزاید: بی شک  جلسات گسترده و … جهت برطرف کردن مشکلات روغن نباتی در سال های گذشته باعث شده که مسئولان هم از وضعیت کارخانه روغن نباتی خسته شوند.

این کارگر در ادامه با اشاره به اینکه تعطیلی کارخانه روغن نباتی و برند ۷۰ ساله نرگس شیراز مشکلاتی را برای صنعت استان ایجاد می کند می افزاید: عدم حمایت و بی توجهی کارفرما باعث شده کارخانه روغن نباتی به این روز بیفتد.

مالک نرگس تمایلی به تولید روغن ندارد

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کارفرما چندان تمایل به تولید روغن ندارد می افزاید: افزایش قیمت زمین کارخانه روغن نباتی شیراز شاید یکی از دلایلی است که کارفرما را از تولید سرد کرده است این در حالی است که قیمت هر متر زمین روغن نباتی به حدود ۱۷ میلیون تومان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه کارخانه روغن نباتی در بهترین و توریستی ترین منطقه شیراز قرار دارد می گوید: متراژ زیاد زمین و مساحتی بالغ بر ۱۲ هکتار باعث شده که مالکان کارخانه روغن نباتی بیشتر به فروش زمین تمایل داشته باشند.

بازنشست کردن کارگران و جایگزین نکردن نیرو زمزمه تعطیلی نرگس در آینده

این کارگر در ادامه با بیان اینکه متاسفانه بدهی کارخانه به سازمان تامین اجتماعی باعث شده تا بیمه کارگران از اوایل مهرماه مجددا قطع شود می افزاید: مالکان کارخانه با بازنشست کردن سالیانه حدود ۱۰ نفر و عدم جایگزینی نیرو به دنبال تعطیلی این مجموعه هستند.

به گزارش ایلنا بالا بودن هزینه تولید و تحریم ها و مشکلات در تامین مواد اولیه باعث شده که مالکان کارخانه ها عطایشان را به لقایشان ببخشند و دست از تولید بکشند و در نهایت با فروش زمین کارخانه پول بسیار زیاد‌تر و بدون دردسری را کسب کنند این در حالی است که در نهایت دود تمام این مشکلات به چشم کارگران می رود.گزارش: محمدرضا طاهری

عضو کانال اول فارس در واتساپ شوید

%D9%88%D8%A7%D8%AA%D8%B3%D8%A7%D9%BE

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

Binam دوشنبه , ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶

مگر مسوولین دلشون بحال کارگر میسوزه؟این کارخونه از امکانات بیت المال پول و حق همین کارگرا استفاده کرده حالا که زمین گرون شده آیا باید بفروشه و عده ای را بیخانمان کنه؟

بهنام شنبه , ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰

آخه کجایند مسؤولین باتدبیر چرا آخه چرا یکی بفکر این ویرونیها باشه مملکت روز ب روز ک نباید پسرفت بکنه

ناشناس شنبه , ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸

درجواب دوستمان که بسیار نا خوشایند پاسخ دادند احتمالا زمانی که مالک ملک کارخانه شده امتیازاتی کسب کرده وباید به حقوق سهام داران وکارگران احترام بگذارد واینکه کارخانه تعطیل شود مسولان عین خیالشان هم نیست

ناشناس شنبه , ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴

اولا که کارخانه روغن نباتی سالیان سال پیش بایداز سطح شهر جمع آوری و به شهرکهای صنعتی منتقل میشده است.
ثانیا مالک اختیار مالش داره هرکاری دلش خواست باهاش بکنه…

مریم جمعه , ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۴

سلام لطفا فکری به حال سهام کارگران این کارخانه کنین که سالها داره خاک میخوره

شعبان جمعه , ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷

سلام عجبی بعد از سالیان سال در شیراز از بزرگترین کارخانه یعنی نرگس شیراز حرفی زده شد غیر از خود کارخانه و تولید ان “کارگران بازنشسته ان که سالها در انجا زحمت کشیدن و سهام دارند و هنوز سود یک روز سهام به انها پرداخت نشده است و حتی این سهام در بورس مطرح نیس لطفا مالکان کارخانه به فکر سهام کارگران هم باشن اگر زمین انجا روزی بفروش برسد قسمتی متعلق به سهامداران و کارگران کارخانه میباشد لطفا پیگیری بکنید!!

آخرین اخبار