چاپ کد خبر: 221
8 مهر 1397

ابهام عجیب در خشک شدن چشمه بناب ارسنجان

n83044686 72566580

چشمه و جنگل بناب در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شمال شرقی شیراز قرار گرفته و بر باریکه جنوبی سلسله جبال زاگرس، ظرفیت زیست محیطی، گردشگری دارد .
رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز گفت: ازآغاز سال ۱۳۹۷ و بویژه در تیر ماه این سال، آب چشمه بناب ارسنجان رو به کاهش نهاد تا آنکه در پایان شهریور این سال خشک شد، خشکیدن این چشمه نشانگر ویرانی تمدن و شهر نشینی در گوشه ای از ایران است که چندین هزار سال تاریخی از زندگی و تمدن دارد.
به گزارش اول فارس دکتر سید محمد جعفر ناظم السادات  در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: در گذر چند دهه گذشته، پیوسته با خشک شدن چشمه سارها، رودخانه ها، تالاب ها و دریاچه ها روبرو بوده ایم هر خشک شدنی چون زخمی چرکین پیکر درد آلود کشور را پریش تر از گذشته می کند.
وی اضافه کرد: اگر برنامه های ما بر پایه پایداری محیط زیست بود باید برای خشکیده شدن رودخانه و چشمه ها و تالاب ها و نابودی جنگل ها و منابع طبیعی مدیران در هر سه قوه به روشی مناسب فرا خوانده شوند و از آنها در این زمینه پرسش شود. این استاد دانشگاه گفت: امروز اگر نماینده ای یک حرف سیاسی بزند که بخش دیگر ساختار فرمانروایی خوشش نیاید، شاید به تایید نشدن دوباره اش بینجامد ولی خشک شدن این همه رودخانه و چشمه در کشور نه پرسشی دارد و نه پاسخی.
این پژوهشگر دانشگاه شیراز ادامه داد: چشمه بناب ارسنجان به شیوه ابهام انگیزی خشک شد و افت یکباره آبدهی آن با پرسش بسیاری روبرو است، به احتمال فراوان، چاه یا چاه های آهکی جدیدی اطراف چشمه حفر شده و در بالا دست به بهره برداری رسیده اند و آب این چشمه را می ربایند.
رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز اضافه کرد : باید مدیران آب استان و کشور یک تیم کارشناسی را برای بررسی خشک شدن این چشمه به کار بگمارند تا دلیل علمی آن روشن شود ، نیاز است تا اندازه ایزوتوپ های ویژه اکسیژن یا کربن در آب چشمه بناب با دیگر چاه های آهکی مقایسه شود تا روشن شود آیا آب این چشمه در جای دیگری پمپاژ می شود یا نه، شاید این آبی که به رایگان در دسترس مردم ارسنجان قرار می گرفت هم اکنون با هزینه های سنگین و در شرایطی کاملا ناپایدار از جای دیگری پمپاژ شود.
ناظم السادات از نماینده شهرستان ارسنجان در مجلس ، استاندارفارس، مدیریت آب استان و همه مدیران درخواست کرد که برای تشکیل یک تیم کارشناسی نسبت به بررسی علمی موضوع اقدام کنند.
شهرستان ارسنجان در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق شیراز قرار دارد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار