احتمال تخریب ساختمان‌های محدوده حسینى الهاشمى با بارش باران در شیراز

به گفته کارشناسان دلایل توقف برخى از پروژه هاى مسکن مهر و عدم تکمیل این طرح با وجود گذشت بیش از یک دهه از ساخت آن؛ به جانمایى نامناسب ، ساخت و ساز بر روی گسل و احداث در مناطقی که با فرو نشست مواجه بوده اند، بازمی گردد.

 ساخت و ساز گسل سبزپوشان در شیراز 2

به گزارش ایلنا، در بخشى از ساخت و سازهاى شهر شیراز هم می‌توان جانمایی های نامناسب را مشاهده کرد که رانش زمین منجر به خسارت به برخى از منازل شده است.

شرایط ساخت مسکن در شیراز و اهمیت دادن به نوع خاک و گسل در هر منطقه، موضوعى است که استاد خلیل سرکارى نژاد استاد تمام بخش علوم زمین دانشگاه شیراز در این باره مى گوید: به طور کلى شیراز و استان فارس بر روى کمربند زلزله قرار دارد و گرچه استانداردها تا اندازه اى رعایت مى شود ولى مشکل اساسى این است که در بسیاری از مناطق تخلفاتى در ساختمان سازى صورت مى گیرد که بعدا مسئله ساز مى شود.

ساختمان هاى محدوده حسینى الهاشمى بر روى رسوبات است

وی با بیان اینکه شهر شیراز مرکز گسل و زلزله است و حدود ۱۹۷ سال پیش، زلزله ۶/۴ ریشتری در این شهر داشته ایم عنوان مى کند: این زلزله با ۲ هزار نفر کشته جزء زلزله هاى تاریخى شیراز است و در سال‌هاى بعد نیز زلزله ۶ ریشترى داشتیم که نشان مى دهد در مرکز ضربه هاى شدید قرار داریم.

سرکارى نژاد با بیان اینکه در ساختمان سازى مشکل اساسى این است که نظارت کافى بر روی این کار نیست و درخواست هاى زیادى براى ساختمان هاى بلند پایه وجود دارد، ابراز مى کند: در محدوده حسینى الهاشمى ساختمان هایى ساخته شده است که بر روى رسوبات قرار دارند که با بارش باران و آب هاى سطحى جابه جا مى شود و پى ساختمان هم هر چقدر که محکم باشد خواه نا خواه جابه جا مى شود.

به گفته پروفسور سرکارى نژاد در محدوده حسینى الهاشمى خطر واقعى که وجود دارد با رانش و باران شدید کل ساختمان هاى آن محدوده تهدید مى شود و حتى نیازى به زلزله هم نیست.

ساخت و ساز گسل سبزپوشان در شیراز 1

 تمام ساختمان ها بر روى حرکت زلزله خاموش هستند

وى با اشاره به اینکه قرار گرفتن بر روى گسل سبز پوشان خود خطر نهفته اى است، بیان مى کند: در این گسل ۲ نمونه زلزه قرار دارد که یکى زلزله مخرب و دیگرى زلزله خاموش است و تمام ساختمان ها بر روى حرکت زلزله خاموش هستند و به صورت ملایم جابه جا مى شوند بدون اینکه حس شود.

استاد تمام بخش علوم زمین دانشگاه شیراز با بیان اینکه بارها در رابطه با گسل ها و خطرات آنها هشدار داده شده است اما در بحث ساختمان سازى کمتر به آن توجه شده، تصریح مى کند: محدوده معالى آباد یکى از مناطقى است که زیاد به موضوع گسل توجه نشده و فقط ساختمان ها در این محدوده بالا رفته و پرخطر است.

سرکارى نژاد مى گوید: در استان فارس محققین دانشگاهى براین موضوع نظارت مستقیمى ندارند و بعضا این کار در دست مهندسانى است که تجربه کافى ندارند و در انبوه سازى باید رعایت شود و اگرچه به این معنا نیست که ساختمان ها ایمن نیستند که در برخى از مناطق دیده مى شود که ساختمان هاى پر قدرت با حداقل مصالح ساخته مى شود.

وى با بیان اینکه در محدوده بولوار جمهورى نیز رانش زمین تهدید کننده است، بیان مى کند: در این شرایط به زلزله و یا اتفاق دیگرى نیاز نیست و حتى بارش شدید مى تواند حادثه ایجاد کند.

براى شناسایى گسل هاى پروژه مسکن مهر شیرازکارى انجام نشده است

سرکاری نژاد با اشاره به ساخت سد میرزای شیرازی بین دو گسل مى گوید: در واقع این مکان محل جمع آورى آب بر روى گسل است و این گسل فعال ۱/۵ میلی متر در سال حرکت مى کند و درحال حاضر گرچه خاموش است، اما هر لحظه ممکن است به حالت ضربه اى تبدیل شود.

استاد تمام بخش علوم زمین دانشگاه شیراز در رابطه با پروژه مسکن مهر شیراز نیز مى گوید: براساس اطلاعات موجود در این محدوده کارى در خصوص زلزله نگارى انجام نشده است و تنها کشیدن خط قرمز رنگ بر روى نقشه زمین شناسى به معناى شناسایى گسل هاى شیراز نیست.

 سرکارى نژاد خاطرنشان مى کند که داشتن نقشه گسل هاى فعال در محل هاى شهرسازى مستلزم خصوصیات لرزه ها و بى لرزه اى است.

وى مى گوید: در بحث زلزله نگارى به دانشگاه و مطالعات دانشگاهى مراجعه نمى شود و این مشکل اساسى است که تجربه دانشگاه را به حساب نمى آورند و ساختمان سازى باید بر اساس آخرین نقشه هاى زلزله نگارى در شهر شیراز باشد.

وات 1

تلگرام

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار