چاپ کد خبر: 50966
27 فروردین 1400

جزئیات هجوم قریب الوقوع ملخ ها به مزارع و باغات استان فارس

ملخ 1

به گزارش اول فارس،کارشناس مسئول حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: بعد از سال‌های ۱۳۴۵ تا ۵۰، حمله مجدد این آفت به ایران و استان فارس از سال ۹۵ آغاز شد و در سه سال متوالی استان فارس مورد هجوم این آفت قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه این آفت هوشمند از سمت آفریقا، عربستان و کویت به نوار جنوبی کشور و استان فارس وارد می‌شود گفت: به منظور مقابله با هجوم این آفت، امسال رد یابی و رصد‌ها از آبان ماه ۹۹ در استان شروع شد و با ردیابی ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار عرصه کشاورزی و منابع طبیعی، تاکنون هیچ گونه هجوم یا وجود ملخی در استان مشاهده نشده است.
دبیری از راه اندازی دو آمادگاه مقابله با ملخ در شیراز و شهرستان لامرد و به کار گیری کارشناسان و ادوات سم پاشی و وسایل نقلیه مورد نیاز برای رصد و ردیابی در سال زراعی جاری خبر داد که در مقابله با این آفت با آمادگی لازم وارد عمل شدند.
دبیری افزود: ۱۴ شهرستان فارس در سال‌های گذشته با هجوم ملخ‌ها درگیر شدند.
کارشناس مسئول مبارزه با ملخ سازمان جهاد کشاورزی فارس هم با بیان اینکه ملخ خطرناک‌ترین آفت اقتصادی دنیاست و می‌تواند به اندازه وزن خود غذا بخورد گفت: این آفت که در توده‌های ۵۰، ۱۰۰ میلیونی یا حتی بیشتر حمله می‌کند می‌تواند در هر نشست، به اندازه هزار گاو تغذیه کند و این عامل خطرناکی برای مزارع و باغات است.
همتی افزود: امسال با توجه به بارش‌های کم و خشکی مراتع، بیم آن می‌رود که در صورت هجوم، به مزارع و باغ‌ها به دلیل سبزینگی بالا خسارت قابل توجهی وارد کنند.
وی با بیان اینکه به دلیل بارش‌های بیشتر و رطوبت بالا در نواحی غربی استان، احتمال هجوم این آفت به کازرون، ممسنی و رستم در بدو ورود بیشتر است.
وی از آموزش به کشاورزان و دامداران و حتی عشایر در شناسایی هجوم ملخ اشاره کرد و افزود: اگرچه جهاد کشاورزی تمهیدات مقابله‌ای لازم برای هجوم این آفت را اندیشیده است، اما ضروری است کشاورزان، باغداران و عشایر در صورت مشاهده هر گونه علامت مبنی بر حضور ملخ از جمله مشاهده ملخ‌های زرد و صورتی و پراکنش آن‌ها در اطراف روشنایی‌های مزارع و چراغ‌های برق، مراتب را به شماره ۱۵۰۴ و یا نزدیک‌ترین مروز خدمات رسانی جهاد کشاورزی محل خود اطلاع دهند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار