چاپ کد خبر: 53085
17 اردیبهشت 1400

موشک چینی در ۱۸ اردیبهشت در کدام مناطق سقوط می کند؟

موشک چینی
به گزارش اول فارس، منابع خبری گزارش داده‌اند احتمال سقوط بقایای موشک فضاپیمای چینی به مناطق مسکونی زمین کم است.پایگاه «یاهونیوز» گزارش داده با آنکه احتمال دارد این موشک ۲۱ تنی در مناطق مسکونی سقوط کند احتمال بیشتر این است که چنین اتفاقی رخ ندهد، زیرا بخش اعظم سطح زمین را آب تشکیل می‌دهد و بخش زیادی از زمین‌های موجود در کره زمین، بایر هستند.
یک کارشناس مسائل فضایی در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت خطر ایجاد خسارت به دلیل سقوط این موشک، «بسیار اندک» است.پیش‌بینی می‌شود موشک ۲۱ تنی «لانگ‌مارچ ۵ بی» روز شنبه ۸ ماه می (۱۸ اردیبهشت) وارد جو زمین شود. فرماندهی فضایی آمریکا گفته در حال رصد بقایای این موشک است. 
پایگاه یاهونیوز گزارش داده هنوز مشخص نیست این موشک به کدام نقطه زمین اصابت خواهد کرد. محل دقیق سقوط اصابت بقایای این موشک، ساعاتی قبل از بازگشت به جو زمین مشخص خواهد شد.«جاناتان مک‌داول»، یک اخترشناس در مرکز ستاره‌شناسی هاروارد-اسمیتسونیان به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت سرعت حرکت این موشک ۱۸۰۰۰ مایل در ساعت است که به معنی آن است که هر گونه تغییر کوچک در مدار آن در مسیر حرکتش تغییر محسوس ایجاد خواهد کرد.
شبکه خبری رویترز گزارش داده بر اساس مدار فعلی این موشک می‌توان انتظار داشت بقایای آن در نیویورک، مادرید، پکن و حتی جنوب شیلی یا نیوزلند سقوط کند.کارشناسان می‌گویند انتظار می‌رود بخش زیادی از این موشک به محض ورود به جو زمین سوخته و منهدم شود اما احتمال دارد بخشی از بقایای آن به زمین برسد.  چن چند روز پیش اعلام کرد اولین بخش ایستگاه فضایی خود را در مدار نزدیک زمین پرتاب کرده است. این موشک قرار بود در اقیانوس فرد بیاید اما از کنترل خارج شد و به سمت زمین حرکت می‌کند.

هفته‌ی گذشته، چین قطعه‌ی اصلی ایستگاه فضایی بعدی خود را با موفقیت به مدار زمین پرتاب کرد. از آن زمان تاکنون، بوستر پرتابگر این قطعه درحال گردش در مداری ناپایدار بوده و سازمان‌های ردیاب مختلف اشاره می‌کنند که ممکن است در حرکتی کاملا کنترل‌نشده روی زمین سقوط کند. بوستر چینی، اندازه‌ای چنان بزرگ دارد که اننظار می‌رود برخی از بخش‌هایش احتمالا تا رسیدن به سطح زمین سالم بمانند. این سقوط به احتمال زیاد برفراز اقیانوس رخ خواهد داد؛ اما هیچ تضمینی وجود ندارد که موشک چینی برفراز ناحیه‌ای پرجمعیت به جو زمین بازنگردد.

‌آن‌طور که آرس تکنیکا گزارش داده است، لانگ مارچ ۵ بی (Long March 5B)، موشک به‌کاررفته در پرتاب اخیر که برای حمل محموله‌های سنگین به فضا طراحی شده است، برخلاف اغلب موشک‌های دیگر مرحله‌ی فوقانی ندارد و درعوض هسته‌ی اصلی آن کل مسیر پرواز تا مدار را به‌همراه محموله‌اش می‌پیماید؛ درحالی‌که هسته‌ی اصلی موشک‌های دو مرحله‌ای نظیر فالکون ۹ یا اتلس ۵ پیش از رسیدن به سرعت مداری از مرحله‌ی فوقانی جدا می‌شوند و به زمین بازمی‌گردند. به‌محض رسیدن موشک به فضا، رهاکردن آن در مداری پایدار و افزودنش به حجم بقایای درحال افزایش در مدار نزدیک زمین، یک گزینه برای خلاصی از بوستر محسوب می‌شود. درمقابل گزینه‌ی جایگزین، خارج‌کردن موشک از مدار است.

اغلب کشورها خروج مداری کنترل‌شده را انتخاب می‌کنند. در این شیوه، کنترل بر بوستر ادامه می‌یابد و سوخت کافی نیز حفظ می‌شود تا بتوان درباره‌ی زمان ورود دوباره‌ی موشک به جو تصمیم‌گیری کرد. خروج کنترل‌شده از مدار به بقایایی از موشک که از ورود دوباره به جو جان سالم به‌در می‌برند، امکان می‌دهد تا به‌طور بی‌خطر در اقیانوس سقوط کنند.

چین ظاهرا رویکرد یادشده را انتخاب نکرده است. پس از پرتاب لانگ مارچ ۵ بی در سال گذشته، موشک در مداری که به‌طور مستقیم آن را برفراز شهر نیویورک قرار می‌داد، به جو بازگشت. بقایای موشک مورد بحث درنهایت در سمت دیگر اقیانوس اطلس در ساحل عاج روی زمین سقوط کرد و خوشبختانه به کسی آسیب نزد. به‌نقل از متخصصان، بوستر لانگ مارچ، بزرگ‌ترین جرمی است که در نزدیک به ۳۰ سال گذشته، خروج مداری کنترل‌نشده انجام می‌دهد. اندازه‌ی بزرگ موشک بدان معنا است که قطعات بزرگ‌تر آن در سفر از درون جو سوزان تا سطح زمین، به احتمال بسیار بیشتر سالم می‌مانن

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار