چاپ کد خبر: 39111
9 آذر 1399

ادامه کمبود و ابهام در توزیع روغن خوراکی در شیراز

 در حالی که فروشگاه‌های سطح شهر شیراز همچنان با نبود و  کمبود روغن در قفسه‌ها مواجه هستند مقادیری روغن با نرخ دولتی روزانه  وارد شبکه توزیع شده که نحوه توزیع آن بسیار مبهم و ناعادلانه است.

روغن

به گزارش اول فارس ، آنگونه که از شواهد پیداست روزانه مقادیر متنابهی روغن خوراکی با نرخ دولتی در بسته بندی های متفاوتی  جهت توزیع بین شهروندان  به فروشگاه های زنجیره ای و بزرگ سطح شهر شیراز تحویل میگردد که نحوه توزیع آنها مبهم و بر اساس تصمیم فروشگاهها بوده و  ضابطه مشخصی بر توزیع این مقادیر البته نامشخص موجود نمی باشد و نکته جالب اینکه که زمان عرضه روغن در این فروشگاهها مشخص نیست و باعث سرگردانی مردم در خرید مایحتاج روزانه شان شده است.

برخی از مدیران فروشگاهها بر اساس نظر شخصی خود بصورت تصادفی  اقدام به عرضه روغن نموده و از وجود یا توزیع روغن در فروشگاه خود اطلاع رسانی نمی نمایند وبرخی دیگر توزیع روغن را منوط به حضور ناظر سازمان صمت در فروشگاه می نمایند.

بر اساس گزارش اول فارس با توجه به شیوع گسترده کرونا در سطح شیراز مردم از ترس آلوده شئن و شلوغی فروشگاه های زنجیره ای ناچار به ترک فروشگاه یا خرید  روغن های گرانقیمت موجود در خود ین فروشگاه های میشوند.

 تعداد روغن تحویلی به افراد هم ناشی از تصمیم فروشگاه هاست  این در حالی است که به هر فرد تنها با حضور فیزیکی و در زمان کاملا تصادفی در محل توزیع یک بطری روغن تحویل داده می شود.

از نکات جالب توزیع روغن در فروشگاهها سطح شیراز این است که مقادیری روغن متعلق به خود فروشگاهها با نرخ کاملا آزاد و با قیمت بالا و در بسته بندی خاص به تعداد کم در قفسه های خالی روغن جا داده می شود که مردم با توجه به شرایط ناچار به خرید این چنین روغن هایی می شوند و البته لحظاتی بعد مجددا تعدادی دیگر بصورت محدود در قفسه های قرار داده شده تا مردم احساس کمبود بیشتری نموده و اقدام به خرید کنند.

هرچند برخی از فروشگاه های زنجیره ای  نیز اقدام به فروش روغن دولتی با قیمت بیشتری گاها تا ۱۰ تا ۱۵ درصد می نمایند که در جواب اعتراض مشتریان آنرا ناشی از قیمت گذاری سیستم حسابداری فروشگاهی خود می نمایند.

بر اساس گزارشات میدانی از سطح شهر شیراز علیرغم تخصیص مقادیر زیادی روغن بصورت روزانه به فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای  جهت توزیع بین مردم  ،بدلیل نبود برنامه ریزی برای زمان ونحوه توزیع ،بسیاری از شهروندان شیرازی همچنان از دسترسی به این گونه روغن ها محروم بوده و سرگردان بین این گونه فروشگاه ها  شده اند.

نکته جالب اینکه علیرغم ارائه برخی آمار وگزارشات از توزیع روغن روزانه بین فروشگاه زنجیره ای و بزرگ شیراز از سوی سازمانهای مسئول هیچگونه آمار دقیقی از توزیع این زوغنها بین شهروندان ارائه نشده است .

به نظر میرسد زنجیره توزیع نهایی این کالا در سطح فروشگاهها قابل قبولو شفاف نبوده ، لازم است نهادهای امنیتی مسئول در راستای صیانت از حقوق شهروندان و جلوگیری از تضییع حقوق مردم و دولت اقدامات لازم را معمول نموده و صرف بسنده کردن به نظارتهای میدانی ، گردشی و دوره ای بر نحوه توزیع این کالا بدلیل مشخص نبودن نحوه و زمان توزیع  و عدم شفاف سازی لازم در اعلام اسامی فروشگاهها ،زمان توزیع ،مقدار تحویلی هر فروشگاه و همچنین افراد و…صرفا اتلاف منابع بوده و کمبود روغن همچنان در بازار مشهود و موجبات نگرانی ونارضایتی مردم را باعث خواهد شد. 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

اکبر غواصی جمعه , ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۴:۵۲

درود
چرا این معضل توزیع روغن را با کدملی انجام نمیدهند؟
یا خدا

ناشناس پنجشنبه , ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۴

به فرمایش فریدمن اگر مدیریت یک بیابان شنزار را به بخش دولتی واگذار کنید، بعد از پنج سال با کمبود شن مواجه می‌شوید.

آخرین اخبار