چاپ کد خبر: 5155
11 اسفند 1397
کارشناس آب‌های سطحی دفترمطالعات پایه شرکت مدیریت منابع آب :

ارتفاع بارش‌ها درکشور به ۱۹۳.۳ میلی متر رسید/ بارش دراستان فارس همچنان کمتر از متوسط ۵۰ سال گذشته

ارتفاع بارش‌ها درکشور به ۱۹۳.۳ میلی متر رسید

به گزارش اول فارس  حسین خلیل شایان افزود: ارتفاع بارش‌ها از ابتدای سال آبی ۹۷ -۹۸ تا ۱۱ اسفند به ۱۹۳.۳ میلی متر رسیده است این درحالی است که متوسط بارش کشور در مدت مشابه در سال گذشته معادل ۸۸.۴ میلی مترو متوسط بلندمدت آن معادل ۱۵۰.۲ میلی متر است.
وی با بیان اینکه بیشترین تاثیر این بارش‌ها در حوضه آبریزکارون بزرگ بوده است گفت: میزان بارندگی‌ها در حوضه آبریز کارون بزرگ از ۶۴۳ میلیمتر در تاریخ ۳ اسفند به ۶۷۵ میلیمتر در تاریخ ۱۱ اسفند رسیده است همچنین جبهه بارشی ظهور یافته طی یک هفته گذشته سبب افزایش ۸ میلیمتری متوسط بارندگی کشور گردیده است.
خلیلی شایان با اشاره به اینکه از ۶ حوضه آبریز کشور، بارش‌ها در حوضه آبریز مرزی شرق با ۲۳ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه درازمدت، با بارشی کمتر از نرمال مواجه بوده است افزود: بیشترین میزان بارندگی از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۱ اسفند مربوط به ایستگاه چلگرد استان چهارمحال و بختیاری معادل ۱۳۱۴ میلیمتر و کمترین آن درایستگاه امور آب سیستان و بلوچستان معادل ۹ میلی متر ثبت شده است.
وی میانگین بارندگی را در ۲۶ استان کشور منتهی به ۱۱ اسفند را بالاتر از متوسط ۵۰ سال گذشته طی مدت مشابه دانست و افزود: در این میان استان ایلام با ۱۲۸ درصد بیشترین میزان افزایش بارندگی را نسبت به درازمدت دارد.
کارشناس آب‌های سطحی دفترمطالعات پایه شرکت مدیریت منابع آب ادامه داد: طبق آمار بدست آمده شش استان فارس، یزد هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان همچنان بارشی کمتر از متوسط ۵۰ سال گذشته را دارا هستند و بیشترین میزان کاهش بارندگی سال آبی جاری نسبت به متوسط نیم قرن اخیر مربوط به استان سیستان و بلوچستان و معادل ۳۲ درصد است.
خلیلی شایان افزود: میانگین بارندگی استان تهران منتهی به ۱۱ اسفند سال آبی جاری، معادل ۲۳۳/۸ میلیمتر است که نسبت به متوسط ۵۰ سال گذشته، ۴۳/۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین بر اساس ظهور جبهه بارشی طی یک هفته گذشته، میانگین بارندگی استان تهران معادل ۳.۹ میلیمتر افزایش یافته است.

حجم بارش‌های کشور به ۱۹۳.۳ میلی‌متر رسید

حجم بارش‌های فصل پاییز کشور تاکنون به ۱۹۳.۳ میلی‌متر رسید که در مقایسه با میانگین ۱۰ ساله اخیر از ۱۳۴ میلی‌متر رشد داشته است.

 بر اساس آمار بارندگی تجمعی حوضه‌های آبریز درجه یک کشور، میزان بارندگی‌ها طی مدت مشابه سال آبی ۹۷-۹۶ در این حوضه‌ها ۸۸.۴ میلی‌متر گزارش شده است.
این میزان بارش، از سال آبی گذشته ۱۱۹ درصد بیشتر شده و نسبت به میانگین بلندمدت ۵۰ ساله از ۲۹ درصد و در مقایسه با میانگین ۱۰ ساله اخیر از ۴۴ درصد رشد برخوردار بوده است.
در آمار بارش تجمعی از اول مهر تا ۱۰ اسفند، نسبت به میانگین ۵۰ ساله ۱۵۰.۲ میلی‌متر افزایش مشاهده می‌شود.
بر اساس این گزارش، حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان با ۳۴۸.۴ میلی‌متر بارش و حوضه آبریز مرزی شرق با ۴۴.۶ میلی‌متر به ترتیب از بیشترین و کمترین میزان بارندگی حوضه‌های آبریز درجه یک برخوردار بوده‌اند.
بر همین اساس، میزان بارندگی سال آبی جاری در حوضه مرزی شرق ۲۳ درصد کمتر از متوسط بلندمدت ۵۰ ساله و ۵ درصد کمتر از متوسط ۱۰ سال اخیر گزارش شده است.
ایران در دهه گذشته با خشکسالی هیدرولوژیکی بسیار شدیدی مواجه بوده که جبران این کمبود‌ها به‌ویژه در بخش آب زیرزمینی نیازمند زمان بسیار طولانی است.”خبرگزاری صداوسیما”

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار