چاپ کد خبر: 52347
10 اردیبهشت 1400

ارزانترین و گرانترین استانهای کشور در فرودین ۱۴۰۰+نقشه

به گزارش اول فارس به نقل از مرکز آمار ایران ،در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه فرودین ماه ۱۴۰۰خانوارهای کشور مربوط به استان بوشهر با ۴,۴ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استانهای تهران و چهارمحال وبختیاری با ١.٧ درصد افزایش است.

ImageHandler

کل خانوارها
در فروردین ماه ۱۴۰۰ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (۱۰۰=۱۳۹۵ (به ۱,۳۰۶ رسید که نسبت به ماه قبل ۷,۲ درصد افزایش نشان میدهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان بوشهر با ۴,۴ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استانهای تهران و چهارمحال وبختیاری با ۷,۱ درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ۵,۴۹ درصد میباشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام (۱,۵۸ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (۸,۴۲ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه ۱۴۰۰ برای خانوارهای کشور به عدد ۹,۳۸ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کرمانشاه (۹,۴۲ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (۸,۳۵ درصد) است.کل خانوارها در فروردین ماه ۱۴۰۰ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (۱۰۰=۱۳۹۵ (به ۱,۳۰۶ رسید که نسبت به ماه قبل ۷,۲ درصد افزایش نشان میدهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان بوشهر با ۴,۴ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استانهای تهران و چهارمحال وبختیاری با ۷,۱ درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ۵,۴۹ درصد میباشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان
ایلام (۱,۵۸ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (۸,۴۲ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه ۱۴۰۰ برای خانوارهای کشور به عدد ۹,۳۸ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کرمانشاه (۹,۴۲ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (۸,۳۵ درصد) است.

آمار تورم

خانوارهای شهری
در فروردین ماه ۱۴۰۰ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (۱۰۰=۱۳۹۵ (به ۷,۳۰۲ رسید که نسبت به ماه قبل ۶,۲ درصد افزایش نشان میدهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان سیستانو بلوچستان با ۵,۴ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان تهران با ۷,۱ درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ۸,۴۸ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان چهارمحال وبختیاری (۲,۵۸ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (۷,۴۲ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه ۱۴۰۰ برای خانوارهای شهری به عدد ۶,۳۸ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کردستان (۷,۴۲ درصد) و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان غربی (۳,۳۵ درصد) است.

تورم کشوری

خانوارهای روستایی
در فروردین ماه ۱۴۰۰ عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی (۱۰۰=۱۳۹۵ (به ۴,۳۲۵ رسید که نسبت به ماه قبل ۰,۳ درصد افزایش داشته است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان خوزستان با ۵,۵ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان چهارمحال وبختیاری با ۷,۰ درصد افزایش میباشد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای روستایی ۰,۵۳ درصد میباشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام (۳,۶۳ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (۵,۴۳ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه ۱۴۰۰ برای خانوارهای روستایی به عدد ۶,۴۰ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان همدان (۱,۴۷درصد) و کمترین آن مربوط به استان سیستان وبلوچستان (۷,۳۵ درصد) است.

تورم روستایی

بر این اساس، نرخ تورم نقطه به نقطه در فروردین ۱۴۰۰ به ۴۹.۵ درصد و نرخ تورم میانگین ۱۲ ماهه به ۳۸.۹ درصد رسید. اما این تورمی نیست که همه استان‌ها تجربه کرده‌ باشند. نرخ تورم در برخی استان‌ها بیشتر و در برخی کمتر است. اما این استان‌ها کدامند؟

بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام است که تورم ۵۸.۱ درصدی را تجربه کرده است. اما کمترین میزان نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان قم است که نرخ تورم آن ۴۲.۸ درصد است.

استان قم کمترین میزان تورم میانگین سالانه را هم به نام خود ثبت کرده تورم میانگین این استان در فروزدین ۱۴۰۰ به ۳۵.۸ درصد رسیده است. اما بالاترین نرخ تورم سالانه مربوط به استان کرمانشاه با تورم ۴۲.۹ درصد است.

تورم دیگر استان‌ها را می‌توانید در تصویر زیر ببینید:

2596351 945

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار