چاپ کد خبر: 40286
24 آذر 1399

اسامی استان ها و شهرستان های وضعیت قرمز در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت امروز اعلام کرد که طبق آخرین تحلیل ها در ایران ۱۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۸۸ شهرستان نارنجی و ۱۴۸ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

سیما لاری

به گزارش اول فارس، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۲۵۱ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۲ هزار و ۴۴۷نفر رسید.

سیما سادات لاری روز دوشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۴ آذر ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هفت هزار و ۵۰۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و ۱۳۲۲ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۱۵ هزار و ۷۷۰ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۸۲۳ هزار و ۲۳۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۷۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار و ۳۵۹ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۸۸ شهرستان نارنجی و ۱۴۸ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

وی گفت: شهرستان های زرین دشت در استان فارس، بافت در استان کرمان، گمیشان در استان گلستان، آستارا، بندرانزلی، رودسر و تالش در استان گیلان و آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه و نکا در استان مازندران در وضعیت قرمز قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: افزایش نسبی آمار جانباختگان نشان می دهد همچنان در برابر این بیماری آسیب پذیر هستیم و باید اصول بهداشتی را با جدیت رعایت کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه به سمت فصل زمستان و افزایش بارندگی های برف و باران می رویم باید دقت داشته باشیم که حتما در هنگام تردد در فضاهای عمومی از ماسک استفاده کنیم و اگر ماسک خیس شد آن را در سطل های زباله به صورت بهداشتی دور بیندازیم و جایگزین کنیم بنابراین لازم است همواره ماسک جایگزین همراه داشته باشیم و اگر ماسک جایگزین نداشتیم در فضاهای عمومی از شال استفاده کنیم تا دچار کرونا و بیماری نشویم.

آخرین وضعیت استان ها

کارشناسان و مسوولان معتقدند که وضعیت نارنجی کرونا کاملا شکننده است و تنها یک بی توجهی کوچک مانند دورهمی های شب یلدا، سبب بازگشت تمام محدودیت ها و تغییر رنگ بندی می شود و همدلی مردم با مسوولان تنها راه برون رفت از این مشکل است.

یکم آذر، اکثر مناطق کشور رنگ قرمز داشت و اکنون به ندرت لکه‌های قرمز بر گونه ایران زیبا نمایان است و این موفقیت حاصل تلاش دولت، اجرای طرح محله محور شهید حاج قاسم سلیمانی و دستگاه های نظامی و انتظامی و سایر نهادها است.

اما باید بدانیم که تغییر رنگ شهرها به معنای کنترل اپیدمی نیست. وضعیت نارنجی در شهر تهران و بسیاری از شهرها شکننده است و اگر مردم پروتکل ها را به طور جدی رعایت نکنند ممکن است هفته های آینده دوباره با تغییر رنگ مواجه و محدودیت ها تشدید شود.

از طرفی شب یلدا نیز به عنوان طولانی‌ترین شب سال در راه است و این مناسبت با دورهمی و شب نشینی ایرانی ها گره خورده، خریدهای گروهی خانواده‌ها، تجمع خریداران در واحدهای کسب و کار، ترددهای غیرضرور و شروع دوباره دورهمی‌ها در آستانه این شب، بیم آن را می‌دهد که مجدد با موج دیگری از شیوع ویروس کرونا مواجه شویم.

موضوعی که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا خراسان جنوبی به آن اشاره کرد و گفت: ایرانی نیست که شب یلدا را پاس ندارد؛ در شرایط خاصی قرار گرفته‌ایم، لذا راهی جز این نداریم که خلاف رویه‌های گذشته عمل کنیم تا این موج را پشت سر بگذاریم و تقاضا داریم مردم یلدای امسال را در خانه بمانند و گرنه در دام جدیدی از بیماری قرار خواهیم گرفت.

سعید نمکی اظهار داشت: نمی‌دانیم بیماری در پیک بعد چگونه خواهد بود همانطور که در پیک سوم بیماری، علائم، شیوه‌های واگیر، میزان بروز در سن و سال‌های مختلف، نیاز به اکسیژن بیشتر و سایر موارد شدیدتر و مرگ و میر بالاتر رفته بود لذا ناچار هستیم رعایت کنیم.

اما مردم همچنان برای کشف واکسن کرونا امیدوارند و سخنگوی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور امروز دوشنبه در حاشیه ستاد استانی مقابله با کرونا استان مازندران خبر داد که در صورتی که نتایج آزمایش بالینی واکسن ایرانی کرونا در دی‌ماه امسال مثبت باشد، پیش‌بینی می‌شود که تزریق و استفاده عمومی واکسن از تیرماه سال آینده آغاز شود.

دکتر سیما سادات لاری افزود: هم اکنون چهار شرکت داخلی برای تولید واکسن ایرانی کرونا فعال هستند که تولیدات یک شرکت مرحله آزمایش بالینی واکسن خود را اوایل دی ماه سال جاری شروع می‌کند.

وی اضافه کرد: در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش بالینی واکسن ایرانی، پیش‌بینی می‌شود که اوایل تیرماه سال جاری ( تابستان ) بر روی افراد مشمول که گروههای با ریسک بالاست، استفاده شود.

 وی همچنین در ادامه از رایزنی با هندوستان، روسیه و چین برای خرید واکسن ویروس کرونا خبر داد و اعلام کرد: به دلیل تحریم آمریکا، مبادلات ارزی برای خرید این واکسن‌ها و حتی واریز حق مشارکت ایران در کواکس نیز با مشکل مواجه است.

با این حال رصد اخبار نشان می دهد که شیب نزولی کرونا در بیشتر مناطق کشور بعد از تعطیلات ۲ هفته ای همچنان ادامه دارد و طبق اعلام متخصصان امر آثار محدودیت ها طی هفته های آینده بیشتر نمایان می شود و بر این مبنا توصیه می شود همچنان این موضوع مهم و همزیستی با آن را در زندگی روزمره مورد توجه قرار دهیم.

بر اساس گزارش‌های دریافتی از خبرنگاران از مناطق مختلف کشور، بالاخره بستری‌های روزانه کرونا در آذربایجان‌غربی دورقمی شد و رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی این استان با اشاره به کاهش تثبیت روند کاهشی ابتلا و بستری ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان به خاطر اجرای محدودیت‌های ابتدای آذر امسال گفت: بستری‌های روزانه کرونایی پس از حدود سه ماه، دورقمی شده است.

دکتر جواد آقازاده با اشاره به ابتلای بیش از ۹۴ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا اضافه کرد: در حال حاضر، تعداد بستری های مربوط به سندروم حاد تنفسی در استان به ۸۶۰ نفر رسیده که حدود ۵۰ درصد شرایط اوج بیماری است.

وی اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در آذربایجان غربی جان خود را از دست داده اند که با احتساب این تعداد، کل جان باختگان بر اثر بیماری کووید ۱۹ در استان، به سه هزار و ۱۵۶ نفر رسیده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد در استان آذربایجان غربی نیز اعلام کرد که هم‌اکنون ۵۵ بیمار در بخش کرونای بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان بستری هستند که نسبت به هفته گذشته ثابت مانده است.

امیر بهزاد افزود: از مجموع بستری‌شدگان در بخش ویژه کرونا در این بیمارستان ۲۴ نفر مبتلا، ۱۵ نفر در بخش آی‌سی‌یو و پنج نفر نیز به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند که حال عمومی مناسبی ندارند.

شواهد حکایت از آن دارد که وضعیت استان گیلان نیز در مقابله با کرونا شکننده است و یک مسئول دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این زمینه اظهار داشت: هم اکنون ۵۶۷ بیمار مبتلا یا مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند و نیاز است تا بیشتر بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی تاکید شود.

مسعود نوروزی با بیان اینکه شب یلدای امسال به دلیل پیشگیری از انتشار ویروس کرونا از دورهمی و در کنار هم بودن باید پرهیز کنیم، افزود: کرونا در برخی از افراد فاقد علامت است یا علائم بسیار خفیف دارد چنانکه هر چه افراد جوان تر،  سالم و بدون بیماری زمینه ای باشند می توانند بدون علامت یا همراه با علائم خفیف و ناقل ویروس باشند.

آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان اردبیل  نیز نشان می‌دهد که در پی اجرای سیاست‌های محدودیت ساز و قرنطینه شدید، روند نزولی شیوع کرونا در این استان آغاز شده و طبق آخرین آمار تعداد فوتی‌ها بعد از سه هفته تک رقمی شده است.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل طی گزارشی اعلام کرد: با اعمال محدودیت‌های سخت‌گیرانه سه هفته‌ای ستاد مقابله با کرونا در این استان، در شبانه روز گذشته، تعداد فوتی‌های کرونا به ۹ نفر کاهش یافته که ۱۳ نفر کمتر از بالاترین رکورد در این زمینه است.

مجموع تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی اردبیل نیز به ۴۱۷ نفر رسیده که ۸۶ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در اول این ماه است.

اما زنجان زودتر از سایر استانهای دیگر محدودودیت های شب یلدا را آغاز کرده است و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان در این خصوص گفت: پیشنهاد می شود سه روز قبل از شب یلدا ساعات شروع منع تردد در استان از ۲۱ به ۱۷ تغییر داده شود.

دکتر محمدرضا صائینی افزود: علت اعمال محدودیت ها این است که در تجمعات مردم در مراکز خرید تاثیرگذار است و در زمان حاضر نیز همین مساله در ساعت منع تردد رعایت می شود.

وی با اشاره به اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی با مشارکت بسیج استان اظهار داشت: این طرح به همراه محدودیت های اعمال شده نقش بسیار خوبی در روند نزولی کرونا در این استان را داشته است.

بررسی ها در خراسان جنوبی نیز حاکی از این است که موارد بستری و فوت ناشی از بیماری کووید ۱۹ در آذر ماه و پس از اعمال محدودیت‌های جامع کاهش یافته است و اکنون از ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی هشت شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و سه شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند میزان ابتلای خانوادگی به کرونا در استان را ۶۵ درصد اعلام کرد.

محمد دهقانی فیروزآبادی افزود: میانگین سنی بستری‌ها مشابه کشور ۵۵ سال و میانگین سن فوتی‌ها نیز به نسبت کشور مقداری بالاتر و ۶۹ سال است.

اما رئیس مرکز بهداشت شهرستان قم با محتمل دانستن وقوع پیک جدید کرونا در این استان گفت: در صورتی که مردم مقررات بهداشتی را رعایت نکنند و پروتکل ها به درستی اجرا نشود احتمال پیک چهارم کرونا در دی و بهمن ماه امسال خیلی زیاد است.

باقر محمودی با اشاره به اینکه وضعیت کرونا در قم از روز پانزدهم آذرماه به حالت نارنجی درآمده است، اظهار داشت: طبق تجربه ای که از سه پیک گذشته کرونا در قم داشتیم هر گونه بی توجهی به مسائل بهداشتی می تواند به سرعت استان را به وضعیت قرمز کرونایی بازگرداند.

وی همچنین با اشاره به طرح محله محور مدیریت کرونا ابراز داشت: در صورت اجرای خوب این طرح و همچنین همکاری مردم می توانیم بیماری را در سطحی نگه داریم که اوج پیدا نکند.

گزارش خبرنگاران از استان مازندران  نیز حاکی از این است که این استان که از آغاز اجرای طرح محدودیت های جامع در اول آذر ماه امسال با پنج نقطه قرمز به استقبال اجرای این طرح رفته بود ، در پایان ۲ هفته نخست اجرا به ۶ شهر قرمز رسید و در پایان هفته سوم هم با جا به جایی چند شهر ، همان پنج شهر قرمز اولیه را حفظ کرد.

طبق آخرین ارزیابی ستاد ملی مقابله با کرونا در پایان هفته سوم اجرای محدودیت های جامع ، همچنان وضعیت شهرستان های رامسر در غرب ، گلوگاه و بهشهر و نکاء در شرق و آمل در مرکز مازندران قرمز و محدودیت های سختگیرانه به مدت یک هفته تمدید شد. این در حالی بود که در پایان همین هفته شهرهای ساری ، نور و محمود آباد از وضعیت قرمز خارج و به وضعیت نارنجی رسیدند.

اما رنگ بندی وضعیت کرونا در تمامی شهرهای استان لرستان نارنجی است و این شرایط تا اعلام بعدی در هفته آینده قابل استناد است که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این زمینه گفت: تست کرونای ۵۸ هزار و ۲۶۴ شهروند لرستانی از ابتدای شیوع کرونا تا ۲۲ آذرماه مثبت بوده است.

مریم کوشکی افزود: در این مدت ۱۵۰ هزار و ۱۶۴ نمونه مشکوک کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد پاسخ ۱۴۹ هزار و ۲۷۲ مورد اعلام شده است.

فرماندار اهر نیز از کاهش محسوس آمار جان‌باختگان کرونایی در این شهرستان خبر داد و گفت: دورهمی‌ها و میهمانی‌ها در آستانه شب یلدا بزرگترین تهدید علیه خانواده‌هاست چرا که ۶۰ درصد عامل ابتلای مردم شهرستان به ویروس کرونا دورهمی‌هاست.

رسول خدابخش افزود: برای تشریح وضعیت شیوع کرونا به مردم اهر نیازی به آمارسازی نداشتیم بلکه مردم با دانستن حقایق در رعایت محدودیت‌های کرونایی همکاری بسیار عالی داشتند و در این زمینه بسیار امیدوار هستیم.

از رباط کریم نیز خبر می رسد که فرماندار این شهرستان  تعداد فوتی های ناشی از کرونا طی ٢۴ گذشته در این شهرستان را  صفر ذکر کرده است .

نظام ملکشاهی افزود: با توجه به همکاری و همیاری خوب مردم در اجرای طرح قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا و سپس اجرای طرح حاج قاسم سلیمانی توانسته ایم شاهد کاهش ۷۰ درصدی تلفات فوتی، ۵۰ درصدی بستری و کاهش ۴۰ درصدی مشکوکان نسبت به روز نخست اجرای طرح در شهرستان باشیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان نیز نسبت به عادی انگاری و قرمز شدن دوباره وضعیت کرونا در این استان هشدار داد و گفت: وضعیت سه شهرستان استان از قرمز به نارنجی تغییر یافته است و اگر پروتکل ها رعایت شود، خروجی آن، شادی خانواده ها و جامعه می‌شود.

خدابخش مرادی نافچی بر ضرورت امید آفرینی در جامعه در شرایط کنونی تاکید کرد و افزود: در این شرایط همچنین باید افزایش تاب آوری خانواده ها در برابر کرونا مورد توجه جدی باشد.

وی ادامه داد: تقویت درک همدلانه و همدردی مهربانانه با افراد آسیب دیده، بی‌بضاعت و خانواده‌های داغدار ناشی از کرونا نیز از جمله محورهای عمده مورد توجه شورای اطلاع رسانی استان است.

۱۰۶ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید۱۹ در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ۱۰۶ مورد جدید ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی در استان مرکزی شناسایی شدند.

دکتر «محمد جمالیان» افزود:  ۸۷ نفر از بیماران شناسایی شده در ۲۴ ساعت گذشته به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند که باید  تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه باشند و بقیه نیز در مراکز درمانی بشتری شدند.

وی با بیان اینکه تعداد موارد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ از زمان شیوع این بیماری تا کنون در استان مرکزی به ۳۳ هزار و ۲۷۵ نفر رسیده است، اظهار داشت: این بیماری  در ۲۴ ساعت گذشته جان ۶ نفر دیگر را در این استان گرفت و  شمار جانباختگان  آن به یک‌هزار و ۳۳۴نفر رسید.

۵۵۰ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های گیلان بستری هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی گیلان گفت: ۵۵۰ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند و ۳۰ میلیارد ریال اعتبار از وزارتخانه متبوع برای تجهیز مراکز درمانی گیلان اختصاص یافته‌است.

آبتین حیدرزاده روز دوشنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونا در فرمانداری آستارا اظهار کرد: ۴۲ درصد خانوارهای گیلان در قالب طرح شهید سلیمانی غربالگری و  ۱۰۵ بیمار مشکوک به کرونا ظرف شبانه‌ روز گذشته در بیمارستان های استان بستری شده‌اند.

وی بیان کرد: از ۳۰ میلیارد ریال اعتبار وزارت بهداشت برای تجهیز بیمارستان های گیلان، پنج میلیارد ریال به بیمارستان در حال ساخت بخش لوندویل آستارا منظور شده و وضعیت قرمز آستارا نتیجه رفت و آمدها و استفاده نکردن شهروندان از ماسک است و روزانه به طور میانگین ۱۰ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان این شهرستان بستری می شوند.

وی ادامه داد: جلسات تخصصی پیرامون بررسی ریشه ای علل وضعیت قرمز کرونا در آستارا آغاز شده است و در صورت رعایت دستورالعمل های بهداشتی، ظرف یک هفته آینده وضعیت به حالت نارنجی تغییر خواهد یافت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: اجرای طرح پزشک خانواده شهری برای رفع کاستی های درمان و نیز طرح شهر سالم، شهر پایدار برای بررسی وضعیت پسماند و فاضلاب شهرستان ها اجرا می شود.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان آستارا هم در این جلسه گفت: تعداد بیماران بستری شده مشکوک به کرونا در بیمارستان این شهرستان در هفته گذشته ۸۰ نفر بود و اکنون به ۶۰ نفر کاهش یافته است.

فرید بصیری مقدم افزود: از هشتم آذرماه، هزار و ۶۰۲ بار از واحدهای صنفی بازدید شده و ۷۰ واحد به دلیل رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی و نقض مصوبات ستاد مقابله با کرونا، توسط ماموران بهداشت محیط پلمب شدند.

۲۴ فرد مشکوک به کرونا در قم بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۴ فرد مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های این استان بستری شدند.

محمدرضا قدیر با اشاره به آخرین وضعیت از مبتلایان به کووید ۱۹، افزود: در ۲۴ ساعت گذشته و منتهی به بیست و چهارم آذرماه ۱۳۹۹، ۳۱ نفر در اورژانس مراکز درمانی قم با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا پذیرش شدند.

وی اضافه کرد: از این تعداد ۲۴ نفر در بخش‌ها و تحت نظر اورژانس بیمارستان بستری و مابقی با دریافت دستورالعمل‌های پزشکی مرخص شدند.

وی ادامه داد: همچنین ۲۰ نفر از کل بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری بودند نیز مرخص شدند.

به گفته قدیر، در حال حاضر ۲۳۳ نفر بستری مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که حال ۵۹ نفر آن‌ها وخیم است.

وی بیان کرد: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته، ۲ نفر کرونا مثبت جان خود را از دست دادند.

۳۳۲ بیمار کرونایی در مراکز درمانی کرمانشاه بستری هستند

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در شبانه روز گذشته با بستری شدن ۵۲ بیمار جدید با علایم کرونا و ترخیص ۹۴ نفر پس از بهبودی، مجموع افراد بستری در مراکز درمانی استان به ۳۳۲ نفر رسید.

مهدی محمدی روز دوشنبه افزود: در شبانه روز گذشته ۱۰ کرمانشاهی جان خود را بر اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست دادند که شامل ۶ نفر در کرمانشاه و در شهرستان های اسلام آبادغرب، روانسر، پاوه و سنقروکلیایی هرکدام یک نفر می‌شود.

وی در ادامه گفت: با فوت این ۱۰ نفر مجموع جانباختگان بیماری کووید۱۹ در استان کرمانشاه به هزار و ۳۷۴ نفر رسید.

وی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷ مورد بیمار مثبت بستری و ۲۹ بیمار مثبت سرپایی در سطح استان شناسایی شدند.

نگران شب یلدا هستیم

رییس دانشگاه علوم ‌پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه سیر نزولی بیماری کووید ۱۹ در استان خوشبختانه همچنان ادامه دارد، گفت: اما واقعا نگران آیین‌های پیش‌رو از جمله شب یلدا هستیم.

دکتر «محمودرضا مرادی» افزود: اگر رعایت نکنیم، طبق پیش‌بینی‌ها احتمالا در نیمه دوم دی ماه یک پیک جدید بیماری را شاهد خواهیم بود.

او گفت: نگرانی جدی ما از شب یلدا و دورهمی‌های خانوادگی در این شب است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: طبیعتا افراد در شب یلدا نزد پدر و مادر و بزرگترها می‌روند که اگر افراد مسن مبتلا شوند، خطر مرگ و میر آنها زیاد است.

مرادی افزود: اگر دو سه ماه زمستان را با آرامش بگذرانیم ممکن است با آمدن واکسن در سال جدید با وضعیت بهتری مواجه شویم.

مردم لرستان همچنان فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند

دبیر ستاد مقابله با ویروس کرونا در لرستان گفت:مردم اگر پرواکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری های اجتماعی را کاهش دهند وضعیت کرونایی در لرستان به مراتب بدتر از گذشته خواهد شد.

 علی سیف روز دوشنبه در نشست شورای اطلاع‌رسانی استان در سالن جلسات استانداری لرستان اظهار داشت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون متاسفانه سه پیک شیوع در کشور و در لرستان را تجربه کردیم.

وی گفت: در پیک های اول و دوم وضعیت خوبی داشتیم اما در پیک سوم که مرتفع ترین پیک محسوب می شود تعداد مبتلایان در لرستان از نرم کشوری بیشتر است.

وی افزود: در پیک سوم طول موج ویروس را تجربه کردیم و اکنون در شاخه نزولی آن قرار داریم اما این خطر وجود دارد که روند صعودی شود.

وی بیان کرد: مردم اگر نکات بهداشتی و فاصله گذاری های اجتماعی را کاهش دهند اوضاع به مراتب بدتر از گذشته خواهد شد.

سیف گفت: در فصل زمستان به دلیل بسته بودن اماکن و استفاده از وسایل گرمایشی احتمال شیوع ویروس کرونا بیشتر است که باید در این راستا تمامی تدابیر اندیشیده شود.

وی ادامه داد: اطلاع رسانی ها باید به صورت مداوم انجام شود تا مردم متوجه خطر جدی کرونا شوند.

سیف ادامه داد: طرح جامع اعمال محدودیت ها یک بار به صورت رسمی ابلاغ شده و محدودیت ها در وضعیت های قرمز و نارنجی مشخص می باشد و تمامی محدودیت ها برای شهرهای یکسان بوده و باید مداوم اطلاع‌رسانی شود.

تا ۲۲ آذر ابتلای قطعی ۵۸ هزار و ۲۶۴ شهروند لرستانی به ویروس کرونا تایید شده است که از این تعداد یکهزار و ۲۳۰ نفر نیز جان باخته اند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار