چاپ کد خبر: 42015
14 دی 1399

اسامی شهرستان های و استان ها در وضعیت قرمز کرونایی

محدودیتهای کرونایی

طبق گفته سخنگوی وزارت بهداشت ۴ شهرستان ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی در وضعیت قرمز به سر می برند و ۴۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۴۰۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

به گزارش اول فارس ،سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۱۰۲ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۵ هزار و ۵۴۰ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز یکشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۴ دی ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی پنج هزار و ۹۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و ۴۹۷ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۴۳ هزار و ۴۳۴ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۱۳ هزار و ۱۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۹۵۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۷ میلیون و ۷۷۷ هزار و ۴۸۸ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۴ شهرستان ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی در وضعیت قرمز، ۴۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۴۰۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: آلودگی هوا یکی از عوامل تشدید خطر ابتلا به کووید۱۹ و تشدید علایم این بیماری است. افرادی که در شهرها و مناطق دارای آلودگی هوا زندگی می کنند، بیشتر در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

لاری افزود: توصیه وزارت بهداشت به ساکنان مناطق دارای هوای آلوده این است که تا جای ممکن از خانه خارج نشوید و در صورت خروج از منزل به صورت مداوم از ماسک استفاده کنید و از فعالیت سنگین، قدم زدن و دویدن در پارک و فضای آزاد خودداری کنید و حتی در منزل فعالیت های روزانه خود را کاهش دهید.

وی ادامه داد: افراد دارای بیماری های زمینه ای مثل بیماری های قلبی، ریوی، کودکان، سالمندان، زنان باردار و افراد دارای ضعف سیستم ایمنی بدن از فعالیت طولانی و سنگین در خارج از منزل خودداری کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: همچنین از همه مردم می خواهیم در این شرایط از مصرف غذاهای چرب و فست فودها خودداری کنید و به جای آن از مواد دارای آنتی اکسیدان مثل میوه و سبزی استفاده کنید.

وی افزود: در صورتی که در منزل دستگاه تهویه هوا دارید فیلتر آن را تمیز یا در صورت لزوم تعویض کنید. دستگاههای تصفیه هوای ازن ساز یا اشعه ماورای بنفش نیز به هیچ وجه توصیه نمی شود. همچنین توصیه می شود از روشن کردن شمع یا عود که موجب افزایش آلودگی هوا می شود در این شرایط پرهیز کنید.

آخرین وضعیت استان ها

آخرین آمارها نشان می‌دهد که در اغلب استان ها روند بستری و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا رو به کاهش نهاده اما نباید فراموش کرد که شرایط بویژه در شهرهای نارنجی بسیار شکننده است.

خبرهای رسیده از خبرنگاران از استان‌ها حاکی از این است که اغلب شهرها اکنون در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند و بیمارستان ها به مدد تلاش کادر درمان و همراهی مردم تا حدود زیادی خالی از بیماران بدحال کرونایی است .

رعایت پروتکل های بهداشتی، استفاده از ماسک در تمام امکان و رعایت فاصله گذاری و خودداری از دورهمی ها مهمترین عامل کاهش بیماری کرونا در کشور بوده است و عادی انگاری از سوی بسیاری از مردم موج چهارم را در پی خواهد داشت و بار دیگر شاهد افزایش مرگ و میر در روزهای زمستانی و سرد خواهیم بود.

با این وجود هنوز محدودیت های کرونایی در شهرهای مختلف بر اساس وضعیت زرد یا نارنجی بودن برقرار است و صنوف و بسیاری از مشاغل همچنان باید پایبند رعایت دستورالعمل های بهداشتی باشند تا بار دیگر به روزهای قرمز و تلخ افزایش مرگ و میرها باز نگردیم.

شامگاه ۱۳ دی ماه سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد : میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح کشور به بیش از ۸۶ درصد رسیده و اکنون تنها ۴ شهر آمل، رامسر، ساری و سوادکوه شمالی در وضعیت قرمز هستند.

علیرضا رئیسی افزود: آخرین آمارها نشان می دهد که علاوه بر این ۴ شهر که وضعیت قرمز دارند، ۴۳ شهر در وضعیت نارنجی و ۴۰۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

در این راستا، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی امروز با اشاره به فوت هفت نفر طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به کرونا در استان گفت: در این مدت ۱۸۴ نفر به کرونا مبتلا شدند که حدود یک سوم این تعداد در مراکز درمانی استان بستری شدند.

وضعیت پایدار و نزولی ابتلا، بستری‌ و جانباختگان کرونا با تغییرات جزیی همچنان در استان اردبیل ادامه داشته و در ۲۴ ساعته گذشته چهار نفر دیگر بر اثر این ویروس جان خود را از دست دادند.

آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نشان می‌دهد که در شبانه‌روز گذشته ۳۶ فرد جدید مبتلا به کووید.۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری شدند و مجموع افراد بستری مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان به ۲۳۲ نفر رسید.

در ایلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام  اعلام کرد: بررسی های انجام گرفته طی پنج روز گذشته نشان می دهد رعایت پروتکل های بهداشتی بین مردم استان به شدت کاهش یافته است.

دکتر جمیل صادقی فر اظهار داشت: علاوه بر این آرامستان ها و کافه ها مملو از جمعیت هستند و مردم بدون رعایت پروتکل ها در این مراکز حضور پیدا می‌کنند.

از سوی دیگر رئیس گروه بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت آذربایجان شرقی از کاهش آمار مبتلایان به کرونا، خبر داد و اعلام کرد: آمار بستری های روزانه کرونایی در استان به کمتر از ۹۰ نفر رسیده است.

سیمین خیاط‌زاده افزود: خبرهای خوبی در مورد وضعیت کرونایی برای هم استانی‌ها داریم و موارد فوتی نسبت به هفته‌های گذشته نزدیک به یک سوم کاهش یافته است و اکنون یک سوم از نمونه برداری‌ها مثبت می‌شود، در حالیکه قبلا یک دوم و بیشتر از آن، مثبت می‌شد.

خبر خوب دیگه اینکه رئیس اتاق اصناف استان مرکزی گفت: محدودیت کرونایی تالارهای پذیرایی و رستوراهان‌های این استان با رسیدن به وضعیت زرد برداشته شد و فعالیت صنوف گروه سه در وضعیت زرد ممنوعیت ندارد و با توجه به اینکه تالارها و رستوران‌ها در این گروه قرار دارند، می توانند فعالیت خود را از سر بگیرند.

همچنین از خوزستان خبر رسید که در ۲۴ ساعت گذشته فقط یک مورد فوت ناشی از ویروس کرونا در این استان ثبت شده است اما حفظ این شرایط منوط به همکاری و همراهی مردم خواهد بود.

خبر دیگر اینکه استاندار خراسان رضوی از سیر نزولی ابتلا به کرونا در استان خبر داد به طوری که اکنون فقط گناباد در وضعیت نارنجی قرار دارد و بقیه شهرستانهای استان در وضعیت زرد قرار گرفته اند.

محمدصادق معتمدیان افزود:تعداد فوتی های روزانه ناشی از کرونا در خراسان رضوی از ۶۰ نفر در اوج شیوع بیماری اکنون به کمتر از ۱۰ نفر کاهش یافته است‌ و این شرایط باید حفظ و مدیریت شود.

همچنین امروز استاندار فارس گفت: میانگین نسبت فوتی‌ها به مبتلایان کرونا در جهان حدود ۲.۵ درصد، در ایران حدود ۵.۷ درصد و در استان فارس حدود ۱.۷ درصد است.

عنایت‌الله رحیمی افزود: اکنون هیچ کدام از شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز و نارنجی قرار ندارند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش هرمزگان نیز امروز اعلام کرد : با توجه به وضعیت زرد کرونایی استان، فعالیت تمام مدرسه‌ها همچنان غیرحضوری بوده و فعالیت حضوری کلاس‌های درس نیازمند مجوز ستاد کرونای شهرستان ها است.

در زنجان رییس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان این نکته را گفت که با توجه به اینکه اکنون فقط شهرستان ابهر در وضعیت نارنجی به سر می برد، محدودیت های تردد در سطح این شهرستان همچنان برقرار است.

در قم  نیز استاندار قم با بیان اینکه فعلا وضعیت کرونایی این استان زرد است، گفت: اجرای محدودیت‌های مصوب ستاد ملی کرونا همچنان ادامه خواهد یافت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز  نیز اعلام کرد که ۵۳ بیمار جدید کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته به خاطر وخامت حال عمومی در بیمارستان های استان بستری و تحت درمان قرار گرفتند و بنابراین اکنون ۳۴۲ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

آنطور که سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خبر داد، آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در ۱۱ شهرستان این استان به صفر رسیده و شهر اصفهان نیز در مقایسه با سایر شهرستان‌ها کمترین آمار فوتی را داشته است.

در خراسان شمالی نیز رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اعلام کرد: این استان در ۲۴ ساعت گذشته هیچ جان‌باخته کرونایی نداشته است.

آخرین وضعیت کرونایی کشور

بر اساس آمار سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در ۲۴ ساعت گذشته با فوت ۱۰۲ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به ویروس کرونا، شمار جانباختگان این بیماری در کشور به ۵۵ هزار و ۵۴۰ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز یکشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۴ دی ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی پنج هزار و ۹۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و ۴۹۷ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۴۳ هزار و ۴۳۴ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۱۳ هزار و ۱۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۹۵۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۷ میلیون و ۷۷۷ هزار و ۴۸۸ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

آخرین وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی 

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا امروز گفت که رعایت پروتکل های بهداشتی به طور متوسط در کشور به بیش از ۸۶ درصد و در برخی مناطق به بیش از ۹۰ درصد رسیده است.

به گفته علیرضا رییسی، اکنون از ۴۳ شهر نارنجی ۱۸ شهر مربوط به استان مازندران است و این استان تنها استانی است که شاهد خیز سوم ویروس کرونا است.

وی این هشدار را داد که اگر پروتکل های بهداشتی در شهرهای بابل، تنکابن، جویبار، چالوس، فریدونکنار، قائم شهر، میانرود و نکا رعایت نشود این شهرها نیز ممکن است وضعیت قرمز پیدا کنند.

یک روز دیگر بدون فوتی کرونا در قم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته، هیچ مورد فوتی با تشخیص کرونا در استان ثبت نشده است.

محمد رضا قدیر اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به چهاردهم دی ماه ۲۰ تَن با تشخیص علائم کرونا در بیمارستان های قم بستری و تحت معالجه و درمان قرار گرفتند.

قدیر با اشاره به ترخیص ۱۶ بیمار کرونایی گفت: در حال حاضر ۱۱۶ تَن در مراکز درمانی قم بستری هستند که ۱۵ تَن از آنها بدحال می باشند.

رئیس علوم پزشکی قم بیان کرد: هیچ مورد فوتی از بین بیمارانی که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت بوده نداشتیم.

در هفته های گذشته نیز به طور متناوب چند روز بدون فوتی کرونا در قم ثبت شده است با این حال کارشناسان و دست اندرکاران امر بهداشت و درمان، نسبت به شکننده بودن وضعیت مهار کرونا و احتمال بازگشت موج شیوع و قرمز شدن دوباره وضعیت در صورت عدم رعایت ضوابط و محدودیت های اعلامی از سوی ستاد مقابله با کرونا هشدار می دهند. 

وضعیت کرونا در قم از روز ۶ دی ماه به حالت زرد درآمده است.

۳۷ بیمار جدید کووید ۱۹ در استان کرمانشاه شناسایی شدند

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد: در شبانه روز گذشته هفت بیمار مثبت بستری و ۳۰ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند.

مهدی محمدی روز یکشنبه افزود: با فوت یک نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته در شهرستان روانسر، مجموع جانباختگان مربوط به بیماری کووید ۱۹ در استان به هزار و ۴۲۹ نفر رسید.

وی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۷ بیمار جدید با علایم بیماری کووید ۱۹ بستری و ۴۹ نفر هم از بیمارستان های استان پس از بهبودی ترخیص شدند.

محمدی اظهار داشت: هم اکنون ۱۷۶ بیمار مربوط به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه بستری هستند.

وی اظهار داشت: هم اکنون ۱۸۱ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه بستری هستند.

تعداد بستری های بیماران کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه در آبان ماه به هزار و ۲۶۰ نفر رسید و در ۲۴ آبان ۲۴ فوتی داشتیم که بیشترین آمار در یک روز از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بوده است.

سیر بیماری کووید ۱۹ در کرمانشاه نزولی است

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: خوشبختانه در هفته‌های اخیر سیر بیماری کووید ۱۹ در استان نزولی بوده و تعداد مبتلایان و موارد مرگ و میر در اثر ابتلای قطعی به کرونا کاهش یافته است.

دکتر محمودرضا مرادی روز یکشنبه در نشست ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا افزود: تلاش و زحمات تمام همکاران در مدت اوج بیماری و در مدیریت کووید ۱۹ در استان بسیار قابل تقدیر است و باوجود کمبودها، مشکل جدی در زمینه مقابله با کرونا مواجه نبودیم.  

وی اظهار داشت: اما باید آمادگی مواجهه با پیک بعدی بیماری را داشته باشیم، چرا که با وجود تاکید دانشگاه علوم پزشکی در خصوص لزوم رعایت شیوه نامه های بهداشتی و هشدارهایی که در این زمینه به شهروندان داده می شود، متاسفانه هم اکنون استان از لحاظ کاری، اجتماعی،  روحی و روانی به شرایط عادی بازگشته است.

۱۰ بیمار جدید کووید ۱۹ در استان همدان شناسایی شدند

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت که با شناسایی ۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در بیمارستان‌های این استان به ۹ هزار و ۸۳۶ نفر رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز یک‌شنبه افزود: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌ها با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته  ۲۰۰ مورد بوده که از این تعداد ۲۱ نفر در بخش عادی و هفت بیمار نیز در بخش آی.سی.یو بستری شدند، ضمن آنکه وضعیت جسمی ۳۱ نفر از این تعداد وخیم گزارش شده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: با فوت یک نفر دیگر از بیماران قطعی مبتلا به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته، مجموع جانباختگان کرونایی در استان به یک هزار و ۴۱۹ نفر رسید.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان های اسدآباد ۳۵۸، بهار ۵۶۰، تویسرکان۶۰۴، رزن ۳۹۱، درگزین ۱۷۲، فامنین ۱۷۲ و کبودراهنگ ۶۲۱ نفر بوده است.

طاهری افزود: همچنین یک هزار و ۸۴۰ نفر در ملایر، یک هزار و ۹۷در نهاوند و سه هزار و ۷۵۳ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند که ۲۶۸ نفر از بیماران بستری، افراد غیربومی و از خارج استان هستند.

پیدا و پنهان کرونا در استان فارس

در حالی که شیب کاهشی شمار قربانیان و مبتلایان به کرونا در هفته گذشته و روز جاری (یکشنبه) در فارس تثبیت شده و این بیماری تقریبا از نفس افتاده است، مسووولان بهداشت و درمان در این استان نسبت به عادی انگاری شرایط و فاصله گرفتن از شیوه‌نامه‌های بهداشتی و بازگشت موج تازه کرونا هشدار می‌دهند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، یکشنبه در نشست ستاد دانشگاهی مدیریت کروناویروس با اشاره به اینکه در این روزها متاسفانه شاهد عادی پنداری بیماری کووید۱۹ و سهل‌انگاری در این زمینه هستیم، نسبت به خطر آغاز موج جدید کرونا در استان فارس هشدار داد.

مهرزاد لطفی، با بیان اینکه نتیجه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همکاری مردم در روزهای گذشته، کاهش آمار ابتلا و جانباختگان ویروس کرونا در استان بوده است، بر ضرورت تداوم این همکاری‌ها برای پیشگیری از آغاز موج زمستانی بیماری تاکید کرد.

وی، تقویت بیماریابی در این ایام و قرنطینه افراد مثبت شناسایی شده را از جمله راهکارهای موثر برشمرد که باید مورد توجه قرار گیرد، همچنین افزایش تیم‌های نظارتی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه، از دیگر محورهای مورد تاکید او در این نشست بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همچنین از اعضای این ستاد خواست که مجموعه فعالان حوزه سلامت استان فارس نیز از بالاترین سطح آمادگی برای مقابله با موج جدید برخوردار باشند.

لطفی، با اشاره به ظرفیت‌های طرح شهید حاج قاسم سلیمانی که برای مقابله با ویروس کرونا اجرایی شده، خواستار افزایش بهره‌مندی از این توانمندی در مسیر مدیریت بهتر بیماری و مقابله با موج جدید آن شد.

وی، اظهار داشت: تجربه بیش از ۱۰ ماه اپیدمی (همه‌گیری) ویروس کرونا نشان داده است هر کجا مشارکت مردم در زمینه رعایت پروتکل‌ها گسترده بوده است، این بیماری در جامعه فروکش کرده و شاهد کاهش موفقیت آمیز آمار ابتلا و فوتی‌ها بوده‌ایم.

وضعیت کنونی شکننده است، مردم رعایت کنند

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست، آخرین گزارش های مربوط به وضعیت بخش‌های عادی و ویژه برای پذیرش و بستری بیماران مثبت قطعی و علامت‌دار در بیمارستان‌های استان فارس را اعلام کرد.

اورنگ ایلامی بیان کرد: به کمک طرح شهید قاسم سلیمانی، پایبندی و قرنطینه خانگی در حال انجام است و باید کمک شود که این موضوع به نحو بهتری پیش برود.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با تاکید بر پرهیز از هرگونه سهل‌انگاری و ساده انگاری بیماری کووید۱۹، این بیماری را غیر قابل پیش‌بینی و وضعیت کنونی را شکننده خواند.

ایلامی ادامه داد: با توجه به جهشی که در ساختار ویروس کووید ۱۹ در کشور انگلستان رخ داده است که سرایت پذیری بالایی دارد و ممکن است با مسافرت‌های بین‌المللی این بیماری وارد کشور شود، بنابراین توصیه جدی ما به مردم استان فارس این است که، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی را همچنان ادامه دهند.

وی افزود: در استان فارس از ابتدای شیوع کروناویروس تا کنون، ۵۵۵ هزار و ۲۱۴ نمونه تشخیصی از افراد بیمار و علامت‌دار تهیه شده است که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۱۶۲ هزار و ۲۲۲ مورد مثبت قطعی شناسایی شده است.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اظهار داشت: در حال حاضر ۵۴۰ بیمار مثبت قطعی و یا دارای علامت ویروس کرونا در بیمارستان‌های استان فارس بستری هستند، اظهار داشت: از این تعداد ۱۱۴ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه (ICU) قرار دارند. 

ایلامی گفت: آمار بهبودیافتگان بیمارستانی و ایزوله خانگی این استان نیز از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، ۱۵۷ هزار و ۵۰۷ نفر است.

به گفته وی، شمار جانباختگان کروناویروس در فارس از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، به سه هزار و ۳۷ نفر رسیده است.

۲۳ بیمار کرونایی یک هفته گذشته در چالوس بستری شدند

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان چالوس نسبت به روند افزایشی آمار بیماران کرونایی در این شهرستان ابراز نگرانی کرد و گفت که ظرف یک هفته گذشته ۲۳ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های این شهر بستری شدند.

رحمت الله بیابانی روز یکشنبه افزود : هم اکنون تعداد بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستان های چالوس ۲۸ نفر است که از این تعداد هفت نفر با وضعیت وخیم در بخش آی سی یوی بیمارستان های طالقانی و رازی بستری هستند.

وی با اشاره ضریب ۸۳ درصدی بهبودی مبتلایان کووید ۱۹ در شهرستان ، گفت : از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون یکهزار و ۶۷۲ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های چالوس بستری شدند که از این تعداد ۲۸۳ نفر فوت کردند.

بیابانی با اعلام این که بیمارستان های طالقانی و رازی چالوس بیماران شهرستان های عباس آباد، کلاردشت و نوشهر را نیز پذیرش می کنند ، افزود : روزانه به طور میانگین از ۳۵ نفر در شهرستان چالوس تست پی سی آر گرفته می شود ، این در حالی است تست فوری نیز در تمامی ۹ مرکز خدمات جامع سلامت و ۴۲ خانه بهداشت با فراهم شدن تجهیزات لازم انجام می شود.

وی ادامه داد : ۶ تیم بهداشتی و درمانی شامل پزشک و پرستار و ۹ تیم رهگیری به همراه ۱۸ داوطلب بسیجی، طرح شهید سلیمانی مشارکت دارد.

بیابانی با بیان اینکه طرح شهید سلیمانی از ۲۳ آذر شروع شد ، گفت : از آغاز اجرای طرح تاکنون علائم بالینی یکهزار و ۳۴ بیمار مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد ۳۹۱ نفر به صورت قطعی مبتلا به کووید ۱۹ بودند.

وی همچنین گفت که در حال حاضر ۵۴۸ نفر از بیماران مشکوک به بیماری کووید ۱۹ در قرنطینه خانگی به سر می برند.

بیابانی با اعلام این که بیش از ۶۰ درصد بیماران مبتلا به کرونا در این شهرستان به علت حضور در تجمعات مختلف همچون دورهمی‌ها، دفاتر پیشخوان دولت، بازار روز و سایر اجتماعات به این بیماری مبتلا شده اند ، از مردم خواست از حضور در هر گونه اجتماعات حتی در فضای باز خودداری کنند و همچنان پروتکل های بهداشتی همچون زدن ماسک و فاصله اجتماعی را با جدیت رعایت کنند.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان چالوس از اجرای یک هزار و ۴۳۰ گشت مشترک در یک ماه گذشته خبر داد و گفت : در این مدت ۲۴ واحد صنفی متخلف به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی پلمب شد که بیشترین این واحدها مربوط به صنوف سوپرمارکت ، میوه فروشی ، قهوه خانه و نانوایی بوده است.

وی افزود : همچنین در این مدت سهمیه آرد پنج نانوایی قطع و ۲۶ واحد متخلف صنفی به تعزیرات معرفی شدند و به ۱۰۹ واحد صنفی متخلف نیز تذکر داده شد.

بیابانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۹۰ درصد از صنوف و ۸۰ درصد مردم شهرستان پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند.

۴۰ سیستان و بلوچستانی دیگر کرونا گرفتند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان و عضو ستاد کرونا سیستان و بلوچستان گفت: با افزوده شدن ۴۰ بیمار کرونایی دیگر در استان شمار مبتلایان به این ویروس به ۲۶ هزار و ۳۳ نفر رسید.

دکتر محمد هاشمی شهری روز یکشنبه اظهارداشت: هم‌اینک ‌۱۴۴ بیمار با علایم تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری هستند. 

وی ادامه داد: همچنین ۵۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با افزوده شدن سه بیمار فوتی جدید شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان به یکهزار و ۱۰۸ نفر رسید. 

وی اظهارداشت: از مردم عزیز تقاضا می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

هاشمی افزود: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می شود ضروری است شهروندان و از جمله روستاییان استان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند تا از گسترش این بیماری جلوگیری شود.

استان سیستان و بلوچستان دارای سه دانشگاه علوم پزشکی زابل، زاهدان و ایرانشهر است که دانشگاه زابل ۵ شهرستان، زاهدان ۶ شهرستان و ایرانشهر ۱۲ شهرستان استان را زیرپوشش دارند.

خراسن شمالی باز هم مرگ کرونایی نداشت

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اعلام کرد: این استان در ۲۴ ساعت گذشته، منتهی شده به ظهر یکشنبه ۱۴ دیماه، هیچ جان‌باخته کرونایی نداشته است.

دکتر سیداحمد هاشمی اظهار دشت: در شبانه روز یاد شده ۲۶ بیمار جدید شناسایی و در مراکز درمانی استان بستری شده اند که با احتساب آنان اکنون ۱۵۹ بیمار دارای علایم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

وی افزود: صفر شدن شمار فوتی های کرونایی استان در حالی است که در ۲۴ ساعت پیش از آن (۱۳ دیماه) ۳۸ مبتلای جدید در این استان شناسایی شده و ۲ تن بر اثر بیماری کووید ۱۹ جان باخته بودند.

وی افزود: خوشبختانه با اعمال محدودیت های جدید آمار مبتلایان کرونا به طور نسبی کمتر شده است اما این روزها با کم توجهی شهروندان و کاهش درصد استفاده آنان از ماسک و بی اعتنایی به رعایت دستورالعمل ها، احتمال خروج از این وضعیت و دچار شدن به وضعیت قرمز دور از انتظار نیست.

دکتر هاشمی با قدردانی از مردم به دلیل همکاری و همراهی با ستاد کرونا تاکید کرد: درخواست ما از شهروندان استفاده از ماسک، محدود کردن حضور و شرکت خود در تجمعات و دورهمی های خانوادگی و پرهیز از رفت و آمد با وسایل حمل و نقل عمومی، حضور در پاساژها، نانوایی ها، بانک ها و ادارات است.

استان خراسان شمالی که از ابتدای مردادماه رنگ قرمز شیوع کرونا به خود گرفته بود، پس از اعمال محدودیت های جدید در آذرماه، از نظر شیوع ویروس کرونا به وضعیت نارنجی تغییر وضعیت داد، و بنا بر اعلام مسوولان بهداشتی اکنون به جز بجنورد، دیگر شهرستان های این استان در وضعیت زرد قرار دارند.

رعایت پروتکل ها به ۸۶ درصد رسیده و مرگ ومیر به یک پنجم کاهش یافته است

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح کشور به بیش از ۸۶ درصد رسیده و اکنون تنها ۴ شهر آمل، رامسر، ساری و سوادکوه شمالی در وضعیت قرمز هستند.

«علیرضا رئیسی» شنبه شب در گفت و گوی تلویزیونی شبکه دو سیما افزود: آخرین آمارها نشان می دهد که علاوه بر این ۴ شهر که وضعیت قرمز دارند، ۴۳ شهر در وضعیت نارنجی و ۴۰۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

وی با بیان اینکه در برخی از روزها رعایت پروتکل ها در کشور به حدود ۲۷ درصد رسیده بود،  یادآورشد: هرچند که اکنون رعایت پروتکل های بهداشتی به طور متوسط در کشور به بیش از ۸۶ درصد رسیده، اما در برخی از مناطق کشور میزان آن به بیش از ۹۰ درصد نیز رسیده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه از ۴۳ شهر نارنجی ۱۸ شهر مربوط به استان مازندران است، ادامه داد: دلیل آن این است که مازندران تنها استانی است که شاهد خیز سوم ویروس کرونا بوده است و سایر استانها خیز سوم را پشت سر گذاشته اند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در صورتی که پروتکل ها در شهرهای بابل، تنکابن، جویبار، چالوس، فریدونکنار، قائم شهر، میانرود و نکا رعایت نشود این شهرها نیز ممکن است وضعیت قرمز پیدا کنند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه ۲ هفته هیچ شهر قرمزی نداشتیم، توضیح داد که  تا روز ۶ دی ماه سال جاری شهر قرمز در کشور نداشتیم، اما ۱۰ دی ماه سال جاری وضعیت ۴ شهر یاد شده در استان مازندران قرمز شد و هم اکنون هیچ مسافری هم حق ندارد به این ۴ شهر سفر کنند.

** مرگ و میر به یک پنجم کاهش پیدا کرده است

وی گفت: پیش از این روزانه به طور متوسط بیش از ۳ هزار بیمار کرونایی در مراکز درمانی بستری می شدند، اما  اکنون تعداد آن به حدود ۳۵۰ نفر رسیده  و تعداد جانباختگان نیز که روازنه حدود ۵۰۰ نفر بود به حدود ۱۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است و این نشان می دهد با کاهش یک پنجم مرگ ومیرها در کشور اقدامات و محدودیت ها اعمالی بسیار تاثیرگذار بوده است.

رئیسی تاکید کرد: رعایت پروتکل های بهداشتی، استفاده از ماسک در تمام امکان و رعایت فاصله گذاری و خودداری از دورهمی ها مهمترین عامل کاهش بیماری کرونا در کشور بوده است و اگر این مساله را ساده نگاه کنیم بار دیگر شاهد افزایش مرگ ومیر در کشور خواهیم بود.

** ویروس انگلیسی کرونا دیر یا زود وارد کشور می شود

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین به ویروس انگلیسی اشاره کرد و افزود: هرچند که ویروس جهشی کرونا انگلیسی به کشورهای همسایه ترکیه، پاکستان و عمان وارد شده، ولی دیر یا زود این ویروس وارد کشور ما نیز خواهد شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه این ویروس بسیار مستعد جهش است ادامه داد: جهش این ویروس ۷۰ برابر ویروس عادی کرونا است و وجود این ویروس ۳۰ شهریور ماه سال جاری در انگلیس به ثبت رسید، اما این کشور به دلایل نامعلومی از اعلام آن خودداری کرد و اکنون ایران و ۵۰ کشور جهان پروزاهای خود را به انگلیس ممنوع کرده اند و ما آمادگی کامل داریم با این ویروس نیز با رعایت پروتکل ها مقابله کنیم.

رئیسی توضیح داد که  بررسی ها ما نشان داد که ۳ نفر مسافر از انگلیس به ایران وارد شده بودند که ما با پیدا کردن این سه نفر در مشهد با انجام تست ها و آزمایش های مورد نیاز، نتیجه آن منفی بود و هم اکنون هر کسی از اروپا و انگلیس به هر طریقی وارد کشور شود، ۱۴ روز در قرنطینه خواهد بود.

** تست بیش از ۶۰ هزار کرونا در کشور

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به ضرورت افزایش تست های کرونا در سطح کشور اشاره کرد و افزود که اکنون تست کرونا روازنه به طور متوسط به بیش از ۶۰ هزار تست افزایش یافته است و روند افزایش آن به روازنه ۱۰۰هزار نفر نیز همچنان در حال افزایش است، اما تعداد مراجعین برای تست در روز، بسیار کاهش یافته است.

رئیسی با بیان اینکه با اجرای طرح شهید سلیمانی در کشور به دنبال شناسایی زود هنگام بیماران کرونایی در کشور هستیم، توضیح داد که  اکنون به اندازه کافی تجهیزات تست در اختیار داریم و با شناسایی سریع بیماران کرونایی، فورا این افراد را وارد قرنطینه و مرحله ایزوله می کنیم تا از سرایت این بیماری به دیگران بسرعت جلوگیری شود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به میزان آلودگی هوای کلانشهرها اشاره کرد و افزود: متاسفانه بین آلودگی هوا و ویروس کرونا ارتباط نزیدکی وجود دارد زیرا هر دو این پدیده به ریه و مجرای عامل تنفسی افراد آسیب می زنند.

رئیسی گفت: معمولا تزریق واکسن در فاز اول به کمتر از یک هزار نفر تزریق می کنند در فاز دوم به چند صد نفر تزریق می شود و در فاز سوم این واکسن به بیش از ۱۰۰ هزار نفر تزریق می شود و هم اکنون تعدادی از کشورها فاز سوم را پشت سر گذاشته اند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: خوشبختانه نظام اولویت بندی تزریق واکسن کرونا در کشور آماده شده است و واکسن نیز تنها در اختیار وزارت بهداشت خواهد بود و در اختیار هیچ کسی نیست و اگر کسی مطلع شود مرتب را به شماره تلفن ۱۹۰ اطلاع دهد.

** حال عمومی هر ۳ نفر تزریق واکسن کرونا رضایت بخش است

«سید حامد حسینی » مدیر مطالعات بالینی واکسن کرونای ایرانی نیز در این برنامه تلویزیونی  گفت: ۴ روز پیش که این واکسن به ۳ نفر تزریق شد، حال عمومی این ۳ نفر خوب است و به صورت مستمر حال آنها پایش و نتیجه آن در اخیتار مراجع ذی صلاح گذاشته می شود.

وی با بیان اینکه دومین مرحله تزریق واکسن کرونا به این ۳ نفر ۱۴ روز پس از اولین تزریق است، افزود: در مجموع پس از ۲۸ روز تحت نظر بودن نتایج آزمایشات بالینی این آزمایش مشخص خواهد شد.

مدیرمطالعات بالینی واکسن کرونای ایرانی یادآورشد: با توجه به رضایت بخش بودن حال این ۳ نفر فردا تزریق واکسن کرونای ایرانی به ۴ نفر دیگر انجام می شود و در مجموع قرار است در طی ۲ ماه این واکسن به تدریج به ۵۶ نفر تزریق شود و اثر بخشی این واکسن در نهایت اردیبشهت ماه سال آینده مشخص می شود.

«محمد رضا صالحی» مجری مطالعات واکسن کرونای ایرانی نیز در این برنامه تلویزیونی یادآورشد: با انجام ویزیت های مستمر حال هر ۳ نفر دریافت کننده واکسن کرونا، خوب است و این ۳ نفر پس از ۷ روز از قرنطینه خارج خواهند شد.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت تاکید کرد: در مجموع ثبت ایمن زایی واکسن کرونای ایرانی ۲۸ روز طول می کشد و بر اساس مطالعات پیش بالینی بسیار خوشبین هستیم واکسن کرونای ایرانی بتواند تاثیر مثبتی را بر بیماران داشته باشد

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار