چاپ کد خبر: 68438
2 مهر 1400

استانبول کارت ؛ انواع و امکانات استانبول کارت چیست؟

مسافران حرفه‌ای سعی می‌کنند قبل از سفر راه و چاه کم‌هزینه‌تر کردن سفرشان را در عین حفظ کیفیت، دربیاورند. راه‌حل‌هایی که حتّی گاهی سفر را لذّت‌بخش‌تر هم می‌کند! آنچه مسافران حرفه‌ای را از تازه‌کارها جدا می‌کند، ذکاوتشان در نزدیک‌تر شدن به مردم مقصد است؛ یعنی مثل آنها در شهر رفت‌وآمد کنند، غذا بخورند، تفریح کنند. حالا در این مطلب می‌خواهیم از سیر تا پیاز استانبول کارت بگوییم، یکی از همین راه‌حل‌هایی که شما را در استانبول مثل مردمش، در شهر جابه‌جا می‌کند و در عین لذت بردن از بودن در دل جامعه، هزینه‌هایتان هم به قدر محسوسی کاهش می‌دهد. اگر تا به حال حتّی نام استانبول کارت هم نشنیده‌اید نگران نباشید، زیرا قرار است از ابتدا ماجرایش را برایتان تعریف کنیم.

در این مطلب می‌خوانیم:

استانبول کارت چیست؟

انواع استانبول کارت

 امکانات استانبول کارت چیست؟

از کجا استانبول کارت بخریم؟

چگونه استانبول کارت بخریم و قیمت استانبول کارت چقدر است؟

مزایای استفاده از استانبول کارت چیست؟

استانبول کارت در دوران کرونا چه تغییری کرده است؟

نکات مهم درباره استانبول کارت

استانبول کارت
نحوه تهیه استانبول کارت در مترو

استانبول کارت چیست؟

تا چند سال پیش در استانبول ژتون‌هایی رایج بود که مردم برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی از آنها استفاده می‌کردند، امّا به مرور استانبول کارت از راه رسید و هم حجم خدمات بیشتری را شامل شد و هم هزینه‌ها را تا حدی پایین آورد.

حالا ببینیم استانبول کارت چیست و چه کار می‌کند؟ استانبول کارت، کارتی شبیه به عابر بانک با ۱۲ رقم است که متعلق به شهرداری استانبول است و به‌صرفه‌ترین راه برای حمل‌ونقل در استانبول محسوب می‌شود؛ زیرا با هر بار استفاده از آن، هزینه‌ای کمتر از مقداری که به صورت نقد پرداخت می‌شود، از حسابتان کم می‌کند. البته مزایای دیگری هم دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

اگر بخواهیم کمی آن را به خدمات ایران شبیه‌سازی کنیم، چیزی شبیه کارت اعتباری حمل و نقلی در شهرهای ایران است که با آن می‌توانید از مترو و اتوبوس استفاده کنید و با استفاده از آن هزینه‌ای کمتر از حسابتان کسر می‌شود. چیزی که استانبول کارت را متمایز می‌کند، امکانات بیشتر و دامنه وسیع‌تر کاربرد آن است.

استانبول کارت1
استانبول کارت

 انواع استانبول کارت

استانبول کارت‌ها انواع گوناگونی دارند که هم مناسب شهروندان استانبول و هم گردشگرانی است که به صورت موقت به این شهر سفر می‌کنند. انواع استانبول کارت‌ها به این صورت است:

کارت بی‌نام (Anonim kart): این کارت شامل همه افراد می‌شود و گردشگران به راحتی می‌توانند آن را تهیه کنند و نیاز به ثبت نام ندارد.

استانبول کارت2
کارت بی‌نام یا همان استانبول کارتی که می‌شناسیم

کارت آبی (Mavi kart): این کارت ماهانه شارژ می‌شود و مخصوص شهروندان و مقیمان ترکیه است.

download 36
کارت آبی

کارت تخفیف (Indirimli kart): این کارت‌ به افرادی داده می شود که مجاز به استفاده از تعرفه تخفیف‌دار هستند. مثل دانشجویان دانشگاه‌های ترکیه. 

images 28
کارت تخفیف

کارت رایگان (Ucretsiz kart): این کارت به افرادی داده می شود که حق استفاده از تعرفه رایگان را دارند و مخصوص افراد بالای ۶۵ سال ترکیه است.

images 1 5
کارت رایگان

بنابراین انواعی از استانبول کارت وجود دارد امّا شما به عنوان گردشگر که به صورت موقت در استانبول رفت‌وآمد دارید می‌توانید Anonim kart را تهیه کرده و مقدار مورد نظرتان را در آن شارژ کنید. البته پس از تهیه، لازم است حس کد روی آن سینک شود که در ادامه آن را توضیح می‌دهیم.

 امکانات استانبول کارت چیست؟

حالا که متوجه کاربرد کلی استانبول کارت شدید، ببینیم این کارت چه امکاناتی دارد و در چه مکان‌هایی می‌توان از آن استفاده کرد؟ با توجه به اینکه این کارت متعلق به شهرداری است، طبیعتا کلیه خدمات حمل‌ونقل شهری که متعلق به شهرداری هست را دربرمی‌گیرد، امّا علاوه بر آن بعضی ارگان‌ها و شرکت‌ها هم قراردادهایی با استانبول کارت تنظیم کرده‌اند که سهولت پرداخت را برای استفاده از خدمات فراهم کنند. فقط نکته مهم این است که گاهی قرارداد این ارگان‌ها ممکن است با استانبول کارت به پایان برسد و برای مدتی آن خدمات را ارائه ندهند. مثل حمل و نقل فرودگاهی که مدتی با استانبول کارت انجام میشد و مدتی است که انجام نمی‌شود. برای اینکه ببینید دقیقا چه خدماتی شامل می‌شود می‌توانید سایت استانبول کارت را چک کنید که اطلاعات را بروز را ببینید.

از جمله خدماتی که شامل استانبول کارت می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سایل حمل و نقل عمومی (مترو، اتوبوس، متروبوس، تراموا و…)
  •  دستشویی‌های پولی
  •  کشتی‌های داخل شهر
  • تله‌کابین‌ها
  • دود ۳۰ فروشگاه
877
محل قرار دادن کارت
897
حمل و نقل در استانبول

از کجا استانبول کارت بخریم؟

سوال مهم بعدی این است که از کجا استانبول کارت را تهیه کنیم؟ پیش از کرونا به راحتی در ایستگاه‌های مترو، اتوبوس و فضاهای عمومی می‌توانستید استانبول کارت را تهیه کنید به عنوان مثال می‌توانستید آن را از  دستگاه‌های بلیط فروشی ۲۴ ساعته Biletmatikداخل مترو تهیه کنید. امّا بعد از کرونا، مکان‌های ارائه استانبول کارت محدودتر شدند. در حال حاضر استانبول کارت را می‌توانید از فروشگاه‌هایی مثل میگروس، A101، کارفور یا بعضی سوپری‌ها تهیه کنید.

همنچنین، علامت “استانبول کارت” یا “اکبیل” به شما محل فروش آنها را نشان می‌دهند. (قبلاً در استانبول به جای استانبول کارت، «اکبیل» وجود داشت. به همین دلیل هم بعضی از مغازه‌ها هنوز از تابلوهای Akbil روی کیوسک‌ها استفاده می‌کنند).

00021
دستگاه تهیه استانبول کارت
9999
دستگاه ۲۴ ساعته تهیه استانبول کارت

چگونه استانبول کارت بخریم و قیمت استانبول کارت چقدر است؟

 این کارت مخصوص شهر استانبول است و شهرهای دیگر کارت‌های مخصوص خودشان را دارند. قیمت استانبول کارت در حال حاضر (شهریور ۱۴۰۰)  ۱۰ لیر است که ۶ لیر آن هزینه خود کارت و ۴ لیر شارژ داخلش است. پس از آن به هر میزان که لازم دارید می‌توانید کارت را با اپلیکیشن استانبول کارت یا دستگاه‌های موجود شارژ کنید. نحوه شارژ استانبول کارت با دستگاه‌ها به این صورت است که دستگاه باید آن را اسکن کند و سپس به میزانی که می‌خواهید آن را شارژ کنید. البته استفاده از اپلیکیشن چندان توصیه نمی‌شود زیرا به زبان ترکی است و کمی کار با آن ممکن است برایتان سخت باشد.

بهتر است به هر میزان که لازم دارید، پول داخل استانبول کارت بریزید چرا که اگر مقدار زیادی در آن باقی بماند، نقد کردن آن چندان کار ساده‌ای نیست به همین دلیل توصیه می‌شود از همان ابتدا به میزانی که لازم است شارژ کنید.

 امّا حالا شاید این سوال را بپرسید که چگونه استانبول کارت را فعال کنیم؟ پیش از همه گیری ویروس کرونا، به محض خرید استانبول کارت می‌توانستید از آن استفاده کنید امّا بعد از اعمال قوانینی جهت کنترل کرونا، لازم شد استانبول کارت با حس کد (HES Code) افراد سینک شود. در ادامه در این باره بیشتر توضیح داده‌ایم.

8888
ایستگاه اتوبوس

مزایای استفاده از استانبول کارت چیست؟

بعد از صحبت از نحوه کار استانبول کارت و چیستی آن نوبت به آن می‌رسد که ببینیم اصلا این کارت چه مزایایی دارد و آیا ارزش تهیه کردن برای مسافران دارد یا نه؟

یکی از مزیت‌های مهم استانبول کارت که بارها به آن اشاره شد، کاهش هزینه ها با استانبول کارت است. اگر اهل رفت و آمد باشید و دلتان بخواهد از بخش‌های مختلف شهر بازدید کنید، استانبول کارت تا حد قابل توجهی از هزینه‌های حمل و نقلتان می‌کاهد. البته شاید بتوان گفت برای افرادی که چند روزی در استانبول هستند و قرار است از استانبول بازدید کنند به صرفه‌تر از آنهایی است که فقط یک شب یا دو شب در استانبول هستند و بعد از آن قرار است از شهرهای دیگر بازدید کنند. امّا به هر حال خرید کارت آن هزینه چندانی ندارد.

ضمن اینکه وقتی استانبول کارت می‌خرید ناچار می‌شوید خطوط حمل و نقل شهری را پیدا کنید و همراه با مردم در شهر آمد و رفت کنید و این مسئله به خودی خود شناخت شما را از فرهنگ و مقصد بیشتر می‌کند.

از طرف دیگر، چون ما ایرانی‌ها Credit Card و کارت بانکی معتبر در استانبول نداریم، با استانبول کارت می‌توانیم کارتمان را شارژ کنیم و از آن به عنوان عابر بانک در خریدها استفاده کنیم و پول نقد اضافه همراه نبریم. البته فقط می‌توانیم از فروشگاه‌های مشخصی که با استانبول کارت قرارداد دارند خرید کنیم. امّا به هر حال از این طریق می‌توانیم امنیت سفرمان را بیشتر کنیم.

5555
وسایل نقلیه استانبول
1111
وسایل نقلیه استانبول قابل استفاده با استانبول کارت

استانبول کارت در دوران کرونا چه تغییری کرده است؟

امّا با توجه به شیوع کرونا، شرایط محدودیت‌ها در ترکیه به صورتی شد که قوانینی برای کاهش شیوع کرونا وضع کردند. در این زمینه تصمیماتی گرفتند که حوزه حمل و نقل و استانبول کارت هم تحت تأثیر قرار می‌داد؛ به عنوان مثال پیش از کرونا، یک نفر میتوانست برای ۳ نفر همراه با هم از استانبول کارت استفاده کند (به این صورت که با اضافه شدن هر نفر، شارژ بیشتری برداشت میشد) ولی پس از کرونا در ابتدا گفتند هر فرد فقط برای یک نفر می‌تواند از کارتش استفاده کند، امّا این تصمیم باعث بروز مشکلاتی شد که بعد از افزایش واکسیناسیون، تصمیم بر این شد که کارت، قابلیت ۴ بار استفاده را داشته باشد.

امّا مورد مهمتر، بحث سینک شدن حس کد  (HES Code) و استانبول کارت در ایام کرونا بود. در گذشته همانطور که اشاره کردیم، به راحتی استانبول کارت را می‌خریدید و استفاده می‌کردید امّا بعد از مسائل کرونا، قرار بر این شد که هر فرد حس کدش را روی استانبول کارت سینک کند؛ زیرا اگر می‌خواستند متصدیان حمل و نقل عمومی حس کد افراد را کنترل کنند بسیار زمانبر میشد، به همین دلیل حس کد و استانبول کارت را سینک کردند که هر کس از استانبول کارت استفاده می‌کند، حس کد هم داشته باشد.

امّا این تصمیم مشکلاتی هم داشت. مثلا برای افراد کهنسال که با سینک کردن و ابزارآلات الکترونیکی آشنایی ندارند، چنین کارهایی مشکل بود. لذا، کارت‌های بدون حس کد به صورت یکبار مصرف هم در کنار این موارد تعریف شد. این کارت‌های یکبارمصرف را به رهحتی می‌توان از متروها تهیه کرد.

نحوه اتصال حس کد به استانبول کارت اصلا کار پیچیده و زمانبری نیست. فقط مهم این است که در ترکیه باشید و با پر کردن فرم به راحتی این کار انجام می‌شود.

تغییر دیگر این مورد بود که تا پیش از کرونا استانبول کارت را به راحتی می‌توانستید داخل شهر تهیه کنید و مراکز فراوانی وجود داشت امّا پس از کرونا کمی محددتر شد.

6666
بلیط‌های یکبار مصرف

نکات مهم درباره استانبول کارت

 در نهایت برای اطلاعات بیشتر به این نکات مهم درباره استانبول کارت توجه کنید:

  • قدار پولی که لازم دارید در استانبول کارت شارژ کنید و از واریز پول بسیار بیشتر بپرهیزید.
  • از کارتتان مراقبت کنید زیرا اگر گم شود یا در کنار وسایل مغناطیسی قرار بگیرد و آسیب ببیند، پولی هم که در آن شارژ کرده‌ای از بین خواهد رفت.
  • کودکان زیر ۶ سال می‌توانند بدون هزینه همراه با پدر و مادرشان از گیت‌های وسایل حمل و نقل عمومی بگذرند.
  • هزینه متروها در استانبول متفاوت است، بعضی خطوط که متعلق به شهرداری نیستند ممکن است تفاوت قیمت داشته باشند. در این خطوط لازم است هم هنگام ورود و هم خروج کارتتان را اسکن کنید وگرنه ماکزیمم هزینه از شارژتان کم می‌شود.
  • متروبوس‌ها هم بر اساس میزان مسافت هزینه را کم می‌کنند بنابراین لازم است هنگام ورود و خروج کارتتان را اسکن کنید.
  • اگر مبلغی داخل استانبول کارتتان باقی ماند و سفرتان به پایان رسید، نگران نباشید می‌توانید در سفر بعدی از کارتتان دوباره استفاده کنید. تمام استانبول کارت‌هایی که در سری جدید تولید شده‌اند، معتبر هستند. اگر قبلا استانبول کارت تهیه کرده‌اید همچنان می‌توانید از آن استفاده کنید.
  • توجه کنید که در حال حاضر که حس کدتان روی استانبول کارت با اطلاعات شما سینک می‌شود به هیچ عنوان کارت را به اطرافیان ندهید چون جریمه و زندان دارد!
4444
حمل و نقل استانبول با استانبول کارت
1000
وسایل نقلیه عمومی استانبول با استانبول کارت

سخن آخر

در نهایت باز به همان حرف مقدمه برمی‌گردیم. داشتن چنین اطلاعاتی به شما کمک می‌کند هم از هزینه سفرتان بکاهید و هم همراه با مردم عادی یک شهر در تماس مستقیم با مقصدتان قرار بگیرید و این مسئله درک عمیق‌تری از سفر به شما خواهد داد. درست است از هتل تا هر کدام از جاذبه‌ها را می‌توان با ماشین‌های دربستی و آژانس طی کرد امّا با این کار لذّت همراه مردم بودن، پیاده روی کردن و شناخت بهتر آن شهر را از خودتان دریغ خواهید کرد؛ حتّی اگر بخواهیم از چند برابر شدن هزینه‌ها چشم‌پوشی کنیم.

این کارت‌ها به صورتی طراحی شده‌اند که مسافرها هم به راحتی بتوانند از آنها استفاده کنند، بنابراین، بدون هیچگونه نگرانی می‌توانید از این کارت‌ها استفاده کنید. اگر تجربه استفاده از استانبول کارت را داشته‌اید برایمان از تجربیاتتان بگویید.منبع: لست‌سکند

منبع: turkeytraveljournal، istanbeautiful ،istanbulkart.istanbul

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار