چاپ کد خبر: 601
14 مهر 1397
ضرورت پیشگیری از زوال مرکبات در فارس

استاندار فارس: از ارائه گزارش جهاد کشاورزی اقناع نشدم

در جلسه شورای کشاورزی استان فارس که اقدامات و برنامه‌های سازمان جهادی کشاورزی فارس تشریح شد، استاندار فارس گزارش ارائه شده را قانع کننده، ندانست.اول فارس | avalfars >شیراز به نقل از فارس ، عصر امروز جلسه شورای کشاورزی استان به ریاست استاندار فارس برگزار شد.

اسماعیل تبادار پس از شنیدن ارائه گزارش جهاد کشاورزی فارس اظهار داشت: شما کارهایی انجام دادید اما من به دنبال کلی‌گویی نیستم، درباره تحقیقات انجام‌شده و ترویج آن در مزارع  و اهداف تعریف‌شده با درصد و آمار توضیح دهید.

وی ادامه داد: باید مشخصاً بگویید که چقدر دانش کشاورزان را افزایش دادید، در نگاه کشاورز به آب، خاک، محصول و مراحل کاشت و برداشت چه تأثیر مثبتی گذاشتید، من به دنبال این مباحث هستم.

استاندار فارس با اشاره به اینکه اساس ترویج بهره‌گیری زیاد از زمین کم است، افزود: زحمات شما قابل‌تقدیر است اما من اقناع نشدم و نمی‌خواهم ادامه بدهم، باید آمار دقیق به‌صورت کمی که نشان‌دهنده کیفیت کار هم است، ارائه کنید.

تبادار در بخش دیگر سخنانش تصریح کرد: زوال مرکبات در فارس یکی از نگرانی‌ها است که باید اهتمام ویژه‌ای به خرج بدهید، وقتی اعلام می‌کنید استان فارس رتبه نخست در تولید محصولات باغی را دارد نگرانی ما جدی‌تر می‌شود؛ تلاش کنید تا از این مسئله پیشگیری شود.

فارس دارای رتبه نخست آموزش‌های ترویجی

در این جلسه حمیدرضا ابراهیمی به تشریح برنامه‌های این سازمان ازجمله ساماندهی و تجهیز مراکز جهاد کشاورزی استان، بهینه بندی اراضی کشاورزی، افزایش تعداد مروجان جهاد کشاورزی و در اختیار قرار دادن تبلت به کارشناسان جهاد کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت: توسعه در سیستم نوین آبیاری، توسعه گیاهان دارویی، افزایش دانش مروجان، تعامل محققین و مروجان از اهم برنامه‌های جهاد کشاورزی فارس است.

وی ادامه داد: استان فارس تاکنون رتبه‌های برتری را در زمینه آموزش‌های ترویجی در کشور کسب کرده است.

دبیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به وجود ۳۷۱ صندوق اعتباری خرد زنان روستایی از تقویت و توسعه این صندوق‌ها خبر داد و گفت: جهاد کشاورزی فارس با مشکلاتی ازجمله کمبود وسیله نقلیه در مراکز، نیاز به تقویت انگیزه کارکنان و کشاورزان، احیای ساختمان‌های فرسوده در شهرستان‌ها، عدم تناسب بودجه، توسعه آموزش‌ها و… مواجه است.

بهره‌وری آب دو برابر می‌شود

13970714001161 Test PhotoH

محمدمهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز اظهار داشت: در کشاورزی فارس، بهره‌وری آب دو برابر می‌شود و برنامه‌های ما در جهاد کشاورزی هدف‌گذاری شده است.

مدیرکل بحران استانداری فارس نیز در این جلسه حضور داشت و گفت: ما نیاز به طرح جامع کشت در فارس داریم، هر شهرستان میزان آبی را در اختیار دارد که اگر مدیریت شود با توجه به پتانسیل‌های شهرستان‌ها می‌توان کشت را نیز مدیریت و با تولید محصول بازاریابی داخلی و خارجی کرد.

سهم ۱۵ درصدی فارس از تولیدات باغی کشور

حسین پژمان با بیان اینکه ۸۰ درصد از صادرات تولیدات گیاهی کشور مربوط به محصولات باغی است، ابراز داشت: ۱۵ درصد از تولیدات باغی مربوط به استان فارس است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه فارس وضعیت بسیار خوبی در تولیدات باغی کشور دارد، ادامه داد: در فارس برای ۵۰ نوع محصول باغی امکان کشت داریم، فارس ظرفیت بیش از ۵۰۰ رقم از انواع محصولات باغی و دارویی را دارد.

وی افزود: در فارس ۴۸ نهالستان با تولید ۶ میلیون اصله نهال وجود دارد که با همکاری دستگاه قضایی ضروری است با نهالستان‌های غیرمجاز نیز که تعدادشان به ۴۰۰ مورد می‌رسد، برخورد شود.

پژمان گفت: با ایجاد نهالستان‌های مرجع، ظرفیت‌سازی جهت تولید ۱۰ میلیون نهال سالم و گواهی‌شده و توسعه و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه نهال به دنبال توسعه سرمایه‌گذاری و ورود به بازارهای خارجی هستیم.

وی تأکید کرد: در ضریب تولید نهال از ۶۰ درصد به ۱۰۰ درصد و از ۴۸ نهالستان به ۱۰۰ نهالستان باید برسیم.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار