چاپ کد خبر: 11372
20 مرداد 1398

استان فارس رتبه اول فرونشست زمین در جهان

مدیرعامل آبفای استان فارس با اشاره به رتبه‌ی اول استان فارس در فرونشست زمین در جهان، گفت: ۴ شهر بحرانی داریم که تا پایان سال وضعیت آن‌ها به حالت عادی تغییر می‌کند.

استان فارس رتبه اول فرونشست زمین در دنیا

به گزارش اول فارس از شیراز، محمدعلی قلندری  اظهار داشت: از مهم‌ترین چالش‌های ما تغییر اقلیم است که نشانه‌ی بارز آن تغییر دما هست.

وی بابیان این‌که به دلیل این‌که ۱۵ درصد از آب ما از منابع آب سطحی و ۸۵ درصد از منابع زیرزمینی است، تصور اینکه بارندگی‌ها کمبود مشکل آب فارس را حل کرده باشد، تصور درستی نیست، افزود: به دلیل همین تغییر دما، برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی باعث شده که مقام اول فرونشست در دنیا را داشته باشیم.

مدیرعامل آبفای استان فارس بابیان این‌که در پنج سال گذشته ۲۲۰ حلقه از مدار خارج‌شده است، گفت: عمیق‌ترین چاه کشور ۵۵۰ متر است که در جهرم واقع‌شده است.

قلندری با مقایسه عمق میانگین ۲۵۰ متری چاه‌ها کشوری با چاه‌های با عمق بالای ۳۰۰ متر استان فارس، تصریح کرد: چالش دیگری که داریم قیمت ناچیز آب شرب است که در بخش کشاورزی که کاملاً رایگان است.

وی ادامه داد: قیمت یک مترمکعب آب خانگی ۴۷۰ تومان هست، درصورتی‌که قیمت تمام‌شده آن بالای ۵ هزار تومان مترمکعب است که فروش متوسط کلیه مصارف ۷۰۰ تومان است که این قیمت ناچیز نمی‌تواند جلوی مصرف بی‌رویه آب را بگیرد.

مدیرعامل آبفای استان فارس مطرح کرد: مصرف سرانه ۱۶۱ هزار لیتر به ازای هر نفر است که حالت استاندارد آن ۱۵۰ هزار لیتر به ازای هر نفر می‌باشد و در شرایط خشک‌سالی ۱۰۵ هزار لیتر که بااین‌وجود ما در شرایط فعلی ۱۱ درصد بیشتر از شرایط عادی استفاده می‌کنیم.

این مقام مسؤول با اشاره به دیجیتال کردن شبکه توزیع، نصب وسایل کاهنده مصرف آب در فضاهای عمومی، نشت‌یابی شبکه‌ها و کنترل مصرف شهرداری به‌عنوان فعالیت‌های این سازمان، عنوان کرد: در ۱۵۰ مدرسه با موضوع ترویج اصول صرفه‌جویی مصرف آب جشنواره برگزار شد و کارگاه‌های آموزشی و کارهای فرهنگی و رسانه‌ای شامل بروشور از اقدامات دیگر بوده است.

قلندری با اشاره به حفر ۱۹ حلقه چاه حفر و تکمیل ۱۳۵۰۰ مترمکعب مخزن و احداث ۶۳ هزار کیلومتر خط لوله خاطرنشان کرد: شهرها به سه گروه مشکل‌دار، شهرهای دارای تنش و شهرهای عادی تقسیم‌بندی می‌شود که در سال ۹۶ تعداد شهرهای بحرانی ۱۹ شهر بود که این تعداد در سال ۹۷ به ۹ شهر کاهش پیدا کرد و در سال جاری علی‌رغم گرمی هوا به ۴ شهر کاهش پیدا کرد که تا پایان سال به حالت عادی برمی‌گردند.

مدیرعامل آبفای استان فارس بیان کرد: ۲۵ شهر در استان تنش دار هستند که ممکن است با هرگونه مشکلی دچار کمبود آب شوند و ۵۲ شهر در حالت عادی قرار دارند.

قلندری با اشاره به ۲۸.۸ درصد پرتی آب در استان، تصریح کرد: حدود ۱۵۰ میلیارد تومان لازم است تا یک درصد پرتی آب را کاهش دهیم که هفت هزار کیلومتر شبکه و ۲۳۰۰ کیلومتر خط انتقال داریم که ۲۰۰ کیلومتر از شبکه نیاز به بازسازی دارد.

محمدعلی قلندری با تأکید بر عقب‌ماندگی سیستم فاضلاب استان فارس، ادامه داد: ۱۰.۷ درصد از سامانه مشترکین از سامانه فاضلاب برخوردار هستند که برای بالا بردن برخورداری با تسهیلات ۱۴۳ میلیون یورو برای ۵۴۰ کیلومتر شبکه‌های فاضلاب و ۱۶۴ هزار مترمکعب برای آباده، فسا، داراب، نی‌ریز و سپیدان این سیستم را اجرا می‌کنیم.

این مقام مسؤول بابیان این‌که شهرهای تحت پوشش ۸۲ شهر و ۲۰۰ روستا با جمعیتی بالغ‌بر ۲ میلیون نفر است، گفت: ۴۲۸ حلقه چاه فعال داریم و ۲۳۰۰ کیلومتر نیز خط انتقال با مخازن با ظرفیت ذخیره ۶۲۰ هزار مترمکعب در استان است.

قلندری مدیرعامل آبفای استان فارس بیان کرد: ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها در بهره‌برداری ۴۰ هزار مترمکعب است که ۵۵ هزار فقره اشتراک فاضلاب را در استان فارس داریم که در ۱۳ شهر طرح فاضلاب اجرا می‌شود و ۶ شهر به بهره‌برداری می‌رسد.

وی عنوان کرد: دو خط آب از سد سلمان فارسی که ۹ شهر و ۵۰ روستا بالغ‌بر ۵۰۰ هزار نفر را تحت پوشش می‌دهد و خط آب‌رسانی خلیج‌فارس از سد کوثر ۵ شهر و ۵۰ روستا رو پوشش می‌دهد که طولانی‌ترین خط و گران‌ترین آب در کشور هست.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس دوشنبه , ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷

سلام عید قربان مبارک درگزارش فوق فقط چاه عمیق ۵۵۰ متری سهم گزارش بود ایا فاضل اب جهرم پروژه پیرومتروکه نیاز به اعتبار وپی گیری ندارد؟؟؟

آخرین اخبار