چاپ کد خبر: 4586
26 بهمن 1397
بزرگ ترین کشف پزشکی نیم قرن اخیر

اسپری بینی «اسکتامین» برای درمان افسردگی

1 Z2mDUBpj3E0cKaQ19TFxRw w700 1
دارویی برای درمان افسردگی که برای ساخت آن از «کتامین» (ketamine) الهام گرفته شده و برخی آن را «مهم ترین کشف نیم قرن اخیر» دنیای پزشکی توصیف کرده اند، در شرف تبدیل شدن به اولین داروی نوع جدید برای درمان افسردگی پس از ۳۵ سال است. این دارو که «اسکتامین» (esketamine) نامیده می شود توسط کمپانی داروسازی Johnson & Johnson ساخته شده و در واقع یک اسپری بینی است که برای درمان موارد حاد افسردگی که به دیگر داروها پاسخ نمی دهند طراحی شده است. این اسپری تصویر آینه ای و شیمیایی کتامین است و به نظر می رسد که عوارض جانبی کمتری نسبت به این دارو داشته باشد. روز سه شنبه گروهی از کارشناسان سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) در مورد تاثیر این دارو رأی ۱۴ موافق در برابر ۲ مخالف و در مورد سالم بودن آن نیز رأی ۱۵ موافق در برابر ۲ مخالف را به ثبت رساندند.

داروی جدید ضد افسردگی

رأی نسبتاً قاطع این کارشناسان نقش مهمی در تایید داروی اسکتامین توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده خواهد داشت که قرار است در ماه مارس شاهد صادر شدن مجوز آن باشیم. علاوه بر این، ۱۴ نفر از کارشناسان مذکور عقیده داشتند که فواید اسکتامین بسیار بیشتر از عوارض جانبی آن خواهند بود و در این موضوع تنها با مخالفت ۲ نفر از همکارانشان مواجه شدند. استیون میزل، رییس بخش امنیت دارویی یک شرکت داروسازی که یکی از ۱۷ عضو مجمع رأی دهنده بود درباره این دارو چنین اظهار نظر کرده است: «به نظر من شواهد قابل توجهی وجود دارد که این دارو می تواند تغییرات بسیار زیادی ایجاد نماید».

داروی جدید ضد افسردگی

اگر سازمان FDA این دارو را تایید کند، اسکتامین به اولین داروی ضد افسردگی در نزدیک به ۴ دهه اخیر تبدیل خواهد شد که رویکردی متفاوت از دیگر داروهای ضد افسردگی موجود در بازار خواهد داشت و این موضوع یک قابلیت بسیار مهم و حیاتی است. افسردگی اصلی ترین علت وضعیت نامناسب سلامتی و ناکارآمدی و ناتوانی افراد در سطح جهانی است و از هر ۳ بیمار دچار افسردگی، یک نفر آن ها با استفاده از داروهای موجود در بازار احساس بهبود نمی کند. تحلیل ها نشان می دهند که داروی جدید ساخته شده توسط شرکت داروسازی جانسون اند جانسون می تواند در درمان افسردگی بسیار موثر باشد. کارتر گولد، مدیر اجرایی یک مرکز تحقیقاتی دارویی درباره این دارو چنین نوشته است: «سرانجام، ما فکر می کنیم که پروفایل خطر-فایده اسکتامین مورد قبول واقع شود، به خصوص در مورد یک بیماری نمونه ای که گزینه های پیش روی بسیار کمی وجود دارند».

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار