چاپ کد خبر: 54833
2 خرداد 1400

اعتراض شدید مردم به قطع برق به شیوه دهه ۶۰ در استان فارس

قطع برق

ایسنا: هفته گذشته، شهروندان نقاط مختلف استان فارس، به همت دست اندرکاران صنعت برق، نوستالژی دهه ۶۰ را مرور کردند، روزهایی که به یکباره برق قطع و همه امور متوقف می‌شد؛ هرچند وابستگی زندگی امروز به برق در حدی است که نبودش، برای چند دقیقه ممکن است جان بسیاری را با مخاطره مواجه کند! خصوصا اگر بی صدا و بدون اطلاع‌رسانی باشد.

 مرور آرشیو اخبار به ما کمک می‌کند تا رد هشدارهای مسئولان صنعت برق در خصوص احتمال بروز خاموشی در روزهای گرم سال ۱۴۰۰ را در خبرهای سال گذشته بیابیم؛ آلارم‌هایی که دلیل اصلی آن، کم توجهی به لزوم توسعه زیرساخت‌های افزایش تولید انرژی برق، متناسب با میزان مصرف بوده است.

امسال اما بارندگی بسیار کم، که البته پیش‌بینی هم شده بود، به علاوه گرمای زودرس هوا و تداوم شیوع بیماری کووید-۱۹ و … منجر به رشد حدود ۲۰ درصدی مصرف انرژی برق شده است، هرچند، بسیاری از مردم و صاحب نظران اعتقاد دارند که بخشی از این افزایش مصرف، مرهون تلاش استخراج کنندگان قانونی و غیرقانونی رمزارزهاست.

معاون شرکت توزیع نیروی برق شیراز، در آخرین جلسه خبری خود، اعلام کرده است که طی یکسال گذشته بالغ بر ۴۷۰۰ دستگاه ماینر(استخراج رمزارز) در حوزه تحت مدیریت این شرکت کشف شده است.

حسین صالحی یادآور شده است که این تعداد دستگاه ماینر، بالغ بر ۶۸۰۰ مگاوات برق را خارج از برنامه ریزی این شرکت مصرف و خسارات هنگفتی وارد کرده‌اند.

 آگاهان معترف هستند که هنوز بخش قابل توجهی از دستگاه‌های استخراج رمزارز در محدوده استان فارس شناسایی نشده است و سودجویان بسیاری تنها با اندیشه کسب منافع بیشتر، به بهره‌برداری از برق ارزان برای به دست آوردن ارزهای دیجیتال مشغولند. افرادی که عمدتا از برقهای صنعتی و کشاورزی، برای این اقدام استفاده می‌کنند.

نتیجه رویدادهایی نظیر کاهش بارندگی، افزایش گرمای هوا، افزایش زمان حضور شهروندان در منزل، استخراج رمزارزها، ثابت ماندن و حتی کاهش توان تولید انرژی برق طی سال‌های اخیر و … مشکلاتی است که شهروندان باید در این روزها و به واسطه قطع برق تحمل کنند.

شهروندان در شیراز که از هفته گذشته، قطع یکباره و بدون اخطار و اطلاع قبلی برق را تجربه کرده‌اند، اعتقاد دارند که سکوت مسئولان این صنعت و امتناع از اطلاع رسانی شفاف، منجر به وارد شدن خساراتی سنگین به آنان شده است.

قطع برنامه‌ریزی شدن برق، از ابتدای خردادماه در شیراز و سایر نقاط استان فارس، آغاز شده است، اقدامی که مسئولان شرکت توزیع نیروی برق پیرامون آن سکوت کردند، حال آنکه جدول خاموشی‌ها، در فضای مجازی دست به دست می‌گردد.

در حالیکه مردم اعتقاد دارند که شفاف نبودن مدیران صنعت برق، به نوعی محرم ندانستن مردم و پنهانکاری کم کاری‌هاییست که طی سال‌های گذشته در حوزه تولید و بهبود وضعیت تامین انرژی برق مطمئن و پایدار، باید انجام می‌شده است. صاحب‌نظران و آگاهان صنعت برق اعتقاد دارند که طی حداقل ۵ سال گذشته، هیچ نیروگاه جدیدی وارد مدار تولید برق کشور نشده و بخشی زیادی از نیروگاه‌های موجود نیز به دلیل آورهال نشدن، با ظرفیتی کمتر از ظرفیت کامل، تولید برق دارند.

مطلعان حوزه برق و انرژی با تاکید براینکه، تحریم به شکل مستقیم بر این موضوع تاثیر کمتری نسبت به سوء مدیریت‌ها داشته است، یادآور می‌شوند که حتی اگر همین امروز، بستر برای آغاز عملیات ساخت یک نیروگاه در کشور آغاز شود، حداقل بین ۴ تا ۶ سال برای وارد مدار شدن این نیروگاه، زمان لازم است؛ بنابراین، سال ۱۴۰۰ ابتدای مسیر پرسنگلاخی ست که به دلیل تناسب نداشتن میزان تولید و مصرف برق، پیش روی ایران قرار داده شده است.

بسیاری از مخاطبان در پیامهای مکتوب و تلفنی، ضمن انتقاد شدید به شرکت‌های توزیع نیروی برق، اعلام کرده‌اند که اقدامات تبلیغاتی این شرکت‌ها در اطلاع رسانی پیرامون انجام مانورهای ماهیانه و هفتگی و روزانه برای روزآمد کردن سیستم‌های تامین و توزیع انرژی برق، تنها یک شواف بوده و واقعیت نداشته است.

شهروندان در شیراز معتقد هستند که اگر اعداد و ارقام اعلام شده از سوی مسئولان صنعت برق طی ماه‌های گذشته در موضوع بهبود شبکه و ارتقاء شاخص‌های کیفی تامین برق پایدار و افتتاح و بهره برداری از نیروگاه‌ها را کنار هم بگذاریم، با ادعای امروز آنان در خصوص کمبود انرژی برق، همخوانی ندارد.

بر اساس این گزارش،  علیرغم تلاش چند روزه خبرنگاران برای گرفتن نظرات مسئولان شرکت‌های توزیع نیروی برق، هنوز هیچ اطلاع رسانی رسمی در خصوص خاموشی‌های برنامه ریزی شده در شیراز و فارس انجام نشده است، حال آنکه مسئولان این شرکت، جدول منتشر شده خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده را هم تایید و تکذیب نکرده‌اند.

جدول قطع برق

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

غلامحسین حاصل پور یکشنبه , ۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸

نسبت به قطع برق اعتراض خودم‌راعلام‌میکنم

آخرین اخبار