چاپ کد خبر: 59619
12 تیر 1400

انتقاد روزنامه جمهوری اسلامی به سرگرمی مسئولین با واکسن داخلی

واکسن 2

روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به شیوع و اوج دوباره کرونا نوشت:

بعد از حدود یکسال و نیم که از ورود ویروس کرونا به کشورمان می‌گذرد، هنوز مسئولان بهداشتی و ستاد ملی مبارزه با کرونا در مقابله با این ویروس دچار سردرگمی هستند. این روزها رسماً اعلام شده موج پنجم کرونا شروع شده و تهران هم از امروز قرمز است. استان سیستان و بلوچستان نیز در بحران شدید کرونائی دست و پا می‌زند و نوع هندی ویروس با ویژگی دلتا از این استان در حال انتقال به سایر نقاط کشور است.
وزیر بهداشت که در وعده دادن سرآمد است، خرداد ۱۴۰۰ را زمان فراوانی واکسن ساخت داخل کرونا معرفی کرده بود و اکنون نیز به نیمه تیرماه نزدیک شده‌ایم و سالمندان هنوز در صف‌های طولانی گاهی بیش از ۱۵ ساعت برای تزریق واکسن کرونا معطل می‌شوند. قربانیان روزانه کرونا بار دیگر در حال افزایش است و تعداد مبتلایان بازهم در حال رکوردشکنی است. این وضعیت غیرقابل قبول را می‌توان ناشی از چند عامل دانست که با برشمردن آنها امیدواریم مسئولان بهداشتی و ستاد ملی مبارزه با کرونا درصدد جلوگیری از تکرار عوامل مشابه شوند.
یکی از عوامل، سرگرم شدن به تولید واکسن‌های متعدد کروناست که نیرو، هزینه، وقت و امکانات فراوانی را به خود اختصاص داده‌اند و عجیب است که علیرغم این هزینه‌‌ها و تلاش‌‌ها هنوز مشکل واکسیناسیون به عنوان یک بغرنج در کشور ما خودنمائی می‌کند. کشورهای پیشرفته جهان حداکثر دو یا سه نوع واکسن برای کرونا دارند و البته مدت‌هاست کار واکسیناسیون مردم خود را آغاز کرده‌اند و واکسن‌هایشان را به دیگر کشورها نیز صادر کرده‌اند ولی ما معلوم نیست چرا دنبال ۷ نوع واکسن کرونا هستیم و به صورت تکراری هزینه‌‌ها و نیروها و امکانات زیادی را به تولید این واکسن‌های تکراری اختصاص داده‌ایم؟ اگر هدف خدمت به مردم و نجات دادن جان آنهاست، می‌توان تمام امکانات و نیروها و هزینه‌‌ها را در یک یا دو موسسه متمرکز کرد تا هم کار زودتر به نتیجه برسد و هم با قوت و قدرت بیشتر و کیفیت بهتر در خدمت مردم قرار بگیرند.
عامل دیگر، کوتاهی در اِعمال مقررات کرونائی است که موجب شده تجمعات خلاف ضوابط بهداشتی در نقاط مختلف کشور برگزار شوند و به انتقال ویروس کمک کنند. با اینکه قرار بود تبلیغات انتخاباتی فقط از طریق رسانه ملی انجام شود، بعضی از نامزدهای ریاست جمهوری تجمعات فشرده‌ و بزرگی در چند شهر بزرگ برگزار کردند و نامزدهای شورای شهر نیز در شهرها و بخش‌های مختلف با برپائی تجمعات گوناگون و مهمانی‌ها و به راه انداختن کارناوال‌ها تمام ضوابط کرونائی را زیر پا گذاشتند و عملاً به انتقال ویروس کرونا کمک کردند. در خود انتخابات هم ضوابط رعایت نشد کمااینکه بعد از انتخابات نیز برپائی جشن‌ها و تجمعات طرفداران نامزدهای پیروز به گسترش بیماری دامن زد. پاسخ مسئولان قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا به این سوال که چرا اجازه داده‌اید اینهمه تخلف از ضوابط و شیوه‌نامه‌های بهداشتی مرتبط با کرونا صورت بگیرد چیست؟
در خصوص وضعیت بحرانی استان سیستان و بلوچستان، کوتاهی در بستن مرزهای شرقی عامل مهم دیگری است که راه را برای ورود خطرناک‌ترین ویروس کرونا که ویروس دلتا است هموار کرده است. یکی از نمایندگان استان می‌گوید از مدتی قبل به وزیر کشور هشدار داده و از او خواسته مرز پاکستان را ببندد ولی متاسفانه این کار انجام نشد و حالا بعد از آنکه ویروس دلتا بی‌رحمانه به جان هموطنانمان در سیستان و بلوچستان افتاده، درصدد بستن مرز افتاده‌اند!
این درست است که مردم هم در استان سیستان و بلوچستان و بعضی استان‌های دیگر در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مرتبط با کرونا کوتاهی‌هائی داشته‌اند، ولی حتی در همین مورد نیز نمی‌توان قصور مسئولین به‌ویژه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا را نادیده گرفت.
عدم نظارت بر سفرها، نادیده گرفته شدن ضوابط در قطارهای بین‌شهری، مترو، هواپیماها، اتوبوس‌ها و تجمعات مربوط به عروسی‌ها، عزاها، فروشگاه‌ها و سایر مراکز عمومی نیز از عوامل انتقال ویروس هستند که در مجموع موجب پدید آمدن موج پنجم کرونا شده‌اند. مسئولان بهداشتی کشور و ستاد ملی مبارزه با کرونا اگر در مقطع کنونی با قاطعیت و جدیت به وظایف خود عمل نکنند، این احتمال وجود دارد که موج پنجم به دلیل شدید بودن خطر ویروس دلتا تلفات سنگینی به همراه داشته باشد و آنان نتوانند پاسخگوی عوارض ناشی از آن باشند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ایرانی شنبه , ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۷

درودمیفرستم به مدیرمسؤل محترم روزنامه جمهوری اسلامی واینکه درقرن فعلی باداشتن سرمایه های کافی ما بایستی درنحوه واکسن کروناازفقیرترین کشورهایی که ذره ای سرمایه ندارند فقیرترباشیم !!!!!! .

آخرین اخبار