چاپ کد خبر: 50235
20 فروردین 1400

چگونگی اعمال تعطیلی ۱۰ روزه سراسری در کشور از ۲۱ فروردین

تعطیلی اصناف 1 1

به گزارش اول فارس ، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا ️گفت: مقرر شد که به مدت ۱۰روز تعطیلی سراسری در سطح کشور داشته باشیم و بعد از این تاریخ ارزیابی‌های لازم صورت می‌گیرد.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت وگوی زنده خبر ۲۱ گفت: از روز شنبه ۲۱ فروردین به مدت دو هفته تعطیلی‌ها در شهر‌های قرمز اعمال می‌شود. با توجه شرایط موجود حاکم بر کشور مشاغل گروه یک می‌توانند در شهر‌های قرمز فعالیت داشته باشند و مشاغل گروه دو، سه و چهار حق فعالیت ندارند.

علیرضا رئیسی 1

البته مشاغل گروه یک هم که اجازه فعالیت دارند مشاغل ضروری مانند سوپر مارکت ها، فروشگاه‌های زنجیره ای، داروخانه ها، مطب ها، بیمارستان ها، تعمیرگاه‌ها و سایر مشاغلی هستند که تامین کننده مایحتاج ضروری مردم خواهند بود.

او افزود: در شهر‌های نارنجی هم مشاغل گروه یک و دو می‌توانند فعالیت داشته باشند و مشاغل گروه سه و چهار در شهر‌های نارنجی اجازه فعالیت ندارند. اکنون ۲۵۷ شهر قرمر وجود دارد و در حوزه ترد پلاک های بومی حق خروج از شهر قرمز و ورود به شهر دیگر را ندارند و پلاک‌های غیر بومی حق ورود به شهر‌های قرمز و همچنین شهر‌های نارنجی را نخواهند داشت. تمام فعالیت‌های آموزشی تعطیل هستند و آموزش‌ها فقط به صورت مجازی ادامه پیدا خواهد کرد.

رئیسی تصریح کرد: فعالیت‌های فرهنگی مثل سیما، تئاتر و … در شهر‌های قرمز باید تعطیل باشند. رستوران‌ها نمی‌توانند مهمان پذیر باشند و باید به صورت غذای بیرون بر فعالیت داشته باشند. علت تاکید ما روی ممنوعیت فعالیت رستوران‌ها به این دلیل است که بیشترین انتقال ویروس می‌تواند در این فضا‌ها اتفاق بیفتد.

او ادامه داد: امروز مقرر شده که به مدت ۱۰ روز تعطیلی سراسری در سطح کشور داشته باشیم و بعد از این تاریخ ارزیابی های لازم نشان دهنده ادامه داشتن یا نداشتن تعطیلی ها خواهد بود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: از ۱۴ ماه پیش در حال تذکر و هشدار دادن هستیم که با توجه به شیوع ویروس کرونا تجمع و دورهمی و مراسم و تردد افراد می‌تواند باعث بیماری شود.

او ادامه داد: تصمیمات و محدودیت هایی که بر اساس رنگ بندی شهر‌ها مثل قرمز و نارنجی و … اعمال می‌شود یک سری شیوه نامه‌ها وجود دارد که خود افراد باید آن را رعایت کنند. اگر بخواهیم عید دیدنی‌ها و دورهمی‌ها را ادامه دهیم، نمی‌توانیم جلوی شیوع ویروس کرونا را بگیریم، زیرا پلیس به داخل خانه‌های مردم نمی‌تواند برود و محدودیت اعمال کند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: خواهش می‌کنیم که مردم برای رعایت شیوه نامه‌ها منتظر اعمال قوانین سخت گیرانه نباشند و با آموزش‌هایی که در یک سال گذشته دیده اند شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند. بر اساس رنگ بندی موجود و افزایش تعداد شهر‌های قرمز از شنبه مشاغل به مدت ۱۰ روز تعطیل می‌شوند و به آسیب دیدن مشاغل از این تعطیلی‌ها آگاه هستیم، اما چاره‌ای جز این نداریم.

رئیسی با بیان اینکه اگر این مسائل و محدودیت‌ها اعمال نشود باید منتظر موج بعدی کرونا باشیم توضیح داد: آزمون وکالت که قرار بود فردا برگزار شود به دلیل شرایط موجود در کشور به تعویق افتاده و تاریخ جدید برگزاری آزمون وکالت باید زمانی باشد که شرایط کشور بهتر باشد و تعداد شهر‌های قرمز و نارنجی (هم اکنون ۸۰ درصد شهر‌ها قرمز و نارنجی هستند) کمتر باشند.

مسئولان برگزاری آزمون قبل از تصمیم گیری بهتر است از ستاد کرونا مشورت بگیرند تا به آن‌ها اعلام کنیم که چه زمانی بهتر است این آزمون برگزار شود. شیوه نامه‌های ستاد کرونا برای برگزاری این آزمون با توجه به زمان جدید اعلام خواهد شد تا آزمون با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار شود.

فهرست کامل محدودیت ها در شهرهای قرمز و نارنجی

فهرست محدودیت‌ها در شهرهای نارنجی

ورود خودروهای شهرهای نارنجی به سایر شهرها ممنوع است و متخلفان ۵۰۰ هزار تومان در هر ۲۴ ساعت جریمه می شوند.

2581510 839

فهرست محدودیت ها در شهرهای قرمز

پلمپ، توبیخ و جریمه نقدی، انفصال موقت از خدمت و قطع حمایت ها در انتظار متخلفانی است که سلامت مردم را به خطر بیاندازند.

2581513 815

واتساپ جدید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار