چاپ کد خبر: 84258
30 اردیبهشت 1401

الزام جدید مجلس برای مالک و مستاجر هنگام قرارداد خانه

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: طبق طرح جدید مجلس، صاحب خانه و مستاجر باید اجاره نامه خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند.

رهن و اجاره

مجله شهروند|اول فارس: اقبال شاکری در برنامه میز اقتصاد صدا و سیما در خصوص قانون تعیین میزان افزایش اجاره بها گفت: ستاد مقابله با کرونا در سال ۹۹ حداکثر میزان افزایش اجاره بها را مشخص کرد.
آقای شاکری ادامه داد: امسال هم ستاد تنظیم بازار حداکثر میزان افزایش اجاره بها را تعیین کرده است و برای این که این موضوع تبدیل به قانون شود، بررسی طرح آن را در مجلس در دستور کار قرار دادیم.
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: موضوع اجاره بها تاکنون قانونمند نبوده و ضمانت اجرایی نداشته، اما باید قانونمند شود. اکنون فقط طرح «قانون کنترل قیمت مسکن» را برای ورود به مجلس در نظر گرفته ایم.
آقای شاکری افزود: دولت به عنوان متولی تنظیم بازار، مدت‌ها به بازار اجاره بی‌تفاوت بوده است در حالی که این موضوع حداقل ۴۰ میلیون نفر جمعیت کشور را در بر می‌گیرد و معظلاتی مانند حاشیه نشینی و خانه‌های ساعتی هم به همین دلیل بروز پیدا کرده است.
عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: متأسفانه تا کنون اقدامی برای اجرای قانون اجاره داری حرفه‌ای صورت نگرفته است. مبنای قانون این بود که شرکت‌هایی مسکن را فقط با هدف اجاره دادن بسازند. وزارت راه و شهرسازی این قانون را اجرایی نکرده است و علاوه بر آن، قانون‌هایی مثل مالیات بر خانه‌های خالی، بیمه مسکن و… نیز وجود دارد که در شورای عالی مسکن، باید در نظر گرفته شود.
آقای شاکری با اشاره به این که طرح کنترل قیمت مسکن یکشنبه در کمیسیون عمران و سه شنبه در صحن مجلس مطرح خواهد شد گفت: دستگاه‌های ذی ربط باید موضوع وام ودیعه مسکن را جدی بگیرند و در زمان یک هفته‌ای این وام داده شود.
عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص طرحی که قرار است در مجلس بررسی و تصویب شود گفت: در این طرح افراد باید اجاره نامه خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند و این موضوع نکته مهم و اصل این طرح جدید است. با این کار، اطلاعات مسکن خانوار‌های کل کشور به دست می‌آید. برای افرادی که در سامانه اطلاعات را ثبت می‌کنند، حمایت‌هایی مثل ۵۰ درصد تخفیف عوارض نوسازی و مالیاتی، وام نوسازی با سود کم و اقساط بلندمدت و همچنین قرار گرفتن در اولویت وام دهی در نظر گرفته خواهد شد و کسانی هم که از ثبت اطلاعات در سامانه سر باز زنند باید ضرر و زیان بپردازند.
آقای شاکری در خصوص ضمانت‌های اجرایی این طرح گفت: در این طرح بنگاهدار در صورت عدم ثبت اطلاعات در سامانه، برای بار اول باید جریمه بدهد و یک سال هم محرومیت از کسب خواهد داشت و برای بار دوم، محرومیت دائم از کسب شامل چنین املاکی می‌شود.
وی افزود: در مورد صاحبخانه هم، دیگر نمی‌تواند به راحتی مستاجر را تخلیه کند؛ زیرا دادگاه به اطلاعات ثبت شده در سامانه رجوع می‌کند. امیدواریم این طرح بتواند ۶۰ تا ۷۰ درصد بازار اجاره را کنترل کند.

رعایت نکردن سقف اجاره بهای املاک مسکونی تخلف است 

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی هم در این برنامه گفت: در مصوبه قبلی مربوط به ستاد مقابله با کرونا، قرار بود دادگاه‌ها از صدور حکم تخلیه خودداری کنند، اما در شورای حل اختلاف به دلیل اینکه این موضوع قانون نبود، برخی آن را اجرا نمی‌کردند.

محمد علی اسفنانی با بیان اینکه مصوبه ستاد تنظیم بازار در حکم قانون است و اگر کسی آن را اجرا نکند، تخلف است و با آن برخورد خواهیم کرد گفت: اجاره مازاد بر مبالغ تعیین شده تخلف است و این موضوع اگر در قرارداد‌ها مشخص باشد و از طرفی قرارداد‌ها در سامانه ثبت شوند ضمانت اجرایی خوبی است.
اسفنانی ادامه داد: اگر مالک با توافق مستاجر اقدام به افزایش اجاره بها کند و قرارداد عادی و بدون کد رهگیری باشد، قابل شناسایی نیست. فقط در صورتی که در سامانه ثبت شود، تخلف است و رسیدگی خواهد شد.
آقای اسفنانی در خصوص بررسی و رسیدگی به قرارداد‌های صوری هم گفت: این قبیل مسائل مشروط به دریافت شکایت است و اگر شاکی خصوصی نباشد، امکان ورود و رسیدگی وجود ندارد.

حمایت بیشتر از مستأجران در بسیاری از کشورها

علی فرنام کارشناس حوزه مسکن و شهرسازی نیز در برنامه میز اقتصاد گفت: بررسی‌های ۴۰ کشور نشان می‌دهد حمایت‌های مختلفی از مستاجر‌ها صورت می‌گیرد. مدت زمان اجاره در بیشتر کشور‌ها دو سال و بیشتر است و اگر شرایط را رعایت کند، تخلیه دشوار است. اکثر قوانین وضع شده در این کشور‌ها به نفع مستاجران است به عنوان مثال برای افزایش اجاره بهای سالیانه یا ودیعه، در ۱۵ تا ۲۰ کشور حد در نظر می‌گیرند.
وی ادامه داد: در بسیاری از کشور‌ها تخلیه مستاجران دارای شرایط خاص مثل افراد دارای بیماری و معلولیت یا افرادی که ورشکسته شده اند، دشوار است. به گفته این کارشناس بازار مسکن بررسی‌ها نشان می‌دهد اعمال قیمت گذاری اولیه در بازار اجاره بها کمتر صورت می‌گیرد چرا که قیمت گذاری اولیه در تولید مسکن چالش ایجاد می‌کند، اما رعایت سقف اجاره، بهترین روش است.
فرنام افزود: در این کشورها، در کنار سقف اجاره، مشوق‌هایی مثل معافیت مالیاتی نیز به صاحب خانه داده می‌شود.
این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه مداخله دولت در بازار مسکن الزامی است گفت: بازار اجاره مسکن نیاز به چهارچوب دارد که با مصوبه ستاد تنظیم بازار، سعی شده یک چهارچوب برای فصل اجاره در نظر گرفته شود.

الزام موجران به رعایت سقف اجاره بها بدون اهرم های تشویقی ممکن نیست

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در برنامه میز اقتصاد صدا و سیما گفت: تا زمانی که اهرم‌های تشویقی و تنبیهی، رفع مشکلات مالیات و بیمه و اخذ پروانه ساختمانی برای مالکان رعایت نشود، چنین مصوباتی قابلیت اجرایی ندارد.
آقای مرادزاده تأکید کرد: نمی‌توان به صاحبخانه اجبار کرد که اجاره در حد خاصی باشد، دفاتر املاک نیز بر اساس اعلام صاحبخانه‌ها، اجاره را مشخص می‌کنند.

شما هم نظرتان را در باره این مطلب  برای ما بنویسید

گروه واتساپ اول فارس

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

هاتف سه شنبه , ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱:۵۷

چرا دروغ میگین اقا شهر هرته هر کی دلش خواست هر چقد اضافه میکنه یه نفر هم نیس بگه چرا البته این سیاست این دولت هستش که مردم به جون هم بیافتن

عمرانی یکشنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴

تمام مشگلات دست دولت است وبی قانونی حکمفرماست اون مستاجری که شاکی حق داره ولی حساب نمیکنه اولا سرمایه خودشان را خابوندن دوم اینکه یک خانه بعد از پانزده سال کلنگی وارزش ان کم میشود که در جمع کرایه از خونه داشتن بهتره و….

خلیل احمدی یکشنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷

سلام منم مریضم سرطان داردم کمک کنید مستاجر م کس ندارم کمک کنید شرمنده ام یک دختر دارم شرمنده ام دکتر بیکارم.شد م صاحب خانه جوابم دادن ۰۹۱۰۴۴۷///

محمدپور یکشنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰:۲۰

سلام این کمسیون واقعا بی انصافیه من مستاجر چرانزدیک ۱میلیون پول بدم تازه املاکیها برای اینکه کمسیون زیاده شه اجاره خانه ها روزیاد کردن تا کمسیون بیشتر بگیرن

جاوی یکشنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰:۱۷

دولت بایستی قیمتها را بر اساس منطقه وسال ساخت تعیین کند واین قانون باشد از طرفی دیگر دولت بایستی جواز املاک در هر محله وخیابان و کوچه ندهد همین املاکیها قیمت را به اینجا رسوندن توهر خیابن ۱ کیلومتری ۲۰ تا املاکی وجود داره هیچ قانونی وجود نداره که املاکی بایستی ملک مال خودش باشه یا فاصله تیعین بشه

جاوید یکشنبه , ۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰:۱۶

دولت بایستی قیمتها را بر اساس منطقه وسال ساخت تعیین کند واین قانون باشد از طرفی دیگر دولت بایستی جواز املاک در هر محله وخیابان و کوچه ندهد همین املاکیها قیمت را به اینجا رسوندن توهر خیابن ۱ کیلومتری ۲۰ تا املاکی وجود داره هیچ قانونی وجود نداره که املاکی بایستی ملک مال خودش باشه یا فاصله تیعین بشه

مهران فاضل شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۱

اولین عامل گرونی اجاره بها و مسکن بخصوص اجاره بها سایت های دیوار و امثال اون هست خصوصا سایت دیوار که هر کس هر مبلغی خواست را می‌نویسه و بعضی از مشاورین املاک هم به گرونی دامن میزنند اگه میخواهید کنترل کنید به دیوار اجازه درج قیمت را ندید ببینید بازار چقدر آروم میشه مالک میاد میگه پانصد تومان میدم رهن مشاور املاک تو دیوار میزنه هشتصد بعد صد تومان برای مستاجر کم می‌کنه و دویست به نفع مالک و از هردو کلی از بابت این خدمت پول اضافه میگیره.

مهران شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۱

اولین عامل گرونی اجاره بها و مسکن بخصوص اجاره بها سایت های دیوار و امثال اون هست خصوصا سایت دیوار که هر کس هر مبلغی خواست را می‌نویسه و بعضی از مشاورین املاک هم به گرونی دامن میزنند اگه میخواهید کنترل کنید به دیوار اجازه درج قیمت را ندید ببینید بازار چقدر آروم میشه مالک میاد میگه پانصد تومان میدم رهن مشاور املاک تو دیوار میزنه هشتصد بعد صد تومان برای مستاجر کم می‌کنه و دویست به نفع مالک و از هردو کلی از بابت این خدمت پول اضافه میگیره.

حسن رجب نیا مشهد شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۰

باسلام اگه چیزی بنام … دارین جلوی بنگاه دارها روبگیرین اگه قانون الزام به ثبت وکد رهگیری داشته باشن هر غلطی میخوان نمیکنن هیچ نظارتی نیست واقعا شماها که وزیر ویا نماینده مجلس شدبن فکری برا مستاجرها بکنید

مجتبی اسدی شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۳

تمام این گرونی ها زیر سر مشاور املاکی های از خدا بی خبره

صفری ازشیراز شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰

کاش عمل میکردین جلو این وضعیت افتضاح رهن وااجاربها میگرفتین صاحبخونه ما پارسال رهن دوبرابر ازما گرفت واجاره همینطور اخه این انصافه چرا هیچ قانونی وجودنداره شما که میگین ۲۰درصدیا۲۵ چرا عملی وقانونی نمیکنید چرا خودتون وقتی میخواین اجناس گرون کنید راحته ولی بفکر ملت بدبخت نیستین ازکجا بیاریم اینهمه اجاربها سنگین رهن سرسام اور شما واقعا نمیخواین کاری کنید قشرضعیف ومستاجر بدبخت شدن مسولین کی دیگه میخواین جلور این تورم ابسارگریخته بگیرین

ناشناس شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۲

قابل توجه مالکان این جمله را حتما باید در قرار داد هانوشت :چون الان برای سال ۳ هست که شرایط حکم تخلیه گرفتن را سخت کردن و برای افزایش اجاره بها سقف تعیین میکنند درحالی که تورم موجود در جامه خیلی بالاتر از این حرفاست

مستاجر متحد شد در پایان قرار داد تحت هر شرایطی واحد راتخلیه کند طبق ماده ۱۰ و ماه ۱۹۰ ضمن بعد از اتمام قرار داد برای هر روز …..تومان ضرر زیان و کسر از پول پیش بلامانع است و در صورت عدم پرداخت به موقع روزانه این قدر باید بیشتر رو کرایه بزارد. و اجرت مثل ایام تصرف را یا به پردازد یا از پول ودیع کسر شود بلامانع است

توضیحات:
(همین کاری که بانک انجام میده ) و میدانیم که هر چیزی که مکتوب بشه اگر خارج از قوانین کشور و شرع نباشد و بین دو نفر ادم عاقل بسته شده باشه قابل اجرا هست. قانون ازادی تمام قرار داد ها. که ماده ۱۰. هست . اظهار نامه از هر چیزی بهتره با تحدید قانونی مثل گرفتن هزینه های دادرسی
به این صورت میتوانیم هزینه های دادرسی و زمان برون کردن مستاجر را به حداکثر برسانیم و حکم تخلیه فوری هم میشه گرفت که خیلی راحت تر و سریع تر انجام میشه

علی شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰

۴ سال پیش اگر خونم تو تهران میفروختم تو درویش اباد یا سرخرود زمین میگرفتم الان با پول فروش همون زمین میتونستم تو تهران ۴ تا خونه بگیرم. اصلا من چرا باید نقاشی بکنم توالت بشورم کابیت ۱۰۰ میلیون بگیرم. تازه بعد مستاجر به من میگه من از فلان شهر امده ام از فلان قوم هستم بیا منو بزن از دیه بگیرم. کلا خونه را خالی میزارم. مالیات خالی بودن میدن. ولی کرایه پایین نمیدن. #نه به کرایه های پایین. #

اصغر شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۹

این قانون باعث میشه که چک تخلیه یا سفته از مستاجر بگیرم بعد ۴۳سال متوجه نشدید با زور هیچ کاری نمیشه کرد.

حیدری شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۴

بازنشستگان ارتش که مستأجر میباشند.داده شود برای اعتراض به اجاره خانه ها.کل حقوقم برای اجاره خانه هزینه میشود ماندم دو ماه دیگر که قرار دادم تمام میشود چکار کنم.

اکبر اسدی شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۹

دولت خودش بیش از ۳۰۰درصد اقلام را گران کرده ،حالا می خواهد از جیب صاحب خانه ها دل مستاجران را بدست بیاورد؟؟؟؟و آنها را رو در روی هم قرار دهد؟؟؟؟؟!!!! مگر شما میتوانید برای اموال شخصی مردم تعیین تکلیف کنید؟؟؟؟!!!چرا ضعف و سو مدیریت شدید مسئولان نالایق و بی کفایت را مردم باید پرداخت کنند؟؟؟؟دولت خانه اجاره ای بسازد و آنرا با قیمت پایین در اختیار مردم قرار دهد بجای انتقال مشکلات،آنها را حل کنید ،نمی توانید کنار بروید

تاب شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۴

اینا بخاطر مردم دلشون نسوخته میخوان کمکم همه چیز چکار ملت زیر نظر خودشون باشه حتی نفس کشیدن کتاب آسمانی ما میفرماید
الناس مسلطون علی اموالهم وانفسهم

ناشناس شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۳

صاحخانه ام جواب کرده هرجاهم میرم اجاره بالاست نمتونم خونه پیدا کنم همشونم میگن همهچیز ۱۰۰درصد گرون شده ماچرا۲۵درصد ….اجازه خونمون دست خودمونه نمیخوای بمون بیرون.میگن روغن خدا۲۰۰درصد گرون شده گوشت مرغ۱۵۰درضد گرون شده خونه که مهمتره چراباقیمت کم بدم .اقای مسئول مستاجرباید بمیره ایااین حق هست

گره گشا شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۸

رفتم از یک استان دیدن کنم برای گرفتن مالیات ها گفتم..ااهاااااااا

ناشناس شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۷

بعضی مستاجر ها .اینقدر اذیت میکنند .که آدم راضیه سر گرسنه رو زمین بزارن ولی خونش رواجاره نده.قانونهای بدون برنامه و کارشناسی که حرف صاحب خانه رو نشنوی باعث میشه خیلی‌ها امثال من که دوست دارم خونم روبه قیمت مناسب اجاره بدم از این کار منصرف بشم.اگر مستأجری اذیت کرد قانون چی میگه.خداشاهده مستأجری داشتم .که در دوسال گذشته مارو از زندگی سیرکرده .باوجود اینکه ما به خاطر شرایط کرونا که قانون طرف مستاجر روگرفت نتونستیم بیرونش کنیم.ولی اگه برند دیگه خونه رواجاره نخواهم داد…….

ناشناس شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۰

سلام منم مستاجر هستم الان شش ماهه صاحب خونه جوابم کرده با ده میلیون پیش کجا خونه میدن دوتا بچه دارم شوهرم کارگر وقتی با بچه هام دنبال خونه میریم نامید بر نکردیم پسرم میگه بیا بریم خودمون تو دریا بندازیم چرا زندگی اینقدر سخته من از زندگی سیر شدم تو رو خدا به داد ما مستجرهادبرسید تا یه بچه ده ساله فکرش مشغول این چیزا نباشه

نورمحمد رضائی شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۰

سلام من مشاور املاک دارم صاحب خانها قیمت را از دیوار میگیرند واجاره نامه را خودشان می نویسند ولی مالیاتش ما باید پرداخت کنیم

ناشناس شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۳

صاحبخانه کرایه رو دو برابر کرده میگه من کم اضافه کردم جاهای دیگه سه برابر کردن خدا خیرش بده

ناشناس شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴

دولت خودش یو شبه روغن و.‌‌را۵براربر می کند ان وقت به مردم می گوید ۱۵ درصد گران کنید دولت خودش باعث بی ثباتی در کل کشور است گوش کسی هم به دستور دولت ب هکار نیست

ناشناس شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۸:۱۰

متاسفم برای اون مستاجری که به موجر میگه بی شرف
عزیز بااین اوضاع اقتصادی طرف باهزار بدبختی ووام و بدهی از خرج زندگی و تفریحش زده ی خونه ای ساخته گذاشته دست مستاجر شاید ازاین طریق امرار معاش میکنه
چرا از هم نوع خودتون توقع بیجا داری
این مشکلات بر میگرده به عرضه و تقاضا اگه دولت بخاد تحکمی بازار را کنترل کنه کسی دیگه سرمایه خودشو سمت ساخت مسکن نمیاره و در اینده نه چندان دور مشکل چندین برابر
البته مساجرین محترم حق دارن ولی نمیشه بار زندگی خودمون را به دوش همدیگه بندازیم و از الفاظ زشت نسبت به هم استفاده کنیم ما مردم مدعی فرهنگ و تمدن چندین ساله هستیم

مستاجربی گناه شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۷:۲۱

ماهم بنده خداهستیم گناه نکردیم که شدیم مستاجربااین وضغ اقتصادکشورعزیزمان وتورم ناهنجارقانون اگه بخاد۲۴ساعت طول نمیکشه مثل همین گرانی یه دفه که هرقلم جنس چن برابرشدجلوگیری کنه ولی متاسفانه شده حکایت شریک دوزودفیق قافله متاسفانه دیوارماکوتاس هیچ کس به دادمان نمیرسه بایدبسوزیم وبسازیم

عباس شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۶:۴۷

خدا و قران نمیشناسید،الان یه سوییت شده سی با دو و نیم،یه کمسیون نهصد تومن،غیر هزینه های دیگه،همه برای خودشون شدن خدا،دولت،بنگاه دار،صاحب خونه،سوپری سر کوچه،دکتر مهندس،فقط خدا زده تو سر مستاجر و کارگر بدبخت

عباس شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۶:۴۶

خدا و قران نمیشناسید،الان یه سوییت شده سی با دو و نیم،یه کمسیون نهصد تومن،غیر هزینه های دیگه،همه برای هودشون شدن خدا،دولت،بنگاه دار،صاحب خونه،سوپری سر کوچه،دکتر مهندس،فقط خدا زده تو سر مستاجر و کارگر بدبخت

ناشناس شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۶:۰۱

کسی دیگه ملک برای اجاره نمیسازه اونوقت فاجعه در اینده پیش میاد همه چی رو میخوان زوری حل کنن پس کو ۴ میلیون مسکن

ناشناس شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۵:۳۰

توروخدا حق مامستاجراروازاین صاحب خانه های …..بگیرین اگه قانون باشه بایدصاحب خانه رهن واجاروزیادنکنه. چون بخداما ازدهن بچهامون میگیربم مبدیم به این بیشرفابازم این راضی نیستن

حسین شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۳:۱۸

سلام خدمت مسئولین والا سه ساله هنوز من نونستم یه صاحبخون را راضی کنم که وام ودیعه را بگیرم تو را به خدا یه کاری براما بکنید بنگاه هم باج میخواد با این همه کمسیونی که از من گرفته بازم ۲۵۰پول میخواد تا شماره کد رهگیری بده میترسم پولا بدم بعد دوباره صاحبخونه همکاری نکنه از اونطرف یازده ماهه اجاره دارم میدم صاحبخونه برا این که راضی به بیست درصد اضافه اجاره نمیشه میگد خالی کن منم خدا شاهده آواره میشم

سعید شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۳:۱۵

دستتون درد نکنه تمام مسائل بین مالک و مستاجر حل شو خیلی زحمت کشیدید از قبیل مبلغ اجاره پیش پرداخت چقدر وقت گذاشتند نمایندگان مردم تشکر میکنیم خیلی خسته نباشید

بهاره شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲:۵۸

من یه مستأجرم الان نزدیک چهارمله صاحب خانه جوابم کرده بعد بخاطر اینکه به فشاربیار کرایه ۷۰۰۰۰۰هزارکرده۱۱۰۰۰۰۰منم هرجا که میرم زیر صدمیلیون بامای دومیلیون خونه گیرم نمیاد منم ی هه چنین پولی ندارم به ولله دیگه ازهرچه مشاوراملاک وصاحبخونه بانک حالم به هم میخوره ازبس که روده راست توشکم ندارن من بادوتا دختر مدرسه دیگه از زندگی کردن سیرشدم همش استرس صاحبخانه پول ودیعه دارم اگه واقعا مسلمانیت پیروفاطمه زهرایت یه کاری برامن امسال من کنید که ازلی سرپناهی شبا همش کابوس میبینم

بهاره شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲:۵۶

من یه مستأجرم الان نزدیک چهارمله صاحب خانه جوابم کرده بعد بخاطر اینکه به فشاربیار کرایه ۷۰۰۰۰۰هزارکرده۱۱۰۰۰۰۰منم هرجا که میرم زیر صدمیلیون بامای دومیلیون خونه گیرم نمیاد منم ی هه چنین پولی ندارم به ولله دیگه ازهرچه مشاوراملاک وصاحبخونه بانک حالم به هم میخوره ازبس که روده راست توشکم ندارن من بادوتا دختر مدرسه دیگه از زندگی کردن سیرشدم همش استرس صاحبخانه پول ودیعه دارم اگه واقعا مسلمانیت پیروفاطمه زهرایت یه کاری برامن امسال من کنید که ازلی سرپناهی شبا همش کابوس میبینم

مهران شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲:۳۶

من درسال۹۸منزل رواجاره کردم همون سال کدرهگیری هم گرفتم ودرسال های بعدبامهروامضای همون مشاوراملاک برگه روپشت نویسی کردیم درضمن درسامانه هم ثبت شده.ایا این قرارداد وجهه قانونی دارد یاخیر.

مهشید شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲:۰۹

بعد از جدایی از همسر ناچار شدم به زندگی با مرد متاهلی که گاها به شیراز می وامد و دانشجو بود. درسش تمام شد و خونه را تحویل داده…من نمیدونم چه کنم بخدا…

مستاجری ازشیراز شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱:۵۹

سلام از نمایندگان محترم مجلس تقاصا می شود، همزمان با طرح لایحه قانون مسکن استیجاری تنها نظرشان معطوف به ه ثبت و تمدید وتخلیه مسکن نباشد بلکه به مستاجرینی هم که پس از تخلیه اجباری بوسیله صاحبخونه مجبورند خانه جدید اجاره کنند اما متاسفانه در سال ۱۴۰۱ میزان ودیعه ها و اجاره بها آنقدر سرسام آور است که با توجه به اینکه تمام مستاجرین آز قشر ضعیف یابیکار جامعه میباشنه، توان اجاره یک سر پناه نخواهند داشت وام ودیعه مسکن ۵۰ یا ۷۰ میلیونی دولت هم نمی‌تواند پاسخکوی ودیعه های حداقل ۲۰۰ میلیون تومان به بالا برای اجاره یک سر پناه باشد خودمن بازنشسته از هزینه ای که برای عمل زانوانم گذشتم اما تا کنون با ۱۰۰ میلیون تومان ودیعه +اجاره ماهیانه نتوانسته ام یک سرپناه پیداکنم،، در پایان کلام اینکه شرافتا وجدانا دست مشاوران املاک وسایت دیوار رااز دخالت‌ در امر اجاره‌بها کوتاه و تاحد امکان ازصدور پروانه شغلی جهت باز کردن آژانس املاک ممانعت کنید. باسپاس و پوزش از اطاله کلام. … مستاجر بازنشسته از شیراز

دردسر جدید شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱:۳۷

سلا قانون جدید اجاره که قراره به تصویب برسه بازگشت به عقبه یعنی دوباره مالک چک تضمین تخلیه میگیره یا با مستاجر درگیر میشه؟
ضد تولید است؟ ۳_ این قانون ضد ازادی بخش خصوصی و اصل احترام به مالکیت است؟ .

ناشناس شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱:۳۶

سلامفقط درحد حرف هستید به ماهم گفت زیاد کن بشین نمیخوای برو واجاره دوبرابر وپیش هم همینطور قدر به دادن این همه یهو زیاد کردن کرایه نبودیم رفت حکم تخلیه گرفت وما مجبور شدیم قبول کنیم چون همه جا قیمت همین بود فقط یه هزینه بلند شدن وقرار داد میفتاد بهمون والانم بنگاه قرار داد بست ولی کد رهگیری نخواست صاحب خانه وگفت پول اضافی چرا بدیم دو طرف نفری ۲۰۰ دادیم واین چیزا که میگید باید بنگاه انجام نده وبگه نمیشه باید کد رهگیری وثبت بشه والا بی قانون هستش وبه خواست صاحب خانه نری باید بلند بشی ویا مبلغ اونم ما بدیم تا بنویسه وثبت کنه گرونه ما تجدید کردیم مجبوری بخدا باید امسال دیگه هیچی نخریم از گوشت مرغ وبرنج بزنیم کرایه بدیم

ناشناس شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱:۳۱

اول که خودتون رو با کشور های دیگه مقایسه نکنید، تو کشورهای دیگه ، علاوه بر اجاره بها، سایر چیزها هم روی روال است. اگه راست میگید تورم و گرونی اجناس رو کنترل کنید، اکثر صاحب خانه ها هم خونشون رو منصفانه اجاره میدن.

Farzad شنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱:۲۸

الآن من با ده میلیون تومان پول پیش هیچ جایی بهم خونه نمیدن دوتا دختر بچه هم دارم تمام زندگیم رو گذاشتم برای هزینه های بیمارستان وشیمی درمانی سرطان همسرم ولی خوب نشد و متاسفانه فوت کرد ومن موندم با هزاران قسط بدهی وبیکاری ومستاجری.فقط شعار الکی ودروغ میدن این مسولین.بایدبرم گوشه خیابان وپارک زندگی کنیم.کشوری که این همه ثروت زیادی دارد ولی بدبخترین فقیرترین مردم جهان رو داره.خدا ازتون نگذره.الان تو قرچک ورامین نمیتونم خونه پیدا کنم حتی زیر زمین هم نیست.رهبر رییس‌جمهور وزیر سپاه پاسداران ارتش استاندار و هزاران مسول این کشور دارن چکار میکنن بجز اینکه غقط بفکر خودشون وخانواد هاشون هستند وبهترین زندگی رو دارن انگار کشور ایران ارث پدرشون.

باهر جمعه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۴

وضع اقتصادی کشور ما ناپایدار هست و دارای تورم سرسام آوری هست که خود دولتها و مجالس مقصر آن هستند بعلت ایجاد نقدینگی و قابل مقایسه با سایر کشورها که دارای تورم تک رقمی هستند نمی باشد.واقعا مایه تعجب هست که افرادی تحت عنوان کارشناس در تلویزیون چنین اظهار و نظر می کنند!!!

آخرین اخبار