به گزارش اول فارس؛ دست به دست شدن شایعه هک تلفن همراه پس از پاسخگویی به شماره تماس هایی از یک شماره خاص چند روزی است که در فضای مجازی دست به دست می شود و موجب نگرانی بسیاری از شهروندان شده است.

سرهنگ رسول لطفی، رییس مرکز عملیات سایبری پلیس فتا ناجا در این خصوص گفت: این امکان وجود ندارد که صرفا با جواب دادن یک تماس تلفنی، تلفن همراه مقصد هک شود و یا به اطلاعات موبایل دسترسی پیدا کرد و این شایعه با اهدافی خاص از سوی برخی سودجویان طراحی شده است.

او افزود: احتمال دارد برخی با شهروندان تماس بگیرند و از طریق مهندسی اجتماعی بخواهند در حین تماس تلفنی اقداماتی شهروندان روی تلفن همراه خود انجام دهند اما صرفا با پاسخگویی تلفن همراه چنین مقوله ای ممکن نیست. با توجه به امکاناتی که روی تلفن های هوشمند وجود دارد این امر امکان پذیر نیست.

رییس مرکز عملیات سایبری پلیس فتا ناجا در رابطه با تلفن های غیرهوشمند نیز اظهار کرد: بحث دسترسی و کنترل از راه دور برای تلفن های همراه هوشمند مطرح است و تلفن های ساده سیستم آن ها به گونه ای نیست که قابل هک باشند بنابراین شهروندان در این زمینه نباید نگران شوند.

این مقام انتظامی با تشریح این قبیل کلاهبرداری ها افزود: شخص سو استفاده گر ممکن است یک سری اطلاعات از راه های مختلف جمع آوری و دو سه مشخصه محدود از یک شهروند را در اختیار داشته باشد که در حین تماس این اطلاعات را مطرح می کند و عنوان می کند که تلفن همراه شما هک شده است در صورتیکه این اطلاعات را از طریقی دیگر به دست آورده و با سواستفاده از این اشرف مخاطبش را مجبور به اقداماتی می کند.

او تصریح کرد: بنابراین صرفا با یک تماس ساده اتفاقی رقم نمی خورد بلکه با یک عملیات مهندسی مخاطب خود را مجاب می کند تا اقداماتی انجام دهند تا با اراده اقدامی صورت بگیرد برای مثال یک درخواست بر روی تلگرام و یا واتس آپ شما ارسال می کند و از شما می خواهد آن را تایید کنید. این امر در ظاهر برای شما بدون مشکل است اما بر روی صفحاتی دیگر برنامه ریزی شده است همچون برداشت غیرمجاز از حساب که در آنجا نیز این امر اتفاق می افتد. 

سرهنگی لطفی با اشاره به نشانه های هک شدن تلفن همراه گفت: این یک فرایند پیچیده است. اشخاصی که از تلفن همراه استفاده می کنند ضرورت دارد تا سواد استفاده از آن را نیز فرا گیرند. شهروندان در وهله اول قسمت دسترسی هر برنامه را چک کنند که آن برنامه به اطلاعات اضافی دسترسی نداشته و اختیاراتی فراتر از حد معمول نداشته باشد.

این کارشناس حوزه سایبری خاطرنشان کرد: مردم هر برنامه ای را بر روی تلفن همراه خود نصب نکنند زیرا برخی از این برنامه ها دو بخشی است و یک بخش آن توسط کاربر و بخش دیگر از راه دور فعال می شود و از این طریق اطلاعات افراد به سرقت می رود.

او ادامه داد: اگر تلفن همراه شخص باتری و یا اینترنت زیادی مصرف می کند به معنای هک شدن تلفن همراه نیست. در این قبیل شواهد از طریق برنامه ای که نصب شده است یک سری اطلاعات محدود جا به جا می شود اما تلفن همراه هک نشده است.

رییس مرکز عملیات سایبری پلیس فتا ناجا با ذکر راه های پیشگیری از هک اظهار کرد: شهروندان حتما بر روی تلفن همراه خود یک ضد ویروس معتبر نصب کنند. این یک راه موثر برای جلوگیری از هک شدن تلفن همراه است. سایت ها و برنامه های مشکوک را شهروندان به هیچ وجه باز نکنند زیرا به سرعت می تواند اطلاعات تلفن همراه فرد را به سرقت ببرد.

به کانال اول فارس در واتساپ بپیوندید%D9%88%D8%A7%D8%AA%D8%B3%D8%A7%D9%BE