چاپ کد خبر: 51236
30 فروردین 1400

امیر تتلو پر از تاتو هنوز بغ بغو می کند

امیرحسین مقصودلو (زادهٔ ۳۰ شهریور ۱۳۶۶)که با نام امیر تتلو شناخته می‌شود، خواننده رپ ایرانی است که در سبک رپ، پاپ و آر اند بی فعالیت می‌کند. تتلو از نخستین خوانندگان سبک آر اند بی در ایران است که توانست به صورت «زیرزمینی»بخواند و شهرتی به‌دست‌آورد. وی در اواسط دههٔ ۱۳۸۰ به دبی سفر کرد و پس از مدتی به ایران بازگشت.

او نخستین آلبوم رسمی خود به نام زیر همکف را در سال ۱۳۹۰ بدون اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر کرد و پس از زیر همکف، تاکنون ۱۱ آلبوم دیگر منتشر کرده‌است.

امیر تتلو تاکنون سه بار توسط پلیس بازداشت شده‌است. اولین بازداشت تتلو در سال ۱۳۹۲ توسط پلیس امنیت اخلاقی بود و پس از آن در سال ۱۳۹۵ به اتهام «تشویش اذهان عمومی و اشاعه فساد و فحشا» به مدت بیش از دو ماه در بازداشت موقت به‌سر برد. تتلو در سال ۱۳۹۷ ایران را به مقصد استانبول ترکیه ترک کرد و نخستین کنسرت خود را همان سال با حواشی بسیاری در تفلیس، گرجستان برگزار کرد. تتلو بهمن ۱۳۹۸ در ترکیه به علت آنچه «نقض مقررات ویزا» عنوان شد، به مدت یک هفته بازداشت شد.

در کنار فعالیت هنری، اما رفتارها و گرایش‌های سیاسی وی در دوره‌های مختلف، باعث مجادلات فراوانی شده‌است. نظرهای او دربارهٔ موضوعات گوناگون از جمله سوگواری محرم، قربانی کردن حیوانات، حجاب و طرفداری وی از برخی مقامات جمهوری اسلامی در کنار اتهاماتی مانند «توهین و دعوت به ضرب و شتم زنان» و «دعوت از کودکان زیر سن قانونی برای رابطهٔ جنسی»؛ همگی باعث شکل‌گیری انتقادات فراوانی از سوی منتقدانش شده‌است.

او از چهره‌های خبرساز و پرطرفدار شبکه‌های اجتماعی پربازدید در ایران بوده‌است. حساب کاربری تتلو در اینستاگرام، به دلیل آنچه زیر پا گذاشتن قوانین این شبکه اعلام شده، تاکنون دو بار بسته‌شده‌است؛ یک بار در سال ۱۳۹۷ و بار دیگر در سال ۱۳۹۹. بنابر اعلام بی‌بی‌سی فارسی، اینستاگرام در بار دوم اعلام کرد که تتلو دیگر حق فعالیت در این شبکه را ندارد.

Amir Tataloo In 2021

تتلو در سیاست نیز از افراد مختلفی پشتیبانی کرده‌است. او نخست از میرحسین موسوی پشتیبانی کرد و در انتخابات ۱۳۹۶ جمهوری اسلامی ایران، ابتدا از محمدباقر قالیباف و پس از انصراف او، از سید ابراهیم رئیسی، پشتیبانی کرد.

امیر تتلو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۶۶ در محله مجیدیه تهران با اصالتی آذری و در یک خانواده ۵ نفره متولد شد. مدتی به خاطر شغل پدرش در رشت زندگی کردند، امیر بعلت وضعیت مالی خانواده از نوجوانی کارگری کرده‌است و دوتا خواهر بزرگ‌تر از خود دارد. امیر تتلو مدتی در کارگاه نجاری و مدتی هم در یک سوپر مارکت شاگرد بود.

تحصیلات امیر تتلو دیپلم ریاضی است.

امیر تتلو در سال ۱۳۸۲ آغاز به کار کرد و با وبلاگی که امین دانکر، دوست نزدیک او ایجاد کرده بود به انتشار اثرهایش پرداخت. اندک اندک نامی در میان خوانندگان جوان آن روزها پیدا کرد. در سال ۱۳۹۰، تتلو نخستین آلبومش را با نام زیر همکف منتشر کرد. او همچنین آلبوم تتلیتی را در سال ۱۳۹۲ ارائه کرد که حاوی ۱۵ ترانه بود.

وی در ۱۲ آذر سال ۱۳۹۲ بازداشت شد و پس از چند روز با قید وثیقه آزاد شد. چندی بعد، اخبار مبنی بر انتشار ندامت‌نامه‌ای از او و تلاشش برای کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.

در سال ۱۳۹۳ تتلو ترانهٔ منم یکی از اون یازده تام را در حمایت از تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ برزیل خواند. این آهنگ تمی غمگین دارد و در آهنگ و نماهنگ تولید شده برای آن، از زمین خاکی، بدبختی و توپ پلاستیکی یاد شده‌است.

امیر تتلو پس از چندی اعلام کرد که پس از انتشار آهنگ مردمان بی عشق از موسیقی خداحافظی می‌کند و می‌خواهد فوتبالیست شود. در راستای همین موضوع، امیر تتلو در روز ۲۲ مهرماه ۱۳۹۳ به‌طور سرزده به تمرین تیم پرسپولیس رفت و اعلام کرد می‌خواهد جای علی کریمی را در این تیم بگیرد. طبق نوشته‌های مطبوعات در روزهای بعد اعلام شد امیر تتلو در همان روز توسط حمید درخشان سرمربی وقت پرسپولیس از تمرین این تیم اخراج شده‌است. خوردبین سرپرست تیم پرسپولیس نیز بیان کرد که محترمانه از امیر تتلو خواسته‌است که از آن‌جا برود. بعد از این حواشی امیر تتلو در صفحه فیس‌بوک خودش اعلام کرد نمی‌خواهد برای پرسپولیس حاشیه‌سازی کند و قصد دارد فوتبال را در تیم راه‌آهن آغاز کند.

چند روز پس از این سخنان، امید گل‌مکانی معاون رسانه‌ای باشگاه راه‌آهن در واکنش به خبر تمایل تتلو برای حضور در تمرینات این تیم اعلام کرد: «با توجه به این‌که از ابتدای لیگ چهاردهم بنای باشگاه راه‌آهن بر مبنای آن قرار گرفته که تمرینات تیم به دور از هرگونه هیاهوی رسانه‌ای برگزار شود تا کادرفنی و بازیکنان تمام تمرکز خود را بر روی مسائل فنی قرار داده و مطرح شدن مسائل حاشیه‌ای به ویژه خارج از فوتبال، تمرکز تیم را برهم نزند، ضمن ادای احترام به اظهارنظرهای مختلف در این زمینه، با عرض عذرخواهی، از حضور افراد متفرقه در جریان تمرینات تیم راه‌آهن، ممانعت خواهد شد.»

امیر تتلو 1

در سال ۱۳۹۴ حین مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در وین در ژوئیهٔ ۲۰۱۵، ترانه‌ای با موضوع انرژی هسته‌ای از تتلو منتشر شد. در ویدئوی این ترانه، تتلو بر عرشهٔ یک ناو نظامی ایرانی متن «خلیج مسلح فارس حق مسلم ماست» را خواند. این ترانه در زمان انتشار رتبهٔ اول جستجوی گوگلی در ایران را به خود اختصاص داد و در رسانه‌های داخل و خارج از کشور بازتاب یافت.

 تتلو در پاسخ بخ معترضان به خواندن این ترانه گفت: با ارسال مطلبی در رسانه‌های مجازی از هوادارانش خواست بغ‌بغو کنند که با پاسخ آنان مواجه شد.

تتلو در ۲ شهریور ۱۳۹۵ دوباره بازداشت شد درحالی که در چند روز قبل از آن وی به دادسرا احضار شده بود.وی پس از ۶۲ روز به قید وثیقه آزاد شد.

تتلو همچنین در پستی در اینستاگرام خود گفت ربنای محمدرضا شجریان تکراری است که منت آن را بر سر مردم گذاشته و او نیز می‌تواند ربنا بخواند.

امیر تتلو در ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ با انتشار پستی در اینستاگرام از دنیای موسیقی ایران به‌طور موقت خداحافظی کرد و پس از مدتی کوتاه فعالیت‌های هنری خود را پی گرفت.

میر تتلو تاکنون چندین‌بار با اتهام‌های گوناگون بازداشت و پس از مدتی آزاد شده‌است. اولین بار پس از بازگشت تتلو به ایران در سال ۱۳۸۷ خبر بازداشت او با عنوان بازداشت «خواننده معروف و مبتذل خوان رپ» منتشر شد.

در ۱۲ آذر ۱۳۹۲ مسعود زاهدیان، رئیس «پلیس امنیت اخلاقی» ایران اعلام کرد: «امیر تتلو، خوانندهٔ زیرزمینی دستگیر و در اختیار مقامات قضایی قرار داده شده‌است.»

امیر تتلو 2

به گزارش ایسنا، زاهدیان دربارهٔ خواننده‌های «زیرزمینی» که آثار آن‌ها از شبکه‌های خارجی پخش می‌شود، گفت: «پلیس با این دسته از افراد برخورد می‌کند. اجازه نخواهیم داد در فضای قانونی کشور اتفاقی بیفتد. صداوسیما و وزارت ارشاد زمینه‌های لازم را برای فعالیت هنرمندان فراهم کرده‌اند و افرادی که به شکل زیرزمینی قصد فعالیت دارند باید دست از این کار خود برداشته و در قالب هنر قانونی و واقعی به فعالیت خود ادامه دهند.» در همین باره خبرگزاری فارس نیز گفت: «پروندهٔ او در اختیار دادسرای امنیت قرارگفت ، رسیدگی به پرونده او آغاز شده و پرونده در مرحلهٔ تحقیقات و بازپرسی است.»

خبرگزاری فارس با اعلام خبر بازداشت تتلو نوشت: «یک خواننده به دلیل توهین به بازپرس پرونده‌اش بازداشت شد. امیرحسین. م به دلیل توهین به قاضی بیژن قاسم‌زاده، بازپرس پرونده‌اش بازداشت شده‌است. این خواننده چندی پیش با تشکیل پرونده قضایی از سوی دادسرا احضار شد. بازپرس پروندهٔ این خواننده، بازپرس قاسم‌زاده بود که اخیراً وی در یک کلیپ صوتی توهین‌های زشت و زننده‌ای را به این بازپرس کرده و به همین دلیل عصر روز گذشته بازداشت شده‌است.».

در ۳ آبان ۱۳۹۵ تتلو پس از دو ماه بازداشت آزاد شد. امیرحسین مقصودلو با انتشار عکسی در صفحهٔ شخصی اینستاگرامش از آزادی خود به قید وثیقه خبر داد. به گزارش ایلنا، این خواننده که به دلیل توهین به مقام قضایی در سوم شهریور ماه بازداشت شده بود، عصر سوم آبان و پس از شصت و دو روز، به قید وثیقه آزاد شد. در همین حال ۵ آبان ۱۳۹۵ نامه‌ای از بیژن قاسم‌زاده، بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه و شاکی خصوصی تتلو منتشر شد که وی، در آن نامه از شکایت خود علیه تتلو گذشته و رضایت خود از این خواننده را اعلام کرده بود. پس از چندی عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، در ۱۵ آبان ۱۳۹۵ گفت: «یک خوانندهٔ زیرزمینی در ایران به مجازات شلاق و حبس محکوم شده‌است و به موجب حکم صادره از محاکم تهران، این خوانندهٔ زیرزمینی به ده سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌است که با توجه به اعلام گذشت یکی از شکات، یک دوم مجازات حبس تعلیق شده‌است.» دادستان تهران هویت این خواننده، جزئیات پرونده یا اتهامات او را بیان نکرد اما بنابر شواهد حرف‌های وی دربارهٔ تتلو بود که بیش از دو ماه بازداشت بود و در اوایل آبان ماه ۱۳۹۵ از بازداشت آزاد شد. دادستان تهران پیشتر گفته بود که امیر تتلو در دادگاه «عذرخواهی» کرده‌است.

در همین رابطه معاون وقت وزارت ارشاد نیز با رد دستگیری و محکومیت تتلو به علت فعالیت‌های هنری، اعلام کرد که «بازداشت و محکومیت وی به‌خاطر فعالیت هنری‌اش نبوده‌است».

در ۸ بهمن ۱۳۹۸ احمد نوریان سخنگوی نیروی انتظامی از بازداشت امیرحسین مقصودلو به درخواست پلیس ایران در ترکیه خبر داد. وی گفت: «به علت پرونده‌های قضایی که برای تتلو در ایران تشکیل شده بود، اعلان قرمز اینترپل برای این فرد اعلام و وی در ترکیه بازداشت شد.» نوریان همچنین افزود: «تتلو در حال حاضر در بازداشت است و بعد از طی مراحل اداری انتقال وی به ایران، وی تحویل پلیس اینترپل ایران می‌شود.»

در همین حال برخی رسانه‌ها در ایران اعلام کردند وی در زمان اقامت خود در ترکیه و به درخواست مقامات قضایی جمهوری اسلامی به جرم آنچه «اشاعهٔ فساد» و «تحریک به مصرف روان‌گردان» نامیده شده، توسط پلیس ترکیه و به سبب اعلان اینترپل بازداشت شده‌است.

اندکی بعد هادی شیرزاد، رئیس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفت: «بازداشت به درخواست مراجع قضایی ایران از اینترپل انجام شده‌است.» ولی بررسی‌ها نشان داد که در صفحهٔ اعلان قرمز پلیس بین‌الملل، نام امیرحسین مقصودلو دیده نمی‌شود.

سپس محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور جمهوری اسلامی در ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ با «مجرم» نامیدن مقصودلو گفت: «مقدمات بازگشت این خواننده به زودی به کشور فراهم خواهد شد».

طرفداران تتلو نیز با هشتگ «تتلو را آزاد کنید» برای آزادی او تلاش کردند و تجمعی در برابر محل نگهداری او انجام دادندو با امضا طوماری خواستار آزادی وی و جلوگیری از تحویل‌اش به پلیس ایران شدند.

در همین رابطه یک مقام پلیس ترکیه اعلام کرد «امیرحسین مقصودلو (تتلو) به دلیل نقض مقررات ویزا بازداشت شده‌است». این مقام پلیس همچنین تأیید کرده بود که در رابطه با مسائل مربوط به موادمخدر، «اخطار قرمز» برای او صادر شده‌است. پلیس ترکیه همچنین اعلام کرد تصمیمی برای تحویل دادن وی به ایران ندارد.

سرانجام تتلو پس از یک هفته بازداشت در روز ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ آزاد شد و با اعلام آزادی خود، از پلیس و مردم ترکیه که او را به پلیس جمهوری اسلامی تحویل ندادند و همچنین از تمام کسانی که خواستار آزادی وی شده و برای آزادی‌اش تلاش کرده بودند از جمله هیچ‌کس، رضا پیشرو، پویان مختاری، مسیح علی‌نژاد و طرفدارانش تشکر کرد.

تتلو یکی از پرحاشیه‌ترین شخصیت‌های ایرانی در شبکه‌های اجتماعی بوده و نظرات شخصی وی، و در پی آن واکنش طرفداران و مخالفانش در رسانه‌های اجتماعی، همواره خبرساز بوده و واکنش‌های زیادی را در پی داشته‌است. در همین رابطه، احسان شاه‌قاسمی از استادان دانشگاه تهران با انتقاد از افرادی که در شبکه‌ها تتلو را دنبال می‌کنند می‌گوید: «تتلو آزرده‌ای است که دیگران را آزار می‌دهد».

اولین بسته شدن صفحه اینستاگرام
در ۱۳ آبان ۱۳۹۷، شرکت اینستاگرام اعلام کرد که حساب کاربری امیر تتلو را مسدود کرده‌است زیرا تتلو در روزهای پیش از آن «جملاتی توهین‌آمیز علیه زنان» استفاده کرده و از هواداران مرد خود خواسته تا «زنان را کتک بزنند یا به آن‌ها توهین کنند». اینستاگرام نوشت که امنیت کاربرانش «مهم‌ترین مسئولیت» این شرکت است و این شبکه اجتماعی در اجرای قوانین خود بسیار جدی است. تتلو تا پیش از بسته شدن حسابش حدود ۴ میلیون دنبال کننده داشت. وی پس از این رویداد با حساب کاربری جدید به فعالیت خود در اینستاگرام ادامه داد.

دومین بسته شدن صفحه اینستاگرام
در ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ حساب جدید اینستاگرام امیر تتلو با بیش از ۴/۴ میلیون دنبال‌کننده، برای بار دوم بسته شد. این اتفاق پس از آن رخ داد که وی در چند استوری نوشت که قصد دارد «حرم‌سرا» راه‌اندازی کند و از دختران ۱۵ تا ۲۰ ساله خواست که به «حرم‌سرای» او بیایند. انتشار این استوری‌ها، که به دعوت برای رابطهٔ جنسی تعبیر شد، با واکنش منفی و شدید برخی کاربران توییتر و روزنامه‌نگاران ایرانی و ترک مواجه شد.

موجی از انتقادها از امیرحسین مقصودلو برای آنچه ظاهراً درخواست رابطه جنسی با دختران زیر سن قانونی بوده به راه افتاد. چند نفر از فعالان حقوق زنان و روزنامه‌نگاران، با ترجمهٔ مطالب تتلو از اینستاگرام خواستند تا حساب او را ببندد. مقررات اینستاگرام ارائه خدمات جنسی و همچنین محتوای مربوط به سوءاستفاده جنسی از کودکان را ممنوع می‌کند.

در ترکیه و برخی از کشورها رابطهٔ جنسی با فرد زیر سن قانونی تجاوز یا آزار محسوب می‌شود. حتی اگر خود آن شخص ابراز رضایت کرده باشد، با توجه به سنش از نظر حقوقی صلاحیت آن را نداشته که چنین رضایتی را اعلام کند.

یکی از شاخص‌ترین منتقدها به رفتار جنجالی تتلو، سروش لشکری، خواننده رپ معروف به «هیچ‌کس» بود. هیچ‌کس در اینستاگرام خود مخاطبانش را به دنبال نکردن مطالب تتلو ترغیب کرد و نوشت: «واقعاً پشیمانم که به روی کار اومدن همچین آدمی کمک کردم…». برخی از طرفداران تتلو می‌گویند که مطالب او به شوخی بوده و تتلو به زور کسی را به کاری وانداشته است اما از طرف مقابل، مخالفان تتلو می‌گویند که «یک دختر ۱۵ ساله از نظر قانون قدرت تصمیم‌گیری ندارد».

آزاده اکبری همسر هیچ‌کس از اولین کسانی بود که با انتشار تصویر پست‌های تتلو در اینستاگرام خواهان بسته شدن این صفحه شدند. در نهایت اینستاگرام اکانت تتلو را به‌طور کامل حذف کرد.

سخنگوی شرکت فیسبوک که اینستاگرام زیرمجموعه آن است گفت «ایمنی اعضا اولویت اصلی ماست و ما محتوایی که از کودکان بهره‌برداری می‌کند یا آنها را به خطر می‌اندازد را تحمل نمی‌کنیم. ما حساب امیر تتلو را به دلیل نقض سیاست‌های خود از کار انداختیم و او دیگر اجازه حضور در اینستاگرام را نخواهد داشت.» تتلو پس از بسته شدن حساب کاربری اینستاگرام‌اش و جنجال‌های پس از آن، گفت می‌خواهد آهنگی با نام «حرمسرا» منتشر کند. برخی از فعالان مدنی نیز خواستار آن شدند که آونگ میوزیک که به نوعی اسپانسر هنری تتلوست، حمایت خود را از این خواننده قطع کند.

در شهریور ۱۳۹۸ تتلو از هوادارانش خواست تا اقدام به گذاشتن ده میلیون کامنت زیر پست او در صفحهٔ اینستاگرام‌اش کنند. در نهایت این اتفاق رخ داد و ۱۸ میلیون نظر از سوی کاربران به صفحهٔ تتلو فرستاده شد و این رویداد واکنش افرادی مانند عمادالدین باقی و صادق زیباکلام و دیگر تحلیل‌گران و رسانه‌ها را در پی داشت که با یادداشت‌های خود به تحلیل و بررسی آن پرداختند.

در فروردین ۱۳۹۹ نیز گفت‌وگوهای زندهٔ وی در حساب اینستاگرامی‌اش بیننده‌های زیادی داشت و در یکی از گفت‌وگوها تعداد بینندگان به بیش از چهارصد هزار نفر رسید که نوعی رکورد محسوب می‌شد و بازتاب‌های زیادی در محافل رسانه‌ای داشت.

در واکنش به این اتفاق محمدرضا زائری روحانی مشهور، از مسئولان کشوری ایران «به دلیل بی‌اطلاعی از شرایط فرهنگی کشور و سانسور در کشور» انتقاد کرد. وی در توئیتی انتقادی نوشت:

«آقایان رئیس، مسؤول، مدیر، سیاستگذار، فقیه، بزرگ، عالم! اگر از واقعیت‌های دنیای امروز کشورتان (یک نمونه‌اش همین لایو اخیر تتلو؛ هم محتوایش و هم میزان مخاطبش) خبر دارید و باز هم مشکلتان هنوز نمایش ساز در تلویزیون و فیلترینگ تلگرام است که واویلا… و اگر خبر ندارید که واویلاتر!»

اعتقادات و گرایش‌ها
اعتقادات و گرایش‌های امیر تتلو در طول بیش از ۱۵ سال فعالیت هنری‌اش دستخوش تغییرات بسیاری شده‌است. این تغییرات در برخی از مواقع به حدی زیاد بود که برخی از منتقدان از آن به عنوان «رنگ عوض کردن» نام می‌برند. وی در مسائل سیاسی، در دوره‌های مختلف، رویکردهای کاملاً متفاوتی در پیش گرفت. در انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ وی با انتشار آهنگی، از میرحسین موسوی حمایت کرد. سپس در سال‌های بعد با اظهارنظر در مورد موضوعات مختلف همانند حجاب، به گروه‌های منتسب به اصول‌گرا نزدیک شد و  در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ از ابراهیم رئیسی حمایت کرد. تتلو در سال ۱۳۹۷ پس از خروج از ایران در مصاحبه‌ای که با بهزاد بلور انجام داد، گفت که اگر بخواهد اکنون از کسی حمایت کند از محمود احمدی‌نژاد حمایت خواهد کرد.

پس از اولین بازداشت امیر تتلو در سال ۱۳۹۲، وی در مقاطع مختلف در فضای مجازی به طرفدارانش اعلام کرد که از برخی کارهایش پشیمان است و اقرار می‌کند که بعضی رویه‌هایی که پیش گرفته بوده اشتباه بوده تا زمانی که در نامه‌ای که منتسب به اوست نوشت: «علی‌رغم میل باطنی‌ام قدیم یک کارنامه بدی از نظر خیلی‌ها داشتم که باید پاسخگو باشم و پاسخگو هم می‌شوم و ان‌شاءالله که بتوانیم مجوز را بگیریم و بتوانیم تو ایران کار کنیم.» انتشار موزیک ویدئوی «انرژی هسته‌ای» که روی ناو جماران نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران ضبط شد و مضمون آن حمایت از سیاست‌های حکومت ایران در پرونده هسته‌ای بود باعث جنجال‌های بسیاری شد.

این موزیک‌ویدئوی پرخرج، تقریباً همزمان با مذاکرات هسته‌ای منتشر و در آن به «خلیج مسلح فارس» هم اشاره شد. در همان زمان بسیاری از منتقدان تتلو این اقدام او را به سخنانش دربارهٔ تلاش برای کسب مجوز مرتبط دانستند و گفتند که این کار را برای جلب رضایت مسئولان انجام داده‌است. او در مصاحبه با رضا رشیدپور که در سال ۱۳۹۴، پس از انتشار موزیک ویدئوی «انرژی هسته‌ای»، انجام شد، به فعالیت‌های بیرون از ایران خودش در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت آن کارها اشتباه بوده‌است و اصولی که به آن معتقد است عوض شده‌اند. تتلو کمی بعدتر، موزیک ویدئوی دیگری به نام «شهدا» ساخت. در این آهنگ او به شخصیت‌های هسته‌ای کشته شدهٔ ایران اشاره کرد.

او بعد از انتشار موزیک ویدئوی «انرژی هسته‌ای» که موجب شد عده‌ای برای انتقاد از او موضوع محمدرضا شجریان از هوادارانش در شبکه‌های اجتماعی خواست «بغ‌بغو» کنند. بسیاری از مخاطبان تتلو هم به این خواسته او پاسخ دادند. بعد از این اتفاقات، بسیاری از جامعه‌شناسان این حواشی را بررسی کردند. در یک نمونه، کوروش محمدی، رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی دربارهٔ این موضوع گفت طبیعتاً چنین اعمالی مانند عمل تتلو «نوعی انحراف و مدیریت نشده» است.«یعنی در جامعهٔ ما به‌طور کلی هیجانات به درستی مدیریت نمی‌شوند. به همین دلیل می‌بینید یک خواننده مثل تتلو یا یک ورزشکار از فضاهایی که فضای ارزشی جامعه تلقی می‌گردد به راحتی استفاده می‌کند. چنان‌که مشاهده کردید؛ وی از کلیپ‌هایی استفاده کرده‌است که در شرایط حاضر کسی تصور نمی‌کرد که تتلو با توجه به سابقه و پیشینه‌ای که داشته بتواند به راحتی وارد چنین فضایی شود.»
امان‌الله قرایی مقدم، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه نیز می‌گوید:

«این ماجرا به‌طور قطع نشان از یک ابتذال فرهنگی و بالاتر از آن یک فروریختگی فرهنگی است که من تمام تقصیر را کاملاً متوجه مسئولان فرهنگی کشور در تمام دهه‌های گذشته می‌دانم و در این میان البته بیشترین تقصیر متوجه برنامه‌ریزان فرهنگی است … شما تمام آدم‌ها را از قشرهای مختلف می‌توانید مشاهده کنید. از طبقات بالای جامعه گرفته تا متوسط و پایین. طبقه اجتماعی در این میان آن‌قدر اهمیت ندارد. وقتی یک جامعه دچار آلودگی فکری و انحطاط اخلاقی می‌شود، دیگر طبقه اجتماعی نقشی در این زمینه ندارد. در حال حاضر ارزش‌های جامعه رنگ باخته‌است. ضمن آن‌که من تأکید می‌کنم مشکل اصلی را نباید در این جوانان مشاهده کرد؛ ما چه چیزی به آن‌ها داده‌ایم که حالا انتظار داشته باشیم بغ‌بغو نکنند؟»

تتلیتی
تَتَلیتی یک آلبوم موسیقی از امیر تتلو است. تتلیتی همچنین نامیست که هواداران او با آن شناخته می‌شوند. تتلیتی‌ها که عموماً نوجوان هستند با هم شبکه می‌شوند و در فضای مجازی حضور دارند. تتلیتی‌ها از رسوم و آیین‌های خاصی برخوردارند. از جملهٔ آن‌ها «دورهٔ پاکی» نام دارد که در آن تتلیتی‌ها باید نیت کرده، و از گناه و انرژی منفی و بدی کردن خودداری کنند. عکس‌های پربیننده‌ای که از او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌است، بیشتر اوقات او را با پیراهن رکابی و انبوه نقش‌های عجیب خالکوبی شده روی بدنش نشان می‌دهد.

در سال ۱۳۹۴، تتلو در صفحهٔ اینستاگرام خود نوشت: «قهرمان جهان که شدیم همه هم واقعاً می‌فهمن تنها چیزی که غیرممکنه؛ غیرممکنه و همه دنیا فهمیدن استعداد ایرانی یعنی چی و دیگه همه بهش احترام می‌ذارن. هنوز همه وقت دارن بخندنااا … آقا دور هم بخندیم اصلاً… هرکی نگه بغ‌بغو…» در پاسخ به این دعوت هزاران نفر از تتلیتی‌ها در فضای مجازی «بغ‌بغو» کردند.

پس از این که امیرمهدی ژوله در شهریور ۱۳۹۴، در یک استندآپ کمدی در برنامهٔ خندوانه، در کنایه به تتلو و تتلیتی‌ها گفت: «من اگه نویسنده نمی‌شدم، خواننده می‌شدم … اسمم هم می‌گذاشتم ژوله‌یا!، یا فکر کنید اسممو می‌گذاشتم امیر ژوژولو و طرفدارام هم می‌شدن ژوژولی‌ها» سیل کامنت‌های انتقادی تتلیتی‌ها روانه صفحهٔ اینستاگرام او شد.

گیاه‌خواری
تتلو یک گیاه‌خوار وگان است و همواره دیگران را به گیاه‌خواری و عدم آزار رسانی به حیوانات و کشتن آن‌ها دعوت کرده و از عدم رعایت حقوق حیوانات انتقاد کرده‌است. به همین سبب، وی برای خودش عنوان «پسر طبیعت» را برگزیده و در بین دوستدارانش نیز با این عنوان شناخته می‌شود.”منبع: ویکی پدیا”

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ابوالفضل چهارشنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶

تتلو هر کاری میکنه به شما ربطی اگه دوست ندارین آهنگ هاشون گوش ندین نه اینکه بهش فهش بدی. #تتلیتی

Roksana چهارشنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹

خیلیا بخاطر تتو های تتلو و متن آهنگاش بهش هیت میدن.
خب شما ک از سبک آهنگاش خوشتون نمیاد خب گوشی نکنید لازم نی زر اضافی بزنین.
تتلو دوس داره تتو زیاد بزنه خبببببببببببببیییی ایشون دوست دارن تتو زیاد بزنه به شماهای عقب مونده چهه؟
هر کاری که دلش بخواد انجام بده. به کسی تا آسیبی بهش نرسه ربطی نداره .

لادن چهارشنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۶:۱۹

آخه این … سرتاپاش یک ریال ارزش داره که حنا یک … روش فکر که نمی کنه آدم حساب نمیکنند.تموم اخلاق وفرهنگ و مذهب وملیت ایران و ایرانیان را زیر سئوال برده و آبرو واسمون باقی نگذاشته .

amir سه شنبه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۳

بغ بغو که حرف درستی نیست!!!!!

فرهاد سه شنبه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۴

سلام ای کاش این استعدادها بجای اذیت وتوهین کشف میشدن وازشون درمسیری درست وپولسازاستفاده میشد…درمجموع انسانی بسیارباهوش هستن که شکی درش نیست .

حاج کیا سه شنبه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۸

بامتن من موافقت نشد نه

حاج کیا سه شنبه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۱

من کاری به اشخاص ندارم ولی این جمله بغ بغو که به کاربردین در شائن ایرانی نبود اگر از فحاشی گریش دلخوری تو که لنگشی پس کاملا اهنگاشم دنبال میکنی و دقیق گوش میدی پس خوشت نمیاد گوش نده نطرم نده باهاش رو بروشدی منطقی انتقاد پیشنهاد بده الان زندگینامه این باباروحفطی پس رفت درآمدم داشتین نکن اقا نکن هر کس ب عقاید من موافق یا بااین متن مثل نظر سنجی بیاد

امین سه شنبه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۸

یک به تمام مهنا

امیر سه شنبه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵

هرکی از تتلو بدش میاد همه آهنگاشم گوش میده

Hengameh سه شنبه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲

چقد درگیرید خداوکیلی بکشید بیرون دیگ نزاشتین تو کشورش زندگی کنه حدعقل بزارین تو کشور غریب یکم آرامش داشته باشه
بعدشم رو صورت شما تتو کرده حرص میخورین؟
به شما چه واقعن؟
تتلو تعداد زیادی طرفدار داره مثل ماها بجای اینک سعی کنید اونو تخریب کنید تا تتلیتی ها دست از دوست داشنش بردارن
اینو ب خودتون بفهمونید که به علایق دیگران احترام بزارید

malake سه شنبه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷

من بعضی از آهنگاشو دوست دارم ولی خوب اون یکی آهنگاش بی ادبین کاش از صداش به خوبی استفاده کنه و چیز های بد نگه ک مردم درموردش بد فکر کنن مثلا آهنگ همسفر و نوازش یک خوبه ولی خوب اهنگ مسخره بازی و نفت دربیادش خیلی بده امیدوارم از صداش استفاده درست رو ببره???

ناشناس سه شنبه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱

من همه ی اهنگای تتلو رو دارم

علی سه شنبه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴

سلطان تتلو خیلی دوست داریم

ممد سه شنبه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰

این دوست عزیزمون سارا خانوم که میگه حقیقت میگوید جانب تتل
بله فش ناموسی خوردن از سلطانتون حقیقته

.......... سه شنبه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰

درسته میگید ادب خوب چیزیه ولی این آدم که به پیامبران و ائمه توهین می‌کنه چی آیا کسی هست که اون لحظه به اون بگه ادبم خوب چیزیه یا نه خیر

امیر سه شنبه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳

شما بغ بغو نکن برو با هم پاچه های خودت حرف بزن

Yazdan SI سه شنبه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱

تتلو ی زمان آدم خیلی خوبی بود نمیدونم چی سرش اومد که انقد عوض شد ولی در حال حاضر اصلا ازش خوشم نمیاد ولی موفقیت هاشو تحسین میکنم خوب ایشالا بیشترم بشه ولی ای کاش یکم حقیقتو توی آدم بودن ببینه

سلطان سه شنبه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷

حال منم از بدخاه های تتلو به هم میخوره

ناشناس سه شنبه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۹:۰۰

به نظرم یک آدم کاملا ناقص و دورافتادنی وبیمار ومحتاج است

آخرین اخبار