چاپ کد خبر: 35927
9 مهر 1399

امیر جدید کویت را بهتر بشناسید

امیر جدید کویت

پس از درگذشت امیر کویت پیش بینی می شود که همچون گذشته در دوره حکمرانی «نواف الاحمد الجابر الصباح» نیز سیاست خارجی این کشور بر میانجیگری برای حل و فصل بحران های مختلف مبتنی باشد.

دولت کویت روز گذشته اعلام کرد که «نواف الاحمد الجابر الصباح» ولیعهد کویت جانشین برادرش «صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر فقید این کشور شده است. «نواف الاحمد الجابر الصباح» امیر جدید کویت امروز چهارشنبه با حضور در پارلمان سوگند یاد کرد. امیر کویت در جریان مراسم سوگند خود در پارلمان متعهد به برقراری امنیت و ثبات و تحقق شکوفایی در این کشور شد.

اما امیر جدید کویت کیست؟ «نواف الاحمد الجابر الصباح» در تاریخ ۲۵ ژوئیه ۱۹۳۷ میلادی در مرکز کویت متولد شد. او ششمین پسر امیر وقت کویت «احمد الجابر الصباح» محسوب می‌شود. او از اواخر سال ۱۹۷۷ میلادی در پُست وزارت کشور گمارده شد و به عنوان جانشین «سعد عبدالله الصباح» به ایفای نقش پرداخت. پس از آن، وی در سال ۱۹۸۸ میلادی یعنی دو سال پیش از حمله صدام معدوم به کویت در سال ۱۹۹۰ به عنوان وزیر دفاع کویت انتخاب شد.

نواف در ۱۶ اکتبر ۱۹۹۴ به عنوان معاون اول گارد ملی تعیین شد و در سال ۲۰۰۳ به وزارت کشور بازگشت و به عنوان معاون اول نخست‌وزیر و وزیر کشور منصوب شد. اما سال ۲۰۰۶ به نقطه عطفی در نقش آفرینی سیاسی نواف تبدیل شد. در این سال بود که نمایندگان پارلمان کویت «شیخ سعد العبدالله» را به دلیل وضعیت نامناسب جسمی و عدم توانایی برای ادای سوگند در برابرپارلمان کنار گذاشتند و «صباح الاحمد الصباح» امیر کویت شد. وی بلافاصله برادر خود «نواف الاحمد الصباح» را به عنوان ولیعهد کویت معرفی کرد.

پایگاه «العربی الجدید» در خصوص ویژگی‌های امیر جدید کویت می‌نویسد: «او شخصیتی آرام دارد و به تشریفات پروتکلی زیاد اهمیتی نمی‌دهد. نواف در یکی از محله‌های طبقه متوسط در کویت زندگی می‌کند و به خاطر اهداف راهبردی کویت، بر ادامه دادن شیوه شیوخ پیشین در سیاست خارجی و حفظ سیستم فعال و زنده شورای همکاری خلیج فارس اصرار دارد». بر اساس گزارش این پایگاه عرب زبان، «شیخ نواف» روابط خوبی با سران کشورهای خلیج فارس دارد و از مقبولیت خوبی نیز در جامعه بین‌المللی برخوردار است.

شیخ نواف در واقع جانشین کسی شد که به او لقب «شیخ دیپلمات‌های عرب» و «سرهنگ دیپلمات‌های کویت» را داده بودند. از آنجایی که «صباح الاحمد جابر الصباح» امیر فقید کویت از سال ۱۹۶۳ تا ۲۰۰۳ یعنی به مدت ۴۰ سال وزیر خارجه این کشور بود چنین لقبی را به او داده بودند. سابقه طولانی او در پُست وزارت خارجه موجب شد تا او پس از تکیه زدن بر امارت کویت عمدتاً در کسوت میانجی میان طرف‌های مختلف ظاهر شود.

تلاش برای حل بحران میان قطر و کشورهای چهارگانه به رهبری عربستان سعودی و همچنین میزبانی از گفتگوهای یمنی در کویت در سال ۲۰۱۶ میلادی را می‌توان برجسته‌ترین تحرکات میانجیگرایانه کویت در دوره صباح الاحمد دانست؛ نقش آفرینی میانجی گرایانه او در خصوص جنگ یمن بود که موجب شد تا «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش «أنصارالله» یمن پس از درگذشت صباح الاحمد پیام تسلیتی برای او صادر کند.

اکنون که شیخ نواف بر امارت کویت تکیه زده است به نظر نمی‌رسد که خط مشی او در عرصه سیاست خارجی تفاوت چندانی با امیر سابق کویت داشته باشد. ازهمین روی، پیش‌بینی می‌شود که در دوره شیخ نواف نیز سیاست کویت بر مدار میانجیگری و حل و فصل اختلافات بچرخد؛ کما اینکه پیش از صباح الاحمد نیز سیاست کلی کویت به همین صورت بوده است.

بر اساس آنچه که گفته شد، نمی‌توان انتظار داشت که در دوران حکمرانی شیخ نواف، امیر جدید کویت تغییر و تحولات ویژه ای در ساختار سیاست خارجی این کشور رخ دهد. وی در جریان مراسم سوگند خود در پارلمان متعهد شد که در راستای تحقق ثبات بیشتر فعالیت کند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار