چاپ کد خبر: 9886
22 تیر 1398

انتظار مردم برای خط دوم آبرسانی به شیراز

  کاهش بارندگی درسال جاری صدمات ۱۰ساله خشکسالی در فارس را تشدید کرد؛ به گفته کارشناسان، شیراز که با مشکل تامین آب تابستانی مواجه بوده؛ تابستان سختی درپیش دارد و نگاهها به اجرای خط دوم آبرسانی از سد درودزن دوخته شده تا شاید ثبات نسبی درتامین آب این کلان شهر ایجاد کند.

آب

به گزارش اول فارس ، اجرای خط دوم آبرسانی به شیراز از محل سد درودزن یک برنامه میان مدت است که برای تامین آب شرب شیراز تعریف شده است، این طرح هرچند در پنجمین سال اجراست اما تا رسیدن به مرحله افتتاح دست کم نیاز به یک و نیم سال دیگر کار مداوم و تامین اعتبار دارد.
طرح انتقال آب از سد درودزن درقالب خط دوم آبرسانی بارها مورد بازدید مسئولان کشوری و استانی قرار گرفته و براساس گفته مجریان این طرح حدود ۵۱ درصد پیشرفت دارد،به نظر می رسد سرعت تداوم خشکسالی و کم آبی و بروز تنش در تامین آب شهرها به ویژه کلان شهر شیراز با جمعیت دو میلیون نفری تابستانی بیشتر ازسرعت اجرای این طرح است و دیر یا زود تنش آبی در شیراز جدی تر و بحرانی تر خود را نشان خواهد داد.
خط دوم آبرسانی به شیراز از سد درودزن یک برنامه و طرح بلند مدت نیست و در صورت افتتاح نباید خیال مسئولان و برنامه ریزان را برای تامین آب شرب شیراز آسوده کند، زیرا نه سد درودزن ذخیره قابل اعتنا برای تامین آب بلندمدت شیراز دارد و نه جمعیت روبه رشد کلان شهر شیراز قصد توقف دارد، از این رو می طلبد دست اندرکاران امور اقتصادی و برنامه ریزی استان فارس برنامه های جامع تری برای تامین آب شرب این شهر پی ریزی کنند.
مهندس سید محمد علی افشانی استاندار فارس تاکنون بازدیدهای متعدد از این طرح داشته است و افق هفته دولت سال آینده را برای افتتاح آن تعیین کرد و اظهار داشت: با توجه به این که جمعیت کلانشهر شیراز به سرعت رو به افزایش است،ضروری است پروژه خط دوم انتقال آب از سد درود زن به شیراز با شتاب بیشتری اجرا شود و انتظار داریم از برنامه زمان بندی شده زودتر به بهره برداری برسد.
وی از مجریان این پروژه شیراز خواست که با توجه به اهمیت موضوع، سرعت اجرای پروژه را افزایش دهند تا همزمان با هفته دولت سال ۹۶ شاهد بهره برداری از این پروژه، با کیفیت مناسب و مطلوب باشیم و گفت : استفاده و بهره مندی از آب آشامیدنی مطمئن، نخستین نیاز جوامع شهری و روستایی محسوب می شود و در شرایطی که به دلیل بروز خشکسالی های اخیر سطح آب های زیر زمینی به شدت افت کرده است، بهره گرفتن از روان آب ها، تنها راه تامین آب با کیفیت و سالم است.
استاندار فارس با اشاره به بحران کم آبی و گسترش خشکسالی در استان فارس در سال های اخیر افزود: این کم آبی ها موجب شده که امروز در اکثر نقاط کشور به ویژه استان فارس، سطح آب های زیرزمینی به شدت کاهش یابد.
افشانی، با بیان این که هرچه از سطح آب های زیرزمینی کاسته شود، شاهد کاهش کیفیت آب نیز خواهیم بود، اظهار داشت: اگر امروز هدایت الکترونیکی آب (EC) را بررسی کنیم خواهیم دید که در مقایسه با ۲۰ سال قبل، به شدت افزایش داشته است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز از جمله افرادی است که پیشرفت این طرح را مداوم دنبال می کند و تقریبا هر ماه از این طرح بازدید دارد ، مهندس خلیل رضاییان در بازدید اخیر از این طرح با بیان اینکه بهره برداری سریعتر از خط دوم آبرسانی به شیراز ضرورتی انکار ناپذیر است گفت: اگر اعتبارات مناسب و مورد نیاز این طرح زودتر تخصیص داده شده بود این پروژه می توانست زودتر به نتیجه برسد.
هر چند مهندس خلیل رضاییان افق افتتاح این طرح را در پایان سال ۹۶ دیده است اما با توجه به اینکه این طرح حدود ۵۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد به نظر می رسد بیش از این زمان لازم دارد و افتتاح طرح در سال آینده میسر نخواهد شد .
رضاییان در ادامه گفت: به علت مشکلات کمبود آب در شیراز، ضروری است از طریق این خط آب به شیراز انتقال یابد و با توجه به این امر با کمک نمایندگان مجلس برای تامین اعتبارات لازم در تلاش هستیم و امیدواریم با کمک وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه از محل اسناد خزانه و اوراق مشارکت در این زمینه کمک های مورد نیاز انجام شود.
وی افزود: امسال به این طرح حدود ۷۳۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده و امیدواریم برای سال آینده نیز اعتبار مناسبی برای آن در نظر گرفته شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس ادامه داد: این طرح، آب آشامیدنی را به میزان سه مترمکعب در ثانیه به شیراز منتقل خواهد کرد.
رضاییان اضافه کرد: بخش لوله گذاری این طرح در سخت ترین قسمت مسیر به طول ۲۸ کیلومتر انجام شده اما بخش های دیگر که در دشت قرار دارد اجرای آن آسان تر خواهد بود همچنین در مسیر لوله گذاری یک تونل به طول چهار هزار و ۴۰۰ متر
قرار دارد که حفاری آن در سال ۹۵ فعال تر شده و ماهیانه ۱۸۰ تا ۱۹۰ متر آن حفر می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس افزود: در ابتدای ۱۵ کیلومتر اول این طرح که محل استقرار ایستگاه شماره یک خط اول بوده است باید یک تصفیه خانه و یک ایستگاه پمپاژ احداث شود و ضروری است که روی این کار وقت زیادی گذاشته شود.
رضاییان با اشاره به اینکه بخشی از آب سد درودزن به تامین آب آشامیدنی اختصاص داشته، اظهار کرد: باتوجه به خشک شدن و افت منابع زیرزمینی، هم اینک سهم آب شرب در سد درودزن درحال افزایش است و اگرچه درحال حاضر سد درودزن از حجم مناسب آب برخودار نیست ولی این واقعیت وجود دارد که باید همیشه ذخیره مناسب را برای شیراز، مرودشت و آبادی های موجود در مسیر در نظر بگیریم.
وی افزود: آب سد درودزن درطولانی مدت به هیچ روی قادر به تامین آب آشامیدنی وصنعت به میزان کنونی نیست به همین سبب شرکت آب منطقه ای درصدد است از تنگ سرخ بشار که در فاصله سپیدان و یاسوج قرارداد آب مورد نیاز را تامین کند.
نماینده شیراز و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز بر لزوم تسریع دراحداث خط دوم آبرسانی به شیراز تاکید کرد و اظهار داشت : باتوجه به طولانی شدن عملیات اجرایی این طرح به دلیل کمبود اعتبارات، پیش بینی می شود که این طرح با دستیابی به اعتبارات مورد نیاز در پایان سال ۹۶ آماده بهره برداری شود.
فرج الله رجبی افزود: هم اینک قسمت های اصلی این طرح به انجام رسیده اما برای اتمام کامل آن به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم که امیدواریم با همکاری وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه این طرح تا پایان سال ۹۶ به بهره برداری رسد.
این نماینده مجلس گفت: با تکمیل این طرح ۷۵ درصد از آب مصرفی شیراز از طریق سد درودزن تامین می شود و به تبع آن استفاده از آب چاه های زیرزمینی کاهش می یابد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس نیز اظهار کرد: قسمت های دشوار طرح خط دوم آبرسانی به شیراز به اتمام رسیده و مقرر شده برای تامین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آن که مهمترین قسمت کار محسوب می شود، نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی به یاری ما بشتابند و پیگیری های لازم را انجام دهند.
حمید رضا دهقانی افزود: افزایش ظرفیت در پروژه خط اول آبرسانی به شیراز از سوی آب منطقه ای فارس قبل از تابستان سال ۹۵ انجام شد و در دهه فجر سال ۹۴ به بهره برداری رسید و این امر باعث شد که مردم مرودشت و قسمتی از شیراز بتوانند تابستان امسال را در وضعیت مناسب تری سپری کنند که امیدواریم با اتمام پروژه خط دوم مشکلات کمبود آب تا حدود قابل توجهی برطرف شود.
وی با بیان اینکه با وجود تنگناهای شدید مالی اجرای این طرح در بخش تونل، لوله گذاری و ساخت مخازن پیشرفت مطلوبی داشته است، گفت: حدود سه هزار و ۱۵۰ متر از تونل چهار هزار و ۴۰۰ متری حفاری شده و ۲۹ کیلومتر از لوله گذاری و حفاری های طرح نیز به انجام رسیده است.
مدیرعامل آب منطقه ای فارس با بیان اینکه نزدیک به ۷۵ درصد ساخت مخازن در این طرح پایان یافته است گفت : طرح یاد شده شامل ۷۷ کیلومتر خط انتقال با لوله های فولادی، مخزن تصفیه خانه به ظرفیت۲۰ هزار متر مکعب، تلمبه خانه به ظرفیت سه متر مکعب، تونل عبور خط لوله و جاده سرویس به طول چهار هزار و ۴۰۰ متر قطر نهایی تونل ۴ . ۸ متر است.
او افزود: ساخت ۲ مخزن ذخیره آب بتنی از سه مخزن طرح به ظرفیت هر کدام ۲۰ هزار متر مکعب در ۲ نقطه طرح اتمام یافته و عملیات اجرایی ساخت مخزن سوم آغاز شده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان فارس با بیان اینکه اجرای خط دوم آبرسانی به شیراز افق تازه در توسعه اقتصادی اجتماعی این کلان شهر می گشاید اظهار داشت : با اضافه شدن خط دوم آبرسانی به شیراز ظرفیت تامین آب این شهر به ۶۰ میلیون متر مکعب افزایش می یابد.
در حال حاضر سالانه ۳۸ میلیون متر مکعب از ظرفیت آب سد درودزن برای تامین آب شرب شهرستان های شیراز و مرودشت و روستاهای اطراف مورد استفاده قرار می گیرد.
مدیرعامل آب منطقه ای فارس ضمن تاکید بر اینکه تامین آب کلانشهر شیراز یک دغدغه اصلی است اجرای این طرح را به عنوان برنامه ای مهم و حایز اهمیت دانست و گفت : در طراحی خط دوم آبرسانی به شیراز از طراحی بهینه ای استفاده شده و در حالیکه ایستگاه های پمپاژ هزینه بر هستند تنها با یک پمپاژ آب را به شیراز می رسانیم.
نماینده مجری طرح خط دوم آبرسانی به شیراز از محل سد درود زن هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این طرح حدود ۵۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد گفت : در صورت تامین اعتبارات سال ۹۷ میتوان برای افتتاح این طرح امید داشت ، این طرح حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و تا کنون ۸۰ میلیارد تومان در آن سرمایه گذاری و هزینه شده است .
مهندس محمد رحیمی با بیان اینکه ظرفیت سه متر بر ثانیه ظرفیت مناسبی برای انتقال اب به شیراز است گفت : عملیات اجرای تصفیه خانه و خطوط انتقال و مخازن ذخیره پر شتاب در حال اجرا است ، سه دستگاه مخزن هر کدام به ظرفیت ۲۰ هزار متر مکعب در مسیر این خط در نظر گرفته شده و ایستگاه پمپاژ آن ظرفیت مناسب دارد .
طرح انتقال آب از سد درود زن به شیراز در قالب خط دوم آبرسانی در کنار حفظ خط نخست آبرسانی به شیراز اجرا می شود ، چشم امید بسیاری از شهروندان شیرازی که در مناطقی از این شهر با تابستان های کم آب مواجه اند به افتتاح و بهره برداری از این طرح دوخته شده است ، امید است با پیگیری و تلاش نمایندگان مجلس در تامین اعتبار و با پشتکار و تلاش مضاعف مجریان و پیمانکاران و شاهد افتتاح طرح تا پایان سال آینده یا اوایل سال ۹۷ باشیم . گزارش از : نیکنام خشنودی

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار