چاپ کد خبر: 87862
5 تیر 1401

انتقاد شدید فارس از ضعف دو معاونت اقتصادی و عمرانی استانداری

معاونت‌های عمرانی و اقتصادی دو بازوی پیشبرد اهداف و وعده‌های دولت در استان هستند و ضعف این دو معاونت، اجرای برش استانی سیاست‌های دولت را به بن بست کشانده و در معیشت مردم خود را نشان خواهد داد.

استانداری فارس

خبرگزاری فارس| شیراز: صدر نشین برنامه های دولت در سال جاری، رشد ۸ درصد اقتصادی و ساخت یک میلیون مسکن در سال است.

وعده هایی که به شکل مستقیم بر معیشت جامعه تاثیر گذار است و مردم آن را در زندگی خود لمس خواهند کرد.

برش استانی این برنامه ها در فارس ساخت ۲۶۰ هزار واحد مسکن و ۷/۵ درصد رشد اقتصادی است که با در نظر گرفتن نیازها و استعدادهای استان مشخص شده و در صورت تمرکز و تلاش جهادی مسئولان استان امکان پذیر خواهد بود.

بازوی مدیریت عالی استان در هماهنگی، اداره و اجرای این ماموریتهای سنگین و مهم، دو معاونت هماهنگی امور اقتصادی و هماهنگی امور عمرانی است و در حقیقت کلیدی ترین معاونت های استانداری که رفع و رجوع ریشه ای ترین مشکلات استان بر عهده آنهاست، این دو معاونت هستند و اگر پای مدیریت و اجرا در این دو پست کلیدی بلنگد، دومینو وار بخش اعظم مسائل استان با چالش روبرو می شود و از همه مهمتر در زندگی و معیشت مردم به شکل واضح خود را نشان می دهد.

با وجود این اهمیت می بینیم که معاونت اقتصادی استانداری از بی‌ثبات ترین پست های استانداری بوده، تا کنون ۴ سرپرست به خود دیده و در حال حاضر نیز با سرپرست اداره می شود و حتی مدیر کل نیز ندارد.

۴ تفکر مختلف بر این کرسی تکیه زده اند که هیچ کدام نه به شکل مطلوب، که حتی به گونه قابل قبول هم نتوانسته اند آن را اداره کنند.

رشد اقتصادی منوط به افزایش تولید و افزایش تولید نیز منوط به راه اندازی کارخانجات است.

در حال حاضر بزرگترین و با سابقه ترین کارخانه های استان به دلایل مختلف که می توان با ارفاق آن را در  کلمه فقدان مسئولیت پذیری دوره های سابق خلاصه کرد، خوابیده و از مدار تولید خارج شده اند.

روغن نباتی، قند ممسنی، آی تی آی، آرد دادلی (بیسکوییت تینا) و آزمایش از نامدارترین این کارخانه ها هستند که شناسنامه استان به شمار می آیند و هرکدام در زمان رونق، از سرآمدترین مراکز تولیدی کشور بوده‌اند و تا کنون تقریبا اقدام در خوری برای آنان انجام نشده است.

آزمایش با فشار رسانه و مطالبه اجتماع و پیگیری های مداوم دولت به شکلی پر انتقاد بار دیگر شروع به کار کرد اما هم مردم و رسانه ها، هم مسئولان استان می دانند، آنچه در آزمایش در جریان است، نه تنها تولید نیست که در حد و اندازه های یک کارگاه ساده جوشکاری مدرن هم به حساب نمی آید.

وضعیت آزمایش در هنگام شروع آنقدر پر نقد بود که نه قائم مقام و مدیران هولدینگ پیام در آن شرکت کردند، نه از مقامات استان در آن حضور یافتند.

با این وجود مدیران آزمایش به تمام وعده های خود عمل کردند، این ضعف مدیریت اقتصادی استان بود که از متولیان آزمایش همین اندازه را مطالبه کرد. علاوه بر این، همین اندازه بازگشت آزمایش نیز با قدرت رسانه و اجبار دولت رخ داد نه معاونت اقتصادی استان! دلیل اثبات این مدعا نیز تداوم خاموشی آی تی آی، روغن نباتی و قند ممسنی و به فراموشی سپرده شدن آرد دادلی  است.

مطالبات رسانه ای سه کارخانه نخست را در اذهان زنده نگه داشته و با وجود آنکه شرایطشان از آزمایش وخیم تر نیست، اما به دلیل واگذاری پیگیری آن به مدیریت استان، همچنان خاموشند.

آرد دادلی (بیسکوییت تینا) هم که از اقبال رسانه ای برخوردار نیست، در برنامه معاونت اقتصادی جایی ندارد.

شهرک های صنعتی که باید مرکز تولید و اشتغال باشند، به گفته استاندار به محل سوداگری زمین تبدیل شده است و تا کنون تغییری در ساماندهی این مسئله به چشم نمی آید.

متأسفانه تفکرات حاکم بر مدیریت اقتصادی استانداری، پویا نیست و نتوانسته انتظارات حتی استان را برآورده کند با این  شیوه امکان رسیدن به رشد اقتصادی ترسیم شده غیر ممکن است؛ چرا که برای رسیدن به این چشم انداز نیازمند راه اندازی واحدهای تولیدی و بنگاه های با حداکثر ظرفیت هستیم چیزی که معاونت اقتصادی نشان داده از عهده آن بر نمی آید.

وضعیت در معاونت عمرانی بسیار بغرنج تر است. ۴ سال است این معاونت کلیدی هیچ تغییری به خود ندیده و در اندیشه ای سنگین و راکد فرورفته است، امید بر این بود که با تغییر دولت و تزریق تفکر جهادی، بخش عمرانی به نفع مردم تکانی بخورد، اما تا این لحظه اتفاقی نیفتاده است!

استان فارس از ماموریت ساخت مسکن، به شدت عقب است. این نکته را حتی وزیر نیز سال گذشته تذکر داد و علیرغم تاکیدات استاندار در هفته های اخیر هنوز هیچ قدم ملموسی برداشته نشده و تنها ۱۸ هزار نفر به مرحله واریز وجه رسیده اند.

موضوع کمربندی که هر روز و هر لحظه مثل هیولا به جان مردم شهر افتاده، با گذشت ۷ ماه از مهلت یک ماهه استاندار، چنان در بی توجهی این معاونت پشت گوش انداخته شد که استاندار مجبور شد شخصا وارد شده و مالکیت آن را به شهرداری واگذار کند و بی شک با سبقه ای که معاونت هماهنگی امور عمرانی دارد، اجرای همین دستور استاندار نیز ماهها عقب خواهد افتاد.

شرایط تغییر کاربری زمین و رشد باغ شهرها آنقدر هولناک است  که در جلسات ۱۱ خرداد، استاندار برای هر تصمیمی به مانعی بنام باغ شهر می‌خورد تا جایی که در جلسه شورای عشایر به بی در و پیکری آن اعتراض کرد و گفت: دهیاران، بخشداران، فرمانداران و شهرداران فارس از این به بعد مکلف شوند که حتی یک مورد به آمار قبلی اضافه نشود و سالانه ۱۰ درصد  آمار را کاهش دهند. موضوعی که همچنان بعید می‌رسد که از سوی معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری نسبت به آن اقدامی شود.

وضعیت تغییر کاربری اراضی چنان وخیم است که حتی شهرداران برخی مناطق منتهی به حاشیه شیراز برای رسیدگی به آن استمداد طلبیده اند.

آزادراه شیراز _اصفهان که قرار بود سال ۹۸ درست زمانی که معاونت عمرانی کار خود را آغاز کرد، افتتاح شود، همچنان منتظر افتتاح شدن است!

علیرغم  تلاش جهادی استاندار فارس، کاهلی و بی توجهی دو معاونت کلیدی آن، سبب خنثی شدن و به نتیجه نرسیدن تصمیمات خواهند شد.

مسکن اصلی ترین وعده دولت است که تمامی مردم به آن امید بسته اند، معاونت عمرانی به عنوان عهده دار اجرای آن متأسفانه نه تنها حرفی برای گفتن ندارد، که تقریبا از دید عموم و رسانه ها پنهان و به فراموشی سپرده شده است. حیاتی ترین مسائل بر عهده معاونتی است که هیچ حرف و ایده ای برای گفتن ندارد و  استاندار به تنهایی مجبور ایت به میدان بیاید و دقیقا این همان نقاطی است که به دلیل ضعف معاونت عمرانی به عنوان بازوی اجرایی. استان را با مشکل جدی روبه رو کرده است.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

باهر یکشنبه , ۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹

آقای استاندار محترم باید مدیران با صلاحیت لازم و شایسته و توانا و با دانش و آینده نگر و هماهنگ با خود پیدا کرده و منصوب نماید و مدیران نالایق را برکنار کند حتی اگر تمام نمایندگان مجلس و مقامات استان از آنها پشتیبانی کنند.فرمانده باید سربازان و امرای رزمنده و با تجربه و دلیر و شجاع و یک‌دل و بک‌جهت داشته باشد تا بتواند در جبهه اقتصادی پیشرفت کند.
بنابراین استاندارمحترم‌بایستی در اسرع وقت و بدون فوت وقت افراد ناتوان را حتی درسطح‌روستاها و شهرکها هم‌ برکنارکند تا چه رسد به معاونت های اصلی خود.

نا شناس یکشنبه , ۵ تیر ۱۴۰۱ - ۷:۳۸

پست‌هایی که از روی سوی فسار سیاسی بخشیده شود نتیجه اش این می شود یه زمانی پستهای فارس از طریق یکی از نماینده های استان همجوار تقسیم میشد حالا هم از طریق یکی دوتا از نماینده های فارس
کاش استان فارس هم مثل استان اصفهان نمایندگان دلسوز و متعصب داشت تا همانند آن استان پیشرفت های چشمگیر داشته باشد
خدا از سر تقصیرات ما بگذره که…..

آخرین اخبار