چاپ کد خبر: 18619
25 آذر 1398

انهدام بزرگترین باند کلاهبرداری و فیشینگ از شیراز تا مشهد

news 67851036 0

فرمانده نیروی انتظامی خراسان رضوی خبرداد : یکی از بزرگترین باندهای فیشینگ و کلاهبرداری سایبری در کشور منهدم شد . 

به گزارش اول فارس، سردار محمدکاظم تقوی فرمانده نیروی انتظامی استان خراسان رضوی در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانى پلیس فتا و تشریح این خبر گفت: این باند بزرگ کشوری علاوه بر مشهد، در شهرهای تهران و شیراز نیز فعالیت داشته و به صورت بسیار هوشمندانه، پس از برداشت غیرمجاز از حساب افراد، سرمایه عظیمی از پول‌های سرقتی را فراهم و با انتقال متواتر از یک حساب بانکی به حساب دیگر، عملیات پولشویی خود را به نحوی انجام می‌دادند که پلیس و دستگاه قضایی در رهگیری پول‌های سرقتى با مشکل روبرو شوند.

سردار تقوى ادامه داد: اعضای این باند با عناوین خاص نسبت به تطمیع مردم ازطریق تبلیغات پیرامون خرید شارژ با تخفیف سایت‌های  دوست‌یابی، افراد را به درگاه‌های پرداخت جعلى می‌کشاندند، اطلاعات حساب آنان را برداشت نموده و به این ترتیب، اطلاعات حساب‌های بانکی تعداد زیادی از هموطنان را از سراسر کشور سرقت کرده بودند.

وی افزود: دو نفر از اعضای این باند مشهدی بودند و مشکوک شدن پلیس فتا به اقدامات این دو نفر در فضای مجازی، از فعالیت یک باند بزرگ کشوری پرده برداشت.

عملیات کشف این باند پولشویی با یک گزارش مردمی آغاز شد

سردار تقوی ضمن قدردانی از هوشیاری مردم در رصد اقدامات مجرمانه در فضای سایبری و گزارش این جرایم به پلیس فتا گفت: پس از آن که یکی از متهمان مشهدی این پرونده، به عنوان مظنون پرونده در پلیس فتا، تحت نظر مأموران این مرکز قرار گرفت، در اولین مرحله پس از بررسی‌های کارشناسانه، متهم به هویت کاربری (ID) «کوالسکی» در فضای مجازی و هویت سجلی م.ج شناسایی و در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر می‌شود. در این عملیات، مأموران پلیس فتا در پوشش پیک، بسته مشابهی را آماده کرده و در لحظه دریافت مرسوله توسط متهم، مأموران وی را دستگیر می‎کنند.

فرمانده انتظامی استان خراسان رضوى با بیان اینکه صبر کارآگاهان پلیس فتا، زمینه کشف ابعاد تازه‌ای از این پرونده را فراهم نمود، تصریح کرد: گرچه مأموران در بررسی‌های اولیه دریافتند که ارتکاب جرم فیشینگ توسط این متهم محرز است اما با صبر پلیسی و رصد ارتباطات وی با افراد مختلف، در تحقیقات تکمیلی مشخص شد که این فرد با لایه‌های بالاتری از مجرمان حرفه‌ای در ارتباط است که با راه‌اندازی یک کانال تلگرامی، ۱۶۰۰ نفر از کلاهبرداران فیشینگ کار را دورهم جمع نموده و درگاه‌های پرداخت الکترونیک جعلی طراحی شده را در معرض فروش همگانی قرار می‌دادند.

وی افزود: رهگیری مدیران این کانال تلگرامی، تحقیقات کارشناسان پلیس فتا استان را به سرشاخه‌های این باند در تهران و شیراز هدایت کرد؛ افرادی که در زمینه طراحی درگاه‌های پرداخت الکترونیک جعلی فعالیت داشته و حاصل برنامه‌نویسی این افراد توسط جمع کثیری از کلاهبرداران فیشینگ کار در کشور خریداری می‌شده است. در واقع طی بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد که تعداد زیادی از پرونده برداشت‌های غیرمجاز در کشور مربوط به این باند بوده است که پس از دستگیری سرشاخه اصلی این باند، فیشینگرهای مرتبط با او نیز در شناسایی و در سراسر کشور تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند. همچنین با کشف اطلاعات حساب‌های سرقت شده و با تعامل ویژه پلیس فتا با بانک‌های عامل، نسبت به ابطال رمز دوم این حساب‌ها اقدام گردید.

سردار تقوی در پاسخ به سوالی درخصوص شیوه طراحی این درگاه‌های جعلی خاطرنشان کرد: متهمان این پرونده، با توسل به ترفند هوشمندانه‌ای از احاطه ربات‎ها بر اطلاعات درگاه‎های پرداخت الکترونیک استفاده نموده و به عنوان یک ابزار جاسوسی، درگاه‌های جعلی طراحی می‌کردند. درحقیقت، مجرمان این باند، از یک ابزار ضدکلاهبرداری، برای کلاهبرداری استفاده می‎کرده‌اند.

دستگیری در آخرین لحظه

فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی با اشاره به نحوه دستگیری سرشاخه دیگر این باند در شیراز، اظهارداشت: یکی دیگر از متهمان این پرونده که به عنوان یکی دیگر از سرشاخه‌های این باند مبادرت به تهیه حق امتیاز یک صرافی مجازی نموده و قصد داشت تا پول‎های نامشروع حاصل از فیشینگ و کلاهبرداری را به ارز دیجیتال تبدیل و رهگیری آن را عملاً غیرممکن کند، دقیقاً در آستانه دستیابی به نیات شوم خود در یک عملیات ضربتی و غافلگیرانه با هماهنگی چند تیم عملیاتی پلیس فتا دستگیر شد.

وی توضیح داد: این متهم با اغفال خانمی توانسته بود به اطلاعات سجلی و هویتی او دسترسی پیدا کند و از آن اطلاعات برای خرید حق امتیاز صرافی مجازی استفاده نماید. بنابراین چه بسا اگر هموطنان ما در حراست از اطلاعات شخصی خود (اعم از اطلاعات بانکی و هویتی) بیشتر کوشا باشند، اساساً زمینه وقوع جرم توسط مجرمان فراهم نمی‌شود. متهم دستگیرشده در فرودگاه شیراز علاوه بر تهیه حق امتیاز صرافی غیرمجاز، وظیفه اغفال افراد و تبلیغ درگاه‌های جعلی را در اینترنت و شبکه‎های اجتماعی نیز برعهده داشته است.

کلکسیونی از جرایم سایبری، اقتصادی و امنیتی

فرمانده  نیروی انتظامی استان خراسان رضوی با بیان اینکه در شرح اتهامات اعضای این پرونده، کلکسیونی از جرایم سایبری، اقتصادی و امنیتی دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: در شرایطی که استحصال اموال نامشروع حاصل اقدامات کلاهبردارانه  و به عبارت دقیق تر، کلاهبرداری اینترنتی بوده است، مجرمان به ارتکاب همین تخلف سایبری اکتفا نکرده و با استفاده از ترفند «حساب‌های واسطه»، اقدام به سوء استفاده از اطلاعات حساب‌های بانکی هموطنان نموده و مرتکب پولشویی نیز شده‌اند.

وی ادامه داد: مضاف بر این مسائل، تصمیم یکی از سرشاخه‌های باند مبنی بر استفاده از حق امتیاز یک صرافی و همچنین اقدام به فرار از کشور با ۵۰۰۰ لیر ترکیه که حاصل از تبدیل اموال نامشروع به ارزهای خارجی و دیجیتال بوده است، به خودی خود می‌تواند در ردیف جرایم امنیتی قرار بگیرد.

فیشینگ کاران ۱۸ ساله؛ پشت میله‌های زندان

سردار کاظم تقوی در تشریح ابعاد آموزشی این عملیات پلیسی اظهارکرد: در پروسه پیگیری تحقیقات این پرونده، نکات پندآموز بسیاری وجود دارد. اولاً جای بسی تأسف است که بخش عمده متهمان این پرونده – که اکنون جنبه کشوری پیدا کرده و سوء‎سابقه بسیار سنگینی برای آنان محسوب می شود – متولد سال‌های ۷۹ و ۸۰ هستند که سن کم این هکرها، زنگ خطری بر روی آوردن نوجوانان و جوانان به فعالیت‌های مجرمانه سایبری است و باید برای آن چاره‌ای اندیشید. کنترل نوجوانان، ارائه آموزش‌های مناسب و آگاهی بخشی والدین از جمله راه‌های پیشگیری از وقوع این جرایم هستند.

وی ادامه داد: در بازرسی مخفیگاه‌های متهمان و کنترل ارتباطات مجازی آن‌ها مشخص شد که دسترسی به یک تلفن همراه، چند عدد سیم کارت و یک رایانه برای انجام اعمال مجرمانه‌ای در حد و اندازه‌های این پرونده کشوری کافی است. سهل الوصول بودن آلات جرم درکنار جذابیت‌های ذاتی فضای مجازی و ارتباطات گسترده و پیچیده کلاهبرداران با یکدیگر خصوصاً در حوزه جرایم سایبری باعث شده تا زمینه آلوده شدن نوجوانان و جوانان ما به سادگی فراهم باشد، لذا نظارت دقیق و مستمر والدین بر تعاملات مجازی فرزندان به امری واجب و اساسی تبدیل شده است.

فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی در انتها ابراز امیدواری کرد: با گسترش نفوذ شبکه‌های اجتماعی و درهم آمیختگی جدایی ناپذیر زندگی امروزه ما با فضای مجازی، دستگیری و انهدام باندهای خرابکار نمی‌تواند به خوبی برطرف کننده آسیب‌های ناشی از اعمال مجرمانه باشد بلکه «پیشگیری» به عنوان راه مناسب‌تری برای جلوگیری از وقوع چنین جرایم اهمیت دوچندان می‌یابد. امیدواریم در آینده شاهد آگاه‌سازی‌های فراگیرتری در جامعه باشیم تا دیگر هیچکدام از جوانان ما، در دوران طلایی زندگی خود پشت میله‌های زندان نباشند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار