چاپ کد خبر: 39444
14 آذر 1399

اول فارسTV| شکوه مهندسی سد سازی هخامنشیان در بستانخانی خرم بید

TV | گردشگری : به گزارش اول فارس ، سازه آبی که در کف سد باستانی بستان خانی کاوش شده است، با داشتن تونلی شبیه به آبراهه‌های زیرزمینی تخت جمشید، کار انتقال و توزیع آب دریاچه سد را در دوران باستان انجام داده است. سد بستان خانی در تنگ حنای منطقه دیدگان شهرستان خرم بید قرار دارد.

 این سد به همراه دیگر سازه‌های آبی تاریخی شناسایی‌شده در ناحیه پاسارگاد و تخت جمشید از شاهکارهای مهندسی دوران هخامنشی در زمینه‌ مدیریت منابع آب به شمار می‌آید و آن چنان سنجیده و بادوام ساخته ‌شده که پس از گذشت ۲۵ سده هنوز سدهای خاکی با الگوی مهندسی هخامنشی ساخته می‌شوند.

سد بستانخانی خرم بید

این سد در منطقه دیدگان شهرستان خرم‌‍ بید و در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی پاسارگاد قرار دارد که همراه با چندین سد دیگر، آبراه‌ها و شبکه‌های توزیع آب، مجموعه‌ای را شکل داده که با کارکرد مدیریت منابع آب دوران هخامنشی، از عوامل زیرساختی برجسته و تاثیرگذار در شکل‌گیری و توسعه پایتخت هخامنشی پاسارگاد به شمار می‌آید.

سد بستان خانی از گونه سدهای خاکی با هسته رسی و پوسته لاشه‌سنگی است و با نقشه (پلان) مستقیم اجرا شد که در پایین‌ترین بخش سد و هم‌سطح کف آب ریز، بخش‌هایی از یک ساختار معماری فاخر با به‌کارگیری بلوک‌های سنگی تراش‌خورده چهارگوش وجود دارد که مانند بناهای پاسارگاد با روش خشکه‌چین و به‌کارگیری بست‌های فلزی ایجاد شده است.

سلسله هخامنشی  که بنیانگذار آن کوروش بود از ۵۵۰ تا ۳۳۰ پیش از میلاد به مدت ۲۲۰ سال بر ایران حکومت کرده اند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار