چاپ کد خبر: 9614
15 تیر 1398

ایستگاه گارانتی، پشت دیوار بهانه

 ایستگاه گارانتی، پشت دیوار بهانه - غلامرضا مالک زاده **

خیابان نمازی و به موازات آن خیابان داریوش(توحید) مرکز خرید و فروش کالاهای خانگی در شیراز است و در این دو مکان، خریدار و فروشنده هنگام داد و ستد همچنان بر سر گارانتی کالاها بحث و جدل نافرجام دارند.

گویی در این مکان و دیگر مناطق این شهر و ایران،‌ همه دست اندرکاران کالاها و خدمات و مردم پذیرفته اند که موضوعی به نام گارانتی یا ضمانت با بهانه تراشی های اغلب فروشندگان چنان بی خاصیت و تهی شده که گاهی نبودنش بهتر از بودنش است.
البته بی فرجامی بحث در مورد گارانتی، شامل کالاهای دیگر به ویژه خودروها هم می شود و بیشتر نمایندگی های خدمات پس از فروش خودرو، محل بگو مگو و حتی مرافعه مشتریان و کارمندان نمایندگی هاست.
چند روز پیش یک مشتری که خودرو خریده بود و این وسیله گارانتی هم داشت به نمایندگی خدمات پس از فروش مراجعه و اعلام کرد باتری خودرو ترکیده است.
نمایندگی فروش و خدمات خودرو،ترکیدن باتری را شامل گارانتی نمی دانست و مشتری اعلام می کرد که به هرحال نقص فنی موجب شده باتری بترکد، ‌حداقل نقص فنی را برطرف کنید.
مسئول نمایندگی خودرو گفت: نقص فنی خودرو اگر مربوط به کارخانه باشد شامل گارانتی است و اگر از جانب مشتری باشد، هزینه اش با خود اوست.
مشتری پرسید: نقص فنی از جانب مشتری چه معنی می دهد؟‌
کارمند نمایندگی نهایتا گفت:‌بحث نکنید گارانتی بی گارانتی اگر می خواهید به صورت آزاد هم باتری را به شما می فروشیم و هم ماشین را با نرخ بازار تعمیر می کنیم.
مشتری دیگری که سینمای خانگی با گارانتی خریده بود وقتی سه روز از آن استفاده کرد متوجه شد دستگاه ریموت کنترل آن کار نمی کند و مشکل از باتری نیست.
وقتی به نمایندگی مراجعه کرد، فروشنده گفت:‌گارانتی شامل ریموت کنترل نیست،ما هم ریموت نداریم بروید از بازار بخرید، قیمشتش چیزی نیست.
با اینکه چنین بهانه هایی برای عبور از مقوله گارانتی برای مشتری آورده می شود ولی بازهم هنگامی که مشتری وارد بازار می شود، در بیشتر موارد می پرسد که فلان کالا و خدمات دارای گارانتی یا تضمین هست یا خیر.
بسیاری از فروشندگان در پاسخ می گویند گارانتی دارد و به همین دلیل جنس را باید گران تر بخرید که به صرفه نیست، جنس بدون گارانتی بخرید که ارزان تر هم هست، چرا بیهوده پولتان را هدر می دهید؟
فروشندگان دیگر، سیاهه ای از مواردی که شامل گارانتی نمی شود تحویل مشتری می دهند در حالی که مشتری منتظر بوده فهرست موارد مشمول گارانتی را بشنود و ببیند.
عنوان های کلی و قید و بندداراز مواردی است که برای کالاهای مشمول گارانتی گفته یا نوشته می شود مثل گارانتی شامل مواردی می شود که خرابی کالا به تایید کارشناسان کارخانه برسد.
می توان گفت مواردی که مشمول گارانتی نمی شود، بیش از مواردی است که مشمول این مقوله می شود.
نکته دیگر اینکه ممکن است در این مقوله، بازار غیر رسمی و مساله دار رشد کند و برخی فروشندگان با دور زدن گارانتی، ادعا کنند با تلاش های پیگیر توانسته اند فلان قطعه را پیدا کنند یا سایه گارانتی را بر سر کالایی که مشمول گارانتی نیست،‌گسترانده اند.
دراین موارد مشتری درمانده ناچار می شود خارج از روال و زیر منت فروشنده، پذیرای این نوع گارانتی شود.
به نظر می رسد بهتر است سازمان های متولی بدون اینکه پاسخ های کلی بدهند،‌روشی هدفمند با قابلیت اجرایی برای روشن کردن وضعیت گارانتی کالاها و خدمات تدوین کنند.
اگر چنین روشی قبلا تدوین شده، بررسی کنند که چرا اجرا نشده و موانع عملیاتی شدن آن چه بوده است.
در بازار کالاها و خدمات گارانتی دار، تقریبا مشتری و فروشنده می دانند که این مقوله در بیشتر موارد جنبه تزئینی دارد و احتمال اینکه شکایت ها هم به جایی برسد، اندک است.
راه حل رفع این مشکل نظرخواهی از فروشنده و خریدار است تا این دیوار بهانه و بی اعتمادی در مورد گارانتی برداشته شود.
** دبیر ایرنا در استان فارس

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار