چاپ کد خبر: 84662
4 خرداد 1401

اگر هر روز دوش آب سرد بگیرید چه اتفاقی در بدنتان می افتد؟

حمام

اگرچه هیچ چیز به اندازه یک دوش آب گرم پس از یک روز پرمشغله آرامش بخش به نظر نمی رسد، اما گرفتن دوش آب سرد ممکن است برای شما بهتر باشد. آب سرد برای سلامتی و زیبایی شما مفید است.

استحمام و انواع آن

حمام گرفتن در حفظ و تندرستی بدن بسیار موثر است . در اثر استحمام ، چربی و چرک و عرق از سطح بدن زدوده شده و در نتیجه اعمال پوست به طور صحیح انجام می شود .

حمام با آب گرم

درجه حرارت آب این حمام باید ۳۳ تا ۴۰ درجه باشد و بیش از ۲۰ دقیقه نباید در چنین حمامی توقف نمود ، زیرا باعث سستی می شود . این نوع خمام علاوه بر نظافت برای رفع خستگی و گرفتگی عضلات مفید است و اگر قبل از خواب برای رفتن به بستر انجام شود خواب راحتی را در پی خواهد داشت.

حمام با آب نیمه گرم

درجه حرارت آب این حمام حدود ۲۵ تا ۳۳ درجه است و علاوه بر نظافت برای آرامش اعصاب و احساس سلامتی و شعف بسیار مفید است . اگر بعد از انجام کار روزانه قصد رفتن به مهمانی دارید یا باید از تعدادی مهمان پذیرایی کنید و یا باید ساعت ها به مطالعه بپردازید ، حمام گرفتن با آب نیمه گرم به شما نشاط دوباره می بخشد.

حمام با آب سرد

درجه حرارت حمام سرد از ۲۵ درجه کمتر است و به همین دلیل مقداری از حرارت بدن را می‌گیرد . حمام با آب سرد برای رفع خواب آلودگی و احساس کسالت صبحگاهی بسیار مفید است .

بهترین هنگام برای حمام آب سرد صبح ها قبل از صرف صبحانه است ، زیرا خواب آلودگی را کامل مرتفع نموده و به اعصاب آرامش بخشیده و نشاط فراوان به انسان می‌دهد . در موقع گرفتن دوش سرد ، ابتدا یک حالت لرزی در انسان بروز می‌کند که امری طبیعی است و نباید آنقدر حمام آب سرد طولانی شود که لرز ثانوی به وجود آید .


دوش آب سرد علاوه بر اینکه صبح ها شما را از خواب بیدار می کند و به شما کمک می کند سرحال باشید، عصب «واگ» شما را تحریک می کند. این عصب تقریباً بر هر قسمت از بدن شما از جمله روده، قلب، کیسه صفرا و اندام های باروری تأثیر می گذارد. دوش آب سرد به ویژه می تواند برای کلیه ها مفید باشد، چراکه آب سرد سطح اسید اوریک را کاهش می دهد و به کلیه های شما برای دفع سموم کمک می کند.

حمام آب سرد

اگرچه اکثر مردم به دوش آب گرم یا حمام قبل از خواب عادت دارند، اما دوش گرفتن با آب سرد می تواند به همان اندازه موثر باشد. آب سرد سطح هورمون استرس شما را کاهش می دهد و به شما کمک می کند آرام شوید و سریعتر بخوابید. این حالت می تواند هورمون های احساس خوب را افزایش دهد و از بی خوابی جلوگیری کند.

استحمام با آب سرد

اگر می‌خواهید موهایتان حجیم و سالم باشد، چیزی به سادگی کاهش دمای آب می تواند برای موها مفید باشد و به آنها درخشندگی طبیعی بدهد. برخلاف آب گرم، آب سرد موها را خشک نمی کند و کوتیکول های مو را تقویت می کند. هنگامی که موهای خود را با آب کمی سرد می شویید، لایه سیبم (sebum) دست نخورده می ماند. موها برای هیدراته ماندن به این لایه طبیعی روغنی نیاز دارند.

استحمام روزانه

اگر تا به حال سعی کرده اید وزن کم کنید، می دانید که ممکن است چقدر خسته کننده باشد. خوشبختانه راه‌های آسانی برای کاهش وزن‌ اضافی وجود دارد که دوش آب سرد یکی از آنهاست. هنگامی که بدن را در معرض شرایط سرد قرار دهید، سلول های چربی قهوه ای فعال می شوند که به نوبه خود گرما تولید می کنند که باعث می شود کالری بیشتری بسوزانید.


جزئیات و نکاتی برای روش صحیح حمام کردن

۱. استفاده از آب ولرم

متخصص پوست در مرکز پزشکی می گوید ممکن است حمام بخار گرم احساس فوق العاده ای بدهد، اما آب داغ رطوبت پوست را خشک می کند. آب داغ بیشتر روغن های طبیعی بدن را از بین می برد، بنابراین اگر واقعا نیاز دارید، حداکثر دو دقیقه در آب گرم قرار بگیرید و سپس آن را ولرم کنید.

۲. حمام کوتاه داشته باشید

دوش به طور ایده آل پنج تا ۱۰ دقیقه طول خواهد کشید. به خاطر داشته باشید همه چیز در مورد کیفیت است نه کمیت دوش گرفتن دو بار در روز می تواند به طور جدی پوست را خشک کند. با این که به نظر می رسد آب بیشتر به معنی رطوبت بیشتر است، اما در حقیقت برعکس است دوش گرفتن زیاد پوست را خشک تر می کند.

۳. لیف را کنار بگذارید

لیف ها همیشه در حمام آویزان هستند و به دلیل فضای مرطوب رشد باکتری ها را زیاد می کند به همین خاطر بهتر است از دست هایتان برای شست و شو استفاده کنید.

۴. محل های مورد نظر را تمیز کنید

واقعا باید محل های کثیف را تمیز کنید آن محل هایی که غدد تعریق بالایی دارند، مانند کشاله ران، کفل، زیر سینه ها و زیربغل و مو ها را بیش از حد نشویید.

۵. بیش از اندازه موها را نشویید

این نکته ی مهم را پیش از این در بخش رازهای داشتن موهای سالم و پرپشت در بخش سلامت نمناک گفته بودیم که مو از سلول های مرده تشکیل شده است و به اندازه بقیه پوست ما نیازی به شستن ندارد.این که چه طور مرتب می شویید به نوع موی شما بستگی دارد.

شستن اغلب اوقات می تواند باعث خشک شدن شود، به خصوص برای افراد با موهای خاکستری و یا موهای رنگی، که تمایل به خشک تر شدن دارد.

شستن موها

۶. اما مو ها را خیلی کم هم نشویید

متخصصان امراض پوستی می گویند برخی مردم خیلی کم موها را می شویند که باعث تجمع شوره سر می شود. مردم اغلب به شستن پوست سر بی توجهی می کنند که منجر به پوسته پوسته شدن و قرمزی پوست می شود.

۷. روی بخش های خشک پوست تمرکز کنید

بازوها و پاهایتان همیشه به صابون نیاز ندارد. برای یک دوش سریع، روی زیربغل و کشاله ران تمرکز کنید.

حمام سریع

۸. اگر ژیلت می زنید، این کار را آخر انجام دهید

ژیلت زدن باید در پایان دوش اتفاق بیفتد تا موها خیس شوند اما از شدت گرما و بخار بیش از حد متورم نشوند، که باعث ورم مو می شود که بعدا منجر به فرو رفتن موها زیر سطح پوست می شود.

۹.استفاده از سنگ پا

همانند ژیلت زدن در آخر حمام استفاده از سنگ پا در فضای مرطوب و گرم پوست را نرم و سلولهای مرده را از بین می برد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار