چاپ کد خبر: 91189
9 مرداد 1401

اگر گوشی‌تان در آب افتاد این کارها را انجام دهید/روش درست خشک کردن گوشی

یکی از ناگوارترین اتفاقاتی که ممکنه برای هرکسی پیش بیاد، افتادن گوشی در آب یا خیس شدن اونه. اگه این اتفاق برای شما یا یکی از اطرافیانتان رخ داده و در حال حاضر دنبال راهی برای خشک کردن گوشی یا تعمیر گوشی آب خورده هستید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

امروزه تقریباً تمام کارهای روزانه افراد با گوشی موبایل انجام میشه. خیلی از افراد به‌واسطه نوع شغلی که دارن، دارای اطلاعات بسیار مهمی در گوشی خود هستن. بنابراین آنها به هیچ وجه حاضر به از دست دادن اطلاعاتشون نیستن. طبیعتا هنگامی که اتفاقی رخ میده و گوشی خیس میشه، بلافاصله دنبال راه‌هایی برای خشک کردن و تعمیر آن می‌گردید.

در چنین مواقعی باید با ترفندهای کاربردی و صحیح آشنا باشید که از بروز آسیب بیشتر جلوگیری کنید و با اقدام مناسب و به موقع به خشک کردن و تعمیر گوشی بپردازید.

خشک کردن گوشی

روش درست خشک کردن گوشی، هنگام افتادن گوشی موبایل در آب چه کنیم؟اقداماتی که بیان می‌کنیم را بهتره هنگام آب رفتن در گوشی موبایل جهت جلوگیری از آسیب بیشتر حتماً انجام دهید:

۱-از بیشتر خیس شدن گوشی جلوگیری کنید: اگر گوشی در آب افتاده، سریع اون رو خارج کنید.

اگه در جیب یکی از لباس‌هایتان بود و اون رو در ماشین لباسشویی انداخته بودید، فوری ماشین را خاموش کرده و گوشی را خارج کنید. توجه داشته باشید که باید موبایل را از رطوبت دور نگه دارید.
۲-از گوشی استفاده نکنید و دکمه‌ای را فشار ندید: شاید از روی نگرانی و برای اطمینان پیدا کردن از اینکه گوشی هنوز کار می‌کند یا نه، بخواید ازش استفاده کنید. اما بهتره چیزی را فشار ندید و اجازه بدید موبایل اول به‌طور کامل خشک بشه.
۳-برق گوشی را قطع کنید: اولین کاری که لازمه بعد از افتادن گوشی در آب یا ریختن آب روی اون انجام بدید، اینه که سعی کنید برق اون رو قطع کنید که احتمال آسیب بیشتر و قطعی کامل برق آن کاهش پیدا کنه.
۴-باتری را در بیارید: اگه امکانش هست، سعی کنید باتری را خارج کنید. خارج کردن باتری به جلوگیری از آسیب‌های احتمالی بیشتر کمک می‌کنه.
 ۵. گوشی را خاموش کنید: اگر گوشی شما امکان خارج کردن باتری را نداره، حداقل خاموشش کنید.

۶. لوازم جانبی را از گوشی جدا کنید: هر گونه وسایل جانبی مانند قاب محافظ، سیم‌کارت، کارت‌حافظه و غیره را از گوشی جدا کنید. در نتیجه روند خشک شدنش سریع‌تر میشه.

چه کارهایی را نباید انجام بدید؟
برای خشک کردن موبایل، کارهای زیر را انجام ندید:

به هیچ عنوان از سشوار استفاده نکنید: یک اشتباه رایج و تفکر بسیار غلطی که وجود داره، استفاده از سشوار برای خشک کردن گوشیه. افراد در چنین مواقعی با تصور آب رفتن زیر ال سی دی گوشی قدام به خشک کردن اون با سشوار می‌کنن.
این کار بسیار نادرسته، زیرا علاوه بر اینکه ممکنه باعث نفوذ آب به عمق گوشی شما بشه، گرمای ناشی از سشوار هم موجب آسیب رسیدن به اون میشه.
از کمپرسور هوا استفاده نکنید: این کار هم ممکن است باعث ایجاد آسیب‌های بیشتر و نفوذ آب به عمق گوشی شما بشه.
گوشی را داخل فر قرار ندید: یکی از عجیب‌ترین تصورات رایج برای تعمیر گوشی خیس شده اینه که اون را داخل فر قرار بدید. این کار نه تنها سودی نداره، بلکه بسیار خطرناکه و ممکنه باعث منفجر شدن گوشی بشه.
گوشی را داخل فریزر نذارید: قرار دادن گوشی در فریزر نه‌تنها باعث خشک شدن اون نمیشه، بلکه باعث میشه رطوبت بیشتری هم وارد گوشی بشه. این کار اثری کاملاً معکوس داره و ممکنه در اثر انجماد، آب درون گوشی منبسط بشه. در نتیجه آسیب‌های بیشتری به گوشی وارد می‌کنه.
گوشی را تکان ندید: با تصور اینکه تکان دادن گوشی باعث خروج آب از اون میشه، گوشی را تکان ندید. این کار نه‌تنها سودی نداره، بلکه منجر به بیشتر پخش شدن آب درون گوشی میشه. درنهایت حتی ممکنه خسارت‌های جبران‌ناپذیر‌تری به بار بیاره.
چگونه گوشی را خشک کنیم؟
روش‌های مختلفی برای خشک کردن گوشی وجود داره. در ادامه به توضیح تعدادی از اون‌ها می‌پردازیم:

از جریان هوای آزاد استفاده کنید: اگه در شرایطی هستید که هیچ وسیله‌ای مانند پارچه یا هرچیز دیگه‌ای برای خشک کردن گوشی ندارید، از هوای آزاد استفاده کنید. گوشی را در معرض هوای آزاد قرار بدید و اجازه بدید جریان هوا اون رو خشک کنه.
از پارچه خشک استفاده کنید: یکی از آسان‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌ها، خشک کردن گوشی با پارچه یا دستمال خشکه. توجه کنید هنگام خشک کردن، گوشی را خیلی کج نکنید و باعث حرکت آب به سایر قسمت‌های آن نشید.

از چراغ مطالعه یا نور آفتاب کمک بگیرید: مانند قرار دادن گوشی در هوای آزاد، قرار دادن اون در معرض نور چراغ مطالعه یا روی طاقچه پنجره به‌طوری‌که نور آفتاب با آن برخورد داشته باشه، ممکنه باعث خشک شدن گوشی بشه.
گرمای ناشی از نور باعث تبخیر شدن آب درون گوشی میشه. در عین حال هیچ مشکلی برای اون ایجاد نمی‌کنه. این روش برای زمانی‌که آب زیر ال سی دی گوشی نفوذ کرده، بسیار مفیده.

روش درست خشک کردن گوشی، با گوشی افتاده در آب چه کنیم؟

سایر روش‌های خشک کردن گوشی چیست؟
راه حل‌ خیس شدن موبایل چیست؟ تعدادی از این راه‌حل‌ها را ذکر کردیم. راه‌های دیگری هم برای خشک کردن گوشی وجود دارن که به شرح زیر هستن:

گوشی را با استفاده از جارو برقی خشک کنید: همان اندازه که دمیدن هوا به گوشی برای خشک کردن اون بی‌فایده هست، مکیدن هوا با وسیله‌ای مانند جاروبرقی ممکنه موثر باشه. با استفاده از قدرت مکش جاروبرقی می‌توان آب نفوذ کرده درون گوشی را تا حد زیادی بیرون آورد.
به یاد داشته باشید که هنگام انجام این کار باید روی زمین بشینید. به این ترتیب از تخلیه الکتریکی و وارد شدن شوک به گوشی جلوگیری میشه.
گوشی را درون برنج خشک قرار بدید: یکی از معروف‌ترین شیوه‌های خشک کردن گوشی، قرار دادن اون درون برنج خشکه.

برای استفاده از این روش، گوشی را درون یک حوله خشک بپیچید. سپس اون راو درون کیسه برنج دفن کنید.

استفاده از بسته‌های ژل سیلیکونی: از موثرترین روش‌های خشک کردن گوشی، استفاده از ژل‌های سیلیکونیه. تعدادی از بسته‌های ژل سیلیکونی را همراه گوشی خود درون ظرفی قرار بدید و سر اون رو محکم ببندید.
نکات قابل ذکر درباره خشک کردن گوشی
استفاده از کیت‌های خشک‌کن گوشی یکی دیگر از راه‌های قابل ذکر برای خشک کردن گوشیه. این وسیله همه‌جا پیدا نمی‌شه و به‌راحتی قابل دسترس نیست. برای تهیه کردن کیت خشک‌کن باید به سایت‌های خاصی که این وسیله را موجود دارن سفارش بدید و ازش برای حل مشکل خود استفاده کنید.

علاوه بر کیت‌های خشک‌کن، استفاده از الکل ایزوپروپیل هم به‌علت خاصیتی که داره ممکنه برای حل مشکل شما مفید باشه. این الکل خاصیتی داره که باعث جذب آب میشه و علاوه بر آن غیررسانا هم هست.

همچنین از باقی ماندن رسوباتی که هنگام خیس شدن به درون گوشی نفوذ کرده جلوگیری می‌کنده. از الکل ایزوپروپیل می‌توان برای پاک کردن مواد چسبنده هم استفاده کرد‌.

در خشک کردن گوشی، پیشگیری بهتر از درمان است
شاید این جمله معروف را بارها شنیده باشید. البته کاربرد اصلی اون برای بیماری و پیشگیری از اونه، اما همیشه پیشگیری در هر کاری بهتر از یافتن راه‌هایی برای جبران اونه. این مسئله درباره موضوعی که در این مقاله بهش پرداختیم هم صادقه.

شما باید سعی کنید در رابطه با خشک کردن گوشی هم جانب احتیاط را رعایت کنید و در مکان‌هایی که احتمال خطر هرگونه برخورد تلفن همراهتان با آب وجود داره، از به همراه داشتن اون خودداری کنید؛ مانند استخر، دریا، حمام، توالت و غیره. شما با این کار احتمال بروز مشکلاتی مانند خیس شدن و از کار افتادن گوشیتون را به صفر می‌رسونید.

نکته پایانی
خراب شدن یا آسیب دیدن گوشی موبایل یکی از بدترین و پردردسرترین اتفاقاتیه که ممکنه برای هر شخصی رخ بده. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، تقریبا تمام کارها با موبایل انجام میشه. برای همین اطلاعات بسیار مهمی در گوشی‌ها وجود داره که در صورت نابودیشون ممکنه مشکلات زیادی به وجود بیاد.

اگه در حال خوندن این مقاله هستید، حتماً حادثه‌ای برای شما یا یکی از اطرافیانتان رخ داده که باعث خیس شدن گوشی موبایل شده. خواسته کنونی شما یافتن راه‌حل‌ها و روش‌هایی برای خشک کردن گوشی هست و ما این درخواست شما را با ارائه راهکارهای مناسب پاسخ دادیم.

با گوشی افتاده در آب چه کنیم؟ پاسخ این سوال، سوالات این چنینی، بایدها و نبایدهای اون در این مقاله به‌طور کامل توضیح داده شد. کافیست این نکات را به‌طور کامل رعایت کنید یا اون‌ها رو برای شخصی که این مشکل برایش پیش اومده توضیح دهید و او را راهنمایی کنید تا مشکلش برطرف بشه.

البته امیدواریم با تدبیر و پیشگیری تا حد امکان از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کنید. سعی کنید گوشی خود را در مکان‌هایی که احتمال خطر وجود داره، همراه خود نداشته باشید یا حداقل حواستون را بیشتر جمع کنید.

نظر e1659059248696

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس دوشنبه , ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰:۲۳

من گوشیم مرتب ور میزنه به جای اینکه برام تقلب بفرسته من بهش تقلب میدم ، الکی موقعیت منو درآورده خودش و دوس دختراش با اون کارخونه نوشابه سازی پدر منو درآوردن عین قارچ چسبیدن به زندگی منه بد بخت همش دقیقه سرک میکشن فضولی تو زندگی من لطفا برای این جوراب های آویزون نیز راه حلی دهید ما نخواهیم این جماعت .. رو ببینیم کی رو باید رویت کنیم والا به خدا ??

آخرین اخبار