چاپ کد خبر: 52973
16 اردیبهشت 1400

ایجاد ۲۰ منطقه ویژه اقتصادی و آزاد تجاری – صنعتی نهایی شد

 به گزارش اول فارس به نقل از صدا و سیما ، محسن رضایی افزود: در جلسه روز گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام موضوع مصوبه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری – صنعتی و ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی که در مجلس دهم به تصویب رسیده بود و پس از مخالفت شورای نگهبان مجدداً بر آن اصرار صورت گرفته بود، برای تعیین مصلحت امروز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی گفت: در این جلسه ابتدا گزارش کمیسیون اقتصادی مجمع و روند بررسی‌های مصوب مورد نظر قرار گرفت و نقطه نظرات موافقان و مخالفان و دیدگاه‌های نمایندگان قوه مقننه و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و تجاری به عنوان نماینده قوه مجریه مطرح شد.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در این جلسه با رأی اعضاء، ایجاد ۷ منطقه آزاد تجاری – صنعتی مهران در استان ایلام؛ سیستان در استان سیستان و بلوچستان؛ بانه – مریوان در استان کردستان؛ بوشهر در استان بوشهر؛ قصر شیرین در استان کرمانشاه؛ اردبیل در استان اردبیل و اینچه برون در استان گلستان به تصویب رسید.
محسن رضایی افزود: همچنین اعضای مجمع با ایجاد ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی شامل مناطق ویژه اقتصادی لار و فسا در استان فارس؛ ابرکوه و میبد در استان یزد؛ زنجان در استان زنجان؛ گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد؛ سرو در استان آذربایجان غربی؛ خواف و قوچان در استان خراسان رضوی؛ خرم آباد در استان لرستان؛ تاکستان در استان قزوین؛ شاهین شهر در استان اصفهان و ساوجبلاغ در استان البرز موافقت کردند.

دبیر تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: در این جلسه ایجاد دو منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو و قشم رای لازم را نیاورد و منطقه آزاد استان هرمزگان یعنی جاسک نیز به دلیل اینکه خود این منطقه تابع سازمان عمران مکران است، نیازی به مصوبه پیدا نکرد.
آقای رضایی در ادامه ارتباط با آب‌های آزاد، دارا بودن معادن و امکانات طبیعی، داشتن فرودگاه بین المللی نزدیک به مرز‌های همسایگان در خلیج فارس را از جمله دلایل ایجاد مناطق آزاد تجاری ذکر کرد.
وی تصریح کرد: دولت نیازمند اصلاحات جدی در مناطق آزاد فعلی است و ما سعی کردیم این اصلاحات را در این مناطق جدید اعمال کنیم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: نیازمند این هستیم که مجلس شورای اسلامی قانون جدید مناطق آزاد را که می‌تواند تحولی در این مناطق بوجود آورد، طی دو سه ماه آینده به تصویب برساند.

منطقه ویژه اقتصادی

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

غضنفر محمدی فرد پنجشنبه , ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۸:۵۵

این چه کاریه که یک استان یا شهر منطقه ازاد اعلام کنید وبتونن بهترین ماشینها وارزانترین وسایل استفاده بکنند وبقیه استانها یا شهرها ی همجوار حسرت بدل باشن به جای باد تو غبغبه انداختن جناب سردار همه ایران بازار ازاد اعلام کنید

آخرین اخبار