چاپ کد خبر: 57633
27 خرداد 1400

این غذا‌ها هر روز ما را پیرتر می‌کنند

به گزارش اول فارس، رژیم غذایی مناسب در سلامتی انسان تاثیر فراوانی دارد، علاوه بر این از پیری زودهنگام جلوگیری می‌کند. چون برخی خوراکی‌ها خاصیت‌هایی دارند که شما را پیر‌تر از آنچه هستید نشان می‌دهند.

غذاهایی که ما را پیر می کنند

بسیاری از مردم دوست دارند همچنان در سن جوانی باقی بمانند و همیشه در هراسند که افزایش سنشان باعث بروز نشانه های پیری در آنها شود. در همین راستا، متخصصان تغذیه بر این باورند که با پیروی از یک رژیم غذایی سالم و مطلوب می توان با بهبود سلامت روحی و جسمی و کاهش بروز بیماری های مزمن، فرآیند پیر شدن را در بدن کاهش داد. در زمینه رژیم غذایی مطلوب باید سه نکته مهم و اساسی شامل تقویت عضلات و بافت های بدنی، حس مطلوب روحی و روانی و احساس شاد بودن را در بدن فرد ارتقاء داد.

غذا و جوانی

ارکان اصلی رژیم غذایی مناسب برای جوان ماندن

تقویت عضلات و بافت های بدن

رژیم غذایی خوب می تواند با تامین مواد مغذی برای عضلات و استخوان ها و بافت های بدن مانع از تحلیل رفتن آنها شود. مشاهدات پزشکی نشان داده که رژیم غذایی نامناسب مردم یکی از عوامل تسریع بروز فرآیند پیری می باشد. به خاطر این که کمبود هر نوع ماده مغذی با ایجاد یک استرس مزمن بر سلول های بدن، باعث فرسوده شدن و آسیب آنها می شوند.

حس مطلوب روحی و روانی

شاید تجربه کردید که برخی از مواد غذایی حس خوب و نشاط آوری به شما می دهند. حقیقت امر آن است که مصرف وعده های غذایی که حاوی مقادیر کافی انرژی باشند، می توانند این حس را در فرد ایجاد نمایند و از این طریق به طور غیر مستقیم از تشدید سرعت فرآیند پیری پیشگیری نمایند. بنابراین پیروی از رژیم های غذایی که در آن میزان انرژی مورد نیاز در  وعده های غذایی کافی نیست، اگرچه می تواند در کوتاه مدت باعث کنترل وزن شود، اما در بلندمدت می تواند عوارض ناخوشایندی بر سلامتی داشته و حتی بروز فرآیند پیری را در فرد تسریع نماید.

احساس شاد بودن

کافی بودن انرژی دریافتی در وعده های غذایی برای سلامت روحی و روانی لازم می باشد، اما توجه به دریافت کافی مواد مغذی نیز در ایجاد حس شادی در فرد نقش موثری دارد. مطالعات علمی محققان علوم سلامت نشان داده که کمبود بسیاری از ریزمغذی ها از جمله ویتامین ها و املاح می توانند با بروز حس کسالت، خستگی و خواب آلودگی در ارتباط مستقیم باشند. این در حالی است که دریافت کافی میوه ها و سبزی ها در درجه اول با تامین ویتامین ها و املاح مورد نیاز می توانند باعث بالارفتن حس شاد بودن فرد شوند. حس شادی نیز با تنظیم فعالیت های سلولی می تواند با فرآیند بروز پیری در فرد مقابله نماید.

یک رژیم غذایی برای افزایش حس جوانی

صبحانه : انتحاب نان های حجیم و سبوس دار و یا غلات سبوس دار به همراه یک منبع غنی پروتئینی مانند پنیر، شیر یا تخم مرغ یا استفاده از گردو و عسل طبیعی در حد متعارف.
ناهار : استفاده از پروتئین های کم چرب در وعده ناهار مانند گوشت کم چرب، مرغ و یا ماهی به همراه برنج قهوه ای یا ماکارونی سبوس دار و انواع سالاد سبزیجات و ماست. برای تهیه ناهار بهتر است از روش گریل کردن و یا بخارپز کردن به جای روش های سرخ کردن و جوشاندن استفاده شود.
شام : بهتر است در این وعده از نان های سبوس دار، سالاد و یک منبع پروتئینی مانند گوشت ماهی، پنیر، تخم مرغ یا حبوبات و لوبیاهای پخته شده استفاده شود. به علاوه این که مصرف ماست نیز نباید فراموش شود.
میان وعده های روزانه : بهتر است که میان وعده ها بر پایه مصرف میوه ها و دانه های روغنی و مغزها مانند گردو، بادام، بادام زمینی و یا بادام هندی تازه باشد. البته مصرف چای سبز یا سفید به عنوان یک نوشیدنی غنی از ترکیبات آنتی اکسیدانی می بایستی چندین بار در روز نوشیده شوند، چون که خاصیت های آنتی اکسیدانی آنها فرآیند پیری را کند می نماید.
میان وعده شب : بهتر است یک لیوان شیر باشد.

جمع بندی کلی

همانطور که ملاحظه شد، تامین مواد مغذی و انرژی مورد نیاز در وعده های غذایی و دوری از تحمل گرسنگی های نابجا و یا عدم مصرف زیاد مواد غذایی غیر مغذی از جمله ارکان پیشگیری از تسریع فرآیند پیری در سلول های بدن می باشد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار