چاپ کد خبر: 34794
13 شهریور 1399

ایکس ۲۲ جدید یا چری تیگو ۲ محصول آینده مدیران خودرو+تصاویر

     ایکس 22 محصول جدید مدیران خودرو

«ام وی ام» از شناخته شده ترین شرکت های خودروسازی چینی حاضر در بازار ایران است. در واقع به نوعی، ام وی ام اولین برند چینی بازار ایران هم به حساب می آید. زمانی که این شرکت، «چری QQ» را تحت عنوان «ام وی ام ۱۱۰» به بازار کشورمان معرفی کرد، پای خودروهای چینی به طور رسمی به ایران باز شد.

ام وی ام ۱۱۰ دقیقاً مدتی پس از توقف تولید «دوو ماتیز» و به عنوان جانشین این خودرو در بازار کشورمان عرضه شد. ام وی ام از جای خالی ماتیز به خوبی استفاده کرد و توانست ۱۱۰ را، که کپی چینی همین محصول بود، به سرعت در بازار کشور جا بیاندازد. سال ها گذشت و ام وی ام به تدریج، دامنه فعالیت های خود را در بازار خودرو گسترش داد. امروز این شرکت سبد کاملی از خودروهای سواری را عرضه می کند که در آن ها از هاچ بک شهری تا کراس اوور خانوادگی به چشم می خورند. ام وی ام ایکس ۲۲، یا همان چری تیگو ۲، یکی از این محصولات است که اتفاقاً محبوبیت زیادی در بین مشتریان ایرانی دارد. ایکس ۲۲ که در کلاس کراس اوورهای ساب کامپکت قرار می گیرد، توانست با اتکا به قیمت رقابتی و طراحی جذاب، طیف زیادی از خریداران خودرو را به سمت خودش بکشاند. به تازگی در رسانه های چینی تصاویری از فیس لیفت جدید «چری تیگو ۲» منتشر شده است که خبر از پوست اندازی این خودرو در آینده نزدیک می دهند. با توجه به همکاری گسترده مدیران خودرو با چری، ممکن است در آینده نزدیک پای این خودرو همچون فیس لیفت «ام وی ام ۳۱۵» و «ایکس ۳۳» به ایران هم باز شود. به همین بهانه، در این مقاله نگاهی می اندازیم به تغییرات این فیس لیفت.

ایکس 22 جدید

بیوگرافی ایکس ۲۲

سال ۲۰۱۶ بود که «چری»، با توجه به نیاز روز افزون بازار به خودروهای کراس اوور، تصمیم گرفت یک مینی کراس اوور جدید به سبد محصولاتش اضافه کند. برای این منظور، پلت فرم «چری فالوین ۲»، یا همان ام وی ام ۳۱۵، از سوی طراحان چری انتخاب شد. تیم طراحی با اندکی افزایش ارتفاع و تغییر المان های طراحی در جلو، عقب و کابین، تیگو ۲ را خلق کردند. تیگو ۲ اولین بار در نمایشگاه اتومبیل پکن ۲۰۱۶ به نمایش درآمد. این خودرو، که در برخی کشورها با نام «چری تیگو ۳X» هم شناخته می شود، با قیمت پایه ۵۸٫۹۰۰ تا ۸۳٫۹۰۰ یوان، ارزان ترین عضو خانواده تیگو است. در همان سال ۲۰۱۶، تیگو ۲ خیلی سریع به بازار ایران رسید. در ایران، مدیران خودرو نام «ایکس ۲۲» را برای آن انتخاب کرد. عطش بازار ایران به سگمنت کراس اوورها و قیمت کم تر این خودرو نسبت به ایکس ۳۳ و سایر شبه کراس اوورهای چینی، در کنار شرایط فروش ایده آل «مدیران خودرو» و تیپ بندی متنوعی که برایش در نظر گرفته بود، همگی ایکس ۲۲ را به سمت موفقیت بردند.

چری جدید

طولی نکشید که ایکس ۲۲ یکی از محبوب ترین کراس اوورهای ساب کامپکت بازار ایران شد و حتا با وجود رقبای قَدَری همچون «رنو ساندرو استپ وی»، «چانگان CS35» و «جک S3»، کماکان جایگاه محکم خود در بازار خودرو را حفظ کرد. چری از سال ۲۰۱۶ تا چندی پیش، هیچ تغییری در ایکس ۲۲ یا همان تیگو ۲ به وجود نیاورده بود. تنها نسخه متفاوت از این خودرو، یک مدل الکتریکی با نام “DR3 EV” بود برای برخی بازارهای صادراتی. اما به تازگی پس از گذشت ۴ سال از زمان ورود تیگو ۲ به بازارهای جهانی، تصاویری از نسخه جدید این خودرو منتشر شده اند که خبر از عرضه فیس لیفتی جدید برای این خودرو می دهند. این تصاویر، که به صورت غیررسمی و جاسوسی انتشار یافته اند، تغییرات طراحی ایکس ۲۲ را به خوبی به نمایش می گذارند. با توجه به این تصاویر می توان دریافت که چری به زودی از تیگو ۲ جدیدش پرده برداری می کند. البته با توجه به آن که زمان زیادی از سال میلادی جاری باقی نمانده است، بعید به نظر می رسد که ایکس ۲۲ جدید در سال ۲۰۲۰ به خیابان های ایران برسد.

تغییرات به روایت تصویر

فیس لیفت ایکس ۲۲ قرار است در بازار چین با نام چری تیگو ۳X پلاس معرفی شود. بیش ترین تغییرات ظاهری در این کراس اوور کوچک به نمای جلو اختصاص یافته اند. در طراحی چراغ ها و جلوپنجره، دیگر آن زبان طراحی همیشگی چری به چشم نمی خورد. در عوض، ایکس ۲۲ این بار با تقلید از برخی خودروهای کره ای جدید استایل مدرن تری به خود گرفته است. چینش چراغ ها و جلوپنجره به کلی تغییر یافته است. چراغ ها به دو قسمت اصلی تقسیم شده اند. بخش بالایی که چراغ های روز را هم در بر می گیرد، به شکل یک نوار نازک بر لبه کاپوت تعبیه شده است. اما بخش پایینی که ابعاد بزرگ تری دارد، چراغ های اصلی و پروژکتورها را در بر می گیرد. این سبک از طراحی به تازگی از سوی تعدادی از خودروسازان در حال اجراست. اما می توان گفت چری در فیس لیفت تیگو ۲ بیش تر از هیوندای الگوبرداری کرده است، چراکه خودروهایی همچون نسل جدید «سانتافه» و «کونا» دقیقاً چهره ای به همین شکل دارند! جلوپنجره تیگو ۲ جدید همچنان به سبک تولیدات قبلی چری، فرم شش ضلعی دارد، اما ابعاد آن در مقایسه با گذشته به مراتب بزرگ تر شده است و از نگین های کرومی برای تزیین آن استفاده کرده اند. این جلوپنجره را در فیس لیفت جدید تیگو ۷ هم دیده بودیم. لازم به ذکر نیست که سپر جلو هم به موازات چراغ ها و جلوپنجره، به کلی از نو طراحی شده و حجیم تر از قبل به نظر می رسد. ایکس ۲۲ در مدل های قبلی نیز خودرویی جذاب و دوست داشتنی بود. اما اکنون به نظر می آید که با پوزه جدیدی که برایش طراحی کرده اند، اسپرت تر و عضلانی تر از گذشته شده است.

چری 2

طبق تصاویر لورفته، در نمای کناری، تغییرات خاصی اتفاق نیافتاده است. فرم کلی درها، ستون ها و پنجره ها، کاملاً دست نخورده باقی مانده است. حتا خطوط روی بدنه و گلگیرها هم مشابه با نسل اول به نظر می آیند. فقط گلگیر جلو به تناسب حجیم شدن سپر و پوزه خودرو دچار بازطراحی شده است. در جزییات ظاهری همچون ریل های سقفی و دستگیره درها هم تغییر چندانی احساس نمی شود. اما آینه ها طرح جدیدی به خود گرفته اند که شبیه به آینه های «آریزو ۵» به نظر می رسند! رکاب زیر درها هم اندکی تغییر پیدا کرده است. رینگ ها نیز به گواه عکس های منتشرشده، قطعاً طرحی متفاوت با نسل اول تیگو ۲ خواهند داشت. در نمای عقب همچون نمای کناری، باز هم از حجم تغییرات کاسته می شود. چراغ ها که تقریباً از نسل اول قرض گرفته شده اند، فقط اندکی تیره تر از قبل به نظر می آیند تا چهره خودرو را اسپرت تر نشان دهند. طراحی درِ صندوق عقب هم بدون تغییر باقی مانده و فقط دو فلاپ جدید به کناره های شیشه عقب اضافه شده تا تکمیل کننده بال عقب باشند. سپر عقب در بخش پایینی مورد بازبینی قرار گرفته است و شاهد طراحی یک دیفیوزر جدید در این قسمت هستیم. دو نوار شبرنگ در کناره های این دیفیوزر به چشم می خورند و چراغ مه شکن عقب به وسط آن منتقل شده است. یک قطعه تزیینی نقره ای رنگ نیز روی آن را می پوشاند که دو سراگزوز تقلبی را هم درون خود جای داده است. افزون بر تغییرات رخ داده در طراحی بیرونی ایکس ۲۲ جدید، به نظر می رسد که ارتفاع این کراس اوور از سطح زمین هم اندکی افزایش یافته تا بیش تر خود را شبیه به شاسی بلندهای واقعی کند!

به کابین ایکس ۲۲ جدید که سری می زنیم، درمی یابیم که طراحان برای این بخش هم تغییراتی نسبی در نظر گرفته اند تا حال و هوای تازه ای به فضای آن ببخشند. طرح کنسول و داشبورد به کلی عوض شده است. البته دریچه های تهویه همچنان از نظر محل قرار گیری مشابه نسل قبلی هستند. اما کنسول مرکزی با چرخش چنددرجه ای، حالت راننده محور پیدا کرده تا ارگونومیک تر باشد. از روی تصاویر در دسترس می توان دریافت که چری قصد دارد در مدل جدید تیگو ۲ از یک نمایشگر بزرگ تر ۹٫۰ اینچی استفاده کند. همچنان مانند قبل خبری از دکمه های زیاد بر روی کنسول نیست و به جز نمایشگر چند رسانه ای، فقط یک پنل کلید برای کنترل سیستم تهویه به چشم می خورد. طرح غربیلک فرمان تغییر کرده و با آریزو ۶، فیس لیفت ایکس ۳۳ و سایر محصولات جدید چری مشترک است. نشان دهنده های پشت آمپر همچنان آنالوگ هستند، اما این بار، طراحی عامه پسند تری دارند! بنا به آن چه از تصاویر برمی آید، چری این بار دیگر قصد ندارد که از رنگ های شاد برای تزیین کابین استفاده کند و احتمالاً ایکس ۲۲ جدید با تریم داخلی تمام مشکی عرضه می شود. در عوض، برای جلوگیری از خسته کننده شدن فضای کابین از قطعات طرح فیبرکربن استفاده شده که جلوه اسپرت تری هم به این فضا می دهند. طبق برخی گزارش ها، چری ممکن است تیگو ۲ جدید را با ترمز پارک الکتریکی عرضه کند. اگرچه در تصاویر منتشرشده از مدل های اولیه، همچنان اهرم ترمزدستی در کابین مشاهده می شود.

چری 3

زیر کاپوت، همچنان می توان انتظار وجود پیشرانه ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی را داشت. پیشرانه ای با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور. نوع گیربکس قابل سفارش برای این پیشرانه، بسته به سیاست های چری در قبال بازارهای مختلف، متغیر است. اما می توان پیش بینی کرد که تیگو ۲ جدید همچنان با گیربکس ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک در بسیاری از بازارها به فروش برسد. البته شنیده ها از افزوده شدن یک گیربکس CVT هم به فهرست انتخاب های مشتریان تیگو ۲ خبر می دهند. اما یکی از مهم ترین تغییرات فنی احتمالی در تیگو ۲ جدید، افزوده شدن یک پیشرانه ۳ سیلندر توربو شارژ به سبد موتورهای این خودروست. پیشرانه ای که گفته می شود با حجم تقریبی ۱٫۰ لیتر توانایی تولید ۱۰۲ اسب بخار قدرت را دارد. البته احتمال عرضه ایکس ۲۲ جدید با این پیشرانه در ایران، تقریباً نزدیک به صفر است! چراکه شرکت مدیران خودرو با توجه به نیاز بازار ایران، احتمالاً نسخه فیس لیفت را با همان پیشرانه ۱٫۵ لیتری سابق روانه بازار می کند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار