چاپ کد خبر: 51010
27 فروردین 1400

بازار گرمی دلالان بازار مسکن و قیمت‌ های میلیاردی مسکن مهر

خرید متری مسکن

تسنیم: مطابق جدیدترین گزارش رسمی که مرکز آمار ایران آنرا منتشر کرده، متوسط قیمت مسکن در تهران طی اسفند ۹۹ حدود ۳ درصد در مقایسه با ماه پیش از آن (بهمن) کاهش یافته است. بر این اساس نرخ تورم نقطه‌ای در اسفند ماه ۱۳۹۹ به عدد ۸۱،۹ درصد رسید؛ به‌عبارت دیگر خریداران برای خرید یک واحد مسکونی در شهر تهران نسبت به اسفند ۹۸ باید ۸۱.۹ درصد بیشتر پول پرداخت کنند.

البته پیش از مرکز آمار بانک مرکزی اوایل ماه جاری طی گزارشی اعلام کرد: طی اسفند ۹۹ متوسط قیمت مسکن (یک مترمربع) معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۳۰ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان بود که در مقایسه با بهمن و اسفند ۹۸ به ترتیب ۶.۶ و ۹۳.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

فارغ از متفاوت بودن آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در خصوص تحولات قیمت مسکن، گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که بازار مسکن در یک آرامش نسبی به سر می‌برد.

طی سال ۹۸ و ماه‌های ابتدایی سال ۹۹ بازار مسکن به واسطه اتفاقات بازارهای اقتصادی به‌طور متوسط حدود ۱۰ درصد افزایش قیمت داشت، اما در ماه‌های پایانی سال گذشته این روند بر خلاف سال‌های اخیر متوقف شد. یکی از دلایل نیز کاهش شدید قدرت خرید مردم و عدم توانایی برای ورود به بازار مسکن ارزیابی می‌شود.

در این شرایط اما دلالان مسکن به‌خصوص در شهرهای جدید دست به‌کار شده‌اند. به‌عنوان نمونه پردیس که به دلیل نزدیکی به تهران جزو شهرهای جدید پرتقاضا برای سکونت در واحدهای مسکن مهر است برخلاف اکثر مناطق کشور دستخوش افزایش قیمت‌های بعضا عجیب و غریبی شده که باعث آن دلالان هستند.

فاز ۸ این شهر به‌دلیل متراژ بالای ۱۰۰ مترمربع  و فاصله کمتر نسبت به سایر فازها به تهران از اقبال نسبتا بیشتری برای معاملات مسکن برخوردار است. واحدهای مسکن مهر این فاز سال گذشته (تا شهریورماه) همپای افزایش قیمت مسکن کشور پیش رفت و واحدهای ۱۲۰ متری آن قیمت یک میلیارد تومانی را ثبت کردند.

اما با آغاز پاییز و فروکش کردن تقاضا در بخش مسکن، قیمت مسکن در کشور با شدت کمتری افزایش یافت و این موضوع بر قیمت مسکن شهرهای جدید از جمله پردیس تاثیر گذاشت. به‌عنوان مثال قیمت یک واحد مسکن مهر در شهر پرند تا حدود ۵۵۰ میلیون تومان طی تابستان گذشته افزایش یافت، اما در ادامه به حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان کاهش یافت. در پردیس نیز واحدهایی که زمانی یک تا ۱.۲ میلیارد تومان خرید و فروش می‌شد، در نیمه دوم سال گذشته به حدود ۸۰۰ میلیون تومان کاهش یافت، یعنی حدود ۲۰۰ میلیون تومان ارزان‌ شد.

این در حالی است که از چند روز قبل، قیمت واحدهای ۱۲۰ متری مسکن مهر پردیس ۱.۲، ۱.۳ و در برخی موارد ۱.۷ میلیارد تومان اعلام می‌شود! به نظر می‌رسد کاهش قیمت مسکن در نیمه دوم سال گذشته شرایطی را به‌وجود آورد دلالان و سوداگران مسکن واحدهای متعددی را از مصرف‌کنندگان خریداری کرده و امروز این واحدها با ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان سود برای فروش عرضه شود! مسئله‌ای که به نظر می‌رسد بایستی دستگاه‌های ذی‌ربط و نظارتی به آن رسیدگی کنند.

بر اساس این گزارش،  بازار مسکن شهرهای جدید در حالی برخلاف اکثر مناطق کشور به محلی برای جولان دلالان تبدیل شده که اتفاق خاصی در این بخش روی نداده و کارشناسان نیز سال آرامی را برای مسکن پیش بینی کرده‌اند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار