چاپ کد خبر: 92160
23 مرداد 1401

بالاها رفتن فریاد بی آبی از منبرهای محرم در جنوب استان فارس !

بخش‌های جنوبی فارس بیش از ۲۰ سال است که در تمنای آب گوارا چشمشان به وعده‌های مسؤولین خشک شده است اما راهی برایشان گشوده نمی شود، بی آبی و آب ناسالم با هجوم بیماری‌های گوارشی رنجی است که طاقت‌ها را طاق کرده،بیرم را به غیزانیه فارس مشهور کرده و در منبرهای ماه محرم، به آن اشاره‌های بسیاری شده است.

بی آبی

خبرگزاری فارس | لارستان:بیش از یک دهه است که رنج بی آبی و نبود آب سالم بخش بیرم لارستان را به غیزانیه فارس تبدیل کرده که این روند باعث گلایه‌های بی‌شمار مردم شده است.

بخشی که از کهن ترین بخش های لارستان و دارالاولیاء جنوب فارس است اما اینک در حسرت آبی گوارا چشم به وعده ها دوخته است، مردم بیرم که هم با قطعی های مکرر آب دست و پنجه نرم می کنند و هم کیفیت آب آشامیدنی شان به حدی پایین است که  انواع بیماری های گوارشی، کلیوی و سرطانی را با خود به همراه آورده است، این روزها با گرمای طاقت فرسای جنوبی و نبود آب دست به گریبان هستند.

سالها است مردم بخش های جنوبی فارس از جمله بیرم، صحرای باغ، علامرودشت، چاهورز، خیرگو در جستجوی جرعه ای آب گوارا فریاد می زنند، اما پاسخ ها از سطح وعده فراتر نرفته است و هر روز رنج مردم مضاعف تر می شود.

مردمی که آب شرب ناسالم و بی کیفیت برایشان به قیمت گزافی تمام می شود از یک سو باید هزینه های زیادی برای خرید آب شیرین آشامیدنی صرف کنند و از سوی دیگر در جدال با بیماری‌های حاد گوارشی، به تمام داراییشان چوب حراج بزنند.

گلایه از بی‌آبی به منبر سخنرانان رسید

بحران بی آبی در پنج بخش جنوبی فارس آن‌چنان شعله ور گشته که در مراسم ماه محرم امسال سخنرانان و وعاظ بر سر منبرها دادِ دل مردم را فریاد زدند تا تلنگری برای توجه مسؤولین باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین زائری بیرمی، سخنران هئیت امام خمینی درباره مشکل آب شرب بیرم گفت : دیگر چطور باید داد محرومیتِ آب شرب این مناطق را به گوش فرماندارها، نماینده های مجلس لارستان و لامرد ، استاندار فارس و وزیر نیرو برسانیم؟  تا کی ما باید تحمل نماییم و این آب که به گفته پزشکان سرطان زا است را مصرف کنیم؟ واقعا بی عدالتی است ما پول آب شیرین سد کرج می‌دهیم ولی آب شور می‌خوریم. آقای مسئول یا مسئولیت قبول نکن یا اگر مشکل و گیری وجود دارد، با مردم درمیان بگذار.

زائری بیرمی افزود: این آب پر از نیترات است و سرطان گوارش زیاد اخیرا شایع شده، هزینه تأمین آب شیرین خیلی بالا رفته و مردم توان خرید ندارند.

حجت‌الاسلام نصیری، سخنران هئیت بیرم بیان داشت:  این همه داد و فریاد زده می‌شود آیا آب هم سهمیه مردم نیست؟ آقای مسئول اگر باور نداری تشریف بیاورید منطقه آب تست کنید. به صورت می‌زنیم چشم های انسان می‌سوزد، آیا مردم بخش های بیرم، علامرودشت، چاهورز، صحرای باغ ، فداغ علیرغم محرومیتی که دارند، سهمی برای آب شرب سالم نیز نخواهند داشت؟

وی افزود: مردم این بخش ها همیشه پای این نظام و انقلاب بودند و دین خود را ادا کردند اما توجهی به این مردم و درخواست‌هایشان نمی شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی سخنران حسینیه میان محله اظهار داشت:  آقایان مسیولین به داد بی آبی منطقه برسید نه فلان شهرستان که فردی داخل پایتخت دارد، فاز دوم و سوم آب شربش راه بیفتد ولی ما که کسی نداریم ۲۰ سال چشم انتظار باشیم آقای فرماندار ، نماینده مجلس، استاندار ، وزیر نیرو آب شرب این مردم مشکل دارد، چقدر باید تبعیض باشد که مردم این را احساس کنند.

روستاها مردم‌گریز شده‌اند نه مهاجرپذیر

حجت الاسلام و المسلمین شیخ مهدی صداقت سخنران یکی دیگر از  هئیت‌های شهر اظهار داشت: آقای استاندار و مسئولین به فکر آب غیزانیه فارس(منطقه بیرم و پنج بخش جنوبی)  باشید، طبق دستور مقام معظم رهبری به رییس جمهور مهاجرت باید از شهر به روستاها باشد اما متاسفانه هنوز دستور معطل مانده و روستاها با مشکل اساسی و ابتدایی ترین مطالبات یعنی اب شرب، مردم گریز شده اند نه مهاجرپذیر.

حجه الاسلام و المسلمین شیخ علی صداقت، سخنران هئیت جامع بیرم نیز گفت:  تقاضا داریم از فرمانداران و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در ۲ شهرستان لامرد و لارستان و مسئولین کشوری  که عملیات آبرسانی به پنج بخش جنوبی فارس را آغاز کنند، مردم این مناطق  پای کار این نظام و انقلاب بوده اند و جانشان را نثار کرده اند، شما آقایان مسئول هم جهادی کار کنید تا هرچه زودتر عملیات اجرایی آبرسانی شروع شود.

آبرسانی به بیرم عزم جدی می‌طلبد

امام جمعه بیرم مشکل آب بیرم را یک مشکل بحرانی دانست که باید عزم جدی برای حل آن به کار گرفته شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین زاده با اشاره به اقدامات مسئولین گفت: تاکنون بارها مسئولین مختلف به بیرم سفر کرده اند و نماینده مردم رنج بی آبی بیرم را در مجلس فریاد زد اما هنوز هم وعده ها بر پا است.

وی افزود: برای حل مشکل آب بیرم، مقرر شد یک راهکار کوتاه‌مدت و یک راهکار بلندمدت در نظر گرفته شد، راه حل کوتاه‌مدت اختصاص آب شیرین‌کن به بیرم بود که هنوز هم معطل مانده است.

حسین زاده بیان داشت: اقدام بلند مدت انتقال آب از سد سلمان به جنوب فارس است که هنوز هم برای این اقدام، برنامه‌ریزی عملیاتی نشده است.

امام جمعه بیرم خواستار توجه جدی مسئولین به مشکلات و محرومیت بخش های جنوبی فارس شد و گفت: دولت سیزدهم که دولتی مردمی است توجه ویژه ای به مناطق محروم دارد و بیرم دارالاولیاء جنوب فارس با محرومیت از ابتدایی‌ترین امکانات، نیازمند توجه ویژه است.گزارش از سیاوش ستاری

گروه واتساپ اول فارس

نظر

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

چراععلی کشاورز یکشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷

سلام حداقل دادکربالیهای محروم از آب که جزئ ازشهرستان خرامه هست آب شرب آصلا ندارند وآب شور ‌که مثل نمک است استفاده میکنندبرویدببینیدواقعا مایع تاسف است

امیر حسین یکشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱

درود خدا بر دلسوزان مردم واقعا جای بسی تاسف تالم و تاثر دارد عزیزانی در نقطه ای از کشور عزیزمان هنوز مشکل آب آشامیدنی داشته باشند بنده ک دلم خیلی بدرد آمد و ضمن سپاسگزاری از مدیران دلسوز و انقلابی خطاب ب مسئولین مادیگرای کم اعتقاد دچار روزمرگیگرا میرسانم ب خود بیایند و دل کسی را بدرد نیاورند ک ترکشش بهشون اصابت میکنه و۰۰۰

آخرین اخبار