چاپ کد خبر: 30554
2 تیر 1399

با خوردن این میوه ها در برابر کرونا مقاوم شوید

کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید دارد  که یکی از راه‌های مهم پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های گوناگون بویژه  بیماری کووید ۱۹، تقویت و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن است که  مصرف روزانه انواع میوه و سبزی می‌تواند باعث این مهم گردد.

میوه 2

به گزارش اول فارس ، نسرین نسیمی  کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این باره می گوید:

با گرمتر شدن هوا و به دلیل دلیل تعریق بیشتر، نیاز بدن به آب، املاح و ویتامین ها در فصل تابستان بیشتر می شود.همچنین با توجه به شرایط ویژه ای که به دنبال همه گیری ویروس کرونا به وجود آمده است، یکی از راه ‌های تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده از میوه و سبزی است که ویتامین‌ های موردنیاز بدن را تامین می ‌کنند.

میوه های رنگارنگ تابستانی، اغلب به دلیل خنک و آبدار بودن می توانند گزینه ای بسیار مناسبی برای تامین آب از دست رفته بدن به دنبال تعریق باشند.

میوه ها از بهترین منابع تامین کننده انواع ویتامین ها، مواد معدنی مانند فیبر غذایی،
آنتی اکسیدان، کلسیم، فسفر و پتاسیم هستند که علاوه بر تامین نیازهای بدن، موجب شادابی و طراوت پوست و پیشگیری از بیماریها می شوند.

در ادامه خواص این میوه های تابستانی مورد بررسی قرار می گیرد:

هندوانه: یکی از اصلی ترین میوه های تابستانی است که نقش مهمی در از بین بردن عطش و تشنگی و تامین آب بدن در فصل تابستان دارد. هندوانه منبع خوبی از کاروتنوئیدها، ویتامین های A، B و C، پکتین، و پتاسیم است. این میوه علاوه بر هیدراته نگه داشتن بدن و پیشگیری از گرمازدگی، در بهبود سلامت قلب و کلیه ها، پیشگیری از سرطان، کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو، شادابی و سلامت پوست و مو نیز تاثیر مثبتی دارد.

طالبی: علاوه بر تامین آب بدن، یک منبع غنی از ویتامین ها و مواد مغذی بدن مانند ویتامین A ،B۶ ، و فیبر است. از خواص مفید این میوه می توان به بهبود سلامت قلب و دستگاه گوارش، تقویت ایمنی، شادابی پوست و کاهش استرس و مشکل بی خوابی اشاره کرد.

خربزه: میوه شیرین و لذیذی که علاوه بر تامین ویتامین های A، B۱ و C، منبع غنی از پتاسیم و فسفر است و می تواند به تنظیم فشار خون، درمان عفونت های ادراری و همچنین دفع و خنثی سازی سموم از بدن موثر باشد.

گیلاس: این میوه آبدار و خوش طعم در رنگ های زرد، قرمز یا سیاه منبع خوبی از ویتامین C است. گیلاس به دلیل مقادیر بالای فیبر، سیستم گوارشی را تقویت می کند و باعث بایین آوردن کلسترول خون می شود. از دیگر خواص این میوه می توان به خون سازی، بهبود سلامت قلب، تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر، بهبود کیفیت خواب و پیشگیری از سرطان اشاره کرد.

هلو: این میوه منبع غنی از ویتامین های گروه B، C و A و نیز مواد معدنی کلســیم، آهن، فسفر، پتاسیم و سدیم است؛ به طوریکه مصرف یک هلوی متوسط، ۳۴ میلی گرم از نیاز روزانه ویتامین C را تامین می کند. همچنین سرشار از سایر آنتی اکسیدان های طبیعی است که احتمالا می توانند در پیشگیری از سرطان موثر باشند. این میوه بدلیل فیبر بالا، در بهبود هضم غذا و درمان یبوست نقش دارد. از دیگر فواید احتمالی هلو برای بدن می توان به کاهش فشارخون و سطح کلسترول خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود بینایی، سلامت دندان ها و بهبود کارکرد کلیه ها اشاره کرد.

زردآلو: منبع غنی از ویتامین C ، پتاسیم، آهن، فیبر و بتاکاروتن است. مواد مغذی موجود در این میوه، می توانند نقش مهمی در حفظ سلامت قلب و چشم، پیشگیری از سرطان، بهبود کم خونی و بیماری های پوستی داشته باشد. زردآلو به دلیل داشتن پتاسیم بالا، علاوه بر تاثیری که می تواند بر کاهش فشار خون داشته باشد، می تواند به عنوان یک انتخاب خوب غذایی در سالمندانی که دچار افسردگی و گیجی ناشی از فقدان پتاسیم در رژیم غذایی هستند، مطرح شود. همچنین زردآلوی خشک شده برای افراد مبتلا به احتباس ادراری، سوء هاضمه و یبوست بسیار مناسب است.

نکته مهم این است که در حال حاضر به ‌دلیل شیوع گسترده کرونا در جهان، نحوه شستن و ضدعفونی کردن میوه و سبزی ها بیش از گذشته حائز اهمیت است. از این رو تاکید می شود تمام پروتکل های بهداشتی در حین خرید و شستشوی میوه ها رعایت شود.

به کانال اول فارس در واتساپ بپیوندید

%D9%88%D8%A7%D8%AA%D8%B3%D8%A7%D9%BE

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار