چاپ کد خبر: 91806
18 مرداد 1401

با صفر تا صد حمل خودرو با قطار آشنا شوید

برخی افراد ترجیح می‌دهند در مسافت‌های طولانی، به‌جای رانندگی، ماشین خود را با قطار حمل کنند تا در مقصد بتوانند با ماشین شخصی به‌راحتی به گشت‌و‌گذار بپردازند.

مسافران و گردشگران درسراسر دنیا از قطار برای حمل خودرو در سفر به مقاصد دور استفاده می‌کنند؛ زیرا رانندگی در مسافت‌های طولانی بسیار خسته‌کننده است و مشکلات زیادی نظیر هزینه سوخت، استهلاک خودرو، خطرات جاده و کمبود فضا به‌همراه دارد؛ به‌علاوه، وجود خودرو در مقصد به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی تردد کنید.

خودروها را برای حمل، سوار واگن‌های خودروبر می‌کنند؛ واگن‌هایی دوطبقه که ظرفیت آن‌ها بین ۱۰ تا ۱۲ ماشین است. تمام مسیرهای ریلی امکان حمل ماشین را ندارند؛ اما تعدادی از شهرهای بزرگ در لیست راه‌آهن هستند که شما می‌توانید خودروی خود را از آن‌ها سوار قطار کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با قوانین حمل خودرو با قطار (بایدها و نبایدها)، شرایط و هزینه‌های حمل خودرو و دیگر اطلاعات مربوطه آشنا کنیم.

خرید بلیط قطار حمل خودرو

حمل خودرو با قطار 1

خرید بلیط قطار حمل خودرو بسیار ساده و شبیه به خرید بلیط قطار برای خودتان است. برای خرید می‌توانید به‌صورت حضوری به مراکز فروش بلیط مراجعه کنید یا بلیط خود را اینترنتی و آنلاین بخرید. البته راه‌های دیگری مانند خرید تلفنی  نیز وجود دارد.

برای خرید آنلاین بلیط قطار خودرو به سایت شرکت مربوطه بروید. در صفحه اصلی سایت در صورتی که قبلا عضو شده‌اید، وارد شوید؛ در غیر اینصورت به‌عنوان کاربر جدید، ثبت نام کنید و در پنل خرید بلیط قطار، وارد قسمت خرید بلیط حمل خودرو شوید.

در مرحله بعد اطلاعات مورد نیاز در خصوص مالک، نوع خودرو، شماره پلاک، شماره تلفن و غیره را به‌طور کامل و صحیح و با دقت وارد و خرید خود را تکمیل کنید. در صورتی که اطلاعات مورد نیاز را نادرست یا اشتباه وارد و در مرحله بعد و در زمان تایید اطلاعات، صحت اطلاعات وارد شده را دوباره تایید کنید، مسئولیت و عواقب ناشی از آن به عهده خود شما (مسافر یا مالک خودرو) خواهد بود. توجه داشته باشید که پس از صدور بلیط، نمی‌توانید آن را ویرایش کنید و تنها راه پیش روی شما استرداد آن با رعایت قوانین و دستورالعمل‌های مربوط و خرید مجدد بلیط با اطلاعات صحیح است.

اطلاعات مورد نیاز حمل خودرو با قطار شامل تاریخ و ساعت حرکت، شرایط تحویل خودرو، مشخصات پلاک، نوع خودرو و غیره روی بلیط درج می‌شود. اگر بلیط حمل خودرو مفقود شود، با دریافت هزینه صدور مجدد، بلیط‌ المثنی برای شما صادر خواهد شد. بهتر است بلیط به نام فردی خریداری شود که قرار است ماشین را تحویل راه‌آهن دهد.

هزینه حمل خودرو با قطار

در این بخش اطلاعات مربوط به هزینه حمل خودرو با قطار از مبداهای مختلف به مقاصد مختلف درج شده است. توجه داشته باشید که اطلاعات جدول زیر مربوط به تابستان ۱۴۰۱ است. خرید بلیط رفت و برگشت به‌جای بلیط یک‌طرفه، تخفیفی برای شما در بر ندارد.

 

مسیر قیمت (به تومان) خدمات ایستگاهی (به تومان) دریافتی از مشتری (به تومان) فاصله حدودی (به کیلومتر)
تهران – مشهد و بالعکس ۵۶۹,۴۰۰ ۸,۸۰۰ ۵۷۸,۲۰۰ ۹۱۰
بندر عباس – مشهد و بالعکس ۷۹۸,۰۰۰ ۱۱,۰۰۰ ۸۰۹,۰۰۰ ۱۴۰۰
شیراز – مشهد و بالعکس ۸۱۷,۰۵۰ ۱۱,۰۰۰ ۸۲۸,۰۵۰ ۱۳۶۰
تهران – شیراز و بالعکس ۶۰۶,۱۵۰ ۸,۸۰۰ ۶۱۴,۹۵۰ ۹۲۰
تهران – بندر عباس و بالعکس ۹۹۳,۵۵۰ ۸,۸۰۰ ۱,۰۰۲,۳۵۰ ۱۲۸۰
تهران – یزد و بالعکس ۳۷۹,۸۰۰ ۳,۳۵۰ ۳۸۳,۱۵۰ ۶۲۵
اصفهان – بندر عباس و بالعکس ۵۴۳,۵۰۰ ۸,۸۰۰ ۵۵۲,۳۰۰ ۹۳۵
تهران – کرمان و بالعکس ۶۲۷,۰۵۰ ۸,۸۰۰ ۶۳۵,۸۵۰ ۹۹۰
تهران – زاهدان و بالعکس ۷۹۴,۳۵۰ ۱۱,۰۰۰ ۸۰۵,۳۵۰ ۱۵۲۰
تهران – اهواز و بالعکس ۶۲۷,۰۵۰ ۵,۵۰۰ ۶۳۲,۵۵۰ ۸۰۰
تهران – تبریز و بالعکس ۴۳۹,۰۰۰ ۵,۵۰۰ ۴۴۴,۵۰۰ ۶۲۰
اهواز – مشهد و بالعکس ۸۷۵,۵۵۰ ۱۱,۰۰۰ ۸۸۶,۵۵۰ ۱۶۱۰

هزینه حمل خودرو از مبداهای مختلف به مقاصد مختلف با قطار در تابستان ۱۴۰۱

اقدامات و شرایط مربوط به تحویل خودرو در مبدا و مقصد

شرایط تحویل دادن خودرو در مبدا

۱. زمان تحویل

ساعت حرکت درج شده روی بلیط حمل خودرو، آخرین زمان پذیرش خودرو جهت اعزام از مبدا حرکت است و شروع پذیرش خودرو از ساعت هشت صبح روز حرکت قطار انجام می‌شود. مسافران باید خودروی خود را در ساعات اداری و ترجیحا در ساعات اولیه معین شده تحویل ایستگاه دهند. اگر حرکت قطار در ساعات اولیه صبح است، باید خودروی خود را روز قبل از حرکت، تحویل ایستگاه دهید. پیشنهاد می‌کنیم که جهت اطمینان بیشتر، این موضوع را از طریق ایستگاه مبدا پیگیری کنید.

در زمان تحویل خودرو به ایستگاه قطار، باک بنزین نباید بیشتر از یک چهارم حجم باک پر باشد

۲. اسناد و مدارک تحویل خودرو در مبدا

ارائه مدارک شناسایی و مشخصات مالک، ترجیحا سند یا کارت مالکیت خودرو، ضروری است. علاوه بر این، تحویل‌دهنده خودرو، باید نام تحویل‌گیرنده را در بارنامه قید کند.

۳. خودروهای عبوری از ایستگاه تهران

اگر قرار است خودروی شما از ایستگاه تهران عبور کند، باید بلیط حمل خودرو در مسیر دوم را با یک روز فاصله از روز ورود قطار حمل خودرو به تهران بخرید. به‌عنوان مثال در مسیر تبریز – کرمان، در صورتی‌ که ورود قطار حمل خودرو از تبریز به تهران، بامداد روز دوشنبه باشد، باید بلیط تهران- کرمان برای روز سه‌شنبه صادر شود. با رفع محدودیت ایستگاه تهران، این فاصله زمانی کاهش خواهد یافت.

۴. مقدار بنزین و  مقدار گاز در خودروهای  دوگانه‌سوز

برای دستیابی به سطح ایمنی بیشتر، میزان بنزین موجود در باک خودروهای بنزینی هنگام تحویل (در هنگام تحویل به انبارتوشه جهت بارگیری به واگن‌های خودروبر)، نباید بیشتر از یک چهارم حجم باک باشد. علاوه بر این گاز خودروهای دوگانه‌سوز باید کاملا خالی باشد. در نظر داشته باشید که حمل خودروهای دوگانه سوز فاقد تاییدیه معاینه فنی از مراکز معتبر سیستم CNG/LPG ممنوع است و از بارگیری خودروهای با کپسول گاز دفرمه و ضربه خورده ممانعت به عمل می‌آید.

۵. سرباتری

به‌لحاظ ضرورت رعایت موارد ایمنی خودروها و بنا به دستورالعمل‌های موجود ایمنی، «سرباتری» در مبدا جدا و در مقصد دوباره نصب می‌شود.

حمل خودرو با قطار 3

۶. طول و عرض خودرو

امکان حمل خودرو با ارتفاع بیش از ۱۵۸ سانتی‌متر و عرض بیش از ۱۸۰ سانتی‌متر (اکسل پهن) با واگن حمل خودرو وجود ندارد و رعایت این بند در هنگام خرید بلیط حمل خودرو، کاملا ضروری است. در صورتی که لوازم جانبی از جمله باربند و غیره به خودرو نصب و ابعاد نهایی خودرو از میزان استاندارد بیشتر شده باشد، مسئولیت عدم پذیرش به عهده مالک خودرو است.

۷. وسایل اضافی داخل خودرو

پذیرش هرگونه وسایل و لوازم اضافی (غیر از جک و زاپاس) و همین طور چمدان، مواد غذایی و هرگونه موارد مشابه در داخل خودرو ممکن نیست و هیچ‌گونه ادعایی در این خصوص در هنگام تحویل خودرو به مالک پذیرفته نمی‌شود.

۸. نقص فنی و آسیب‌دیدگی

صاحبان خودروهای اعزامی موظف هستند وجود هرگونه نقص یا آسیب‌دیدگی قبلی یا کسری لوازم خودروهای اعزامی را به اطلاع مسئولان اعزام برسانند و با آن‌ها همکاری و هماهنگی لازم را به عمل بیاورند تا در مقصد با مشکلی روبه‌رو نشوند.  مسئولان ایستگاه قبل از سوار کردن خودرو در قطار وضعیت بدنه را به‌طور کلی بررسی و از تمام بخش‌های ماشین عکس‌برداری می‌کنند. این کار به شما اطمینان خاطر می‌دهد که هیچ یک از آسیب‌های فیزیکی به‌دلیل حمل خودرو با قطار نیست و از قبل وجود داشته است.

۹. خودروهای معیوب و تصادفی

پذیرش خودروهای خاموش، معیوب و تصادفی امکان‌پذیر نیست و فقط خودروهای روشن پذیرفته می‌شود.

۱۰. باتری

لازم است باتری خودرو کاملا سالم باشد تا در زمان تخلیه از واگن در ایستگاه مقصد براحتی روشن شود.

۱۱. حق بیمه حمل خودرو

در زمان پذیرش خوردو، مسافران علاوه بر هزینه بلیط قطار باید هزینه‌ای به نام حق بیمه حمل خودرو را به شرکت ریلی بپردازند. این حق بیمه برمبنای درصدی از ارزش اظهار شده آن توسط تحویل دهنده، محاسبه و به‌صورت نقدی از مسافر یا مالک خودرو دریافت می‌شود.

شرایط تحویل گرفتن خودرو در مقصد

۱. زمان تحویل خودرو در مقصد

پس از رسیدن قطار به مقصد، تحویل فوری خودرو به‌دلیل انجام امور مربوط به تخلیه خودرو از واگن امکان‌پذیر نیست و تحویل خودرو در ساعات اداری و با فاصله زمانی انجام می‌شود. به محض اطلاع از ورود خودرو به مقصد، با شما تماس گرفته یا به شما پیامکی ارسال می‌شود. پس از رسیدن خودرو به مقصد باید ظرف ۲۴ ساعت، ماشین خود را تحویل بگیرید. در غیر این صورت، بعد از ۲۴ ساعت اولیه تا روز چهارم، هزینه‌ای بابت پارکینگ و از روز پنجم به بعد بابت حق توقف و هزینه پارکینگ، مبالغی به نرخ روز محاسبه و دریافت می‌شود.

حمل خودرو با قطار 4

اگر خودروی شما در زمان حمل با قطار آسیب ببیند، بیمه یا شرکت حمل و نقل موظف به پرداخت خسارت است

۲. اسناد و مدارک تحویل گرفتن خودرو در  مقصد

تحویل خودرو به تحویل‌گیرنده (فرد مشخص شده در بارنامه) با ارائه کارت ملی امکان‌پذیر است. در صورتی که تحویل‌گیرنده مشخص شده، فرد دیگری را معرفی کند، باید به او وکالت نامه رسمی داده باشد. توجه داشته باشید که از تحویل خودرو به افراد غیر و بدون مدارک شناسایی خودداری می‌شود.

۳. جریمه تاخیر در تحویل خودرو توسط حمل‌کننده

در صورت تاخیر در تحویل خودرو توسط شرکت در مقصد، پس از ۲۴ ساعت تاخیر در تحویل خودرو، ۵۰ درصد هزیه بلیط برگشت داده می‌شود. در صورت عدم تحویل خودرو در مقصد نیز ۱۰۰ درصد هزینه بلیط را به مسافر برمی‌گردانند. متقاضیان برای دریافت خسارت تاخیر، تا یک ماه فرصت دارند از طریق تماس با شماره ۱۵۳۹ یا مراجعه به یکی از نمایندگی‌های فروش بلیط شرکت حمل و نقل با به‌همراه داشتن اصل بلیط و کارت شناسایی معتبر، خسارت خود را دریافت کنند.

۴. آسیب دیدن خودرو در زمان حمل

اگر خودروی شما در زمان حمل دچار مشکلی شود، بیمه یا شرکت حمل و نقل به شما خسارت می‌پردازد. البته نیازی به نگرانی نیست؛ زیرا حمل خودروها معمولا بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود و احتمال آسیب دیدن خودرو تقریبا صفر است.

شرایط استرداد بلیط حمل ماشین با قطار

برخی به‌دلیل تغییر برنامه در سفر یا بروز مشکل مجبور می‌شوند بلیط حمل خودروی خود را مسترد کنند. در ادامه شما را با شرایط استرداد بلیط حمل ماشین با قطار و ضرر و زیان آن آشنا خواهیم کرد.

  • تا ساعت ۱۲روز قبل از حرکت ۹۰ درصد بهای بلیط مسترد می‌شود.
  • از ساعت ۱۲ روز قبل از حرکت تا سه ساعت مانده به حرکت، ۷۰ درصد قیمت بلیط قابل استرداد است.
  • از سه ساعت مانده به حرکت تا زمان حرکت استرداد ۵۰ درصد بهای بلیط حمل خودرو امکان‌پذیر است.
  • بعد از حرکت، هزینه بلیط حمل خودرو قابل استرداد نیست.

شرایط حمل خودروهای خاص

حمل خودرو با قطار 2

خودروهای سازمانی و صفر کیلومتر

برای ارسال خودروهای سازمانی، باید از سازمان مربوطه معرفی‌نامه داشته باشید. برای خودروهای «صفر کیلومتر» که هنوز شماره نشده‌اند، باید «۶ رقم آخر شماره شاسی» به‌جای شماره پلاک در بلیط درج ‌شود؛ همچنین ارائه برگه فروش نیز هنگام تحویل خودرو ضروری است.

خودروهای گذرموقت

برای خودروهای گذر موقت و عبوری، صدور بلیط (با شماره پلاک گذر موقت) فقط تا قبل از به اتمام رسیدن زمان مجوز عبور، مجاز است.

برگ سبز گمرکی

برای خودروهای خارجی، داشتن اصل برگ سبز گمرگی الزامی است.

خودرو سیاسی

برای خودروهای سیاسی، داشتن معرفی‌نامه از سفارت مربوط یا سازمان دولتی الزامی است. توجه داشته باشید که برای حمل این خودروها باید مجوزهای لازم را به‌صورت کتبی از سازمان‌های مربوطه دریافت و به هنگام تحویل خودرو، به متصدیان ارائه کنید.

حمل موتور سیکلت با قطار

شرایط حمل موتور سیکلت با قطار شبیه به شرایط حمل خودرو و البته ارزان‌تر از آن است. مسافران برای حمل موتور سیکلت با قطار، باید بلیط قطار بخرند. مسیرها نیز مانند مسیرهای ماشین است.

کدام شهرها امکان ارسال خودرو با قطار را دارند؟

امکان حمل خودرو از تهران به اهواز، بندر عباس، مشهد، تبریز، شیراز، یزد، کرمان و زاهدان و در مسیرهای بالعکس وجود دارد. شما همچنین می‌توانید ماشین خود را از شهر مشهد به شهرهای ذکر شده با قطار حمل کنید. امکان حمل ماشین از اصفهان به بندر عباس نیز مهیا است.

بهترین زمان برای خرید بلیط حمل خودرو با قطار

به‌دلیل محدودیت ظرفیت حمل خودرو با قطار بهتر است بلیط آن را از دو تا سه هفته قبل از سفر خریداری کنید

تعرفه‌های بلیط حمل خودرو با قطار در هر بازه اعلام شده توسط شرکت‌های حمل و نقل ثابت است؛ به‌طور مثال، هزینه حمل خودرو از تهران به مشهد و بالعکس در تابستان ۱۴۰۱، ۵۷۸,۲۰۰ است و خرید زودهنگام بلیط، تخفیفی به‌همراه ندارد.

بهتر است که بلیط خود را از حداقل چند هفته (دو تا سه هفته) زودتر خریداری کنید؛ زیرا ظرفیت قطارها محدود است و ممکن است جای خالی برای خودروی خود پیدا نکنید. اگر قصد سفر در تعطیلات را دارید، بهتر است بلیط را از حداقل یک ماه قبل بخرید.

پرسش‌های متداول

کدام شهرها امکان ارسال خودرو با قطار را دارند؟

تهران، اهواز، بندر عباس، مشهد، تبریز، شیراز، یزد، اصفهان، کرمان و زاهدان

چه خودروهایی قابلیت حمل با قطار را دارند؟

خودروهایی با طول و عرض استاندارد، دارای معاینه فنی و باتری سالم، همراه با تمام اسناد و مدارک لازم و بدون وسایل اضافی داخل خودرو

مدارک لازم برای حمل ماشین شخصی با قطار چیست؟

مدارک شناسایی و مشخصات مالک، سند یا کارت مالکیت خودرو  “منبع:کجارو”
اگر تجربه حمل خودرو با قطار را دارید، نظر خود را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار