چاپ کد خبر: 36834
1 آبان 1399

با مومو اصلا بازى نکن! نه مومو ی واقعی نه موموی سرکاری

با مومو بازى نکن!
فعالان اینترنتی این‌طور گزارش می‌کنند که از اکانتی به نام «مومو» پیامی برای شما می آید با این مفهوم: «سلام آیا بازی می‌کنید یا نه؟»
اگر آن اکانت را ذخیره کنید و هرپاسخی بدهید، وارد بازی شده‌اید. مومو به شما بازی‌های مختلفی را پیشنهاد می‌دهد و وقتی مشغول بازی‌های موبایلی پیشنهادی او هستید، موقعیت مکانی شما را به‌دست می‌آورد.
بعد مومو برای شما تصاویر و پیام‌های ترسناک ارسال می‌کند و شروع به تهدید می‌کند که من می‌دانم کجا زندگی می‌کنی و اگر می‌خواهی تو را نکشم فیلمی که می‌خواهم بگیر و بفرست و یا آسیب‌هایی به خودت برسان و تصویرش را ارسال کن! و ظاهراً در نهایت این بازی به مراحل جنون‌آور و خطرناکی می‌رسد.
البته برخی از کارشناسان حوزه‌ی نرم‌افزاری، این چالش را حقه‌ای برای سرقت اطلاعات کاربران می‌دانند و برخی دیگر نیز آن را یک چالش بیمارگونه مثل «نهنگ آبی» نامیده‌اند.

از نمایشگاه وحشت ژاپن آمد
تصویر زن زشتی که به‌عنوان مومو معروف است از اثر هنرمندی در نمایشگاه وحشت ژاپن برگرفته شده و کسانی که در کلیپ‌ها، نقش مومو را ایفا می‌کنند، شبیه همان عروسک گریم می‌شوند. در واقع تصویر پروفایل مومو، فتوشاپ یا ویرایش‌شده نیست.
البته مومو در افسانه‌های ژاپنی، یک موجود یا یک پرنده‌ی وحشتناک است که طبق افسانه‌ها، گاهی اوقات بچه‌ها را می‌‌دزدید. تصویر مومو اولین‌بار در اینستاگرام فردی به نام «ناناکو» که یک عروسک‌ساز است منتشر شد و پس از آن به شهرت جهانی دست یافت.
این چالش ترسناک، دوسال قبل از فیس‌بوک آغاز شد و حالا در واتس‌اپ بازگشته و در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله آرژانتین، آلمان‌، فرانسه، آمریکا و برخی کشورهای آسیایی فعالیت دارد. در ایران تا کنون پلیس فتای استان خوزستان و استان فارس در رابطه با تماس مومو با دانش‌آموزانی از این مناطق  هشدارهایی داده‌اند.

فیک‌ها زیادند
این وسط اکانت‌های فیک و تقلبی هم زیادند؛ کسانی هستند که با اکانت مومو قصد سرکارگذاشتن شما را دارند؛ اما اصلاً فکر نکنید ممکن است این اکانت فیک باشد یا نه! یادمان باشد به هیچ پیام غریبه‌ای جواب ندهیم. البته قبل از این هم، پیام‌ها و تماس‌های غریبه را نباید پاسخ می‌دادیم. انگار مومو آمده تا یادآوری کند در فضای مجازی به هیچ غریبه‌ای اعتماد نکنیم؛ مثل کرونا که سبک زندگی‌مان را عوض کرده و شستن دست‌ها و حفاظت خودمان از محیط‌های آلوده را یادمان آورده است. مومو هم دارد به ما یادآوری می‌کند که نباید به پیام‌های غریبه و ناآشنا پاسخ داد.
کارشناسان نرم افزار توصیه می کنند گزینه بلاک یا ریپورت را به سرعت فعال کنید و در اینترنت به هیچ کسی اطلاعات شخصی‌تان را ندهید. حتماً می‌دانید ذخیره هر‌شماره‌ای در واتس‌اپ، منجر به ذخیره‌ی شماره‌ی شما نیز در واتس‌اپ طرف مقابل می‌شود، بنابراین با اولین پیامی که به مومو ارسال کنید، در واقع شماره‌ی خود را به او داده‌اید و او می‌تواند از طریق همین شماره، اقدام به ایجاد مزاحمت برای شما کند. اما نترسید که در روزهای شیوع ویروس کرونا به آرامش نیاز دارید، ترس سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند در این روزها بیش‌تر مراقب خودتان باشید.

به پلیس اطلاع بدهید
سرهنگ «علی‌محمد رجبی»، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به ارسال کلیپ‌های مومو برای برخی کاربران به خصوص دانش‌آموزان گفت: «رسیدگی به ارسال پیام‌ها و کلیپ‌های موسوم به مومو به‌صورت ویژه در دستور کار پلیس فتا قرار گرفته و به‌زودی افراد داخلی که هدفشان اذیت و آزار دانش‌آموزان است، گرفتار قانون می‌شوند.»
او گفت: «برخی کاربران واتس‌اپ از حساب‌های کاربری با شماره‌ی ایرانی و بعضاً خارجی پیام‌هایی را به زبان فارسی دریافت کرده بودند که از آن‌ها خواسته شده بود در چالش مومو شرکت کنند؛ بررسی‌های گسترده‌ی پلیس فتا نشان داد عمده‌ی این پیام‌ها با انگیزه‌ی ایجاد مزاحمت ارسال شده است.»
 سرهنگ رجبی در پایان از هم‌وطنان خواست هرگونه مشکل و موارد مشکوک در فضای مجازی را با سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir یا شماره‌ی تماس ۰۹۶۳۸۰ در میان بگذارند.

عضو کانال واتساپ اول فارس شوید

%D9%88%D8%A7%D8%AA%D8%B3%D8%A7%D9%BE

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار