چاپ کد خبر: 92772
30 مرداد 1401

بحران مالکیت شهرک سعدی شیراز : موقوفه ، منابع طبیعی یا مردم؟

عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه موقوفه نصیرالملک و اداره کل منابع طبیعی، مدعی مالکیت بخشی از اراضی و املاک شهرک سعدی و مانع جدی بر سر بهبود شرایط در این منطقه کم برخوردار شیرازند، خواستار تعیین تکلیف ساکنان این شهرک شد.

شهرک سعدی شیراز

به گزارش اول فارس ، محمدرضا هاجری بعد از ظهر یکشنبه ۳۰ مرداد در نطق قبل از دستور صحن علنی شورای شهر شیراز گفت: امروز پس از نیم قرن تحمل درد و رنج اهالی شهرک سعدی از عملکرد مدعیان موقوفه نصیرالملک شیراز، قصد دارم رنجنامه مردم را فریاد بزنم. شاید فریاد رسی بشنود.

او افزود: بیش از ۷۰۰ سال قبل که شیخ اجل سعدی شیرازی در خانقاه خود در این محله زندگی می‌کرد، در اطراف آن، اهالی بومی ساکن بوده، با احیای زمین‌های موات، امرار معاش می‌کردند. اما امروز بنام وقف و بنام امام حسین (ع) مظلوم، موقوفه نصیرالملک کل سکونتگاهها و مالکیت زمین‌های احیا شده اهالی را پس از صدها سال انکار کرده و مدعی شده شهرک سعدی با ۱۵۶ شهید، هزاران ایثارگر و جانباز دوران دفاع مقدس و۱۴ شهید و ۵۰ جانباز قبل از انقلاب ۵۷ متعلق به موقوفه است.

این عضو شورای شهر شیراز تصریح کرد: موقوفات شهرک سعدی نه تعیین حدود شده و این موقوفه، نه حدود و ثغوری را قبول دارد و نه حق و حقوقی را رعایت می‌کند.

هاجری تأکید کرد: به نام وقف، ظلم و ستم تا جایی پیش رفته که شهرک سعدی بخصوص بافت فرسوده و قدیمی اش تبدیل به غزه و یمن شده است.

او خاطرنشان کرد: هیچ سرمایه گذار و احیاگری حاضر نمی‌شود در زمینی که موقوفه ادعای مالکیت برآن را دارد، آنهم بدون تعیین حدود و ثغور و بدون سند و اثبات مالکیت سرمایه گذاری کند.

این عضو شورا تأکید کرد: پس از سیل سعدی، شرکت آب و فاضلاب به بیش از ۱۵۰ منزل با ساخت بالای ۵۰ سال اخطار داده که منازل مجوز دار با آب، برق، گاز و تلفن جزو مسیل و تصرفی است. همزمان موقوفه نصیر الملک ادعا دارد زمین‌ها موقوفه است.

هاجری خاطرنشان کرد: آیا می‌توان قبول کرد همزمان زمینی هم جزو مسیل باشد هم وقفی؟ اگر مسیل و رودخانه بوده که انفال به حساب می‌آید. چگونه مسیل وقف شده؟ همزمان منابع طبیعی مدعی است منازل دامنه‌های کوه از آن منابع طبیعی است و موقوفه ادعا دارد وقفی است.

او ادامه داد: موقوفه نصیرالملک مانع اصلی توسعه، عمران و آبادی شهرک سعدی است. اهالی خونگرم شهرک سعدی از سازمان بازرسی، شورا و شهرداری چند درخواست و مطالبه برحق دارند از جمله موقوفه نصیر الملک اسناد مالکیت، تعیین حدود و ثغور مورد تأیید اداره ثبت اسناد، وقفنامه و همه مدارک خود را ارائه کند تا کارشناسان حقوقی سازمان بازرسی و شورا و شهرداری بررسی نموده، اعلام نظر قطعی و نهائی داشته باشند.

هاجری گفت: بدون شک اگر مرحوم مغفور نصیر الملک زنده بود، اجازه نمی‌داد به نام وقف و امام حسین مظلوم (ع) این همه به اهالی محروم شهرک سعدی ظلم و ستم روا داده شود.

گروه واتساپ اول فارس

نظر بدهید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار