چاپ کد خبر: 83662
25 اردیبهشت 1401

بخشنامه افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارکنان قرارداد معین “کارگران دولت ” غیرقانونی است

دبیرکل خانه کارگر گفت: افزایش ده درصدی مزد کارگران دولت غیرقانونی است و ما در مقابل اجحاف نسبت به کارگران سکوت نمی‌کنیم.

حقوقکارگران

ایلنا: دولت در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۱، قصد داشت افزایش حقوق همه نیروهای زیرمجموعه خود ازجمله کارگران مشمول قانون کار را به ده درصد محدود کند؛ بند ۴-۱ تبصره ۱۲ لایحه بودجه مورد اعتراض کارگران شاغل در نهادهای دولتی قرار گرفت و در نهایت اعتراضات این کارگران به موضع‌گیری شورای نگهبان و حذف این بند ناعادلانه انجامید.

در پایان سال قبل، کارگران دولت نفسی از سر آسودگی کشیدند اما این آسایش چندان به درازا نکشید؛ در نیمه‌های اردیبهشت سال جدید دوباره بخشنامه‌ای توسط سازمان امور استخدامی منتشر شد که در آن آمده بود مزد کارگران نهادهای دولتی باید ده درصد افزایش یابد؛ این در حالیست که براساس قانون، افزایش مزد تمام کارگران مشمول قانون کار صرفنظر از بخش مورد اشتغال، باید تابع تصمیمات مزدی شورایعالی کار باشد.

براساس اظهارات معاون وزیر نفت، این وزارتخانه قصد داشته حقوق اردیبهشت کارگران قراردادموقت را براساس مصوبات شورایعالی کار پرداخت کند اما بخشنامه‌ی دولت، این افزایش را متوقف کرده و تمام کارگران فعلاً مشمول افزایش ده درصدی خواهند شد؛ حتی کارگران معادنِ زیرمجموعه‌ی ایمیدرو از افزایش ده درصدی مزد اردیبهشت خود خبر دادند و اعلام کردند: عادلانه نیست ما کارگران معدن که در سخت‌ترین شرایط ممکن کار می‌کنیم، از افزایش عادلانه دستمزد محروم باشیم. کارگران وزارت نیرو، مخابرات و سایر نهادهای دولتی نیز به این بخشنامه‌ که برای اولین بار است در دستور کار دولت قرار می‌گیرد، اعتراض دارند.

علیرضا محجوب (دبیرکل خانه‌ کارگر) در رابطه با بخشنامه‌ی اخیر دولت و تصمیم برای افزایش ده درصدی مزد کارگران آن می‌گوید: متاسفانه برداشت سازمان امور استخدامی و به تبع آن دولت، در تفسیر قانون مدیریت خدمات کشوری، صحیح و همگون نیست، به نوعی برداشت شتر گاو پلنگ دارند؛ یعنی مشخص نیست به چه چیزی اعتقاد دارند؛ آیا به آنچه به عنوان قانون مدیریت کشوری تصویب شده اعتقاد دارند یا به تفاسیبر خودشان. در قانون مدیریت خدمات کشوری کارکنان دولت به دو دسته تقسیم شده‌اند؛ یک دسته افرادی هستند که براساس قانون، کارمند دولت محسوب می‌شوند اعم از آزمایشی، منتظر استخدام رسمی و رسمی. باقی نیروها –چه حجمی و چه غیرحجمی- مشمول قانون کار هستند؛ این نص صریح قانون مدیریت خدمات کشوری است.

پدیده‌ای به نامِ «قرارداد معین» برای فرار از قانون

او اضافه می‌کند: دولتی‌ها از این قانون، پدیده‌ای به نامِ «قرارداد معین» را با تفسیر خودشان استخراج کرده‌اند؛ قرارداد معین در قانون مدیریت خدمات کشوری تعریف ندارد اما در قانون کار تعریف شده است. قرارداد معین یعنی یک کار مشخص مثل باغبانی یا مثلاً ارتقای تکنولوژی و اتوماسیون، انجام گیرد؛ کار معین معنای مستمر یا غیرمستمر ندارد؛ نقطه‌ی آغاز، زمان شروع کار و نقطه‌ی پایان، زمان اتمام کار است و بنابراین نمی‌توان برای آن «مدت» تعریف کرد. اگر سازمان امور استخدامی یک قرارداد از نیروهای دستگاه‌های دولت را نشان بدهند که واقعاً قرارداد معین دارند، ما به آن‌ها جایزه می‌دهیم. در دولت هیچ نیرویی قرارداد معین ندارد، اینها همه قرارداد موقت دارند؛ اما برای اینکه از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری فرار کنند، ادعا می‌کنند این نیروها قرارداد معین هستند. وقتی می‌پرسیم پس چه افرادی مشمول قانون کار هستند، می‌گویند آن‌هایی که «کار حجمی» می‌کنند! در حالیکه کار حجمی به معنای قرارداد معین است.

دیوان عدالت «بخشنامه‌ی دولت» را باطل کند

محجوب با بیان اینکه «این رویه‌ی خلاف اکنون گریبانگیر کارگران بخش دولتی شده» اضافه می‌کند: این کارگران که اکثر آن‌ها رسمی و قرارداد دائم هستند، نه قرارداد معین هستند و نه مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری؛ به صراحت در حکم این کارگران نوشته شده «مشمول قانون کار». نمی‌شود افراد در یکجایی مشمول قانون کار باشند اما در جای دیگر نباشند. از نظر من باید برای همه نیروهای کارگری مشمول قانون کار، الزامات قانون کار اجرایی شود و نهادهای دولتی و سازمان امور استخدامی متعهد به اجرای قانون کار هستند. بنابراین افزایش ده درصدی مزد کارگران دولت غیرقانونی است؛ هیات‌های حل اختلاف وزارت کار باید رای به نفع کارگران بدهند؛ بخشنامه‌ی دولت نیز باید توسط دیوان عدالت لغو و ابطال شود.

دبیرکل خانه کارگر با تاکید بر لزوم ابطال بخشنامه‌ی دولت می‌گوید: دولت در بخشنامه‌ی خود از اصطلاحِ «کارکنان» استفاده کرده؛ کارکنان به معنای تمام نیروها و پرسنل شاغل است؛ به این ترتیب، کارگران را هم مشمول کارکنان دانسته و این رویکرد دولت به معنای فرار از قانون و دور زدن آن است؛ در مورد کارگران دولت ما صراحتاً عبارتِ «مشمول قانون کار» را داریم؛ کارگر رسمی داریم که زیرمجموعه‌ی دولت کار می‌کند ولی مشمول قانون کار است؛ نمی‌توان قانون دیگری برای این کارگر اعمال کرد؛ برای کارگر سایرسطوح، افزایش مزدی شورایعالی کار، ۳۸.۵ درصد به اضافه‌ی ۶۰۰ هزار تومان مبلغ ثابت است؛ اما اینها می‌خواهند ۳۸.۵ درصد افزایش مزد را غیرقانونی کنار بگذارند و فقط ۶۰۰ هزار تومان افزایش را اعمال کنند!

در کنار کارگران ایستاده‌ایم

محجوب تاکید می‌کند: ما تا آخر در کنار کارگران دولت ایستاده‌ایم و از حقوق قانونی آن‌ها دفاع خواهیم کرد. هر نوع دفاع و حمایتی از این کارگران لازم باشد صورت می‌دهیم چراکه حق این کارگران افزایش مزدی برابر با مصوبات شورایعالی کار است و دولت نباید با رفتار غیرقانونی، حقوق مزدی این کارگران را زیر پا بگذارد.

وی با بیان اینکه «در زمستان سال قبل بند ۴-۱ تبصره ۱۲ لایحه بودجه، با رای شورای نگهبان با این استدلال که این مساله مشمول قانونگزاری است و نمی‌توان در لایحه بودجه آن را منظور کرد، حذف شد» می‌افزاید: از نظر شورای محترم نگهبان، این بند کاملاً غیرقانونی بود و لاجرم حذف شد؛ الان هم این بخشنامه قابل ابطال در دیوان عدالت است؛ وقتی یک بخشنامه‌ی غیرقانونی صادر شود، حتماً با پیگیری ابطال خواهد شد؛ دولت فقط مسیر را طولانی می‌کند و کارگران را دچار دردسر می‌سازد؛ بدون تردید بخشنامه‌ی دولت، اجحاف در حق هزاران کارگر دولت است و مطمئن باشید در مقابل اجحاف در حق هزاران کارگر سکوت نمی‌کنیم.

گروه واتساپ اول فارس

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس سه شنبه , ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳

ما خیال کردیم با قرارداد مستقیم تحت پوشش دولت قرار می گیرم ودیگر حق و حقوقمان پایمال نخواهد شد . غافل از اینکه دولت خود کارفرمایی ناعادل و دزد است.

انشان دوشنبه , ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۶

عدل و عدالت برای ما کارگران از وقتی که یاد داریم تا الان که نزدیم ب بازنشستگی هستیمن نه بوده و نه خواهد آمد.
الهی که شرمنده زن و بچه هات بشی که بفهمی چ زجری میکشه کارگر

مهندس دوشنبه , ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱

کارگران پست های برق پس از لغو مصوبه مجلس . مصوبه ۱۰ درصدی هیات وزیران را ابطال خواهند نمود
لطفا به ما بپیوندید

بهره بردار ایستگاه برق دوشنبه , ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸

برای احقاق حق و شکایت در دیوان عدالت اداری با نماینده کارگران توانیر ارتباط بگیرید

علی دوشنبه , ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵

اولین باره کسی از کار معین حمایت میکند باورنکردنی هست این موضوع خدا پشت پناه شون باشه بعد از ۵ سال شرکتی ۱۸ سال کار معین در وزارت ورزش وجوانان مشغول واز پیمانی و رسمی متاسفانه خبری نیست کو عدالت!!!!

صادقی اصفهان دوشنبه , ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰

سلام خسته نباشید این خبرخوشحال اگر به نتیجه برسد واگر واسط هابزا ند تشکر

رضا ابراهیمی دوشنبه , ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۹:۲۲

۲۲ساله که کارمند دولت هستیم قراداد مستقیم به قول خودشون هنوزهم قرارداد دائم نشدیم دیگه وقت بازنشسته شدنمونه پس کی میخوان به وعدهاشون عمل کنن خداکنه به زمین گرم بخورین

ص دوشنبه , ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۷:۲۰

اگر که اینقدر فکر نان بودیم فکر آخرت بودیم اینقدر استرس و ناراحتی بهمون وارد نمیشد روزی دهنده خداست اکه تو حقوقت هم زیاد بشه روزی ات نباشه بهش نمی‌رسی

داریوش بهمنی دوشنبه , ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۷:۰۱

من با افزایش حقوق کارگرانی که بالای پانزده تومن میگیرند موافق نیستم اگر میخواند افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را اعمال کنند باید مالیات سنگین بالای سی درصد روی حقوق بگیر های بالای پانزده تومن ببندند تا جلو تورم گرفته شود

ناشناس دوشنبه , ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۵:۴۲

من نیروی رسمی هستم اما ۵ میلیون حقوقمه پس ما چی که همش میگن رسمی بخدا بعضی رسمی ها اسمشون رسمیه آخه مگه ۵ میلیون به کی میرسه

رسول دوشنبه , ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۵:۱۵

چطور زمانی ک افزایش چهل پنجاه درصد ب کارمندا میخوره ما کارگری هستیم.مرخصی ما ۹ روز ذخیره میشه یعنی کارگری تا الانم هر سال حکم ما وزارت کار بوده حالا چی شد ک شدیم کارمند اشکال نداره پایه مارو ب ۵۶۰ برسونن بعد ده درصد افزایش بدن

محمد دوشنبه , ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱:۰۵

خود ۱۰ درصد برای تمام کارمندان قراردادی چه تبصره ۳ و چه تبصره ۴ مگه چقدر میشه؟از این ۱۰ درصد هم مقداری بابت مالیات میره میشه چیزی حدود ۸ درصد.
کارمندی که ۷ میلیون میگره با لین تورم حداکثر ۱ میلیون به حقوقش اضافه میشه و کارمندی که ۲۰ میلیون میگیره ۲ میلیون که این نهایت اجحاف در خصوص تمام کارمندان قراردادی هست.
حقوق کارمندان به خصوص قرارددی حداقل باید ۳۰ درصد اضافه بشه تا با این تورم و فشار زندگی بتونن نه به راحتی بلکه قدری با خیال راحت زندگی کنن .
این نهایت .. دولت و مجلس به کارمندان قراردادی هست.

مرتضی شیرانی دوشنبه , ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱:۰۰

من ۱۷سال قبل با لیسانس ان زمان وارد شهرداری شدم و چندین پست سازمانی همزمان مسئول بودم ولی چون به رانت متصل نیستم کمترین حقوق و هنوز قرارداد معین هستم .و هر چهارماه یک بار شاید حقوق بگیریم

Tahi دوشنبه , ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰:۳۸

خداوند خیرتون بده یه عده از خدا بیخبر چوب تو استین این قرار دادیها میکنه استخدامیها کلی بهشون میرسن بعد حقوق خودشون را با کارگر مقایسه میکنن

رضا دوشنبه , ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰:۲۶

جناب محجوب شما را بخدا این قانون کارمعین رو پیگیری کنید. خدا لعنت کنه کسی که کار معین رو پایه ریزی کرده

کارمعین دوشنبه , ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰:۱۶

اولین باره کسی از کار معین حمایت میکند باورنکردنی هست این موضوع خدا پشت پناهت مرد

مهدی دوشنبه , ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰:۱۶

با وجود این تورم باید حقوق ها زیر ۱۴ میلیون نباشد اما متاسفانه حقوق کارمندان دولت از ۴ میلیون و ۵۰۰ شروع میشه بین ۶ میلیون تونن جای خجالت داره ما کارمندان دولت خجالت میکشیم حتی فیش حقوق رو نشون دوستان و اقوام بدیم وای برشما چه کردین با مردم

ناشناس یکشنبه , ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۳

خیلی تو بیجا گفتی مخالفی مشکل فیش حقوق خودتا رو کن تا ملت ببینند بعد به به کن

مریم یکشنبه , ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۹

شماخجالت نمیکشید کارکر ۹ میلیون ما کارگر رسمی ۵ میلیون اره چی بخوریم بگوووید رسمی بمیرید خجالت اوری

ناشناس یکشنبه , ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰

خدا ازشون نگذره کسی یا کسانی که سنگ اندازی میکنند و اگه بخوان این ده درصد را اعمال کنند صدمه هم به صنعت و کارگر میزنن اون موقع نه کسی دل به کار می بنده نه دلسوزی وجود داره و خطرات خودش را در پیش داره……؟

بهنوش یکشنبه , ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۱

من خیلی وقتهاست برای خودم تاسف میخورم …قرارداد کار معن یعنی آخر استثمار

.... یکشنبه , ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۱

سلام..ووقعامن متاسفم مثلادم از… میزنیددرحالیکه هیچ عدالتی رومانمیبینیم که اگراینجوری بودحق وحقوق مارودرست میدادیدنه اینکه به عنوان نیروی قراردادی باشیم وحقوق کم ولی آخرسال سنوات وعیدیمون رومثل کارمندان دیگرحساب میکنید…بعددم ازعدالت میزنیدوازطرفی فرزندان ایثارگران رومستقیم تبدیل وضع رسمی قطعی میکنیددرحالیکه مابدبختاباسابقه کاربیشتروخدمت بهترهمچنان اندرخم یه کوچه موندیم….واقعاشمابه این میگین عدالت!!؟اون دنیادرپیشگاه خداوندچه جوابی دارین بگین….

علی فرامرززاده یکشنبه , ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۱

سلام خسته نباشید من حقوقم ۶میلیون جانباز بایک سال بسیجی قاربود جنبازایک پایه بایک مدرک بالاترتوحکم لهازکنند که هیچ خبری نیست من بامدرک لیسانس پست خدمات جاروکار کانون پرورشی هستم

ناشناس یکشنبه , ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۲

قرابود تبدیل وضعیت بشیم دیروز آب پاکی رو ریختن رو دستمون که برابر قانون نمیشه اما برای ایثارگرات که پدرانشان ایثارگر بودند وحتی باسابقه بسیار ناچیز شد ،اما مانه حالام که این وضع حقوق نمیدونم وقتی حق ما اینهمه ضایع میشه ونه دولت ونه مجلس گردن میگیره چجوری دم از عدالت وپشتیبانی قشر ضعیف میشن

حمید یکشنبه , ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۹

اگر واقعا اعتقاد دارید که از کارگران حمایت کنید پس این کار را محکم و استوار انجام بدید . تا چه زمانی باید حق کارگران زحمتکش را بخورند چون خودشان پیمانکار و کارفرما هستند و نمیخواهند حداقل حقوق را که الان باید بالای بیست میلیون خط فقر باشد زیاد کنند .آخر و عاقبت همه مردم چه دیر و چه زود مرگ است .شتری که در خانه همه خواهد خوابید پس بیاییم بجای نامردمی بهم کمک کنیم .هرچند این پیام ها را کسی نمیخونه و اهمیت هم نداره

زری یکشنبه , ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۶

دنیای کارکنان قرارداد معین دنیای کاری وحشتناکی است. اولین بار یک تشکل از ما حمایت می کنه

نیما یکشنبه , ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۰

با سلام
همین طور که در هر سازمان یا شرکتی تمامی مشاغل سخت را به عهده ما نیروهای بدبخت کارگر میگذارن،باید حداقل ی کمی به فکر معیشت ما هم باشند ما هم در این جامعه ای زندگی میکنیم که تورم ساعتی است،

منوچهر یکشنبه , ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰

سلام
من ۵ سال شرکتی کار کردم و ۱۶ سال هم قرارداد معین در یک اداره دولتی که تمام حقوق و مزایای من با رسمی های هم ردیف خودم فرق داره و معلوم نیست که کارمندم یا کارگر
خدا … کنه باعث و بانی وضع موجود

بهزاد یکشنبه , ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۵

کل کار و بار خدمات ما با تامین اجتماعی هست اما هر جا که به ضرر ما باشد میشیم کارمند دولت مثلا در پرداخت عیدی سنوات و…. وحالا هم جریان این افزایش حقوق دوباره ماشدیم کارمند دولت ، پس چرا با کارمندان دیگر حقوق نمیگیریم و هزاران چرای دیگر … من خودم راننده پ یکم یه اداره دولتی هستم ولی هنوزم حق ماموریت رو از برج سال سال گذشته تا الان نگرفتم وجالبه میگن پول نداریم درحالی که برای سایر کارمندان دولت از این خبرا نیست و ماه به ماه حق وحقوق و ماموریتشان را میگیرند

تاراز یکشنبه , ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰

حتما ثبت کنید ممنونم

تاراز یکشنبه , ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۹

آقای محجوب خودتو خسته نکن بایه مافیا طرفی یه مشت …. .من ۱۸سال سابقه دارم زمان احمدی نژاد خواست مارو رسمی کنه ۲بارهم رفتیم گزینش چون جناب مدیرکل خودش پیمانکار اصلی بود نمیخواست نزدیک ۶۰۰ملیون اون زمان رو ازدست بده پروندمون روخوابوند زیرمیز.بایدمیدیدی موقع نماز چه الله اکبری می‌گفت..الان با فوق دیپلم و۱۸سال سابقه ۴٫۲۰۰میگیرم.عیدکه میشه میگن کارمندی یه پایه میدم .از مزایای کارمندی هم میگن شرمنده کارگری….

کارمند کارگر یکشنبه , ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۸

زنده باد برادر ممنون از اینکه بفکر ما هستی

سیدمحمد یکشنبه , ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۹

آقای محجوب معمولا میران کل خودشون پیمانکار اصلی هستن یه نفر رو نمایشی میزان ومثل مدیرکل ما ماهی۵۰۰ملیون از بابت ما بالا میکشید اجازه نداد رسمی بشیم زمان احمدی نژاد حتی سه بار هم گزینش رفتیمو.نمیدیدی چه الله اکبری می‌گفت ……….

علی یکشنبه , ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۵

ما هیچ عدالتی ندیدیم.بنده ۱۰ ساله قرارداد معین هستم .در دادگستری مشغول هستم.هنوزهم نمیدانم کارگرم کارمندم چی هستم.کسی که ۱۰ سال خدمت کنه چجوری باید رسمی وتبدیل وضع کلی نشه.درهیچ جای دنیا چنین بی عدالتی وجود ندارد.

ناشناس یکشنبه , ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۴

????????

بهرام یکشنبه , ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۳

موقع کار کردن و حمالی کارگری و موقع عیدی و مواجب و اظافه حقوق کارمند محسوب میشیم

ناشناس یکشنبه , ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶

تاکی باید حق کارگر را دولت بخوره بالاخره خدایی هم هست، چرا قانون تصویب می کنید بعد خودتون رعایت نمی کنید

حسن یکشنبه , ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸

این جریان واسه الان که نیست .من خودم ۱۳ساله تواداره حمل ونقل جاده ای کارمیکنم .وقتی عیدی وسایر پرداختی که هستش ما میشیم کارمند .تو اداره هستیم از لحاظ برابری تو اداره بدترین جا و حمالی که میشه میگن وظیفه شما هستش چون شما قرارداد موقت کارگری هستیم.این دولت که هیچ همه دولتیها دارن حق ما رو میخورن .ما آخر نفهمیدیم شتریم یا مرغیم .همین کارا رو کردن مملکت رو به تباهی کشوندن

آخرین اخبار