چاپ کد خبر: 39787
19 آذر 1399

بخشنامه عجیب وزارت میراث فرهنگی برای دعوت چینی‌ها به ایران

گردشگران چینی

مهر : معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی همزمان با رفتارهای جنجالی بلاگرها و در حالی که گفته شده کرونا تا سال دیگر قربانی می‌گیرد، از ادارات استانی خواسته فوری برای جذب چینی‌ها تولید محتوا کنند.

 گروهی از محققان در یک پژوهش جدید اعلام کرده‌اند همه گیری ویروس کرونا حداقل تا ۲ سال دیگر ادامه می‌یابد و تا دوسوم جمعیت جهان نسبت به آن ایمن نشوند، این ویروس کنترل نخواهد شد و ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ایران نیز گفته پیش‌بینی می‌شود کشور تا یک سال آینده درگیر کرونا باشد و مرگ و میرهای ناشی از آن همچنان ادامه داشته باشد.

همزمان با این گفته‌ها و جنجال و رفتارهای نادرست یک سلبریتی گردشگری در استان سیستان و بلوچستان و البته رفتارهای دیگر غیر فرهنگی بسیاری دیگر از سلبریتی های دیگر با فالوئرهای زیاد جوامع محلی، ولی تیموری معاون گردشگری میراث فرهنگی در نامه‌ای به مدیران کل میراث فرهنگی در استان‌ها نوشته است که پیرامون برگزاری رویداد «قرن‌ها دوستی؛ سومین عید بهاره چینی‌ها در ایران» در بازه زمانی ۲۴ بهمن تا ۹ اسفند ۹۹ در قالب تولید محتوا و نشر در فضای مجازی مقتضی است دستور فرمائید اقدامات ذیل با قید فوریت معمول و گزارش مربوطه به دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری این معاونت ارسال شود.

۱- ایجاد یک صفحه تحت عنوان عید بهاره چینی در بخش مناسبی از وب سایت اداره کل استان و قراردادن عکس‌ها و فیلم‌های مرتبط با موضوع فوق در آن صفحه.

۲- قرار دادن عکس‌ها و فیلم‌های فوق در اینستاگرام روابط عمومی اداره کل استان و استفاده از هشتگ مناسب جهت پیگیری و افزایش بازدید

۳- دعوت از سلبریتی های هر استان و تهیه ویدئو از آنان با موضوع دعوت از چینی‌ها به ایران برای دوران پساکرونا (ویدئو بیش از یک دقیقه نباشد)

۴- بارگذاری عکس‌ها و فیلم‌های مزبور در صفحات مجازی و وب سایت‌های بخش خصوصی، تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری و همچنین سایر دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط آن استان از جمله شهرداری، استانداری، مراکز اطلاع رسانی، رسانه‌های استانی، مراکز تبلیغاتی و غیره.

3623093

این بخشنامه حاوی چند نکته است. یکی اینکه آیا وزارت میراث فرهنگی که مدعی بررسی بازار گردشگری چین هست و حتی میز چین دارد، نمی‌داند در این کشور اپلیکیشن اینستاگرام و حتی سایت گوگل فیلتر هست؟ آیا برای جذب بازار چین اینگونه بررسی شده است؟

و دیگر اینکه شهریور سال ۹۷ در حضور فعالان گردشگری دولتی و خصوصی دومین همایش چشم انداز توسعه روابط ایران و چین در برج میلاد برگزار شد و در پنلی که توسط فائزه آخوندی از فعالان گردشگری چین ارائه شده بود، مفصلاً در این باره صحبت شد هر چند که مسئولان همایش این سخنرانی را نیمه کاره گذاشتند اما در آن سخنرانی اعلام شد که برای چه نرم افزارهایی می‌توان تولید محتوا کرد که چینی‌ها راحت به آن‌ها دسترسی دارند.

از طرفی وزارت میراث فرهنگی در حالی بازهم به حوزه استفاده از ظرفیت بلاگرها و اینفلوئنسرها روی آورده که سال گذشته با حمایت معنوی از یک بلاگر سفر و بررسی‌هایی که به عمل آورده بود به این نتیجه رسید دعوت از اینفلوئنسر خارجی توسط بلاگرهای ایرانی عایدی برای جذب گردشگر خارجی به ایران نداشت و تبلیغات آنها در مدت یک هفته تا ده روز و بیشتر در داخل ایران انتشار یافت.

همچنین بسیاری از جنجال‌هایی که این روزها در فضای مجازی پخش می‌شود، ناشی از رفتارهای ناصحیح عده‌ای از همین بلاگرهای گردشگری است. مانند اتفاق یکی دو روز اخیر در استان سیستان و بلوچستان و یا رفتارهای غیر فرهنگی که برخی اینفلوئنسرهای سفر در جوامع محلی و بومی کشور دارند.

باید به این نکته نیز توجه داشت که اگرچه بلاگرهای سفر می‌توانند در نمایش زیبایی‌های یک جاذبه گردشگری کمک کنند اما خیلی از آنها تصاویر غیرواقعی ارائه می‌دهند و موجب جذب گردشگر خارجی به ایران نمی‌شوند به خصوص گردشگر چینی.‌

به نظر می‌رسد باید وزارت میراث فرهنگی بررسی‌های خود را در زمینه استفاده از ظرفیت بلاگرها و بازار چین بیشتر کرده سپس چنین بخشنامه‌هایی را صادر کند. از همه مهمتر اکنون که تب ویروس کرونا فروکش نکرده و مردم جهان از جمله ایرانی‌ها، چین را مبدا انتشار ویروس می‌دانند، آیا خیلی زود نیست وزارت میراث فرهنگی بخواهد برای دو ماه دیگر گردشگران چینی را به ایران دعوت کند؟ آن هم با تاکید مسئولان وزارت بهداشت که گفته‌اند حداقل تا سال آینده ایران درگیر کرونا خواهد بود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار