چاپ کد خبر: 91726
17 مرداد 1401

برای جرمگیری رادیاتور خودرو نوشابه بهتر است یا جوش شیرین؟

رادیاتور ماشین همان سیستم یا مخزن آب مهمی‌ است که اگر نباشد یک خودرو در مدت بسیار کم منفجر خواهد شد. این انفجار به علت این است که پای موتور خودرو در میان است و اختلال در رادیاتور به طور مستقیم بر عملکرد موتور تاثیر می‌گذارد. چنانچه رادیاتور ماشین خراب شود، پیستون داغ شده، به سیلندر یا موتور ماشین می‌چسبد و موتور از کار می‌افتد.

رادیاتور خودرو چه وظیفه‌ای دارد؟

مخزن آب خودرو که اصطلاحاً رادیاتور نام دارد به کمک خنک کردن موتور ماشین و سایر قطعات آن، اجازه بالا رفتن دما در خودرو را نمی‌دهند و جلوی این اتفاق را می‌گیرد. در حقیقت رایاتور ماشین مایعی را به واسطه واتر پمپ در اطراف خودرو به حرکت درمی‌آورد و با انتقال سریع حرارت از آب به هوا، دمای خودرو کاهش پیدا می‌کند و گرمای ناشی از احتراق موتور مهار می‌شود. بعد از این عملیات مایع دوباره به رادیاتور برمی‌گردد و حرارت دریافتی به هوا منتقل می‌شود. یک گردش آب که پیوسته در حال جریان است.

radiat

اما اینطور نیست که بگوییم برای عملکرد صحیح‌تر خودرو بهتر است دمای خودرو تا حد زیادی پایین باشد. کمبود حرارت هم برای موتور ماشین آسیب زاست و سرد بودن موتور باعث می‌شود اجزای آن به درستی کار نکنند و راندمان افت کند. به همین دلیل محدوده خاصی برای دمای آن در نظر گرفته شده و این محدودی حدوداً بین ۸ الی ۸۲ درجه سانتی گراد برآورد شده است. حالا کار رادیاتور این است که دمای موتور را در این بین نگه دارد و از این محدوده بالاتر و پایین‌تر نرود.
جنس رادیاتور از چیست؟

بد نیست بدانید رادیاتور‌های فعلی از جنس آلومنیوم هستند تا به بهترین شکل حرارت را پس بزنند و ساختاری مشبک گونه دارند. آب گرم از طریق کانال‌هایی که بر روی آن‌ها تعبیه شده با محیط اطراف در تماس است و به واسطه پروانه‌ای که هوای درون کانال‌های رادیاتور را مکش می‌کند، خنک می‌شود.

radiator 560x374 1

نگاهی به مایع درون رادیاتور خودرو

نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد این است که آب درون رادیاتور نباید دارای املاح و ناخالصی باشد. این مواد به مرور با ته‌نشین شدن و یا خوردگی باعث اختلال در عملکرد رادیات خودرو خواهند شد. از آنجاییکه آب رادیاتور گرم می‌شود، این ناخالصی در کف رادیاتور ته نشین شده و به اصطلاح گل می‌گیرد. به همین دلیل است که توصیه می‌شود برای پر کردن رادیاتور ماشین از آب مقطر استفاده کنید و علاوه بر این از افزودن ضدیخ غافل نشوید. اما ممکن است بپرسید ضدیخ در رادیاتور چه نقشی دارد؟ در پاسخ شما باید گفت این ماده کمک می‌کند که در زمستان آب رادیاتور یخ نزند و همچنین در تابستان آب، جوش نیاید. اشتباه نکنید! نباید دو ماده به آب مقطر اضافه کرد. خواص ضدیخ و ضدجوش هر دو در همان ماده ایست که از آن به نام ضد یخ یاد می‌کنیم.

اگر نخواهید خود را درگیر این ترکیبات کنید بهتر است از مایعی آماده به نام آب رادیاتور استفاده کنید که ماده‌ای سبز رنگ است و خواص ضد یخ، ضدجوش، ضد زنگ و خوردگی دارد و نیازی نیست با آب مخلوط شود.

برای شستشو دادن رادیاتور شیر تخلیه آب را باز کنید و اجازه دهید مایع درون رادیاتور تخلیه گردد. برای تخلیه کامل این مایع بهتر است اجازه دهید کمی‌ موتور خودرو کار کند تا آب از تمامی‌ شلنگ‌ها جمع آوری شود. حالا وقت آن است که آب مقطر و ترکیباتی که بنا بر دفترچه راهنمای خودرو خود درست کرده‌اید را در رادیاتور بریزید. توصیه ما به شما این است به هیچ عنوان از آب لوله کشی استفاده نکنید و در صورت لزوم ابتدا آن را بجوشانید.
چه زمانی باید رادیاتور خودرو را تعویض کنیم؟

رادیاتور ماشین شما سوراخ شده باشد،
رسوب زیادی داخل آن نشسته باشد،
بدنه آن آسیب دیده باشد.
پره‌های آن خوابیده یا شکسته شده باشد،

باید برای تعویض رادیاتور خودرو اقدام کنید. از آنجاییکه اختلال در عملکرد این بخش بسیار خطرآفرین است بهتر است قبل از هر اتفاقی با کمک بررسی و سرویس دوره ای خودرو این علائم را تشخیص دهیم و جلوی عواقب آن را بگیریم.

آیا در صورت خرابی رادیاتور ریختن زردچوبه راه حل خوبیست؟

به هیچ وجه! در گذشته زمانی که رادیاتورها از جنس مس ساخته می‌شدند رانندگان قدیمی‌ ریختن زردچوبه را برای پر کردن منافذ موجود در رادیاتور پیشنهاد می‌کردند. زیرا ترکیب این ماده با آب به گونه‌ایست که می‌تواند منافذ را بپوشاند. اما نکته‌ای که در این راه حل در نظر گرفته نشده، این است که این ویژگی فقط تا زمانی عمل خواهد کرد که نیاز به تعویض آب رادیاتور پیدا نکنید. زیرا با تعویض آب رادیاتور و ریختن مواد ضدیخ از بین خواهد رفت. از طرفی امروزه با آلومینیوم شدن رادیاتورها ریختن زردچوبه بر روی آن هیچ اثری ندارد.


 برای تمیز کردن رادیاتور می‌توانید از محلول شستشوی مخصوص استفاده کنید. این محلول‌های کارخانه‌ای عملکرد خوبی دارند و در صورتی که مایل به استفاده از محلول‌های خانگی نیستید، می‌توانید از این محلول‌های شستشو برای رسوب گیری رادیاتور خودرو بهره‌مند شوید.

رادیاتور

رسوب زدایی رادیاتور خودرو روش های شستشو آن

صحت عملکرد سیستم خنک کاری پیشرانه خودروها و موتورسیکلت های آب خنک، در گرو جایگزینی کل آب درون رادیات و پیشرانه حداقل یک بار در هر دو سال است.
به دلیل گردش طولانی مدت آب در سیستم خنک کاری پیشرانه، ایجاد رسوب و گرفتگی لوله ها در دراز مدت موضوعی شایع و طبیعی است مگر آن که طی دوره های مشخص اقدام به شست و شو سیستم خنک کاری پیشرانه کنید.
در ادامه به تعدادی از روش های شستشو و تمیز کردن رادیاتور با استفاده از محلول ها و مواد طبیعی می پردازیم.

شستشوی رادیاتور با نوشابه

شستشوی رادیاتور ماشین با نوشابه

برای انجام این روش مقداری نوشابه را داخل آب سیستم خنک کننده ریخته و سپس موتور خودرو را روشن کنید. اجازه دهید که خودرو به صورت درجا کار کرده و موتور آن روشن باشد. به این شکل نوشابه اضافه شده، داخل رادیاتور ماشین رفته و عملیات رسوب زدایی انجام می پذیرد.

شستشوی رادیاتور ماشین با نوشابه
در نهایت پس از گذشت چیزی بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، ظرفی زیر رادیاتور قرار داده و پیچ زیرین آن را باز کنید. اجازه دهید که آب رادیاتور به طور کامل خارج شود. در همین حین، مقداری آب تمیز وارد کنید تا در این چرخه قرار گرفته و رادیاتور از نوشابه، تمیز و عاری شود. سپس خودرو را خاموش کرده و اجازه دهید تا آب داخل رادیاتور به طور کلی خارج شود.
پس از آن پیچ رادیاتور را بسته و دوباره آب تمیز داخل سیستم خنک کننده بریزید و بگذارید موتور مانند مرتبه قبلی باز درجا کار کند. سپس دوباره پیچ رادیاتور را باز کرده و بگذارید آب داخل آن خارج شود.
به این شکل رسوبات کنده شده و از بدنه داخلی رادیاتور به همراه نوشابه بیرون می ریزند. همین طور دورهای چرخش بعدی آب داخل رادیاتور و سیستم خنک کننده، این مجرای خنک کننده را از نوشابه نیز پاک خواهد کرد.

شستشوی رادیاتور ماشین با جوش شیرین

شما می توانید به جای استفاده از نوشابه به عنوان رسوب زدای رادیاتور ماشین، از محلول آب و جوش شیرین نیز استفاده کنید. با حل کردن جوش شیرین در آب و روانه کردن آن به داخل سیستم خنک کننده خودرو، رسوبات به شکلی عالی کنده شده و از بدنه رادیاتور جدا می شوند. فرآیند تمیزکاری مانند روش قبلی خواهد بود.

شستشوی رادیاتور با جوش شیرین e1659949083413

شستشوی رادیاتور ماشین با سرکه

در صورتی که به تازگی رسوب زدایی رادیاتور خودرو را انجام داده و حدس می زنید که میزان رسوبات موجود در آن، آن قدرها نیز قطور نباشد، استفاده از سرکه موثر خواهد بود. اما به خاطر داشته باشید که سرکه نمی تواند رسوبات قطور و قدیمی را به خوبی کنده و در خود حل کند. به واقع سرکه برای یک شستشوی سطحی تر و از بین بردن رسوبات تازه و نازک، کارآمد خواهد بود.

شستشوی رادیاتور ماشین با جوهرنمک

جوهر نمک نیز دیگر محلول شستشوی رادیاتور ماشین است که می توانید به کمک آن و استفاده از همان دستورالعملی که همراه با نوشابه ذکر کردیم، رسوبات را از رادیاتور ماشین جدا سازید. برای استفاده از جوهر نمک، خوب است که آن را با نسبت ۱ به ۳ با آب مخلوط کنید. یعنی به ازای هر پیمانه جوهر نمک، از ۳ پیمانه آب استفاده نمایید.

این محلول نیز جرم گیری رادیاتور ماشین را به خوبی انجام می دهد. (البته برای تمیز کردن سیستم خنک کننده از بقایای جوهر لیمو، احتمالا به دفعات بیشتری از شستشو و جریان آب خالی احتیاج خواهید داشت.)

سیستم رادیاتور

رسوب زدایی رادیاتور با محلول شستشوی رادیاتور ماشین

برای تمیز کردن رادیاتور می توانید از محلول شستشوی مخصوص این کار استفاده کنید. این محلول های کارخانه ای عملکرد خوبی دارند و در صورتی که مایل به استفاده از محلول های خانگی نیستید، می توانید از این محلول های شستشو برای رسوب گیری رادیاتور خودروی خود، بهره مند شوید.

نکته: توجه داشته باشید که ماندن مواد رسوب زدا داخل رادیاتور و سیستم خنک کننده ماشین، می تواند به مرور زمان موجب خوردگی هایی در بدنه رادیاتور شده و به سوراخ شدن (هر چند ریز) رادیاتور منجر شود. به این صورت باید انتظار نشتی از رادیاتور را داشته باشیم. به همین دلیل است که توصیه می شود پس از استفاده از مواد شستشوی رادیاتور، چندین مرتبه چرخش آب را مد نظر داشته باشید.”کارستان”

عضو یکی از کانال های اخباراول فارس شوید

 کانال تلگرام 

 کانال واتساپ 

در کانال ایتا

کانال سروش 

 کانال روبیکا

 کانال بله

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

یزدانی جمعه , ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۲:۲۰

متاسفانه در ایران در ضمینه نگهداری و سرویس مدار خنک کننده اتومبیلها کم کاری شده و صاحبین اتومبیل در این ضمینه حساسیته خاصی ندارند و این باعث خیلی از مشکلات میشه.موتور درون سوز به موتوری گفته میشه که با استفاده از سوخت کار میکنه و ۷۰ درصد این سوخت به صورت گرما اتلاف میشه.یعنی وقتی گفته میشه موتوری صدی ده سوخت مصرف میکنه در اصل در صد کیلومتر ۳ لیتر از سوخت برای حرکت دادن و ۷ لیتر به صورت گرما از بین رفته.پس هرچقدر سیستم خنک کننده موتور بهینه تر و سالمتر باشه پس در نتیجه مصرف سوخت هم کاسته میشه و موتور با قدرت بیشتر و گرمایه کمتر و مصرف سوخت کمتر کار میکنه.خیلی خوبه که در زمان خرید هر نوعی از اتومبیل درباره مدار خنک کننده موتور اطلاعات کامل کسب کنیم و سرویسها رو سره موقع انجام بدیم تا هم سواری بهتری داشته باشیم هم خرابی اتومبیلمون رو به حداقل برسونیم.

مش عباش پنجشنبه , ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۸

سلام دوستان :
بنظر من اگه خودروی شما در بیشتر مواقع روی دور موتور بالا (۴به بعد)کار میکنه عالی ترین انتخاب برای بازدهی بهتر موتور و مناسب ترین دمای حرارتی یک گزینش رادیاتور ۴ لوله هست (با کمی پشتکار از بازار ازاد میتونی تهیه کنی) چیزی حدود ۱۲تا۱۴لیتر هم حجم آبی که میگیره…..

انتظار از کسی نداشته باش که دستت رو بگیره بلند شی
با اراده خودت بلند شو ، و کمک کن به یکی مثل خودت

فرشاد سه شنبه , ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰

????کاکو ماشین من رادیاتور ش وقتی دست می کشی روش.. یکجا قطب جنوب و یخچالی است.. یکجا آفریقا و داغ و خرما پرون…
می ترسم نوشابه بریزم دل و روده اش بیاد بیرون..!؟!؟؟

فرشاد سه شنبه , ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹

????کاکو ماشین من رادیاتور ش وقتی دست می کشی روش.. یکجا قطب جنوب و یخچالی است.. یکجا آفریقا و داغ و خرما پرون…
می ترسم نوشابه بریزم دل و روده اش بیاد بیرون..!؟!؟؟

محمدرضا شنبه , ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۷

ممنون بابت مطالبتون بنده رادیات پراید عوض کردم هنوز چهار ماه نشده آب جوش میاره گفتن ماشین روشن کن اگه آب بپاشونه مشکل رادیاته ونوشابه بریز داخلش قراربر این شد

کاکو شنبه , ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱:۰۵

سلام کاکو چرا لقمه رادورسرخودتان پرمیدین ما شینت دو سال کارکرد عوضش کن مخصوصآ ماشینهای خودمونی یا نه رادیاتور نو بخر بنداز روش خیالت راحت کاکوجون نظر همه شما عزیزان خوبه آدم ییچی الکی یاد میگیره والو

ناشناس شنبه , ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱:۰۲

سلام کاکو چرا لقمه رادورسرخودتان پرمیدین ما شینت دو سال کارکرد عوضش کن مخصوصآ ماشینهای خودمونی یا نه رادیاتور نو بخر بنداز روش خیالت راحت کاکوجون نظر همه شما عزیزان خوبه آدم ییچی الکی یاد میگیره والو

ناشناس پنجشنبه , ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲:۲۸

تاید ماشین بریزید ویه روز باهاش تاب بخورسد تمام زنگ های توی سیلندر را میکشه تو رادیات بعد ک پیچ تخلیه را باز کنی همه خارج میشه

بردبار پنجشنبه , ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱:۲۰

درود به هم وطن .بعضی از.دوستان فقط سوار ماشین می شوند و از اطلاعات اولیه برق ، سوخت و آب و روغن ماشین خود بی اطلاع اند .اولا رادیات اگر هر سال سرویس بشه ده سال یا بیشتر کار میده ..دوست عزیز وقتی سرویس کار با هر کدام از موارد ذکر شده رادیات راتمیز می کند .حداقل سه بار با آب جوش هر بار بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه درجا خودرو کار می کند بعد تخلیه می کند .تا کاملا رادیات تمیز تمیز بشه بعد با آب مقطر و ضد یخ آن را پر کرده هواگیری میکند .طوری که سر رادیات هنوز نبسته یک ساعت ماشین می گذارد کار کنه تا ببینی حتی بدون سر جوش نمی آورد .آن وقت سر را می بندد و شما باید هر از چند روزی صبح قبل از روشن کردن آب و روغن را کنترل کنید تا سال دیگر .ضمنا همیشه رادیات را به اندازه خطی که گذاشته آب مقطر بریزید .بیشتر خودرو هابی که جوش می آورند به علت پر بودن رادیات است

سید اسماعیل حسین چهارشنبه , ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۸

عجب هر شخصی یک نظر می دهد

ناشناس چهارشنبه , ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۷

اگه هر سال آب رادیاتور و موتور و کلا خالی کنید و آب و ضد یخ تازه بریزید عمرا گیر و گرفتی بشه. هیچ وقت پاییز یک لیتر ضد یخ به ماشین اضافه نکنید چیزی که مرسومه. من ۱۱ساله این کار و میکنم و بعد از یک سال رنگ آب ماشین تغییر نکرده.

ضیا چهارشنبه , ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۶

هرسال بایداب رادیاتورراعوض کردوبه ان مقداری ضدیخ اضافه کرداین کافی است

ناشناس چهارشنبه , ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۶

هرسال بایداب رادیاتورراعوض کردوبه ان مقداری ضدیخ اضافه کرداین کافی است

هموطن چهارشنبه , ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲:۵۷

آخه کاکو گلم مطلب رو نگرفتی ،،این کار تنها واسه رسوب رادیاتور که نیست عزیزم،واسه رسوبات مجراهای آب سیلندر هم هست که صد البته مهمتر ست،،بعدشم دیگه یه نوشابه یا چوش شیرین با یه پیچ تخلیه باز و بسته کردن چه هزینه داره که میگید هزینه بیخود نکنید،،احتیاجی به باز کردن رادیاتور که نیست رو کار باید انجام داد چون باید روشن کنی تا بچرخه داخلش ،،اونوقت اگر جواب نداد برو عوض کن،،که البته آنوقت به نظرم باید بدی سیلندشوی چون احتمال گرفتن اون بیشتر تا رادیاتور ،چون این روشها رسوب رادیاتور رو میشوره،،پس اگر جوش میاره علت های مختلف دیگه داره ،،ضمنا رادیاتور الان پژوی یک ونیم تا دو میلیون قیمتش و اگر لازم بود حتماً جفت لوله بگیرید که عرض پهنه تری داره و خیلی تأثیر گذاره در خنک کردن‌ و جلوگیری از واشر زدن

هموطن چهارشنبه , ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲:۵۵

آخه کاکو گلم مطلب رو نگرفتی ،،این کار تنها واسه رسوب رادیاتور که نیست عزیزم،واسه رسوبات مجراهای آب سیلندر هم هست که صد البته مهمتر ست،،بعدشم دیگه یه نوشابه یا چوش شیرین با یه پیچ تخلیه باز و بسته کردن چه هزینه داره که میگید هزینه بیخود نکنید،،احتیاجی به باز کردن رادیاتور که نیست رو کار باید انجام داد چون باید روشن کنی تا بچرخه داخلش ،،اونوقت اگر جواب نداد برو عوض کن،،که البته آنوقت به نظرم باید بدی سیلندشوی چون احتمال گرفتن اون بیشتر تا رادیاتور ،چون این روشها رسوب رادیاتور رو میشوره،،پس اگر جوش میاره علت های مختلف دیگه داره ،،ضمنا رادیاتور الان پژوی یک ونیم تا دو میلیون قیمتش و اگر لازم بود حتماً جفت لوله بگیرید که عرض پهنه تری داره و خیلی تأثیر گذاره در خنک کردن

حسن چهارشنبه , ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱:۵۲

باید رادیاتور هر دو سال عوض بشه.

حسن چهارشنبه , ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱:۵۱

مشاوره خوبی بود اما برا جداره رادیاتور ضرر داره

دلیر چهارشنبه , ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰:۵۹

توجه به این مطلب مهم است که هر اسیدی خورنده فلزات هم میباشدو در خودرو تشکیل پیل داده و واکنش شیمیایی را قویتر خواهد نمودهمچنین پاک کننده های اسیدی در صورتی که کاملا تمیز نشود ممکن است باعث خوردگی در سیلندر و سرسیلندر ویا سوراخ شدن رادیاتور شود. و به این ساده پنداریها نمیشود تمام قسمتهایی که آب از آنها عبور میکند را جرم گیری نمود.

پیام چهارشنبه , ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰:۵۸

توجه به این مطلب مهم است که هر اسیدی خورنده فلزات هم میباشدو در خودرو تشکیل پیل داده و واکنش شیمیایی را قویتر خواهد نمودهمچنین پاک کننده های اسیدی در صورتی که کاملا تمیز نشود ممکن است باعث خوردگی در سیلندر و سرسیلندر ویا سوراخ شدن رادیاتور شود. و به این ساده پنداریها نمیشود تمام قسمتهایی که آب از آنها عبور میکند را جرم گیری نمود.

احمد سه شنبه , ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۹

بهترین کارکه بایدانجام دادهمینه بایدرادیات عوض بشه

احمد سه شنبه , ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۷

بهترعوض بشه رادیاتور،به دلیل اینکه این هم خرج کنی یاپول بدی بازوبستش کنی ،معلوم هم نیست نتیجه بگیری یانگیری پس رادیات راعوض کنیم بهتره وسلام

رضا سه شنبه , ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷

برا واشر سرسیلندر ها وفیبر وفنر واتر پمپ واصولا برا موتورهای مدل پایین ضرر خالیه

مهرزاد سه شنبه , ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵

تنها راه تعویض رادیاتور است هیچ چیز نمیتواند او را تمیز کند هزینه الکی نکنید

محمدعلی فتحی سه شنبه , ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹

نیاز این همه توضیح نبود خلاصه هر مطلب مخاطب بهتر متوجه می‌شود

بهزاد سه شنبه , ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰

نوشابه. جوش شیرین برای موتورEF7 مشکلی ایجاد نمیکنه

مهدی سه شنبه , ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۴:۴۰

مطالب خوب وکارآمدی بود،بسیار متشکر وسپاسگزارم.

مجید سه شنبه , ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰:۴۹

عالی بود من گرم

آخرین اخبار