چاپ کد خبر: 3817
3 بهمن 1397

برخی مناطق گردشگری استپی در ایران

گردشگاههای استپی رسمی محدودی را می توان در کشور برشمرد .در این مطلب سعی داریم برخی مناطق گردشگری استپی در ایران را نام ببریم . اما هر یک از عفزارهای طبیعی کشور که در زمان مناسبآب و هوایی که مطلوبیت دمایی و پوشش گیاهی فراهم است به طور بالقوه یک منبع تفرجی محسوب می شوند . تقریبا هر منطقه ای با چنین ویژگی هایی در آخر هفته یا تعطیلات رسمی بویژه در روز طبیعت گردی (۱۳ فروردین ) پذیرای بازدید کنندگان متعدد است . دشت های متعددی را می توان در این ارتباط در اقصی نقاط کشور معرفی نمود , که دشت آذر شهر در استان آذربایجان شرقی , در شرق دریاچه ارومیه , دشت اردبیل که رودخانه قره سو از میانه آن می گذرد , دشت اصفهان که از آبرفت رودخانه زاینده رود پوشیده است , جلگه خوزستان , دشت اهر که دربرخی از اوقات سال مورد استفاده طوایف ایل سیون قرار می گیرد , دشت بیجار در استان کردستان , دشت تبریز با چشم اندازهای روستایی قابل توجه , دشت دهگلان در حوالی سنندج که در بهار جاذبه های طبیعی بسیار دارد , دشت سیستان بر روی آبرفت های هیرمند , دشت مغان در اردبیل که بهترین مراتع قشلاقی ایل شاهسون را شامل می شود در این ارتبلط نمونه وارند .

شاید شاخص ترین گردشگاههایی را که می توان در این دسته جای داد , آن دسته از مناطق طبیعی هستند که به عنوان شکارگاه سال ها توسط پادشاهان و سردمداران حکومتی تحت مدیرت و استفاده اختصاصی قرار داشتند و امروز تقریبا تمام آنها را می توان در زمره یکی از مناطق تحت حفاظت کشور یافت . از میان مناطق تحت حفاظت کشور که برای گردشگری استپی قابل توجه هستند می توان به پارکهای ملی کلاه قاضی در اصفهان , خجیر و سرخه حصار و لار در استان تهران , تنگ صیاد در چهار محال و بختیاری , تندوره و سالوک در استان خراسان , توران در استان سمنان , پناهگاههای حیات وحش دشت ناز ساری , کیامکی در آذربایجان شرقی , موته و قمیشلو در اصفهان , خوش ییلاق در استان سمنان , مناطق حفاظت شده کالمند و بهادران در استان یزد , ورجین , البرز مرکزی و جاجرود در استان تهران , انگوران و سرخ آباد زنجان , دشت ارژن , بهرام گور و تنگ بستانک در استان فارس .

سایر گردشگری های سازگار با گردشگری استپی 

ازمیان دیگر گردشگری های متکی به طبیعت با توجه به موقعیت استپ های کشور ,گردشگری کوهستان , گردشگری آبی و گردشگری بیابان قرابت مکانی زیادی با گردشگری استپی دارند و می توان به فعالیت های تفرجی یکدیگر تنوع ببخشند و محورهای مشترکی را در بر گیرند .

فعالیت تفرجی در گردشگری استپ 
فعالیت های تفرجی در علفزارهای طبیعی منبعث از ظرفیت های محیطی و فرهنگی است . البته این فعالیت ها شاید نسبت به دیگر فعالیت ها ی تفرجی در گردشگاههای طبیعی به سبب تنوع محدود منابع تفرجی قدری با محدودیت در تنوع همراه باشد . فعالیت ها متکی به منابع تفرجی طبیعی و انسانی در استپ تحت تاثیر نوع و گستره علفزار , توپوگرافی , نوع و تراکم پوشش گیاهی , ویژگی های اراضی پیرامون آن بویژه تنوع و ترکم کاربری اراضی , گروههای عمده جانوری همزیست آن , ویژگی های اجتماعی و فرهنگی جوامع محلی پیرامون و زیرساخت های گردشگری قرار دارد .

برخی مناطق گردشگری استپی در ایران
برخی مناطق گردشگری استپی در ایران
برخی مناطق گردشگری استپی در ایران

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار