چاپ کد خبر: 91335
11 مرداد 1401

بررسی چالش‌های کاریابی و استخدام در تبریز

استخدام تبریز

تبریز یکی از شهرهای بزرگ استان آذربایجان شرقی است که نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی این استان دارد. وجود صنعت فرش، پتروشیمی و پالایشگاه و بزرگترین کارخانجات مواد غذایی در نزدیکی این شهر باعث شده تا نرخ اشتغال و مشارکت اقتصادی آن در مقایسه با اغلب استان‌های کشور بالاتر بوده و از قطب‌های اقتصادی ایران به شمار بیاید. با وجود فرصت های شغلی متعدد جهت استخدام در شهر تبریز، ممکن است هنگام پیدا کردن شغل در این شهر با چالش‌هایی مواجه شوید. در ادامه این مطلب، به بررسی مهم‌ترین چالش‌های کاریابی و استخدام تبریز و بهترین روش‌های کاریابی در این شهر می‌پردازیم.

نرخ اشتغال و بیکاری در تبریز

وجود صنایع بزرگ و معتبر مواد غذایی، پالایشگاه و پتروشیمی و همچنین رونق گردشگری در شهر تبریز فرصت‌های اشتغال زیادی را برای ساکنین آن فراهم کرده است. با در نظر داشتن این شرایط، نرخ بیکاری استان آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۰ کمتر از میانگین کشوری و در حدود ۷.۹ درصد بوده است. اگر به دنبال جدیدترین فرصت‌های شغلی در کارخانجات برتر آذربایجان شرقی و تبریز هستید، صفحه استخدام در کارخانه های تبریز را ببینید.

کاریابی و استخدام تبریز با وجود فرصت‌های شغلی خوبی که در این شهر وجود دارد با چالش‌هایی همراه است. با وجود فرصت‌های شغلی متعدد، ممکن است شما به دلایل مختلفی برای پیدا کردن شغل مورد نظر خود با مشکل مواجه شوید که برخی از این دلایل را در ادامه این مقاله بررسی می‌کنیم.

رایج‌ترین فرصت‌های شغلی تبریز

باتجه به اینکه رشد و توسعه اقتصادی تبریز بیشتر به واسطه صنایع بزرگ و کارخانجات آن صورت گرفته است، اغلب مشاغل درج شده در آگهی‌های استخدامی از مشاغل مناسب صنایع بزرگ و کارخانجات هستند. برخی از رایج‌ترین فرصت‌های شغلی در استخدام تبریز شامل موارد زیر می‌شود:

  • انباردار و سرپرست انبار
  • فروشنده و بازاریاب فرش
  • کارگر ساده
  • کارشناس کنترل کیفی
  • نماینده علمی
  • کارشناس منابع انسانی
  • مدیر تولید
  • کارشناس فروش

چالش های کاریابی و استخدام در تبریز

چه به تازگی فارغ‌التحصیل شده و چه سابقه کاری داشته باشید، ممکن است برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی و استخدام در تبریز چالش‌هایی پیش رویتان وجود داشته باشد. عدم آشنایی با گویش محلی، مشکلات رفت و آمد به کارخانجات بزرگ در اطراف شهر تبریز، نیاز به سابقه کار و کمبود تنوع شغلی با وجود تعدد فرصت‌های شغلی، بخشی از این چالش‌ها هستند که در ادامه بررسی می‌کنیم.

آشنایی با گویش محلی

در برخی از کسب و کار ها خصوصا مشاغل سنتی، عدم آشنایی با گویش محلی (آذری) می‌تواند مانع استخدام و یا پیشرفت در فرصت شغلی مورد نظرتان شود. ممکن است مکالمات روزمره در محیط کار به زبان آذری انجام شود و عدم آشنایی با این زبان و گویش می‌تواند به مشکلات ارتباطی منجر شود که یکی از چالش‌های اصلی کاریابی در تبریز است.

مشکلات رفت و آمد

کارخانجات و صنایع بزرگ استان آذربایجان شرقی در اطراف شهر تبریز قرار دارند. کارخانجاتی مثل شیرین عسل، آناتا، آیدین، پتروشیمی و پالایشگاه تبریز از صنایع بزرگی هستند که در نزدیکی شهر تبریز واقع شده‌اند. استخدام در این شرکت‌ها از فرصت‌های کاری بسیار خوبی است که اغلب کارجویان به دنبال آن هستند؛ با این وجود، مشکلات مربوط به رفت و آمد روزانه به این کارخانه‌ها می‌تواند چالش مهمی برای برخی از کارجویان محسوب شود.

کمبود تنوع شغلی

اغلب فرصت‌های شغلی تبریز در حوزه صنایع و کارخانجات و یا کسب و کارهای سنتی است. یکی از چالش‌هایی که کارجویان با آن مواجه هستند عدم وجود تنوع در فرصت‌های شغلی شهر تبریز است. تعداد شرکت‌های فناور و دانش بنیان در مقایسه با پایتخت کمتر بوده و افرادی که در حوزه برنامه‌نویسی، تحلیل داده، امنیت شبکه و مشاغل مشابه تخصص دارند با فرصت‌های شغلی کمتری روبرو هستند.

از رایج‌ترین فرصت‌های شغلی در آگهی های استخدامی شهر تبریز می‌توان به استخدام انباردار، کارشناس کنترل کیفیت، نماینده علمی، فروشنده و کارگر ساده اشاره کرد.

نیاز به سابقه کار

نیاز به سابقه کار از شروط استخدامی است که تنها مختص شرکت‌ها و کارخانجات تبریز نبوده و به طور کلی از مهم‌ترین چالش‌های استخدام پس از فارغ‌التحصیلی محسوب می‌شود. با توجه به اینکه مهم‌ترین فرصت‌های شغلی تبریز به موقعیت‌های استخدامی کارخانجات بزرگ و معتبری مثل آناتا، آیدین و شیرین عسل مربوط است، داشتن سابقه کار شرط لازم و مهم در استخدام محسوب می‌شود.

یکی از راه‌هایی که برای رفع این چالش پیش رو دارید، گذراندن دوره کارآموزی در شرکت‌های کوچک‌تر و یا صنایع بزرگ است. از این طریق می‌توانید علاوه بر کسب تجربه عملی، شانس‌تان را برای استخدام در برترین کارخانجات و شرکت‌های تبریز افزایش بدهید.

نحوه کاریابی و پیدا کردن فرصت‌های شغلی در تبریز

یکی از بهترین روش‌ها برای پیدا کردن جدیدترین فرصت‌های شغلی در حوزه مورد نظرتان، استفاده از سایت‌ های کاریابی و استخدام است. امکان مشاهده جدیدترین فرصت‌های شغلی شرکت های معتبر در هر زمان، امکان ساخت رزومه استاندارد به وسیله رزومه ساز آنلاین و همچنین ارسال رزومه آنلاین و رایگان از مزیت های استفاده از وب‌سایت‌های استخدام و کاریابی است.

پلتفرم های کاریابی بستر مناسبی را برای تعامل سریع‌تر و بهتر کارجویان و کارفرمایان فراهم کرده‌اند. پس از ارسال رزومه، کارفرما رزومه های دریافتی را بررسی کرده و در صورت تایید اولیه مهارت‌ها و سوابق کاری، با شما تماس خواهد گرفت.

یکی دیگر از راه‌های کاریابی و جستجوی فرصت‌های استخدام تبریز، جستجو در شبکه های اجتماعی تخصصی مثل لینکدین است. شما می‌توانید با ساخت یک پروفایل حرفه‌ای و وارد کردن سوابق و تجارب، مهارت‌ها و اطلاعات مهم تخصصی، با دیگر افراد متخصص و مدیران منابع انسانی به طور مستقیم در ارتباط باشید. استفاده از شبکه‌های اجتماعی امروزه یک راه منحصر به فرد و تاثیرگذار برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی متناسب با توانمندی‌هایتان است.

جمع بندی

با توجه به نقش مهم استان آذربایجان شرقی و خصوصا شهر تبریز در توسعه اقتصادی کشور، فرصت‌های شغلی بسیاری در این شهر پیش روی افراد جویای کار قرار دارد. با این وجود، کاریابی و استخدام در تبریز با چالش‌هایی روبرو است که در این مقاله تعدادی از آن‌ها را بررسی کردیم. در صورتی که شما ساکن تبریز و یا شهرهای نزدیک به آن بوده و به گویش محلی تسلط دارید، با چالش‌های کمتری در کاریابی این شهرستان مواجه خواهید شد.

 

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار