چاپ کد خبر: 54808
2 خرداد 1400

برق‌گرفتگی تدبیر ، بدون اطلاع‌رسانی قبلی به مردم

برق گرفتگی 1

وطن امروز نوشت: موج جدید قطع برق در شهرهای بزرگ کشور شروع شده و این موضوع مورد وثوق و تایید سخنگوی صنعت برق هم قرار گرفته است. مسؤولان افزایش بیش از حد دمای هوا و ایضا فعالیت مراکز استخراج رمز ارز را اصلی‌ترین دلیل این اتفاق می‌دانند. پیش از این در زمستان ۹۹ هم به دلیل افزایش مصرف گاز، برق بسیاری از مناطق شهری و روستایی کشور قطع شد.
به گزارش «وطن‌امروز»، اینطور که پیداست این قطعی‌ها در شهرهای بزرگ بویژه پایتخت جدی‌تر است به طوری که دیروز چندین ساعت برق غرب و شمال غرب تهران قطع شد. اصلی‌ترین انتقاد شهروندان به این اتفاق، عدم اطلاع‌رسانی زمان قطع است. سخنگوی صنعت برق در این باره اظهار داشت: اطلاع‌رسانی خاموشی به عهده شرکت‌های توزیع برق هر منطقه است که از طریق تارنمای این شرکت‌ها و همچنین نرم‌افزار برق منتشر می‌شود. مصطفی رجبی‌مشهدی ضمن تایید اخبار خاموشی برخی مناطق شهر تهران در هفته گذشته و هفته جاری گفت: دما در حال حاضر نسبت به سال گذشته ۴ درجه افزایش پیدا کرده و همین مساله سبب شده شاهد افزایش میزان مصرف برق باشیم.
رجبی‌مشهدی با اشاره به اینکه پیک ۵۳ هزار و ۶۶۲ مگاواتی اتفاق افتاده در بازه زمانی کنونی، سال گذشته در ۱۰ تیر ماه اتفاق افتاد، گفت: اوج بار سال جاری نسبت به سال گذشته ۹۰۰۰ مگاوات رشد کرده که عمده آن مرتبط با لوازم سرمایشی بخش خانگی و همچنین مراکز استخراج رمزارز است. سخنگوی صنعت برق در تشریح اینکه میزان مصرف برق رمزارزهای غیرمجاز حدود ۲۰۰۰ مگاوات است، تاکید کرد: این میزان عدد بزرگی است که امکان تامین آن در سال‌های گذشته پیش‌بینی نشده است. وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵۰۰ مگاوات ظرفیت نصب شده اضافه شده است، افزود: طرح‌های تشویقی برای مشترکان عمده صنعت برق آغاز شده و امیدواریم این شرایط به جلوگیری از خاموشی‌های پیش‌بینی‌شده بینجامد. رجبی‌مشهدی ضمن اشاره به این مساله که هفته جاری هفته‌ای بسیار گرم در پیش داریم و خوزستان به دمای ۴۷ درجه می‌رسد، گفت: روز شنبه یکی از گرم‌ترین روزهای سال است و امیدواریم با صرفه‌جویی مردم و همراهی سایر مشترکان صنعت برق بتوانیم از شرایط بحرانی پیش رو گذر کنیم.
 سخنگوی صنعت برق در پاسخ به این سوال که چرا خاموشی‌ها بدون اعلام به مردم اعمال شده است، گفت: اطلاع‌رسانی خاموشی به عهده شرکت‌های توزیع برق هر منطقه است که از طریق تارنمای این شرکت‌ها و همچنین نرم‌افزار برق منتشر می‌شود. رجبی‌مشهدی با بیان اینکه روند اجرایی طرح برق امید به طور مستمر پیگیری می‌شود، گفت: علاوه بر رایگان شدن برق کم‌مصرف‌ها، مقرر شد ۶ ماه پس از آغاز این طرح، قیمت برق پرمصرف‌ها با افزایش ۱۰ درصدی مواجه شود که این بخش از قانون از اردیبهشت اجرا شده و تغییر در تعرفه اعمال می‌شود. 
* آغاز خاموشی برنامه‌ریزی‌شده در ۲ استان
در ۲ استان البرز و خراسان رضوی، جداول خاموشی‌های برنامه‌ریزی‌شده از دیروز منتشر و در اختیار مردم قرار گرفت و انتشار و اعلام جداول خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده در بقیه استان‌ها بویژه تهران، در انتظار تصمیم‌گیری است. 
استان خراسان رضوی و استان البرز ۲ استانی هستند که نخستین جداول خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده در این استان‌ها اطلاع‌رسانی شده و بررسی‌ها نشان می‌دهد اعلام جداول خاموشی‌های برنامه‌ریزی‌شده در بقیه استان‌ها بویژه تهران، در انتظار تصمیم‌گیری است.
 بنا بر این گزارش شاهد رشد بیش از ۹ هزار مگاواتی مصرف برق نسبت به روز مشابه سال گذشته هستیم و ناکارآمدی دولت در مدیریت مصرف و مدیریت تأمین برق موجب شده در نخستین روز خردادماه شاهد آغاز انتشار جداول خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده برق در کشور باشیم. 
ضروری است مشترکان بخش خانگی نسبت به مدیریت مصرف برق به منظور پایداری شبکه و جلوگیری از بروز خاموشی‌های سراسری، توجه لازم را معطوف کنند و هر مشترک حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد در مصرف برق خود صرفه‌جویی کند. 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار