چاپ کد خبر: 62406
6 مرداد 1400

بریدن روبان با حضور جمعیت انبوه در شرایط بحران کرونا در شیراز+تصاویر

168969586

ایرنا:وضعیت شیوع کرونا در شیراز به وضعیت اضطراری رسیده است و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی درخواست تعطیلی عمومی این کلانشهر را مطرح‌ کرده‌اند اما هنوز مراسم‌های غیرضروری از جمله بریدن روبان پروژه‌های عمرانی و گردهمایی‌های حضوری در شیراز ادامه دارد.

،در حالی که رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز سه شنبه پنجم مردادماه جاری وضعیت اضطراری کرونا در شیراز و فارس را اعلام و درخواست تعطیلی عمومی را مطرح و از مردم درخواست کرد که با جدیت بیشتری نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اقدام کنند اما گویا برخی، هنوز وخامت اوضاع را درک نکرده‌ و با وجود این شرایط همچنان پرقدرت مراسم‌ها و گردهمایی‌های غیرضروری را برگزار می‌کنند، گویی که دل کندن از شیرینی چیدن روبان و زدن کلنگ بر زمین با حضور صدها و هزاران نفر سخت است.
درست چند ساعت بعد از اعلام وضعیت اضطراری برای شیراز و فارس توسط علوم پزشکی این شهر،حداقل هفت مراسم افتتاحیه ،گرامیداشت ،کلنگ زنی و … در شیراز با حضور مسئولان ارشد شهری و استانی و دعوت از اقشار مختلف و مردم برگزار شد و امروز چهارشنبه ششم مردادماه نیز چند مراسم از این نوع برگزار شده است و یا برگزار خواهد شد.

مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا دقیقا چند ساعت بعد از اعلام وضعیت خطرناک فارس و شیراز توسط دانشگاه علوم پزشکی از یکی از این مراسم افتتاحیه واقع در بوستان مطالعه در مرکز کلانشهر شیراز از عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی حکایت دارد.
در این بین مسئولان و صدها نفر مردم بدون رعایت فاصله اجتماعی و درهم تنیده، قیچی کردن یک روبان را نظاره و در ادامه در آیین افتتاح که صدها صندلی چیده شده شرکت کردند.
طول کشیدن این مراسم به مدت سه ساعت در کنار پخش موسیقی از بلندگوهای کار گذاشته شده در جای جای این بوستان و وجود عروسک های بزرگ که به تن افراد شده کودکان و نوجوانان زیادی را به این پارک کشاند تا ساعتها در فضایی پر از جمعیت دوشادوش کرونا لحظاتی را به ظاهر خوش بگذرانند.
زمان توزیع پذیرایی که هرچند در بسته های بهداشتی انجام شد اما آنچنان هجوم جمعیت و ازدحامی را بوجود آورد که کافی بود تنها یک نفر از این صدها نفر ناقل ویروس کرونا بوده باشد که قطعا طیف بسیار زیادی تنها در همان لحظه آلوده شده اند.

168969585

در گوشه دیگری از همین بوستان که مسئولان در حال سخنرانی بودند تعداد زیادی کودک و نوجوان گرد چند عروسک تن پوش جمع شدند و این در حالی است که در روزهای اخیر اخبار زیادی در خصوص ابتلا و حتی مرگ و میر کودکان به دلیل کرونا گزارش شده است.
مدیریت شهری شیراز صدها صندلی در این بوستان برای حضور مردم در آیین افتتاح چیده بود در صورتیکه به دلیل قرارگیری این فضا در مرکز شهرچندین برابر پیش بینی مردم حاضر شده بودند.
توسعه و وجود فضای مجازی ابزاری است تا در زمانه شیوع کرونا با استفاده از آن هم مردم را در جریان اقدامات انجام شده و افتتاح پروژه ها گذاشت و هم از شیوع کرونا جلوگیری و سلامت مردم و جامعه را در این شرایط وخیم بهبود بخشید.

پارک‌های شیراز پاتوق کرونا
با وجود اینکه ستاد استانی مدیریت کرونا رسیدگی و نظارت بر اعمال دستورالعمل ها در فضاهای عمومی و پارک ها را به شهرداری ها واگذار کرده،برخلاف موج های قبلی کرونا اکنون شاهد هستیم که نور و روشنایی شبانه بوستان های شیراز تامین با وجود کمبود و قطعی زمان‌بندی شده برق در سطح شهر تامین می‌شود و به همین دلیل این فضاها خصوصا از عصر تا بامداد پذیرای جمعیت زیادی از شهروندان است.
هچنین اوایل صبح هر روز در اغلب پارک های شیراز ازجمله پارک رسانه این شهر جمعیت زیادی از شهروندان بدون رعایت دستورالعمل های بهداشتی گرد هم جمع شده و به تفریح و ورزش می پردازند.
از آنجا که این مراکز در اختیار شهرداری است انتظار می رود نظارت بیشتری برای برون رفت از شرایط وخیم و خطرناک کنونی و حفظ سلامت شهروندان در شهری که شعار اصلی مسولانش انسان محوری است اعمال شود.

استاندار فارس: به صورت مجازی هم می توان پروژه افتتاح کرد
استاندار فارس چهارشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص برگزاری مراسمات رسمی و گردهمایی های بعضی دستگاه ها و ارگانها گفت: تجمعات در قالب جشن ها و مراسمات و افتتاح ها تنها با رعایت دستورالعمل های بهداشتی امکان‌پذیر است.
عنایت الله رحیمی افزود: اگر قرار است پروژه ای در شیراز و یا استان فارس افتتاح شود هیچ ضرورتی ندارد که هزاران نفردعوت و موجبات افزایش بیماری فراهم شود.
وی ادامه داد: با ۱۰ نفر مقام مسئول و استفاده از فضای مجازی هم می شود پروژه ای را افتتاح کرد همانگونه که من نیز طی چند روز اخیر پروژه های متعددی در استان کلنگ زنی یا افتتاح کرده ام که با حداقل حضور فیزیکی و در فضای باز و رعایت دستورالعمل ها با بهره از فضای مجازی بوده است.
استاندار فارس عنوان کرد: رعایت دستورالعمل های بهداشتی در برگزاری مراسمات عید غدیر نیز مورد تاکید مسئولان ،علما و نماینده ولی فقیه در استان فارس است و تا حد ممکن باید اینگونه آیین ها با استفاده از فضای مجازی برگزار شود.

ظرفیت تخت های کرونایی تکمیل است مراقب باشید!
برگزاری بعضی آیین ها و مراسم‌های غیرضروری با ازدحام زیاد در شیراز در حالی است که دو روز پیش معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی با اعلام افزایش موارد بستری بیماران کووید۱۹ در فارس گفت: حدود ۲ برابر ظرفیت تخت‌های بستری بیمارستان‌های کرونا تکمیل شده است.
عبدالرسول همتی در سیصد و شصت و نهمین نشست ستاد مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: وضعیت شیوع کرونا در استان فارس در وضعیت قرمز قرار دارد و ورودی بیمارستان های استان افزایش داشته است که در صورت ادامه این روند، با شرایط بحرانی تر مواجه می شویم.
او با بیان اینکه در موج جدید کرونا در آستانه عبور از ظرفیت پذیرش بیمارستان ها هستیم، اضافه کرد: مطالعات جهانی نشان می دهد موج دلتای کرونا دو برابر موج های گذشته سبب بستری بیماران در کشورهای درگیر این نوع کرونا شده است، به گونه ای که در ۲۴ ساعت گذشته، بیش از دو هزار و ۷۰۰ بیمار بستری در استان فارس داشته ایم که از این تعداد ۲۸۸ بیمار در بخش های مراقبت های ویژه بستری هستند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه گفت: در شهر شیراز از ظرفیت تخت های بستری عبور کرده ایم و با ایجاد ظرفیت بستری موقت در بیمارستان ها، حدود دو برابر ظرفیت موجود تخت های بیمارستان های شیراز تکمیل شده است.
او همچنین با اشاره به این موضوع که درصد مرگ و میر بر اثر ابتلا به کرونا در افراد زیر ۵۰ سال رشد قابل توجهی داشته است، از مردم به ویژه جوانان خواست بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی، توجه ویژه ای داشته باشند.

درخواست تعطیلی عمومی فارس به خاطر وضعیت شیوع کرونا
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز پنجم مردادماه جاری با توجه به سطح هشدار قرمز فارس و روند بی سابقه ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در استان، اعلام وضعیت اضطراری کرده و با هشدار به مردم از مسوولان ارشد استان درخواست تعطیلی عمومی کرد.
مهرزاد لطفی در سیصد و هفتادمین نشست ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ در دانشگاه  از تمامی واحدهای نظارتی و دستگاه های اجرایی خواست تا با توجه به بحران پیش آمده به همدلی و همکاری بیش از پیش با مجموعه سلامت در این بحران بپردازند.
وی از تلاش اساتید، پزشکان، دانشجویان و کارکنان بهداشت و درمان دانشگاه درگیر با کرونا و همچنین تیم واکسیناسیون که در این بحران به صورت شبانه روزی به مردم خدمات سلامت ارایه می دهند، قدردانی کرد.
لطفی با بیان اینکه همچنان تعداد مراجعان به بیمارستان ها و مراکز درمانی رو به افزایش است و متاسفانه با روند روزافزون ابتلای کارکنان بخش های کووید۱۹ در بیمارستان ها مواجهیم، افزود: تعداد مراجعان دارای علایم به مراکز ۱۶ ساعته استان، مبتلایان و بیماران بستری کووید ۱۹ در بیمارستان ها و مراکز درمانی استان به اوج قله چهارم رسیده و آمار بیماران نیازمند به بخش های مراقبت های ویژه نیز رو به افزایش است.
وی رعایت نکردن اصول بهداشتی و حضور در تجمعات و مراکز شلوغ مانند مراکز خرید بدون توجه به اصول بهداشتی را موجب افزایش موارد ابتلا و فوت ناشی از کووید۱۹ در جامعه دانست و هشدار داد: در صورت رعایت نشدن شیوه نامه های بهداشتی و ازدحام و شلوغی مردم در سطح شهر، خطر مرگ در کمین یکایک ماست.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن پیگیری آمار نمونه های انجام شده آزمایش کرونا طی روز گذشته تاکنون در فارس؛ به بررسی آمار مبتلایان، موارد مرگ و میر، افراد بستری و بهبودیافته، روند خدمت رسانی به مبتلایان و موارد مشکوک در مراکز درمانی، فعالیت مراکز تزریق واکسیناسیون کووید۱۹ در استان و پایش عملکرد مراکز آزمایشگاهی تشخیصی کرونادر فارس پرداخت و اعلام کرد: متاسفانه تعداد جان باختگان ناشی از کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان، یک رکورد بی سابقه در چند ماه اخیر بوده است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار